이 연구는 장애인이 자신의 장애를 어떻게 수용하고 있는지, 본인들이 체험하는 다양한 가치, 태도, 문화적 경험이 각자에게 다가오는 의미와 그에 대한 의견과 선호를 파악하고자 하는 문제의식에서 출발하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여, 장애인의 자아수용은 어떠한지 알아본 후 장애인의 자아수용 요인은 어떠한지 분석하였다. 이 문제를 해결하기 위하여 중등교육 이상을 받은 성인 지체장애인과 감각장애인을 대상으로, 장애인 자신의 경험과 다양한 생각들이 결합된 주관적인 인식과, 사람들 사이의 상관관계를 찾아내는 Q-방법론을 적용하였다. 연구방법은 1단계로, Q-모집단 선정을 위해 2012년 6월 19일~ 2012년 8월 20일까지 지체장애인 5명, 시각장애인 3명, 청각장애인 2명을 목적표집하여 개방형 질문지에 의해 심층면담 하였다. 2단계, 전사한 내용을 17개 범주로 분류하여 37개의 Q-진술문을 확보하였다. 3단계, 37개의 진술문을 6×10cm 카드로 만들고, Q-표본 분포도와 ...
이 연구는 장애인이 자신의 장애를 어떻게 수용하고 있는지, 본인들이 체험하는 다양한 가치, 태도, 문화적 경험이 각자에게 다가오는 의미와 그에 대한 의견과 선호를 파악하고자 하는 문제의식에서 출발하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여, 장애인의 자아수용은 어떠한지 알아본 후 장애인의 자아수용 요인은 어떠한지 분석하였다. 이 문제를 해결하기 위하여 중등교육 이상을 받은 성인 지체장애인과 감각장애인을 대상으로, 장애인 자신의 경험과 다양한 생각들이 결합된 주관적인 인식과, 사람들 사이의 상관관계를 찾아내는 Q-방법론을 적용하였다. 연구방법은 1단계로, Q-모집단 선정을 위해 2012년 6월 19일~ 2012년 8월 20일까지 지체장애인 5명, 시각장애인 3명, 청각장애인 2명을 목적표집하여 개방형 질문지에 의해 심층면담 하였다. 2단계, 전사한 내용을 17개 범주로 분류하여 37개의 Q-진술문을 확보하였다. 3단계, 37개의 진술문을 6×10cm 카드로 만들고, Q-표본 분포도와 Q-분류 설명서를 작성하였다. 4단계, 33명의 P-person은 지체장애인 22명, 시각장애인 6명, 청각장애인 5명이다. 준비된 Q-표본 분포도에 33명의 연구참여자가 강제 정상분포 방식으로 9점 척도 상에 Q-진술문을 분류하였다. 5단계, PQMethod(2.11) 프로그램으로 장애성인의 자아수용에 대한 주관성을 요인분석하여 3개의 요인을 추출하고, 요인별 특성 및 요인 간 특성을 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 유형Ⅰ은 적극적 수용형태이다. 자신이 좀 느리고 불편하기는 하지만, 사회생활을 함에 있어서 일반인과 다르지 않다고 생각하여 자아존중감이 높음을 볼 수 있다. 사회통합을 위하여 통합교육의 중요성을 강조한다. 환경과 여건이 자신들을 힘들게 하므로 편의시설이나 이동권이 확보된다면 불편함 없이 살 수 있다고 생각한다. 이들은 격려가 힘이 된다는 것은 자신이 남들보다 부족하다는 것을 인정하는 결과라고 생각한다. 그러므로 이들에게는 다양한 배움, 취업, 봉사활동 등 활발하게 사회에 참여할 수 있는 평등한 기회가 주어져야 한다. 이러한 활동이 보장되기 위해서는 생활하면서 겪을 수 있는 불편함을 최대한 줄여주려는 사회의 노력과 믿고 기다려주는 배려가 필요하다. 유형 Ⅱ는 의존적 수용형태이다. 사람들은 자기 가치에 대한 전반적인 평가가 낮고, 자신의 능력과 성공에 대한 기대도 낮음을 볼 수 있다. 그러므로 이들에게는 자신을 사랑하고 인정하고, 받아들일 수 있도록, 정서적 지지와 배려가 필요하다. 자기를 표현할 수 있는 기회를 많이 주어, 학습자로서 자신의 능력을 향상시키고, 자신과 환경간의 차이를 적절하게 융화시킬 수 있도록 사회의 지원과 격려와 배려가 필요하다. 평생교육 프로그램을 통해 자기주장, 자기존중에 대한 계속적인 배움의 길을 열어주고 자발적으로 참여할 수 있도록 동기부여를 하며, 기쁜 마음으로 배움에 능동적으로 참여함으로써 자신의 장애를 적극적으로 수용할 수 있도록 한다. 유형 Ⅲ은 소극적 수용형태이다. 자신의 장애를 받아들였으나 자신의 문제에만 몰두해 있기 때문에 아직 주변을 돌아볼 여유가 없고, 심리적으로 완전히 극복되지는 못한 모습이다. 진정한 친구가 필요하고 이웃이나 사회의 관심과 격려받기를 원한다. 주변의 도움이 필요하고, 영향력 있는 사람들의 끊임없는 관심과 격려가 있어야 한다. 자기옹호 교육을 통해, 자신을 사랑하는 만큼 타인을 믿고 그들과 원만한 관계를 맺으며 자기의 권익과 권리를 주장할 수 있도록 힘을 실어 주어야 한다. 또한 자신의 삶을 주도적으로 이끌어 넓은 사회로 나갈 수 있는 자신감을 길러주어야 한다. 유형간 비교에서 장애극복 의지와 자신에 대한 믿음, 자신감, 환경요인과 타인들의 선입견에 대한 생각, 통합과 결혼에 대해 적극적 수용형태는 매우 그렇다고 답을 했으며 의존적 수용형태는 아니라고 답하였고, 소극적 수용형태는 중간정도의 답을 함으로써 유형간의 차이를 볼 수 있다. 미래의 특수교육과 장애인복지의 목적은 장애인이 사회에 적응하여 한 사람의 인간으로 행복하게 살아가는 것이다. 각 유형별로 적당한 지원을 함으로써 장애인이 아닌 한 인간으로서 이 사회에서의 삶을 윤택하게 살아갈 수 있을 때, 전 생애에 걸친 장애인의 자아수용을 완성할 수 있다. 적극적으로 자신의 장애를 수용한 장애인이 행복한 삶을 살 수 있을 때 장애인복지는 완성되고, 장애인복지가 완성되는 곳에 장애인평생학습은 완성될 수 있다.
이 연구는 장애인이 자신의 장애를 어떻게 수용하고 있는지, 본인들이 체험하는 다양한 가치, 태도, 문화적 경험이 각자에게 다가오는 의미와 그에 대한 의견과 선호를 파악하고자 하는 문제의식에서 출발하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여, 장애인의 자아수용은 어떠한지 알아본 후 장애인의 자아수용 요인은 어떠한지 분석하였다. 이 문제를 해결하기 위하여 중등교육 이상을 받은 성인 지체장애인과 감각장애인을 대상으로, 장애인 자신의 경험과 다양한 생각들이 결합된 주관적인 인식과, 사람들 사이의 상관관계를 찾아내는 Q-방법론을 적용하였다. 연구방법은 1단계로, Q-모집단 선정을 위해 2012년 6월 19일~ 2012년 8월 20일까지 지체장애인 5명, 시각장애인 3명, 청각장애인 2명을 목적표집하여 개방형 질문지에 의해 심층면담 하였다. 2단계, 전사한 내용을 17개 범주로 분류하여 37개의 Q-진술문을 확보하였다. 3단계, 37개의 진술문을 6×10cm 카드로 만들고, Q-표본 분포도와 Q-분류 설명서를 작성하였다. 4단계, 33명의 P-person은 지체장애인 22명, 시각장애인 6명, 청각장애인 5명이다. 