1970년대부터 본격적으로 경제개발이 실시된 우리나라는 급속한 산업발전을 이루었고 그에 따른 인구 집중 현상과 경제발전으로 자동차는 생활의 필수품이 되었다 우리나라에 현재(2011년말) 통계자료 자동차등록 대수가1844만대돌파 하였고 그에따른 여러 형태의 세차장이 난립하면서 더불어 세차폐수가 산업폐수와 함께 도심 중심의 하천을 오염시키면서 수질의 악화의 원인이 되고 있다. 세차장에서 배출하는 폐수는 광유류( N-h) 계면활성제(ABS) 는 0.5ppm 정도의 농도에서 거품을 형성하여 산소의 유입차단하며 수생태계의 DO부족을 유발시켜 생태계의 파괴의 영향을 미친다. 본 연구는 일 폐수배출량이 50㎥미만 5종 사업장 해당되는 세차장으로서 환경 기술인력이 선임되지 않고 사업장내 상주 종사원이 선임하는 기술 인력의 해당 되므로 폐수처리의 기술이 부족한 세차장 폐수를 적절히 처리 할 수 있도록 세차폐수의 특성과 최적의 약품 사용량을 실험 연구하여 기존폐수처리 방법을 정성적으로 폐수 처리하던 방식을 정량적으로 사용 할 수 있는 약품 사용량을 도출하여 과거의 처리방법 되로 알카리 투입하여 적정 Ph를 올린다음 산성인 응집제로 반응,중화 시키는 번거러움 을 배제하고 한번 에 정량적인 폐수 처리제를 투입하여 세차폐수를 처리 할 수 있는 최적의 세차폐수처리 약품 사용량을 얻을 수 있었다. 본 연구에서는 폐수의 오염도의 농도가 큰 변화 없이 일정한 농도로 배출되는 손세차장, 주유소 자동세차장, 운수회사 택시 세차장에서 발생되는 폐수를 시료로 하였고 연구결과 폐수의 성상과 특성은 큰 차이가 보이지는 않았고 최적의 약품 사용량은 폐수의 처리효율 및 경제적인 사항을 고려하여 다음 과 같은 결과 을 얻었다 세차방법 중 오염도가 가장 높은 손세차장, 주유소 세차장, 운수회사 세차장 순의 세차폐수를 가지고 실험하였다. 응집제인 ...
1970년대부터 본격적으로 경제개발이 실시된 우리나라는 급속한 산업발전을 이루었고 그에 따른 인구 집중 현상과 경제발전으로 자동차는 생활의 필수품이 되었다 우리나라에 현재(2011년말) 통계자료 자동차등록 대수가1844만대돌파 하였고 그에따른 여러 형태의 세차장이 난립하면서 더불어 세차폐수가 산업폐수와 함께 도심 중심의 하천을 오염시키면서 수질의 악화의 원인이 되고 있다. 세차장에서 배출하는 폐수는 광유류( N-h) 계면활성제(ABS) 는 0.5ppm 정도의 농도에서 거품을 형성하여 산소의 유입차단하며 수생태계의 DO부족을 유발시켜 생태계의 파괴의 영향을 미친다. 본 연구는 일 폐수배출량이 50㎥미만 5종 사업장 해당되는 세차장으로서 환경 기술인력이 선임되지 않고 사업장내 상주 종사원이 선임하는 기술 인력의 해당 되므로 폐수처리의 기술이 부족한 세차장 폐수를 적절히 처리 할 수 있도록 세차폐수의 특성과 최적의 약품 사용량을 실험 연구하여 기존폐수처리 방법을 정성적으로 폐수 처리하던 방식을 정량적으로 사용 할 수 있는 약품 사용량을 도출하여 과거의 처리방법 되로 알카리 투입하여 적정 Ph를 올린다음 산성인 응집제로 반응,중화 시키는 번거러움 을 배제하고 한번 에 정량적인 폐수 처리제를 투입하여 세차폐수를 처리 할 수 있는 최적의 세차폐수처리 약품 사용량을 얻을 수 있었다. 본 연구에서는 폐수의 오염도의 농도가 큰 변화 없이 일정한 농도로 배출되는 손세차장, 주유소 자동세차장, 운수회사 택시 세차장에서 발생되는 폐수를 시료로 하였고 연구결과 폐수의 성상과 특성은 큰 차이가 보이지는 않았고 최적의 약품 사용량은 폐수의 처리효율 및 경제적인 사항을 고려하여 다음 과 같은 결과 을 얻었다 세차방법 중 오염도가 가장 높은 손세차장, 주유소 세차장, 운수회사 세차장 순의 세차폐수를 가지고 실험하였다. 응집제인 PAC 11%를 각각 50㎎/ℓ , 100㎎/ℓ , 200㎎/ℓ 등 3가지로 투입하여 실험한 결과 오염도가 가장 높은 손세차장 폐수의 처리효율이 50㎎/ℓ 일 때 58.2%, 100㎎/ℓ 68.5%,, 200㎎/ℓ 71.0%로 각각 처리 효율을 나타내었다. 산술적인 평균값으로 보면 50㎎/ℓ투입과 100㎎/ℓ투입사이에는 10.3%의 차이가 나고 100㎎/ℓ와 200㎎/ℓ사이에는 2.5%정도의 처리효율의 차이가 나는 것으로 표시되었다. 즉 50㎎/ℓ보다 100㎎/ℓ투입 때가 처리효율이 차이가 많이 났으며 200㎎/ℓ투입은 투입량 에 비한 처리효율이 낮아 비용대비 효과가 좋지 않은 것으로 나타났다. 그러므로 오염도가 가장 높은 손세차장 폐수처리시설의 폐수처리약품의 투입량은 100㎎/ℓ정도 농도에서 처리하는 것이 가장 합당하다고 사료된다. 즉, 폐수 처리시 1㎥당 폐수처리제 들어가는 PAC11% 의 양은 100mℓ정도가 가장 적당하다. 하지만 세차폐수의 처리방법과 처리의 용이성에 대한 것은 앞으로도 많은 연구가 필요할 것으로 사료된다.
