본 논문의 목적은 21세기 한국교회가 주님의 지상명령인 세계선교를 성취하기 위한 대안으로 평신도 전문인 선교를 통한 선교전략에 관하여 연구하였다. 선교의 대안이 평신도 전문인 선교가 되기 위해 먼저 평신도와 전문인 선교에 대한 성경적이고, 역사적인 개념을 고찰하였다. 첫째, 구약에서의 평신도는 광범위한 개념으로 ‘하나님의 언약의 백성’으로 정의 되고 있다. 신약에서는 그 개념이 확대되어 유대인 그리스도인들과 함께 이방인 그리스도인들까지 포함된 개념으로 쓰이게 된다. 이는 평신도가 하나님의 백성으로 선택되어 하나님과 특별한 관계를 ...
본 논문의 목적은 21세기 한국교회가 주님의 지상명령인 세계선교를 성취하기 위한 대안으로 평신도 전문인 선교를 통한 선교전략에 관하여 연구하였다. 선교의 대안이 평신도 전문인 선교가 되기 위해 먼저 평신도와 전문인 선교에 대한 성경적이고, 역사적인 개념을 고찰하였다. 첫째, 구약에서의 평신도는 광범위한 개념으로 ‘하나님의 언약의 백성’으로 정의 되고 있다. 신약에서는 그 개념이 확대되어 유대인 그리스도인들과 함께 이방인 그리스도인들까지 포함된 개념으로 쓰이게 된다. 이는 평신도가 하나님의 백성으로 선택되어 하나님과 특별한 관계를 가진다는 의미로 하나님의 사랑을 나타내고 선교의 주체로 살아야 함을 나타낸다. 둘째, 교회사에서 나타난 평신도이다. 초대교회에서는 목회자와 평신도의 구분이 없이 교회의 주체로 사역하고 있다. 그 후 중세시대와 종교개혁시대에는 교회의 계급적이고 조직적인 체계가 확립되면서 목회자와 평신도의 구분이 되었다. 그러나 종교개혁시대에 만인제사장설이 확산 되면서 평신도의 중요성이 회복이 되기 시작하였다. 그 후 스페너(Spener)의 경건주의의 영향력이 진젠도르프(Zinzendorf)의 모리비안 선교회에 영향을 주면서 평신도의 중요성과 아울러 평신도 전문인 선교의 시대가 시작이 된다. 18세기부터 시작되는 현대교회에서는 영적 대각성의 운동이 시작되면서 위대한 선교사들이 등장하게 된다. 특별히 19세기 말부터 일어난 ‘학생신앙운동’(S.V.M)이 평신도 선교운동의 기틀이 되었고, 이후 선교의 새로운 사역의 운동과 선교를 위한 모임들이 생겨났다.
‘전문인 선교’(Tent-maker)는 사도바울이 자신의 직업인 천막 만드는 일을 하며 자비량 선교를 했다는데서 그 모델을 삼고 있는데, 현대의 의미는 자신의 직업을 통해 선교하는 선교사를 의미한다. 그러나 평신도 전문인 선교가 반드시 ‘자비량 선교사’와 동일시되어서는 안된다. 그 이유는 물질의 지원의 여부와 자립여부에 따라 구분되는 것이 아니라, 선교지의 상황에 따라 선교적 전략으로 구분이 되어야 하기 때문이다. 그래서 평신도 전문인 선교사들을 통해서 ‘폐쇄지역 지역’과 미전도 종족인 10/40창(Window)지역에 효과적으로 선교할 수 있는 선교적 전략과 대안이 바로 평신도 전문인 선교이다. 이와 같은 평신도 전문인 선교는 교회와 선교지를 이어준다. 또 전통적 선교사와 폐쇄적 선교지를 이어주는 매개체가 된다.
이러한 평신도 전문인 선교사를 통한 선교의 대안이 되기 위해 한국교회는 “선교를 지향하는 교회로의 변화”와 “전(全)신자 선교주의”로 변화가 필요하다. 그리고 선교를 지향하는 교회와 전(全)신자 선교주의를 하기 위해서 제자 훈련을 해야 한다. 그 결과로 한국교회의 새로운 활력소와 선교지에 효과적인 접근을 통한 교회 개척이 일어날 수 있다. 그리고 제자 훈련을 통한 재생산을 이루는 선교의 확산이 21세기 한국교회의 대안이 될 수 있다. 그러므로 평신도 전문인 선교는 한국교회의 회복과 선교의 대안으로써 중심이 됨을 살펴보는 선교 전략을 고찰하였다.
