슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)는 후기 낭만주의 시대에 작곡과 지휘를 겸하여 활동한 음악가 중 하나이다. 그는 기악곡, 교향시, 오페라 등에서도 두각을 보였지만 전 생애에 걸쳐 150여곡의 가곡을 작곡할 만큼 가곡에 대해 각별하였다. 본 논문에서 다룬 『소녀의 꽃(M?dchenblumen)』은 슈트라우스의 초기 작품에 속하는 곡으로 4가지의 꽃을 소녀의 모습에 비유하여 표현한 작품이며 총 네 개의 곡으로 구성되어 있다. 첫 번째 곡인 「수레국화(Kornblumen)」는 독일의 국화인 수레국화를 소녀의 모습을 통해 나타낸 것으로 4곡 중 가장 잔잔한 느낌의 곡이다. 순차적인 선율진행과 여린 ...
슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)는 후기 낭만주의 시대에 작곡과 지휘를 겸하여 활동한 음악가 중 하나이다. 그는 기악곡, 교향시, 오페라 등에서도 두각을 보였지만 전 생애에 걸쳐 150여곡의 가곡을 작곡할 만큼 가곡에 대해 각별하였다. 본 논문에서 다룬 『소녀의 꽃(M?dchenblumen)』은 슈트라우스의 초기 작품에 속하는 곡으로 4가지의 꽃을 소녀의 모습에 비유하여 표현한 작품이며 총 네 개의 곡으로 구성되어 있다. 첫 번째 곡인 「수레국화(Kornblumen)」는 독일의 국화인 수레국화를 소녀의 모습을 통해 나타낸 것으로 4곡 중 가장 잔잔한 느낌의 곡이다. 순차적인 선율진행과 여린 다이나믹스로 소녀의 부드러운 모습과 평화, 축복을 나타내며 반주부의 리듬 반복으로 잔잔한 느낌을 더해준다. 수레국화의 꽃말인 ‘행복감’처럼 행복과 평화로운 느낌을 자아내는 아름다운 곡이다. 두 번째 곡인 「양귀비꽃(Mohnblumen)」은 아름답고 정열적인 붉은 양귀비꽃의 강렬하지만 아름다운 느낌을 소녀를 통해 표현한 곡이다. 반음계적 진행과 잦은 도약이 많은 성악선율과 더불어 첫마디 반주부분부터 트릴과 쉼표, 꾸밈음, 스타카토를 사용한 6도, 옥타브 도약으로 양귀비꽃의 강렬함을 표현하여 전체적으로 화려한 느낌이 나타나는 곡이다. 세 번째 곡인 「담쟁이덩굴(Epheu)」은 덩굴이 서로 얽히며 자라나는 모습을 소녀에 비유해 표현한 곡이다. 반주부의 선율은 3연음 리듬의 연결이 반복적으로 나타나며 담쟁이 덩굴처럼 타고 올라가는 모습을 나타낸다. 성악선율은 시작부터 p를 유지하며 부드럽고 어여쁜 목소리를 가진 소녀의 모습을 암시하고 혼자만의 힘으로 힘겹게 삶을 살아가는 가련한 소녀의 내적 모습을 박자와 조성의 변화를 주어 표현했다. 네 번째 곡인 「수련(Wasserrose)」은 성악 선율의 반음계적 상·하행진행과 지속음을 통해 그리운 곳으로 가고 싶으나 갈 수 없는 안타까운 느낌의 곡이다. 동일 리듬의 반복과 각운의 형성으로 운율의 통일감이 나타난다. 반주부에 제시된 16분음표와 3연음 리듬에 의한 반복을 통해 깊은 물속에서 자라나 달빛을 받아 꽃을 피운다는 전설의 신비로움을 소녀의 모습에 비유하고 있다. 본 논문에서 연구한『소녀의 꽃』은 그의 초기작품임에도 불구하고 진보적인 성향을 알 수 있는 곡이다. 잦은 전조와 급격한 도약, 반음계적 진행, 가사의 내용에 따른 음악의 사실적 표현이 뛰어난 곡이지만, 시를 음악으로 표현한 것으로서 시만 읽을 때 보다 음악을 통해서 표현력이 풍부해진 작품이다. 단순히 꽃이란 제목만을 보고 섣불리 아름다움만을 추구한 음악일 것이라는 기대를 가진 관객들에게는 친근한 꽃을 소재로 한 곡이 다양한 표현으로 연주될 수 있음을 알게 해주는 곡이다. 서정적이고 화려하며 소녀의 내적 모습을 표현한 이 곡의 분석연구를 통해 연주 해석에 도움이 되기를 바란다.
슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)는 후기 낭만주의 시대에 작곡과 지휘를 겸하여 활동한 음악가 중 하나이다. 그는 기악곡, 교향시, 오페라 등에서도 두각을 보였지만 전 생애에 걸쳐 150여곡의 가곡을 작곡할 만큼 가곡에 대해 각별하였다. 본 논문에서 다룬 『소녀의 꽃(M?dchenblumen)』은 슈트라우스의 초기 작품에 속하는 곡으로 4가지의 꽃을 소녀의 모습에 비유하여 표현한 작품이며 총 네 개의 곡으로 구성되어 있다. 첫 번째 곡인 「수레국화(Kornblumen)」는 독일의 국화인 수레국화를 소녀의 모습을 통해 나타낸 것으로 4곡 중 가장 잔잔한 느낌의 곡이다. 순차적인 선율진행과 여린 다이나믹스로 소녀의 부드러운 모습과 평화, 축복을 나타내며 반주부의 리듬 반복으로 잔잔한 느낌을 더해준다. 수레국화의 꽃말인 ‘행복감’처럼 행복과 평화로운 느낌을 자아내는 아름다운 곡이다. 두 번째 곡인 「양귀비꽃(Mohnblumen)」은 아름답고 정열적인 붉은 양귀비꽃의 강렬하지만 아름다운 느낌을 소녀를 통해 표현한 곡이다. 반음계적 진행과 잦은 도약이 많은 성악선율과 더불어 첫마디 반주부분부터 트릴과 쉼표, 꾸밈음, 스타카토를 사용한 6도, 옥타브 도약으로 양귀비꽃의 강렬함을 표현하여 전체적으로 화려한 느낌이 나타나는 곡이다. 세 번째 곡인 「담쟁이덩굴(Epheu)」은 덩굴이 서로 얽히며 자라나는 모습을 소녀에 비유해 표현한 곡이다. 반주부의 선율은 3연음 리듬의 연결이 반복적으로 나타나며 담쟁이 덩굴처럼 타고 올라가는 모습을 나타낸다. 성악선율은 시작부터 p를 유지하며 부드럽고 어여쁜 목소리를 가진 소녀의 모습을 암시하고 혼자만의 힘으로 힘겹게 삶을 살아가는 가련한 소녀의 내적 모습을 박자와 조성의 변화를 주어 표현했다. 네 번째 곡인 「수련(Wasserrose)」은 성악 선율의 반음계적 상·하행진행과 지속음을 통해 그리운 곳으로 가고 싶으나 갈 수 없는 안타까운 느낌의 곡이다. 동일 리듬의 반복과 각운의 형성으로 운율의 통일감이 나타난다. 반주부에 제시된 16분음표와 3연음 리듬에 의한 반복을 통해 깊은 물속에서 자라나 달빛을 받아 꽃을 피운다는 전설의 신비로움을 소녀의 모습에 비유하고 있다. 본 논문에서 연구한『소녀의 꽃』은 그의 초기작품임에도 불구하고 진보적인 성향을 알 수 있는 곡이다. 잦은 전조와 급격한 도약, 반음계적 진행, 가사의 내용에 따른 음악의 사실적 표현이 뛰어난 곡이지만, 시를 음악으로 표현한 것으로서 시만 읽을 때 보다 음악을 통해서 표현력이 풍부해진 작품이다. 단순히 꽃이란 제목만을 보고 섣불리 아름다움만을 추구한 음악일 것이라는 기대를 가진 관객들에게는 친근한 꽃을 소재로 한 곡이 다양한 표현으로 연주될 수 있음을 알게 해주는 곡이다. 서정적이고 화려하며 소녀의 내적 모습을 표현한 이 곡의 분석연구를 통해 연주 해석에 도움이 되기를 바란다.
Richard Strauss was one of the musicians who were performing composition and direction in the late of the Romantic period. While he distinguished himself in instrumental piece, symphonic poem, and opera, he was very special to the songs to such an extent as to compose through his life for about 150 ...