1970년대부터 본격적으로 경제개발이 실시된 우리나라는 급속한 산업발전을 이루었고 그에 따른 인구 집중 현상과 경제발전으로 자동차는 생활의 필수품이 되었다 우리나라에 현재(2011년말) 통계자료 자동차등록 대수가1844만대돌파 하였고 그에따른 여러 형태의 세차장이 난립하면서 더불어 세차폐수가 산업폐수와 함께 도심 중심의 하천을 오염시키면서 수질의 악화의 원인이 되고 있다. 세차장에서 배출하는 폐수는 광유류( N-h) 계면활성제(ABS) 는 0.5ppm 정도의 농도에서 거품을 형성하여 산소의 유입차단하며 수생태계의 DO부족을 유발시켜 생태계의 파괴의 영향을 미친다. 본 연구는 일 폐수배출량이 50㎥미만 5종 사업장 해당되는 세차장으로서 환경 기술인력이 선임되지 않고 사업장내 상주 종사원이 선임하는 기술 인력의 해당 되므로 폐수처리의 기술이 부족한 세차장 폐수를 적절히 처리 할 수 있도록 세차폐수의 특성과 최적의 약품 사용량을 실험 연구하여 기존폐수처리 방법을 정성적으로 폐수 처리하던 방식을 정량적으로 사용 할 수 있는 약품 사용량을 도출하여 과거의 처리방법 되로 알카리 투입하여 적정 Ph를 올린다음 산성인 응집제로 반응,중화 시키는 번거러움 을 배제하고 한번 에 정량적인 폐수 처리제를 투입하여 세차폐수를 처리 할 수 있는 최적의 세차폐수처리 약품 사용량을 얻을 수 있었다. 본 연구에서는 폐수의 오염도의 농도가 큰 변화 없이 일정한 농도로 배출되는 손세차장, 주유소 자동세차장, 운수회사 택시 세차장에서 발생되는 폐수를 시료로 하였고 연구결과 폐수의 성상과 특성은 큰 차이가 보이지는 않았고 최적의 약품 사용량은 폐수의 처리효율 및 경제적인 사항을 고려하여 다음 과 같은 결과 을 얻었다 세차방법 중 오염도가 가장 높은 손세차장, 주유소 세차장, 운수회사 세차장 순의 세차폐수를 가지고 실험하였다. 응집제인 PAC 11%를 각각 50㎎/ℓ , 100㎎/ℓ , 200㎎/ℓ 등 3가지로 투입하여 실험한 결과 오염도가 가장 높은 손세차장 폐수의 처리효율이 50㎎/ℓ 일 때 58.2%, 100㎎/ℓ 68.5%,, 200㎎/ℓ 71.0%로 각각 처리 효율을 나타내었다. 산술적인 평균값으로 보면 50㎎/ℓ투입과 100㎎/ℓ투입사이에는 10.3%의 차이가 나고 100㎎/ℓ와 200㎎/ℓ사이에는 2.5%정도의 처리효율의 차이가 나는 것으로 표시되었다. 즉 50㎎/ℓ보다 100㎎/ℓ투입 때가 처리효율이 차이가 많이 났으며 200㎎/ℓ투입은 투입량 에 비한 처리효율이 낮아 비용대비 효과가 좋지 않은 것으로 나타났다. 그러므로 오염도가 가장 높은 손세차장 폐수처리시설의 폐수처리약품의 투입량은 100㎎/ℓ정도 농도에서 처리하는 것이 가장 합당하다고 사료된다. 즉, 폐수 처리시 1㎥당 폐수처리제 들어가는 PAC11% 의 양은 100mℓ정도가 가장 적당하다. 하지만 세차폐수의 처리방법과 처리의 용이성에 대한 것은 앞으로도 많은 연구가 필요할 것으로 사료된다.
A From the beginning if economic development in earnest starting in 1970s, Korea succeed in making a rapid industrial development as known. As a result of that, the population concentration into big cities is becoming a social problem and automobile is a necessity article for daily life. Official st...
A From the beginning if economic development in earnest starting in 1970s, Korea succeed in making a rapid industrial development as known. As a result of that, the population concentration into big cities is becoming a social problem and automobile is a necessity article for daily life. Official statistics ( based on the end of 2011) shows that automobile ownership in Korea stands at 18.44 million vehicles. So that , there are much unlicensed car-wash all over in the cities which keep discharging waste water illegally in to the river of cities as same as industrial waste water. They has been becoming a cause of deterioration of water quality. n-H, ABS of waste water discharged from car-wash is forming the foam at a concentration of 0.5ppm and block the inflow of Oxgyen and that influence the destruction of the ecosystem by inducing the lack of DO of water ecosystem. This study