미(美)에 대한 욕망이 높아지면서 화장에 관심이 높아 다양한 화장법이 소개 되고 있지만, 올바른 클렌징 방법에 대한 프로그램은 부족한 현실이다. 본 연구자는 여대생을 대상으로 올바른 클렌징에 관한 교육 프로그램을 개발하여 그 효과를 분석하고자 아래와 같은 연구를 실시하였다. 연구의 기간은 2012년 11월 1일부터 2주간 서울시내 예술계 1학년 62명의 여대생을 대상으로 대조군은 설문조사만, 실험군은 본인 방법에 의한 클렌징을 한 후 피부측정기(ARAMO-TS)로 유·수분, 모공, 거칠기, 탄력도, 투명도를 측정하였으며 다시 설문조사를 한 후 클렌징교육을 실시하였다. 교육방법은 클렌징과 세안에 관한 이론 교육과 실습, 그리고 전체 교육 후 다시 1:1 학습으로 교육하였으며 교육 방법에 의한 자가 실천 1주일 후 같은 방법으로 피부측정기로 측정을 하였다. 연구의 분석은 ...
미(美)에 대한 욕망이 높아지면서 화장에 관심이 높아 다양한 화장법이 소개 되고 있지만, 올바른 클렌징 방법에 대한 프로그램은 부족한 현실이다. 본 연구자는 여대생을 대상으로 올바른 클렌징에 관한 교육 프로그램을 개발하여 그 효과를 분석하고자 아래와 같은 연구를 실시하였다. 연구의 기간은 2012년 11월 1일부터 2주간 서울시내 예술계 1학년 62명의 여대생을 대상으로 대조군은 설문조사만, 실험군은 본인 방법에 의한 클렌징을 한 후 피부측정기(ARAMO-TS)로 유·수분, 모공, 거칠기, 탄력도, 투명도를 측정하였으며 다시 설문조사를 한 후 클렌징교육을 실시하였다. 교육방법은 클렌징과 세안에 관한 이론 교육과 실습, 그리고 전체 교육 후 다시 1:1 학습으로 교육하였으며 교육 방법에 의한 자가 실천 1주일 후 같은 방법으로 피부측정기로 측정을 하였다. 연구의 분석은 빈도분석과 집단 간의 교육 효과를 비교하기 위하여 독립표본 t검증을 사용 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 본 연구의 대상자들은 건성과 복합성이 가장 많았고, 클렌징 교육에 관한 경험은 실험군, 대조군 모두 경험이 거의 없었으며 화장품은 주로 본인이 구입하는데 그 금액은 대략 월 4만 5천원으로 나타났다. 2. 화장을 하는 횟수는 모두 1주일에 5회 이상, 외출할 때는 항상 하며 화장을 시작한 시기는 중·고등학교 때가 대부분 이었다. 3. 화장을 하는 이유는 예뻐 보이기 위해하며, 본인 화장의 만족도 또한 높았다. 반면 화장을 자주하지 않는 이유로는 클렌징이 번거롭고, 피부에 안 좋은 영향을 주어 피부가 나빠질 것 이라고 인식하고 있었다. 4. 현재 화장 상태는 베이스와 포인트 화장을 하는 것으로 나타났고, 클렌징을 하기기 위해 사용하는 제품은 실험 전에는 클렌징과 폼을 사용한 이중세안을 하는 것으로 나타났으나 교육 후에는 클렌징 제품과 포인트 리무버를 사용하는 것으로 습관이 유의하게 변화되었다(p<0.05). 5. 클렌징 습관에 대해서도 외출하고 돌아오면 바로 씻는다, 클렌징을 할 때도 안 할 때도 있다, 세안 시 헹굼 횟수는 교육 전 6회 이상 여러 번 헹구는 것으로 변화되어 교육 전에 비해 세안 시 헹굼 횟수, 클렌징 시기 등이 통계적으로 유의하게 개선되었다(p<0.05). 6. 클렌징 교육 후 클렌징 지식이 통계적으로 유의하게 증가하였다(p<0.05). 7. 클렌징 교육 이수 의향에 대해선 두 집단 모두 클렌징 교육을 받고 싶다고 응답했고, 교육으로 얻고 싶은 효과는 피부트러블 예방(32.3%)과 모공 속 불순물제거(27.4%)에 대한 기대를 나타냈다. 8. 교육 효과의 만족도는 평균 4.0이상의 높은 수준을 보였다. 9. 클렌징 교육 후 피부가 개선됨을 알아보기 위한 테스트 결과, 수분, 모공, 거칠기, T-Zone의 수치는 통계적으로 개선되었지만(p<0.05), 탄력도, U-zone, 투명도의 수치는 증가하였으나 통계적으로 유의하지는 않았다. 결론적으로 이 연구에서 개발된 여대생을 대상으로 한 클렌징 교육 프로그램은 클렌징의 지식의 상승과 효과를 높이고 피부상태를 개선시킬 수 있는 교육프로그램이다.