준비된 Q-표본 분포도에 33명의 연구참여자가 강제 정상분포 방식으로 9점 척도 상에 Q-진술문을 분류하였다. 5단계, PQMethod(2.11) 프로그램으로 장애성인의 자아수용에 대한 주관성을 요인분석하여 3개의 요인을 추출하고, 요인별 특성 및 요인 간 특성을 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 유형Ⅰ은 적극적 수용형태이다. 자신이 좀 느리고 불편하기는 하지만, 사회생활을 함에 있어서 일반인과 다르지 않다고 생각하여 자아존중감이 높음을 볼 수 있다. 사회통합을 위하여 통합교육의 중요성을 강조한다. 환경과 여건이 자신들을 힘들게 하므로 편의시설이나 이동권이 확보된다면 불편함 없이 살 수 있다고 생각한다. 이들은 격려가 힘이 된다는 것은 자신이 남들보다 부족하다는 것을 인정하는 결과라고 생각한다. 그러므로 이들에게는 다양한 배움, 취업, 봉사활동 등 활발하게 사회에 참여할 수 있는 평등한 기회가 주어져야 한다. 이러한 활동이 보장되기 위해서는 생활하면서 겪을 수 있는 불편함을 최대한 줄여주려는 사회의 노력과 믿고 기다려주는 배려가 필요하다. 유형 Ⅱ는 의존적 수용형태이다. 사람들은 자기 가치에 대한 전반적인 평가가 낮고, 자신의 능력과 성공에 대한 기대도 낮음을 볼 수 있다. 그러므로 이들에게는 자신을 사랑하고 인정하고, 받아들일 수 있도록, 정서적 지지와 배려가 필요하다. 자기를 표현할 수 있는 기회를 많이 주어, 학습자로서 자신의 능력을 향상시키고, 자신과 환경간의 차이를 적절하게 융화시킬 수 있도록 사회의 지원과 격려와 배려가 필요하다. 평생교육 프로그램을 통해 자기주장, 자기존중에 대한 계속적인 배움의 길을 열어주고 자발적으로 참여할 수 있도록 동기부여를 하며, 기쁜 마음으로 배움에 능동적으로 참여함으로써 자신의 장애를 적극적으로 수용할 수 있도록 한다. 유형 Ⅲ은 소극적 수용형태이다. 자신의 장애를 받아들였으나 자신의 문제에만 몰두해 있기 때문에 아직 주변을 돌아볼 여유가 없고, 심리적으로 완전히 극복되지는 못한 모습이다. 진정한 친구가 필요하고 이웃이나 사회의 관심과 격려받기를 원한다. 주변의 도움이 필요하고, 영향력 있는 사람들의 끊임없는 관심과 격려가 있어야 한다. 자기옹호 교육을 통해, 자신을 사랑하는 만큼 타인을 믿고 그들과 원만한 관계를 맺으며 자기의 권익과 권리를 주장할 수 있도록 힘을 실어 주어야 한다. 또한 자신의 삶을 주도적으로 이끌어 넓은 사회로 나갈 수 있는 자신감을 길러주어야 한다. 유형간 비교에서 장애극복 의지와 자신에 대한 믿음, 자신감, 환경요인과 타인들의 선입견에 대한 생각, 통합과 결혼에 대해 적극적 수용형태는 매우 그렇다고 답을 했으며 의존적 수용형태는 아니라고 답하였고, 소극적 수용형태는 중간정도의 답을 함으로써 유형간의 차이를 볼 수 있다. 미래의 특수교육과 장애인복지의 목적은 장애인이 사회에 적응하여 한 사람의 인간으로 행복하게 살아가는 것이다. 각 유형별로 적당한 지원을 함으로써 장애인이 아닌 한 인간으로서 이 사회에서의 삶을 윤택하게 살아갈 수 있을 때, 전 생애에 걸친 장애인의 자아수용을 완성할 수 있다. 적극적으로 자신의 장애를 수용한 장애인이 행복한 삶을 살 수 있을 때 장애인복지는 완성되고, 장애인복지가 완성되는 곳에 장애인평생학습은 완성될 수 있다.
This study departs from inquiry about how people with disabilities accept self disabilities and problem awareness about the opinion and preference on the meanings that various value, attitude, cultural experience of people with disabilities give to themselves. For achievement of this research purpos...
This study departs from inquiry about how people with disabilities accept self disabilities and problem awareness about the opinion and preference on the meanings that various value, attitude, cultural experience of people with disabilities give to themselves. For achievement of this research purpose, this study analyzed how the self-acceptance of people with disabilities appeared and what the self-acceptance factors were. For solution of this research problems, this study applied Q research methods to search the correlation between people with disabilities and their subjective awareness that self experience and various thinking were combined, targeting adult physical disabilities and sensory disabilities who graduated secondary school over. This study proceeded among methods and orders below. Step1, this study took 'purposive sampling' on the five people of physical disabilities, three blinds, two deafness for selection of 'Q population' and deep-interviewed by open-questionnaire. Step2, this study got thirty seven Q statements of seventeen areas on the transcriptions. Step3, We made thirty seven Q statements to '6×10cm cards‘, and wrote ’Q sample distribution chart‘ and 'manual of Q classification'. Step4, thirty three P persons were twenty two physical disabilities, six blinds, five deafness. Thirty three participants classified Q statements on the nine-point scale by constrained normal distribution method. Step5, this study extracted