Richard Strauss was one of the musicians who were performing composition and direction in the late of the Romantic period. While he distinguished himself in instrumental piece, symphonic poem, and opera, he was very special to the songs to such an extent as to compose through his life for about 150 songs.『M?dchenblumen』dealt with this research belongs to the early music of Strauss. This piece is composed of total four pieces to express music through four different flowers compared to a girl. The first piece,「Kornblumen」is the music of he most tranquil one of four pieces in which cornflower, the national flower of Germany is likened to a girl. Sequential melody progression and tender dynamics express the softness and peaceful appearance of a girl, and repeated rhythm of accompaniment part adds the still feeling. Like 'happiness,' floral language of cornflower, it is beautiful piece arousing happiness and peaceful feeling. The second piece,「Mohnblumen」is expressing piece in which the feeling of beautiful and strong of lovely and red poppy flower is compared to a girl. Chromatic progression and frequent leap try to express the strong of poppy flower in 6th and octave leap using trill, rest, grace note, and staccato with voice melody from the first measure of the accompaniment part, and these repetitions of accompaniment demonstrate the brilliant feeling in overall. The third piece,「Epheu」is expressing the intertwist growing of the vine figuring a girl. The connection of triplet rhythm is displayed repeatedly in accompaniment to indicate the vine creeping up the wall as the characteristic of ivy. Voice melody represents the appearance of ivy vine as the figure of a girl, and the piece maintains p sound from the beginning demonstrating the appearance of a girl who has smooth voice and pretty sound. The interior appearance of pitiful girl living in difficulties by herself was expressed by the change of beat and tonality. The fourth piece,「Wasserrose」is expressing the feeling of miserable condition in which there is wish to go but cannot go through chromatic up and down progression and continuant sound of voice melody. The repetition of same rhythm and formation of end rhyme indicates uniformity of meter. It is expressed the mysterious legendary flower which is grown in the deep water and blooming the flower by reflection of moonlight through repetition of accompaniment rhythm by 16th notes and triplet rhythm represented in the accompaniment part. 『M?dchenblumen』studied in this research can be known the progressive tendency even though it is his early music. It is an excellent piece for realistic expression of music according to frequent modulation, rapid leap, chromatic progression, and lyric contents. Since the poem is expressed as music, the expression ability becomes richer through music than just reading the poem. It is a piece to inform that the music based on the familiar flowers to us can be performed with various expressions for the audience who just expect that it is seeking for the beauty only through looking at the title of flower. The analytical research on this piece which is lyrical and brilliant and is expressed the interior appearance of a girl is concerned to help for proper performance.
Richard Strauss was one of the musicians who were performing composition and direction in the late of the Romantic period. While he distinguished himself in instrumental piece, symphonic poem, and opera, he was very special to the songs to such an extent as to compose through his life for about 150 songs.『M?dchenblumen』dealt with this research belongs to the early music of Strauss. This piece is composed of total four pieces to express music through four different flowers compared to a girl. The first piece,「Kornblumen」is the music of he most tranquil one of four pieces in which cornflower, the national flower of Germany is likened to a girl. Sequential melody progression and tender dynamics express the softness and peaceful appearance of a girl, and repeated rhythm of accompaniment part adds the still feeling. Like 'happiness,' floral language of cornflower, it is beautiful piece arousing happiness and peaceful feeling. The second piece,「Mohnblumen」is expressing piece in which the feeling of beautiful and strong of lovely and red poppy flower is compared to a girl. Chromatic progression and frequent leap try to express the strong of poppy flower in 6th and octave leap using trill, rest, grace note, and staccato with voice melody from the first measure of the accompaniment part, and these repetitions of accompaniment demonstrate the brilliant feeling in overall. The third piece,「Epheu」is expressing the intertwist growing of the vine figuring a girl. The connection of triplet rhythm is displayed repeatedly in accompaniment to indicate the vine creeping up the wall as the characteristic of ivy. Voice melody represents the appearance of ivy vine as the figure of a girl, and the piece maintains p sound from the beginning demonstrating the appearance of a girl who has smooth voice and pretty sound. The interior appearance of pitiful girl living in difficulties by herself was expressed by the change of beat and tonality. The fourth piece,「Wasserrose」is expressing the feeling of miserable condition in which there is wish to go but cannot go through chromatic up and down progression and continuant sound of voice melody. The repetition of same rhythm and formation of end rhyme indicates uniformity of meter. It is expressed the mysterious legendary flower which is grown in the deep water and blooming the flower by reflection of moonlight through repetition of accompaniment rhythm by 16th notes and triplet rhythm represented in the accompaniment part. 『M?dchenblumen』studied in this research can be known the progressive tendency even though it is his early music. It is an excellent piece for realistic expression of music according to frequent modulation, rapid leap, chromatic progression, and lyric contents. Since the poem is expressed as music, the expression ability becomes richer through music than just reading the poem. It is a piece to inform that the music based on the familiar flowers to us can be performed with various expressions for the audience who just expect that it is seeking for the beauty only through looking at the title of flower. The analytical research on this piece which is lyrical and brilliant and is expressed the interior appearance of a girl is concerned to help for proper performance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.