지금까지의 진행되어 온 파인에 대한 연구는 그의 다양한 문학적 변모에 기인하여, 해당 시기별로 그가 펼쳐온 문학 이론을 소개하고 작품을 다루는 형식으로 이어져왔다. 그러나 이러한 연구는 작가의 시기별 정의에만 급급하여, 단절된 논의를 내놓거나 형식을 위한 내적 논의를 낳았다는 한계를 지닌다. 이에 본고에서는 김동환의 시에 나타난 ‘정서’ 연구를 통해 형식 내 내용 논의를 벗어나 파인의 작품 전반을 밝히고 작가의 개성을 연구하고자 한다. 본문 II~IV에는 시기별 분류에 따라 각각의 정서를 ‘북방 정서, 민족 정서, 낭만 정서’로 나누어 각각의 작품을 전개하였으며, 각 단원에 걸쳐 소개한 정서는 지금까지 파인의 시 분류에서 밝혀지지 않았던 부분을 주목하고자 노력하였다. 본문II는 ‘북방 정서’에 속한 ‘변경에서의 불안과 인간애의 공존’과 ‘북방여성으로의 정서 보존’을 소개함으로서 각각 북방지역에서의 시련과 민족애, 고향과 여성이라는 모태 공간 속에 정서를 보존하고자 했던 그의 시 정신을 다루었다. 북방이라는 공간 자체가 시인에게는 역사적인 공간이자 개인의 향수가 깃든 공간이기에 그의 작품에서는 복합적인 정서가 나타날 수밖에 없다. 그러므로 <눈이 내리느니>, <시체를 안고>등의 화자는 불안을 느끼면서도 동시에 인간애를 지니고 있으며, <국경의 밤>, <마음의 고향> 등의 작품에서는 고향을 향한 애수를 여성에게 보존함으로서 자신의 정서를 지키고자 하는 의지를 지닌다. 본문III에서는 김동환이 비록 ‘친일’이라는 불운한 기억을 가지고 있으나 그 역시 시대를 살아가던 나약한 지식인으로, 작품 속에 애달픈 민족 현실과 정서를 담기 위해 노력한 사실에 주목하였다. 이에 그만의 ‘민족 정서’를 파악하고, 아픔에서 희망으로의 흐름에 따라 ‘존재 인식을 동반한 민족적 울분’, ‘무산계급의 억압과 민중적 해소’, ‘새 시대의 감상적 희망’의 정서를 구성하였다. 특이한 점이 있다면 파인의 ‘민족 정서’는 이례적으로 ‘민족’과 ‘계급’을 혼용하여 당대와는 다른 문학적 양상으로 나타났다는 점이며, 이를 감안하여 둘은 ‘민족 정서’에서 함께 다루되 작품별 분류에서 다시 ‘민족’적 울분과 ‘계급’적 억압 정서로 구분하여 전개하였다. 그에 따라 <손톱으로 새긴 노래>나 <파업>등에 나타난 온전히 토로하지 못하는 울분의 정서는 ‘존재 인식을 동반한 민족적 울분’의 모습에서 나타내었고, <밤낫파네>와 <지게>등에서 보여주는 노동에 의한 ‘억압’과 민중적 공감 형성은 ‘무산계급의 억압과 민중적 해소’에서 보여주었으며 <물결>이나 <오월의 향기>등에서 보여주는 희망의 정서와 긍정적 에너지는 ‘새 시대의 감상적 희망’에서 다루었다. 마지막으로 본문 IV에서는 그가 보여주었던 ‘낭만 정서’를 통해, 후기작품에서 주로 등장하는 민요시의 낭만 정서와 서정시 작품을 다루었다. 그의 ‘낭만 정서’는 각각 ‘흘러간 것의 덧없음’, ‘위트와 해학이 있는 낭만’, ‘그리움과 기다림의 정서’로 구분되며, 이는 주로 동시대의 다른 낭만주의자와의 차이에 주목하여 논의되었다. <고독>과 <버들피리> 등에서 보여주는 세월에 대한 무상감은 ‘흘러간 것의 덧없음’을 통해 보여주었으며, <약숫물터>, <뜬소문>등의 웃음을 통한 정서 승화는 ‘위트와 해학이 있는 낭만’에서 <봄소낙비>, <강이 풀리면> 등의 그리움의 정서는 ‘그리움과 기다림의 정서’에서 나타내었다. 