디지털 시대가 도래 하면서 감당할 수 없을 정도로 정보가 쏟아져 우리나라를 비롯한 세계는 올바른 ‘읽기’에 더 많은 관심을 기울이고 있다. 독서는 모든 교육의 토대가 된다. 이에 본고는 매체를 활용한 독서교육을 통해 학습자가 얼마만큼 2009 개정에 따른 교육과정의 문학 교육 목표에 도달할 수 있는지 그 효과에 대해 연구하였다. 그러기 위해서 학교 현장에서 이루어지는 독서 교육의 문제점을 파악하고 안산시 소재 중학교 한 곳을 선정해 현장에서 지도하는 독서 교육과 학습자가 원하는 효과적인 매체 활용이 이루어졌을 때의 독서교육 중 어느 것이 학습자에게 학습 목표 및 문학 교육의 목표에 도달할 수 있는지를 실험하였다. 이때 목표 도달 정도와 그렇지 않았을 경우의 목표 도달을 비교하기 위해 매체-소셜미디어(페이스북)-를 활용한 교육을 받는 집단 ‘A'와 매체를 전혀 사용하지 않는 집단 'B‘로 나누어 독서교육을 시행하여 ...
디지털 시대가 도래 하면서 감당할 수 없을 정도로 정보가 쏟아져 우리나라를 비롯한 세계는 올바른 ‘읽기’에 더 많은 관심을 기울이고 있다. 독서는 모든 교육의 토대가 된다. 이에 본고는 매체를 활용한 독서교육을 통해 학습자가 얼마만큼 2009 개정에 따른 교육과정의 문학 교육 목표에 도달할 수 있는지 그 효과에 대해 연구하였다. 그러기 위해서 학교 현장에서 이루어지는 독서 교육의 문제점을 파악하고 안산시 소재 중학교 한 곳을 선정해 현장에서 지도하는 독서 교육과 학습자가 원하는 효과적인 매체 활용이 이루어졌을 때의 독서교육 중 어느 것이 학습자에게 학습 목표 및 문학 교육의 목표에 도달할 수 있는지를 실험하였다. 이때 목표 도달 정도와 그렇지 않았을 경우의 목표 도달을 비교하기 위해 매체-소셜미디어(페이스북)-를 활용한 교육을 받는 집단 ‘A'와 매체를 전혀 사용하지 않는 집단 'B‘로 나누어 독서교육을 시행하여 소셜미디어를 효과적으로 활용한 경우와 그렇지 않은 경우를 제시함으로써 매체를 적절하게 활용하는 경우와 그렇지 않았을 경우의 차이를 통해 소셜미디어를 활용한 독서 교육이 학습자 중심의 독서교육으로써 효과가 있는지 입증하고자 했다. 그 결과 일주일 동안 페이스북을 활용하여 집단A를 대상으로 중학교 2학년 국어 교과서(창작과비평사)에 수록된 ‘땔감’의 텍스트를 가지고 다섯 가지의 독서방법(텍스트의 각 부분 개관하기 전략, 도식을 통한 유추 전략, 관점 학습 안내 전략, 등장인물의 대화 분석 전략, 읽기에 대한 상이한 관점 활용)을 통해 학생들이 작품의 줄거리를 요약하는 방법을 인식하고 이때에 어려움을 느낄 경우 자발적으로 다른 학생에게 도움을 요청하는 협동학습을 통해 텍스트의 내용을 이해하기 위해 적극적으로 학습하는 것을 알 수 있다. 또한 이러한 효과를 입증하기 위해 1차시 분의 수업을 하고 이의 연장선으로 수행평가를 활동을 하였는데, 이것은 결과적으로 소셜미디어(페이스북)을 활용한 학습자중심의 독서교육은 자연스럽게 다른 학생들과 독서 토론을 가질 수 있었기에 독서 결과에 대한 서로 대립되는 다양한 의견을 교환함으로써 비판적이고, 논리적인 사고력을 함양할 수 있음을 보여줬다. 뿐만 아니라 페이스북 게시판을 통하여 학급의 친구와 독서를 통한 토론을 하면서 시간적·공간적 제약을 비교적 받지 않고 자연스럽게 토론의 방법을 익힐 수 있으며, 학습에 어려움을 느낄 경우 자발적으로 온라인상의 학습 환경에서 자신의 언어로 다른 학생에게 도움을 요청하는 협동학습을 통해 본인의 의견과 다른 학생의 생각을 수시로 피드백 하며 자신과 생각이 다른 학생이 있음을 깨닫고 문학작품이 다양한 관점에서 이해될 수 있다는 것을 인지하게 되는 학습 결과를 나타냈다. 즉 소셜미디어를 활용한 독서교육의 경우 학생의 사고능력 신장, 토론 교육 활성화, 다양한 관점에 입각한 독서 감상 증대라는 결과를 가져왔다. 그러나 결과에 따른 문제점으로 첫째 실험 대상의 인원이 적고 실험기간이 일주일로 짧았기에 이를 통해 독서교육의 효과를 입증하기 어려움, 둘째 스마트폰을 활용하지 못할 경우 소셜미디어로써의 장점을 활용하지 못한다는 단점, 셋째 개개인의 성향과 연관되어 소극적 반응과 적극적 반응의 일정한 패턴을 통해 학습효과에 개인차가 발생할 수 있다는 점, 넷째 학습자들의 표현 방법 중 잘못된 표현이 많다는 점, 마지막으로 소셜미디어를 활용하나 독서교육의 효과를 수행평가를 통해 입증하기 어렵다는 것을 지적하였다. 하지만 문제점을 지적하는 것에 그치지 않고 그에 따른 해결방안을 제시함으로써 앞으로 소셜미디어를 활용한 교육 방안의 후행연구의 필요성에 대해 언급하고 있다.