is limited to the car-wash where the daily drainage level is below 50㎥ as 5 class. For the car-wash where are no appropriate person able to control the drainage of waste water, we have studied the character and appropriate quantity of chemicals for treating waste water . At the same time, we have studied to find and to control the waste water of car-wash by using quantitative amountof chemicals instead of qualitative amount of chemicals in the past. Namely, They used to raise PH of waste water by pouring ALKALI and neutralized waster water by using acidic coagulant. However, we were able to obtain the optimum amount of chemicals by pouring quantitative chemicals at one time. This study shows that the specimens were collected from car-wash in hand, automatic car-wash of gas station and car-wash of taxi company where are very few changes in the pollution concentration of waste water. The result of this studies, we could not find any difference in the character of waste water as well as in the properties of waste water and also we are able to obtain the result that the optimum usage of chemicals considering efficiency and economic factors is as belows ;Experimented with car-wash in hand, car-wash of gas station and car-wash of transportation company in order of high degree contamination. we poured PAC 11%(coagulant) into waste water with 50mg/l , 100mg/l, 200mg/l respectively. The result is that the processing efficiencies of the waste water of car-wash in hand (where is the highe stdegreeof contamination) are shown as 58.2% at 50mg/l, 68.5% at 100mg/l, 71% at 200mg/l. In terms of arthmetical average, there is 10.3% difference of processing efficienciy between pouring 50mg/l and 100mg/l of PAC 11%Also, there is only 2.5% difference of processing efficiency between pouring 100mg/l and 200mg/l.It means that we could obtain much difference of efficiency when pouring 100mg/l instead of 50mg/l of PAC 11% and It is not worthy to pouring 200mg/l instead of 100mg/l in accordance with the processing efficiency against the cost. In other words, It seems that the most suitable quantity of chemicals for waste water is known as 100mg/l at a car-wash in hand where is the highest degree of contamination. Therefore, we could find obtain the result that the suitable quantity of PAC 11% is 100mg/l per 1m³ of waste water. However, A lot of research is needed in the future for the futher studies regarding how to take care of waste water and availability of handling.