시사적으로 봤을 때 이러한 흐름은, ‘북방 정서’부분에서는 김동환이 다른 북방 시인인 이용악, 백석 시인과 계보를 함께 하고 있으나 ‘북방’이라는 공간 안에 좀 더 사적이고 짙은 애수를 동반하고 있어, 현실반영 측면에서 면밀하기보다 감상적이고, 건조하기보다 휴머니즘적 경향이 강하다. 또한 ‘민족 정서’에서는 다른 민족 시인들이 지니고 있는 유물관이나 역사관, 혹은 의지적 측면과는 달리 낭만적이고 감상적인 기질을 통해 ‘민족 정서’를 표출하며, 자신이 생각하는 ‘민족’적 개념과 새 시대를 꿈꾸는 이상을 정서로 구현하며 시를 이끌어나간다. 마지막으로 ‘낭만 정서’는 문학사적인 측면에서 그렇다할 대표작으로 두각을 드러내지 못하고 있는 것이 사실이나 그만의 존재의식적인 모습, 향토적이며 해학적인 것에 부합하여 웃음을 자아내는 정서 구성은 주목할 필요가 있으며, 이를 좀 더 적극적으로 활용했다면 시대를 이끌 독창적인 작품이 창작되었으리라는 아쉬움이 남는다. 김동환의 ‘정서’는 위와 같이 세 분류로 나누어 구분되어 있으며, 각각에 드러나는 작품별 ...
지금까지의 진행되어 온 파인에 대한 연구는 그의 다양한 문학적 변모에 기인하여, 해당 시기별로 그가 펼쳐온 문학 이론을 소개하고 작품을 다루는 형식으로 이어져왔다. 그러나 이러한 연구는 작가의 시기별 정의에만 급급하여, 단절된 논의를 내놓거나 형식을 위한 내적 논의를 낳았다는 한계를 지닌다. 이에 본고에서는 김동환의 시에 나타난 ‘정서’ 연구를 통해 형식 내 내용 논의를 벗어나 파인의 작품 전반을 밝히고 작가의 개성을 연구하고자 한다. 본문 II~IV에는 시기별 분류에 따라 각각의 정서를 ‘북방 정서, 민족 정서, 낭만 정서’로 나누어 각각의 작품을 전개하였으며, 각 단원에 걸쳐 소개한 정서는 지금까지 파인의 시 분류에서 밝혀지지 않았던 부분을 주목하고자 노력하였다. 본문II는 ‘북방 정서’에 속한 ‘변경에서의 불안과 인간애의 공존’과 ‘북방여성으로의 정서 보존’을 소개함으로서 각각 북방지역에서의 시련과 민족애, 고향과 여성이라는 모태 공간 속에 정서를 보존하고자 했던 그의 시 정신을 다루었다. 북방이라는 공간 자체가 시인에게는 역사적인 공간이자 개인의 향수가 깃든 공간이기에 그의 작품에서는 복합적인 정서가 나타날 수밖에 없다. 그러므로 <눈이 내리느니>, <시체를 안고>등의 화자는 불안을 느끼면서도 동시에 인간애를 지니고 있으며, <국경의 밤>, <마음의 고향> 등의 작품에서는 고향을 향한 애수를 여성에게 보존함으로서 자신의 정서를 지키고자 하는 의지를 지닌다. 본문III에서는 김동환이 비록 ‘친일’이라는 불운한 기억을 가지고 있으나 그 역시 시대를 살아가던 나약한 지식인으로, 작품 속에 애달픈 민족 현실과 정서를 담기 위해 노력한 사실에 주목하였다. 이에 그만의 ‘민족 정서’를 파악하고, 아픔에서 희망으로의 흐름에 따라 ‘존재 인식을 동반한 민족적 울분’, ‘무산계급의 억압과 민중적 해소’, ‘새 시대의 감상적 희망’의 정서를 구성하였다. 