미(美)에 대한 욕망이 높아지면서 화장에 관심이 높아 다양한 화장법이 소개 되고 있지만, 올바른 클렌징 방법에 대한 프로그램은 부족한 현실이다. 본 연구자는 여대생을 대상으로 올바른 클렌징에 관한 교육 프로그램을 개발하여 그 효과를 분석하고자 아래와 같은 연구를 실시하였다. 연구의 기간은 2012년 11월 1일부터 2주간 서울시내 예술계 1학년 62명의 여대생을 대상으로 대조군은 설문조사만, 실험군은 본인 방법에 의한 클렌징을 한 후 피부측정기(ARAMO-TS)로 유·수분, 모공, 거칠기, 탄력도, 투명도를 측정하였으며 다시 설문조사를 한 후 클렌징교육을 실시하였다. 교육방법은 클렌징과 세안에 관한 이론 교육과 실습, 그리고 전체 교육 후 다시 1:1 학습으로 교육하였으며 교육 방법에 의한 자가 실천 1주일 후 같은 방법으로 피부측정기로 측정을 하였다. 연구의 분석은 빈도분석과 집단 간의 교육 효과를 비교하기 위하여 독립표본 t검증을 사용 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 본 연구의 대상자들은 건성과 복합성이 가장 많았고, 클렌징 교육에 관한 경험은 실험군, 대조군 모두 경험이 거의 없었으며 화장품은 주로 본인이 구입하는데 그 금액은 대략 월 4만 5천원으로 나타났다. 2. 화장을 하는 횟수는 모두 1주일에 5회 이상, 외출할 때는 항상 하며 화장을 시작한 시기는 중·고등학교 때가 대부분 이었다. 3. 화장을 하는 이유는 예뻐 보이기 위해하며, 본인 화장의 만족도 또한 높았다. 반면 화장을 자주하지 않는 이유로는 클렌징이 번거롭고, 피부에 안 좋은 영향을 주어 피부가 나빠질 것 이라고 인식하고 있었다. 4. 현재 화장 상태는 베이스와 포인트 화장을 하는 것으로 나타났고, 클렌징을 하기기 위해 사용하는 제품은 실험 전에는 클렌징과 폼을 사용한 이중세안을 하는 것으로 나타났으나 교육 후에는 클렌징 제품과 포인트 리무버를 사용하는 것으로 습관이 유의하게 변화되었다(p<0.05). 5. 클렌징 습관에 대해서도 외출하고 돌아오면 바로 씻는다, 클렌징을 할 때도 안 할 때도 있다, 세안 시 헹굼 횟수는 교육 전 6회 이상 여러 번 헹구는 것으로 변화되어 교육 전에 비해 세안 시 헹굼 횟수, 클렌징 시기 등이 통계적으로 유의하게 개선되었다(p<0.05). 6. 클렌징 교육 후 클렌징 지식이 통계적으로 유의하게 증가하였다(p<0.05). 7. 클렌징 교육 이수 의향에 대해선 두 집단 모두 클렌징 교육을 받고 싶다고 응답했고, 교육으로 얻고 싶은 효과는 피부트러블 예방(32.3%)과 모공 속 불순물제거(27.4%)에 대한 기대를 나타냈다. 8. 교육 효과의 만족도는 평균 4.0이상의 높은 수준을 보였다. 9. 클렌징 교육 후 피부가 개선됨을 알아보기 위한 테스트 결과, 수분, 모공, 거칠기, T-Zone의 수치는 통계적으로 개선되었지만(p<0.05), 탄력도, U-zone, 투명도의 수치는 증가하였으나 통계적으로 유의하지는 않았다. 결론적으로 이 연구에서 개발된 여대생을 대상으로 한 클렌징 교육 프로그램은 클렌징의 지식의 상승과 효과를 높이고 피부상태를 개선시킬 수 있는 교육프로그램이다.