A From the beginning if economic development in earnest starting in 1970s, Korea succeed in making a rapid industrial development as known. As a result of that, the population concentration into big cities is becoming a social problem and automobile is a necessity article for daily life. Official statistics ( based on the end of 2011) shows that automobile ownership in Korea stands at 18.44 million vehicles. So that , there are much unlicensed car-wash all over in the cities which keep discharging waste water illegally in to the river of cities as same as industrial waste water. They has been becoming a cause of deterioration of water quality. n-H, ABS of waste water discharged from car-wash is forming the foam at a concentration of 0.5ppm and block the inflow of Oxgyen and that influence the destruction of the ecosystem by inducing the lack of DO of water ecosystem. This study is limited to the car-wash where the daily drainage level is below 50㎥ as 5 class. For the car-wash where are no appropriate person able to control the drainage of waste water, we have studied the character and appropriate quantity of chemicals for treating waste water . At the same time, we have studied to find and to control the waste water of car-wash by using quantitative amountof chemicals instead of qualitative amount of chemicals in the past. Namely, They used to raise PH of waste water by pouring ALKALI and neutralized waster water by using acidic coagulant. However, we were able to obtain the optimum amount of chemicals by pouring quantitative chemicals at one time. This study shows that the specimens were collected from car-wash in hand, automatic car-wash of gas station and car-wash of taxi company where are very few changes in the pollution concentration of waste water. The result of this studies, we could not find any difference in the character of waste water as well as in the properties of waste water and also we are able to obtain the result that the optimum usage of chemicals considering efficiency and economic factors is as belows ;Experimented with car-wash in hand, car-wash of gas station and car-wash of transportation company in order of high degree contamination. we poured PAC 11%(coagulant) into waste water with 50mg/l , 100mg/l, 200mg/l respectively. The result is that the processing efficiencies of the waste water of car-wash in hand (where is the highe stdegreeof contamination) are shown as 58.2% at 50mg/l, 68.5% at 100mg/l, 71% at 200mg/l. In terms of arthmetical average, there is 10.3% difference of processing efficienciy between pouring 50mg/l and 100mg/l of PAC 11%Also, there is only 2.5% difference of processing efficiency between pouring 100mg/l and 200mg/l.It means that we could obtain much difference of efficiency when pouring 100mg/l instead of 50mg/l of PAC 11% and It is not worthy to pouring 200mg/l instead of 100mg/l in accordance with the processing efficiency against the cost. In other words, It seems that the most suitable quantity of chemicals for waste water is known as 100mg/l at a car-wash in hand where is the highest degree of contamination. Therefore, we could find obtain the result that the suitable quantity of PAC 11% is 100mg/l per 1m³ of waste water. However, A lot of research is needed in the future for the futher studies regarding how to take care of waste water and availability of handling.
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