특이한 점이 있다면 파인의 ‘민족 정서’는 이례적으로 ‘민족’과 ‘계급’을 혼용하여 당대와는 다른 문학적 양상으로 나타났다는 점이며, 이를 감안하여 둘은 ‘민족 정서’에서 함께 다루되 작품별 분류에서 다시 ‘민족’적 울분과 ‘계급’적 억압 정서로 구분하여 전개하였다. 그에 따라 <손톱으로 새긴 노래>나 <파업>등에 나타난 온전히 토로하지 못하는 울분의 정서는 ‘존재 인식을 동반한 민족적 울분’의 모습에서 나타내었고, <밤낫파네>와 <지게>등에서 보여주는 노동에 의한 ‘억압’과 민중적 공감 형성은 ‘무산계급의 억압과 민중적 해소’에서 보여주었으며 <물결>이나 <오월의 향기>등에서 보여주는 희망의 정서와 긍정적 에너지는 ‘새 시대의 감상적 희망’에서 다루었다. 마지막으로 본문 IV에서는 그가 보여주었던 ‘낭만 정서’를 통해, 후기작품에서 주로 등장하는 민요시의 낭만 정서와 서정시 작품을 다루었다. 그의 ‘낭만 정서’는 각각 ‘흘러간 것의 덧없음’, ‘위트와 해학이 있는 낭만’, ‘그리움과 기다림의 정서’로 구분되며, 이는 주로 동시대의 다른 낭만주의자와의 차이에 주목하여 논의되었다. <고독>과 <버들피리> 등에서 보여주는 세월에 대한 무상감은 ‘흘러간 것의 덧없음’을 통해 보여주었으며, <약숫물터>, <뜬소문>등의 웃음을 통한 정서 승화는 ‘위트와 해학이 있는 낭만’에서 <봄소낙비>, <강이 풀리면> 등의 그리움의 정서는 ‘그리움과 기다림의 정서’에서 나타내었다. 시사적으로 봤을 때 이러한 흐름은, ‘북방 정서’부분에서는 김동환이 다른 북방 시인인 이용악, 백석 시인과 계보를 함께 하고 있으나 ‘북방’이라는 공간 안에 좀 더 사적이고 짙은 애수를 동반하고 있어, 현실반영 측면에서 면밀하기보다 감상적이고, 건조하기보다 휴머니즘적 경향이 강하다. 또한 ‘민족 정서’에서는 다른 민족 시인들이 지니고 있는 유물관이나 역사관, 혹은 의지적 측면과는 달리 낭만적이고 감상적인 기질을 통해 ‘민족 정서’를 표출하며, 자신이 생각하는 ‘민족’적 개념과 새 시대를 꿈꾸는 이상을 정서로 구현하며 시를 이끌어나간다. 마지막으로 ‘낭만 정서’는 문학사적인 측면에서 그렇다할 대표작으로 두각을 드러내지 못하고 있는 것이 사실이나 그만의 존재의식적인 모습, 향토적이며 해학적인 것에 부합하여 웃음을 자아내는 정서 구성은 주목할 필요가 있으며, 이를 좀 더 적극적으로 활용했다면 시대를 이끌 독창적인 작품이 창작되었으리라는 아쉬움이 남는다. 김동환의 ‘정서’는 위와 같이 세 분류로 나누어 구분되어 있으며, 각각에 드러나는 작품별 내용분석은 정서를 파악함과 동시에 다른 시인과는 차별화된 개성을 표현한다. 이 논의는 지금까지 이뤄왔던 파인의 단편적 연구에 따른 종합적 논의이자 하나의 기조로만 파악되던 작품 전반을 통일된 ‘정서’를 통해 보여주려는 노력이다. 때문에 현재까지 진행되어 온 작가의 형식 내 내용 연구가 아닌, ‘정서’와 연결된 내적 특질에 주목하여 작가 의식을 보여주려 했다. 정서는 작가의 심층적인 의식 구조와 작품의 내적 측면에 닿아 있고, 또한 시세계 전반에 영향을 미치고 있다. 따라서 필자는 ‘김동환의 정서 연구’가 그만의 세계 분석과 작품에 대한 종합적 이해를 도울 수 있으며, 이것이 오늘날의 단층적인 연구를 풀어가는 하나의 계기가 되기를 고대해본다.