본 논문의 목적은 21세기 한국교회가 주님의 지상명령인 세계선교를 성취하기 위한 대안으로 평신도 전문인 선교를 통한 선교전략에 관하여 연구하였다. 선교의 대안이 평신도 전문인 선교가 되기 위해 먼저 평신도와 전문인 선교에 대한 성경적이고, 역사적인 개념을 고찰하였다. 첫째, 구약에서의 평신도는 광범위한 개념으로 ‘하나님의 언약의 백성’으로 정의 되고 있다. 신약에서는 그 개념이 확대되어 유대인 그리스도인들과 함께 이방인 그리스도인들까지 포함된 개념으로 쓰이게 된다. 이는 평신도가 하나님의 백성으로 선택되어 하나님과 특별한 관계를 가진다는 의미로 하나님의 사랑을 나타내고 선교의 주체로 살아야 함을 나타낸다. 둘째, 교회사에서 나타난 평신도이다. 초대교회에서는 목회자와 평신도의 구분이 없이 교회의 주체로 사역하고 있다. 그 후 중세시대와 종교개혁시대에는 교회의 계급적이고 조직적인 체계가 확립되면서 목회자와 평신도의 구분이 되었다. 그러나 종교개혁시대에 만인제사장설이 확산 되면서 평신도의 중요성이 회복이 되기 시작하였다. 그 후 스페너(Spener)의 경건주의의 영향력이 진젠도르프(Zinzendorf)의 모리비안 선교회에 영향을 주면서 평신도의 중요성과 아울러 평신도 전문인 선교의 시대가 시작이 된다. 18세기부터 시작되는 현대교회에서는 영적 대각성의 운동이 시작되면서 위대한 선교사들이 등장하게 된다. 특별히 19세기 말부터 일어난 ‘학생신앙운동’(S.V.M)이 평신도 선교운동의 기틀이 되었고, 이후 선교의 새로운 사역의 운동과 선교를 위한 모임들이 생겨났다.
‘전문인 선교’(Tent-maker)는 사도바울이 자신의 직업인 천막 만드는 일을 하며 자비량 선교를 했다는데서 그 모델을 삼고 있는데, 현대의 의미는 자신의 직업을 통해 선교하는 선교사를 의미한다. 그러나 평신도 전문인 선교가 반드시 ‘자비량 선교사’와 동일시되어서는 안된다. 그 이유는 물질의 지원의 여부와 자립여부에 따라 구분되는 것이 아니라, 선교지의 상황에 따라 선교적 전략으로 구분이 되어야 하기 때문이다. 그래서 평신도 전문인 선교사들을 통해서 ‘폐쇄지역 지역’과 미전도 종족인 10/40창(Window)지역에 효과적으로 선교할 수 있는 선교적 전략과 대안이 바로 평신도 전문인 선교이다. 이와 같은 평신도 전문인 선교는 교회와 선교지를 이어준다. 또 전통적 선교사와 폐쇄적 선교지를 이어주는 매개체가 된다.
이러한 평신도 전문인 선교사를 통한 선교의 대안이 되기 위해 한국교회는 “선교를 지향하는 교회로의 변화”와 “전(全)신자 선교주의”로 변화가 필요하다. 그리고 선교를 지향하는 교회와 전(全)신자 선교주의를 하기 위해서 제자 훈련을 해야 한다. 그 결과로 한국교회의 새로운 활력소와 선교지에 효과적인 접근을 통한 교회 개척이 일어날 수 있다. 그리고 제자 훈련을 통한 재생산을 이루는 선교의 확산이 21세기 한국교회의 대안이 될 수 있다. 그러므로 평신도 전문인 선교는 한국교회의 회복과 선교의 대안으로써 중심이 됨을 살펴보는 선교 전략을 고찰하였다.
The purpose of this thesis is to research the strategy to achieve our world mission which is the God’s Great Commission through the work of laymen as tent –makers in the twenty first-century. For laymen’s work addresses the way of mission, first of all, I biblically and historically considere...