디지털 시대가 도래 하면서 감당할 수 없을 정도로 정보가 쏟아져 우리나라를 비롯한 세계는 올바른 ‘읽기’에 더 많은 관심을 기울이고 있다. 독서는 모든 교육의 토대가 된다. 이에 본고는 매체를 활용한 독서교육을 통해 학습자가 얼마만큼 2009 개정에 따른 교육과정의 문학 교육 목표에 도달할 수 있는지 그 효과에 대해 연구하였다. 그러기 위해서 학교 현장에서 이루어지는 독서 교육의 문제점을 파악하고 안산시 소재 중학교 한 곳을 선정해 현장에서 지도하는 독서 교육과 학습자가 원하는 효과적인 매체 활용이 이루어졌을 때의 독서교육 중 어느 것이 학습자에게 학습 목표 및 문학 교육의 목표에 도달할 수 있는지를 실험하였다. 이때 목표 도달 정도와 그렇지 않았을 경우의 목표 도달을 비교하기 위해 매체-소셜미디어(페이스북)-를 활용한 교육을 받는 집단 ‘A'와 매체를 전혀 사용하지 않는 집단 'B‘로 나누어 독서교육을 시행하여 소셜미디어를 효과적으로 활용한 경우와 그렇지 않은 경우를 제시함으로써 매체를 적절하게 활용하는 경우와 그렇지 않았을 경우의 차이를 통해 소셜미디어를 활용한 독서 교육이 학습자 중심의 독서교육으로써 효과가 있는지 입증하고자 했다. 그 결과 일주일 동안 페이스북을 활용하여 집단A를 대상으로 중학교 2학년 국어 교과서(창작과비평사)에 수록된 ‘땔감’의 텍스트를 가지고 다섯 가지의 독서방법(텍스트의 각 부분 개관하기 전략, 도식을 통한 유추 전략, 관점 학습 안내 전략, 등장인물의 대화 분석 전략, 읽기에 대한 상이한 관점 활용)을 통해 학생들이 작품의 줄거리를 요약하는 방법을 인식하고 이때에 어려움을 느낄 경우 자발적으로 다른 학생에게 도움을 요청하는 협동학습을 통해 텍스트의 내용을 이해하기 위해 적극적으로 학습하는 것을 알 수 있다. 또한 이러한 효과를 입증하기 위해 1차시 분의 수업을 하고 이의 연장선으로 수행평가를 활동을 하였는데, 이것은 결과적으로 소셜미디어(페이스북)을 활용한 학습자중심의 독서교육은 자연스럽게 다른 학생들과 독서 토론을 가질 수 있었기에 독서 결과에 대한 서로 대립되는 다양한 의견을 교환함으로써 비판적이고, 논리적인 사고력을 함양할 수 있음을 보여줬다. 뿐만 아니라 페이스북 게시판을 통하여 학급의 친구와 독서를 통한 토론을 하면서 시간적·공간적 제약을 비교적 받지 않고 자연스럽게 토론의 방법을 익힐 수 있으며, 학습에 어려움을 느낄 경우 자발적으로 온라인상의 학습 환경에서 자신의 언어로 다른 학생에게 도움을 요청하는 협동학습을 통해 본인의 의견과 다른 학생의 생각을 수시로 피드백 하며 자신과 생각이 다른 학생이 있음을 깨닫고 문학작품이 다양한 관점에서 이해될 수 있다는 것을 인지하게 되는 학습 결과를 나타냈다. 즉 소셜미디어를 활용한 독서교육의 경우 학생의 사고능력 신장, 토론 교육 활성화, 다양한 관점에 입각한 독서 감상 증대라는 결과를 가져왔다. 그러나 결과에 따른 문제점으로 첫째 실험 대상의 인원이 적고 실험기간이 일주일로 짧았기에 이를 통해 독서교육의 효과를 입증하기 어려움, 둘째 스마트폰을 활용하지 못할 경우 소셜미디어로써의 장점을 활용하지 못한다는 단점, 셋째 개개인의 성향과 연관되어 소극적 반응과 적극적 반응의 일정한 패턴을 통해 학습효과에 개인차가 발생할 수 있다는 점, 넷째 학습자들의 표현 방법 중 잘못된 표현이 많다는 점, 마지막으로 소셜미디어를 활용하나 독서교육의 효과를 수행평가를 통해 입증하기 어렵다는 것을 지적하였다. 하지만 문제점을 지적하는 것에 그치지 않고 그에 따른 해결방안을 제시함으로써 앞으로 소셜미디어를 활용한 교육 방안의 후행연구의 필요성에 대해 언급하고 있다.