the three factors as carrying out factorial analysis on the subjectivity of the disability acceptance of adults with disabilities and analyzed characteristics of each the factors and characteristics between the factors. The research results are as follows. TypeⅠ appeared as form of positive acceptance. This study showed that adults with disabilities thought they were little slow and uncomfortable but they were not different from normal person and they had high self-respects. They emphasized the importance of inclusive education for social integration of people with disabilities, and thought if convenient facilities and right of mobility for them were secured, they could live without inconvenience in community. Because many people with disabilities think other person's encouragement and support as the result of their insufficiency, equal opportunity of social participation, like as various education, employment, volunteer, should been povided to them. Social effort and consideration need for security of these activities and for maximal reduction of inconvenience. TypeⅡ appeared as form of dependent acceptance. This study showed the people with disabilities made value evaluation about themselves lowly and had low expectation on their capability and the success. So they need emotional support and consideration that they can love, admit and accept themselves. And many opportunities, for self-expression, empowerment, adaptation to the environment, should been given to the people with disabilities. For active and positive participation and asserting self-protection rights of people with disabilities, we should provide continuous learning opportunities to them through lifelong education program. TypeⅢ appeared as passive acceptance. Most of people with disabilities accepted their disabilities. But they could not afford to look around them and didn't overcome their psychological problem sufficiently, because they were absorbed in their problems. They needed friends and wanted to be concerned and encouraged from their community. So the community and influential people should supports and encourage them consistently. We should support them so that they relate to others in harmony, believe in others of community, assert their right, help to have self-confidence and take the lead at their lives. At comparison between types, the participants answered as 'very good' on the overcoming will of disabilities, belief about themselves, self-confidence, thinking on the prejudice of environmental factors and others, positive acceptance on the inclusion and marriage. They answered as 'no' on the dependent acceptance, and answered as 'normal' on the passive acceptance. Therefore this study showed there were difference between types. Purpose of special education and welfare for disabilities of 21 century is to live people with disabilities as a happy human through adaptation in their society. The people with disabilities can complete their self-acceptance when they can live as a human but not disabled person by appropriate supporting related to characteristics of each types. Welfare for people with disabilities will be completed when the people with disabilities who accept their disabilities positively, can live happily, and lifelong learning for disabilities also will be completed where the welfare for people with disabilities will be completed.