지금까지의 진행되어 온 파인에 대한 연구는 그의 다양한 문학적 변모에 기인하여, 해당 시기별로 그가 펼쳐온 문학 이론을 소개하고 작품을 다루는 형식으로 이어져왔다. 그러나 이러한 연구는 작가의 시기별 정의에만 급급하여, 단절된 논의를 내놓거나 형식을 위한 내적 논의를 낳았다는 한계를 지닌다. 이에 본고에서는 김동환의 시에 나타난 ‘정서’ 연구를 통해 형식 내 내용 논의를 벗어나 파인의 작품 전반을 밝히고 작가의 개성을 연구하고자 한다. 본문 II~IV에는 시기별 분류에 따라 각각의 정서를 ‘북방 정서, 민족 정서, 낭만 정서’로 나누어 각각의 작품을 전개하였으며, 각 단원에 걸쳐 소개한 정서는 지금까지 파인의 시 분류에서 밝혀지지 않았던 부분을 주목하고자 노력하였다. 본문II는 ‘북방 정서’에 속한 ‘변경에서의 불안과 인간애의 공존’과 ‘북방여성으로의 정서 보존’을 소개함으로서 각각 북방지역에서의 시련과 민족애, 고향과 여성이라는 모태 공간 속에 정서를 보존하고자 했던 그의 시 정신을 다루었다. 북방이라는 공간 자체가 시인에게는 역사적인 공간이자 개인의 향수가 깃든 공간이기에 그의 작품에서는 복합적인 정서가 나타날 수밖에 없다. 그러므로 <눈이 내리느니>, <시체를 안고>등의 화자는 불안을 느끼면서도 동시에 인간애를 지니고 있으며, <국경의 밤>, <마음의 고향> 등의 작품에서는 고향을 향한 애수를 여성에게 보존함으로서 자신의 정서를 지키고자 하는 의지를 지닌다. 본문III에서는 김동환이 비록 ‘친일’이라는 불운한 기억을 가지고 있으나 그 역시 시대를 살아가던 나약한 지식인으로, 작품 속에 애달픈 민족 현실과 정서를 담기 위해 노력한 사실에 주목하였다. 이에 그만의 ‘민족 정서’를 파악하고, 아픔에서 희망으로의 흐름에 따라 ‘존재 인식을 동반한 민족적 울분’, ‘무산계급의 억압과 민중적 해소’, ‘새 시대의 감상적 희망’의 정서를 구성하였다. 특이한 점이 있다면 파인의 ‘민족 정서’는 이례적으로 ‘민족’과 ‘계급’을 혼용하여 당대와는 다른 문학적 양상으로 나타났다는 점이며, 이를 감안하여 둘은 ‘민족 정서’에서 함께 다루되 작품별 분류에서 다시 ‘민족’적 울분과 ‘계급’적 억압 정서로 구분하여 전개하였다. 그에 따라 <손톱으로 새긴 노래>나 <파업>등에 나타난 온전히 토로하지 못하는 울분의 정서는 ‘존재 인식을 동반한 민족적 울분’의 모습에서 나타내었고, <밤낫파네>와 <지게>등에서 보여주는 노동에 의한 ‘억압’과 민중적 공감 형성은 ‘무산계급의 억압과 민중적 해소’에서 보여주었으며 <물결>이나 <오월의 향기>등에서 보여주는 희망의 정서와 긍정적 에너지는 ‘새 시대의 감상적 희망’에서 다루었다. 마지막으로 본문 IV에서는 그가 보여주었던 ‘낭만 정서’를 통해, 후기작품에서 주로 등장하는 민요시의 낭만 정서와 서정시 작품을 다루었다. 