With the advent of digital age, the information that is beyond capacity is poured out. So the world including Korea pays closer attention to the accurate read. Reading is the foundation of all education. Therefore my research paper conducted a research the effect of how much learner can reach the ed...
With the advent of digital age, the information that is beyond capacity is poured out. So the world including Korea pays closer attention to the accurate read. Reading is the foundation of all education. Therefore my research paper conducted a research the effect of how much learner can reach the educational objectives of literature in the curriculum at 2009. To achieve this, I selected one of middle school in Ansan to grasp the problem of reading education that is happened in the school. And I tested which thing will be reached to the goal of literature's need between the reading lesson that is happened in actual school and another that effective utilization of media what the learner wants is applied. To prove that the effect of the reading education as learner-centered education using social media distinguished by the difference from the occasion presented by effectively using social media and the other, dividend group 'A' taking a advantage of using the social media into otherwise group 'B' . I applied five reading education ways with the novel "Firewood" using Facebook for a week, aimed at group 'A' As a result the students was able to summarize the novel. In case of having trouble, they asked the other students for help. It was same as cooperative learning. Through this study,I found out that students learned actively for understanding the content of the text. Also I gave one of five class and performed assessment for proving the effect and the reading education as learner-centered education using social media showed developing critical and logical ability to reason by exchanging variety of opinions. Furthermore, the students have discussion with their classmates about reading through Facebook boards. At this time the strong point is that things don't have time and space restraints. And also if they have trouble about learning, they ask for help as ways of self expression through online. Therefore They exchange variety of opinions with friends and it produce a results it gets more extensive thought in the end. In other words, In case of reading education using social media, it brought results like development of student's ability to reason, activation of discussion education and reading of the various aspects. However, the result has the following problems. First, the people surveyed are small and the experimental period was short. So it was difficult to demonstrate the effectiveness of 'reading education'. Second, if subjects use the smartphone, it does not take advantage of social media as a problem. Third, the individual differences in learning effects may occur because the active and passive reaction of learners. Fourth, representation of learners was wrong. Finally, it was difficult to demonstrate the effects of 'reading education' through performance assessment. In this study I will focus on the need of the study hereafter of the education using social media by offing a solution of the problems.
With the advent of digital age, the information that is beyond capacity is poured out. So the world including Korea pays closer attention to the accurate read. Reading is the foundation of all education. Therefore my research paper conducted a research the effect of how much learner can reach the educational objectives of literature in the curriculum at 2009. To achieve this, I selected one of middle school in Ansan to grasp the problem of reading education that is happened in the school. And I tested which thing will be reached to the goal of literature's need between the reading lesson that is happened in actual school and another that effective utilization of media what the learner wants is applied. To prove that the effect of the reading education as learner-centered education using social media distinguished by the difference from the occasion presented by effectively using social media and the other, dividend group 'A' taking a advantage of using the social media into otherwise group 'B' . I applied five reading education ways with the novel "Firewood" using Facebook for a week, aimed at group 'A' As a result the students was able to summarize the novel. In case of having trouble, they asked the other students for help. It was same as cooperative learning. Through this study,I found out that students learned actively for understanding the content of the text. Also I gave one of five class and performed assessment for proving the effect and the reading education as learner-centered education using social media showed developing critical and logical ability to reason by exchanging variety of opinions. Furthermore, the students have discussion with their classmates about reading through Facebook boards. At this time the strong point is that things don't have time and space restraints. And also if they have trouble about learning, they ask for help as ways of self expression through online. Therefore They exchange variety of opinions with friends and it produce a results it gets more extensive thought in the end. In other words, In case of reading education using social media, it brought results like development of student's ability to reason, activation of discussion education and reading of the various aspects. However, the result has the following problems. First, the people surveyed are small and the experimental period was short. So it was difficult to demonstrate the effectiveness of 'reading education'. Second, if subjects use the smartphone, it does not take advantage of social media as a problem. Third, the individual differences in learning effects may occur because the active and passive reaction of learners. Fourth, representation of learners was wrong. Finally, it was difficult to demonstrate the effects of 'reading education' through performance assessment. In this study I will focus on the need of the study hereafter of the education using social media by offing a solution of the problems.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.