This study departs from inquiry about how people with disabilities accept self disabilities and problem awareness about the opinion and preference on the meanings that various value, attitude, cultural experience of people with disabilities give to themselves. For achievement of this research purpose, this study analyzed how the self-acceptance of people with disabilities appeared and what the self-acceptance factors were. For solution of this research problems, this study applied Q research methods to search the correlation between people with disabilities and their subjective awareness that self experience and various thinking were combined, targeting adult physical disabilities and sensory disabilities who graduated secondary school over. This study proceeded among methods and orders below. Step1, this study took 'purposive sampling' on the five people of physical disabilities, three blinds, two deafness for selection of 'Q population' and deep-interviewed by open-questionnaire. Step2, this study got thirty seven Q statements of seventeen areas on the transcriptions. Step3, We made thirty seven Q statements to '6×10cm cards‘, and wrote ’Q sample distribution chart‘ and 'manual of Q classification'. Step4, thirty three P persons were twenty two physical disabilities, six blinds, five deafness. Thirty three participants classified Q statements on the nine-point scale by constrained normal distribution method. Step5, this study extracted the three factors as carrying out factorial analysis on the subjectivity of the disability acceptance of adults with disabilities and analyzed characteristics of each the factors and characteristics between the factors. The research results are as follows. TypeⅠ appeared as form of positive acceptance. This study showed that adults with disabilities thought they were little slow and uncomfortable but they were not different from normal person and they had high self-respects. They emphasized the importance of inclusive education for social integration of people with disabilities, and thought if convenient facilities and right of mobility for them were secured, they could live without inconvenience in community. Because many people with disabilities think other person's encouragement and support as the result of their insufficiency, equal opportunity of social participation, like as various education, employment, volunteer, should been povided to them. Social effort and consideration need for security of these activities and for maximal reduction of inconvenience. TypeⅡ appeared as form of dependent acceptance. This study showed the people with disabilities made value evaluation about themselves lowly and had low expectation on their capability and the success. So they need emotional support and consideration that they can love, admit and accept themselves. And many opportunities, for self-expression, empowerment, adaptation to the environment, should been given to the people with disabilities. For active and positive participation and asserting self-protection rights of people with disabilities, we should provide continuous learning opportunities to them through lifelong education program. TypeⅢ appeared as passive acceptance. Most of people with disabilities accepted their disabilities. But they could not afford to look around them and didn't overcome their psychological problem sufficiently, because they were absorbed in their problems. They needed friends and wanted to be concerned and encouraged from their community. So the community and influential people should supports and encourage them consistently. We should support them so that they relate to others in harmony, believe in others of community, assert their right, help to have self-confidence and take the lead at their lives. At comparison between types, the participants answered as 'very good' on the overcoming will of disabilities, belief about themselves, self-confidence, thinking on the prejudice of environmental factors and others, positive acceptance on the inclusion and marriage. They answered as 'no' on the dependent acceptance, and answered as 'normal' on the passive acceptance. Therefore this study showed there were difference between types. Purpose of special education and welfare for disabilities of 21 century is to live people with disabilities as a happy human through adaptation in their society. The people with disabilities can complete their self-acceptance when they can live as a human but not disabled person by appropriate supporting related to characteristics of each types. Welfare for people with disabilities will be completed when the people with disabilities who accept their disabilities positively, can live happily, and lifelong learning for disabilities also will be completed where the welfare for people with disabilities will be completed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.