The purpose of this thesis is to research the strategy to achieve our world mission which is the God’s Great Commission through the work of laymen as tent –makers in the twenty first-century. For laymen’s work addresses the way of mission, first of all, I biblically and historically considered the conception of laymen and their work as tent-makers. The first conception of laymen in Old Testament is extensively defined as ‘The people of God’s covenant.” In the New Testament, the meaning is expanded to the gentile Christians as well as Jewish Christians. It means the laymen are God’s chosen people and they have particular relationship with Him. And it clearly leads the life of laymen to be the center in our missionary, the life reveals God’s love. Secondly, laymen in Church history show that they were not distinguished from ministers and worked at the center of the church. Later, while the church systematically and hierarchically established in the period of Middle-Ages and the Reformation, the distinguishing between ministers and laymen was certainly apparent. However the importance of laymen had risen on the surface and had reconciled with spreading ‘All People Priesthood’ in the Reformation. Furthermore, the influence of Pietism of Spener’s affection on the Zinzendorf’s Moravian Missionary opened the period of laymen’s missionary with its significance. When the Modern Church began in the eighteenth-century, there was ‘The Great Awakening’, and it called the great ministers. Especially the Student Volunteer Movement for Foreign Missions (S.V.M) became the element of laymen’s work of ministry in the end of nineteenth-century. Since then, new perception of ministry and its meeting were appeared.
Tent-Maker ministry is based on the model of Paul’s job which was a tent-maker and his own ministry supported by himself. The meaning today, a minister who ministers through his job. However, it should not be recognized as the same sense as Self-supporting ministry. The reason that is not classified by financial support nor financial independent, but the situation of mission field in order the follow the mission strategy. Thus through the laymen ministers, we might affectively minister at ‘The Closed Area’ and the lack of access to Christians’ area which is the 10/40 (windows). Its plan and mission strategy are the laymen’s tent-maker missionary. Therefore, tent-maker missionary can be a connection between church and mission field, also it can be a link between an orthodox minister and a closed mission field.
Basically, churches of Korea are required ‘The Change’, which is turning to “A Mission-oriented Church” and “Every Believer Missionaryhood” to propose laymen’s missionary to be the key for our mission. Clearly for these requirements, discipleship training is necessary. Korea churches are going to obtain a fresh fillip and we will plant churches through the effective approach to the mission field by the result of discipleship training. Also, the spreading of mission through it can be a way of church of Korea’s mission in the twenty-first century. Therefore, I study about the mission strategy of laymen’s Tent-Making Ministry standing in a core for the way of mission and Korea churches’ reconciliation
The purpose of this thesis is to research the strategy to achieve our world mission which is the God’s Great Commission through the work of laymen as tent –makers in the twenty first-century. For laymen’s work addresses the way of mission, first of all, I biblically and historically considered the conception of laymen and their work as tent-makers. The first conception of laymen in Old Testament is extensively defined as ‘The people of God’s covenant.” In the New Testament, the meaning is expanded to the gentile Christians as well as Jewish Christians. It means the laymen are God’s chosen people and they have particular relationship with Him. And it clearly leads the life of laymen to be the center in our missionary, the life reveals God’s love. Secondly, laymen in Church history show that they were not distinguished from ministers and worked at the center of the church. Later, while the church systematically and hierarchically established in the period of Middle-Ages and the Reformation, the distinguishing between ministers and laymen was certainly apparent. However the importance of laymen had risen on the surface and had reconciled with spreading ‘All People Priesthood’ in the Reformation. Furthermore, the influence of Pietism of Spener’s affection on the Zinzendorf’s Moravian Missionary opened the period of laymen’s missionary with its significance. When the Modern Church began in the eighteenth-century, there was ‘The Great Awakening’, and it called the great ministers. Especially the Student Volunteer Movement for Foreign Missions (S.V.M) became the element of laymen’s work of ministry in the end of nineteenth-century. Since then, new perception of ministry and its meeting were appeared.
Tent-Maker ministry is based on the model of Paul’s job which was a tent-maker and his own ministry supported by himself. The meaning today, a minister who ministers through his job. However, it should not be recognized as the same sense as Self-supporting ministry. The reason that is not classified by financial support nor financial independent, but the situation of mission field in order the follow the mission strategy. Thus through the laymen ministers, we might affectively minister at ‘The Closed Area’ and the lack of access to Christians’ area which is the 10/40 (windows). Its plan and mission strategy are the laymen’s tent-maker missionary. Therefore, tent-maker missionary can be a connection between church and mission field, also it can be a link between an orthodox minister and a closed mission field.
Basically, churches of Korea are required ‘The Change’, which is turning to “A Mission-oriented Church” and “Every Believer Missionaryhood” to propose laymen’s missionary to be the key for our mission. Clearly for these requirements, discipleship training is necessary. Korea churches are going to obtain a fresh fillip and we will plant churches through the effective approach to the mission field by the result of discipleship training. Also, the spreading of mission through it can be a way of church of Korea’s mission in the twenty-first century. Therefore, I study about the mission strategy of laymen’s Tent-Making Ministry standing in a core for the way of mission and Korea churches’ reconciliation
주제어
#평신도 사역 전문인 선교 제자 훈련 선교 지향적 교회
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