그의 ‘낭만 정서’는 각각 ‘흘러간 것의 덧없음’, ‘위트와 해학이 있는 낭만’, ‘그리움과 기다림의 정서’로 구분되며, 이는 주로 동시대의 다른 낭만주의자와의 차이에 주목하여 논의되었다. <고독>과 <버들피리> 등에서 보여주는 세월에 대한 무상감은 ‘흘러간 것의 덧없음’을 통해 보여주었으며, <약숫물터>, <뜬소문>등의 웃음을 통한 정서 승화는 ‘위트와 해학이 있는 낭만’에서 <봄소낙비>, <강이 풀리면> 등의 그리움의 정서는 ‘그리움과 기다림의 정서’에서 나타내었다. 시사적으로 봤을 때 이러한 흐름은, ‘북방 정서’부분에서는 김동환이 다른 북방 시인인 이용악, 백석 시인과 계보를 함께 하고 있으나 ‘북방’이라는 공간 안에 좀 더 사적이고 짙은 애수를 동반하고 있어, 현실반영 측면에서 면밀하기보다 감상적이고, 건조하기보다 휴머니즘적 경향이 강하다. 또한 ‘민족 정서’에서는 다른 민족 시인들이 지니고 있는 유물관이나 역사관, 혹은 의지적 측면과는 달리 낭만적이고 감상적인 기질을 통해 ‘민족 정서’를 표출하며, 자신이 생각하는 ‘민족’적 개념과 새 시대를 꿈꾸는 이상을 정서로 구현하며 시를 이끌어나간다. 마지막으로 ‘낭만 정서’는 문학사적인 측면에서 그렇다할 대표작으로 두각을 드러내지 못하고 있는 것이 사실이나 그만의 존재의식적인 모습, 향토적이며 해학적인 것에 부합하여 웃음을 자아내는 정서 구성은 주목할 필요가 있으며, 이를 좀 더 적극적으로 활용했다면 시대를 이끌 독창적인 작품이 창작되었으리라는 아쉬움이 남는다. 김동환의 ‘정서’는 위와 같이 세 분류로 나누어 구분되어 있으며, 각각에 드러나는 작품별 내용분석은 정서를 파악함과 동시에 다른 시인과는 차별화된 개성을 표현한다. 이 논의는 지금까지 이뤄왔던 파인의 단편적 연구에 따른 종합적 논의이자 하나의 기조로만 파악되던 작품 전반을 통일된 ‘정서’를 통해 보여주려는 노력이다. 때문에 현재까지 진행되어 온 작가의 형식 내 내용 연구가 아닌, ‘정서’와 연결된 내적 특질에 주목하여 작가 의식을 보여주려 했다. 정서는 작가의 심층적인 의식 구조와 작품의 내적 측면에 닿아 있고, 또한 시세계 전반에 영향을 미치고 있다. 따라서 필자는 ‘김동환의 정서 연구’가 그만의 세계 분석과 작품에 대한 종합적 이해를 도울 수 있으며, 이것이 오늘날의 단층적인 연구를 풀어가는 하나의 계기가 되기를 고대해본다.
The studies on Pine, which have been processed until now, have been continued by the form introducing his literary theories in each period and treating his pieces. But, because these studies only decided the author in each time, it has limits to produce only broken discussion or internal discussion ...
The studies on Pine, which have been processed until now, have been continued by the form introducing his literary theories in each period and treating his pieces. But, because these studies only decided the author in each time, it has limits to produce only broken discussion or internal discussion for the form. Therefore, in this study, beyond the content discussion in the form, through the study on 'the emotion' expressed by the poetry of Kim Dong Whan, it was trying to understand his total pieces of Pine and study the personality of the author. In the body II~IV, as following its classification in each time and dividing his emotions into 'The north emotion', 'The national emotion', and 'The romantic emotion', each piece was observed and in the emotion of each unit, it was trying to focus on the part, which has been unrevealed until now in the classification of the poetry of Pine. In the body II, as introducing 'The anxiety and the coexistence of human love in the fringeland' and 'The protection of the emotion as a woman in the north place' included in 'The north emotion', it was trying to treat the mind of his poems, expressed for the protection of emotions in the matrix such as hardship and the nationalism, the birthplace, and the woman in the north area. Because the north place is the historic place and has individual perfume to him, complex emotions cannot help but be expressed in his poems. Therefore, in , , and so on, speakers not only feel the anxiety, but also have the human love and in , , and so on and as protecting the grief for the hometown to the woman, the will protecting his emotion was expressed. In the body III, it was focusing on the fact, though he had a bad memory on pro-Japanese activities, because he was also the weak intellectual, he was trying to express sorrow situation and the emotion of the nation. Therefore, as understanding his own 'national emotion' and following the flow from the sorrow to the hope, it was trying to form the emotion of 'National anger accompanying the presence recognition', 'The suppression of the proletarian class and public solution', and 'Sentimental hope of a new age'. As mixing 'the nation' and 'the class', the special thing of it is 'The national emotion' of Pine is distinguished from other contemporary emotion. That is, it was expressed by other literary conditions from them. So, these 2 things were treated as one of 'The national emotion', but in the classification in each piece, they were divided into emotions of 'the national anger' and 'the suppression by the class' again. Therefore, the emotion of the anger in or , and so on, which couldn't be expressed totally at that time, was expressed as the form of 'The national anger accompanying the presence recognition' and the 'suppression' and public sympathy in , , and so on formed by the labor was expressed as 'The suppression of the proletarian classes and public solution' and the emotion of the hope and positive energy in or , and so on was treated in 'The sentimental hope of a new age'. Lastly, in the body IV, through 'The romantic emotion' showed by him, the romantic emotion, which was mainly expressed in his lately poems for folk-poetry, and his epic poems were treated. Each 'romantic emotion' of his was consisted of 'The vain of the thing flowed', 'The romance with the wit and humor', and 'The emotion of longing and the wait', of which difference have been mainly discussed with contemporary romanticists. The vanity on the time in , , and so on was expressed in 'The vain of the thing flowed', the sublimation of the emotion through a laugh in , , and so on was expressed in 'The romance with the wit and humor', and the emotion of longing in , , and so on was expressed in 'The emotions of longing and the wait' With the historic view of the poetry, in the part of 'The north emotion', this flow is similar to it of 'Lee Yong Ak' and 'Baek Seok'. But because his place of 'The north' has more private and deeper sorrow than theirs, in respect of realistic view, it was not careful, but sentimental and it was also not dry, but humanistic. Moreover, in 'The national emotion' he wasn't expressing it by the materialism, historical view, or the will, which was had by other national poets, but expressing his romantic and sentimental features. And as realizing the vision on the concept of his nation and his new age with the emotion, he had written his pieces. Lastly, In 'The romantic emotion', in fact, though he wasn't distinguished from other poets, it is required to focus on his emotion structure, which induces the laugh in accordance with his own conscious appearance on the existence, and other his rural and humorous things. If these things were used actively, I think it might be a creative piece for leading the age. 'The emotion' of Kim Dong Whan could be divided into above 3 kinds and the analysis of the content for pieces expressed by each not only understood his emotion, but also expressed his personality, distinguished from other poets. As uniform 'emotion', this discussion was trying to express his total pieces, which have been concerned as a comprehensive discussion or one keynote by fragmentary studies on Pine. Therefore, as focusing on the internal features in connection not with the form, which have been studied, but with the 'emotion', it was trying to express the awareness of the author. The emotion relates with in-deep consciousness of the author and the internal view of his pieces and influences the world of his poetry totally. So, I hope 'A study on the Emotion of in the Poetry of Kim Dong Whan' could help comprehensive understanding on the analysis of his own world and his pieces and it would be a chance to solve fragmentary studies in present day.
The studies on Pine, which have been processed until now, have been continued by the form introducing his literary theories in each period and treating his pieces. But, because these studies only decided the author in each time, it has limits to produce only broken discussion or internal discussion for the form. Therefore, in this study, beyond the content discussion in the form, through the study on 'the emotion' expressed by the poetry of Kim Dong Whan, it was trying to understand his total pieces of Pine and study the personality of the author. In the body II~IV, as following its classification in each time and dividing his emotions into 'The north emotion', 'The national emotion', and 'The romantic emotion', each piece was observed and in the emotion of each unit, it was trying to focus on the part, which has been unrevealed until now in the classification of the poetry of Pine. In the body II, as introducing 'The anxiety and the coexistence of human love in the fringeland' and 'The protection of the emotion as a woman in the north place' included in 'The north emotion', it was trying to treat the mind of his poems, expressed for the protection of emotions in the matrix such as hardship and the nationalism, the birthplace, and the woman in the north area. Because the north place is the historic place and has individual perfume to him, complex emotions cannot help but be expressed in his poems. Therefore, in , , and so on, speakers not only feel the anxiety, but also have the human love and in , , and so on and as protecting the grief for the hometown to the woman, the will protecting his emotion was expressed. In the body III, it was focusing on the fact, though he had a bad memory on pro-Japanese activities, because he was also the weak intellectual, he was trying to express sorrow situation and the emotion of the nation. Therefore, as understanding his own 'national emotion' and following the flow from the sorrow to the hope, it was trying to form the emotion of 'National anger accompanying the presence recognition', 'The suppression of the proletarian class and public solution', and 'Sentimental hope of a new age'. As mixing 'the nation' and 'the class', the special thing of it is 'The national emotion' of Pine is distinguished from other contemporary emotion. That is, it was expressed by other literary conditions from them. So, these 2 things were treated as one of 'The national emotion', but in the classification in each piece, they were divided into emotions of 'the national anger' and 'the suppression by the class' again. Therefore, the emotion of the anger in or , and so on, which couldn't be expressed totally at that time, was expressed as the form of 'The national anger accompanying the presence recognition' and the 'suppression' and public sympathy in , , and so on formed by the labor was expressed as 'The suppression of the proletarian classes and public solution' and the emotion of the hope and positive energy in or , and so on was treated in 'The sentimental hope of a new age'. Lastly, in the body IV, through 'The romantic emotion' showed by him, the romantic emotion, which was mainly expressed in his lately poems for folk-poetry, and his epic poems were treated. Each 'romantic emotion' of his was consisted of 'The vain of the thing flowed', 'The romance with the wit and humor', and 'The emotion of longing and the wait', of which difference have been mainly discussed with contemporary romanticists. The vanity on the time in , , and so on was expressed in 'The vain of the thing flowed', the sublimation of the emotion through a laugh in , , and so on was expressed in 'The romance with the wit and humor', and the emotion of longing in , , and so on was expressed in 'The emotions of longing and the wait' With the historic view of the poetry, in the part of 'The north emotion', this flow is similar to it of 'Lee Yong Ak' and 'Baek Seok'. But because his place of 'The north' has more private and deeper sorrow than theirs, in respect of realistic view, it was not careful, but sentimental and it was also not dry, but humanistic. Moreover, in 'The national emotion' he wasn't expressing it by the materialism, historical view, or the will, which was had by other national poets, but expressing his romantic and sentimental features. And as realizing the vision on the concept of his nation and his new age with the emotion, he had written his pieces. Lastly, In 'The romantic emotion', in fact, though he wasn't distinguished from other poets, it is required to focus on his emotion structure, which induces the laugh in accordance with his own conscious appearance on the existence, and other his rural and humorous things. If these things were used actively, I think it might be a creative piece for leading the age. 'The emotion' of Kim Dong Whan could be divided into above 3 kinds and the analysis of the content for pieces expressed by each not only understood his emotion, but also expressed his personality, distinguished from other poets. As uniform 'emotion', this discussion was trying to express his total pieces, which have been concerned as a comprehensive discussion or one keynote by fragmentary studies on Pine. Therefore, as focusing on the internal features in connection not with the form, which have been studied, but with the 'emotion', it was trying to express the awareness of the author. The emotion relates with in-deep consciousness of the author and the internal view of his pieces and influences the world of his poetry totally. So, I hope 'A study on the Emotion of in the Poetry of Kim Dong Whan' could help comprehensive understanding on the analysis of his own world and his pieces and it would be a chance to solve fragmentary studies in present day.
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