According to the higher desire for beauty, an interest in makeup is high, resulting in being introduced diverse makeup methods. However, it is the reality that is lacking in a program on right cleansing method. This researcher carried out the following research in order to analyze its effect by deve...
According to the higher desire for beauty, an interest in makeup is high, resulting in being introduced diverse makeup methods. However, it is the reality that is lacking in a program on right cleansing method. This researcher carried out the following research in order to analyze its effect by developing educational program on right cleansing targeting female college students. Research period was 2 weeks starting from November 1, 2012 targeting 62 female college students as freshman of the art division downtown in Seoul. The control group was carried out only questionnaire survey. The experimental group was measured oil·moisture, pores, roughness, elasticity, translucency by using skin measuring instrument (ARAMO-TS) after cleansing based on own method. After carrying out questionnaire survey again, the cleansing education was performed. The educational method was made with the theory education and practice on cleansing and washing up and with 1;1 learning again following the whole education. With the same method after 1 week of self-practice according to educational method, the measurement was made with skin measuring instrument. A research analysis was used frequency analysis, and independent sample t-test to compare the educational effects between groups. These findings are summarized as follows. 1. The subjects of this study were the largest in dry skin and complex skin. As for experience on the cleansing education, both the experimental group and the control group had almost no experience. It was indicated that cosmetics are purchased mainly by the person in question and that its money amount is about 45,000 won a month. 2. Frequency of putting on makeup was all more than 5 times a week. The majority corresponded to putting on makeup always when going out and to the days of middle and high school as the period of having begun makeup. 3. A reason for putting on makeup was the aim of looking pretty. Even own satisfaction with makeup was high. On the other hand, a reason for not putting on makeup often was being recognized that cleansing is cumbersome and has bad effect on skin, thereby leading to the worse skin condition. 4. The current makeup status was indicated to be put on base and point makeup. The products, which are used for cleansing, were indicated to be washed up doubly by using cleansing and foam before experiment. However, the habit was significantly changed (p<0.05) into using cleansing product and point remover following education. 5. Even a cleansing habit was said to wash up immediately when returning after going out and to do cleansing sometimes. The washing frequency given washing up was also changed into washing several times with over 6 times before education. Thus, compared to before education, the washing frequency given washing up and the cleansing period were statistically improved significantly (p<0.05). 6. Following the cleansing education, the cleansing knowledge statistically increased significantly (p<0.05). 7. As for intention of completing the cleansing education, both groups responded as saying of desiring to receive the cleansing education. The effects of being desired to be obtained by education were indicated the expectation for prevention (32.3%) of skin trouble and for the removal (27.4%) of impurities. 8. The satisfaction with educational effect was shown the high level in more than 4.0 on the average. 9. As a result of testing for examining the appearance of improvement in skin after cleansing education, the figures in moisture, pores, roughness, T-Zone were statistically improved (p<0.05). However, the figures in elasticity, U-zone, and translucency increased, but weren't statistically significant. In conclusion, the cleansing educational program of targeting female college students, which was developed in this study, is the educational program available for increasing cleansing knowledge and effect and improving skin condition.
According to the higher desire for beauty, an interest in makeup is high, resulting in being introduced diverse makeup methods. However, it is the reality that is lacking in a program on right cleansing method. This researcher carried out the following research in order to analyze its effect by developing educational program on right cleansing targeting female college students. Research period was 2 weeks starting from November 1, 2012 targeting 62 female college students as freshman of the art division downtown in Seoul. The control group was carried out only questionnaire survey. The experimental group was measured oil·moisture, pores, roughness, elasticity, translucency by using skin measuring instrument (ARAMO-TS) after cleansing based on own method. After carrying out questionnaire survey again, the cleansing education was performed. The educational method was made with the theory education and practice on cleansing and washing up and with 1;1 learning again following the whole education. With the same method after 1 week of self-practice according to educational method, the measurement was made with skin measuring instrument. A research analysis was used frequency analysis, and independent sample t-test to compare the educational effects between groups. These findings are summarized as follows. 1. The subjects of this study were the largest in dry skin and complex skin. As for experience on the cleansing education, both the experimental group and the control group had almost no experience. It was indicated that cosmetics are purchased mainly by the person in question and that its money amount is about 45,000 won a month. 2. Frequency of putting on makeup was all more than 5 times a week. The majority corresponded to putting on makeup always when going out and to the days of middle and high school as the period of having begun makeup. 3. A reason for putting on makeup was the aim of looking pretty. Even own satisfaction with makeup was high. On the other hand, a reason for not putting on makeup often was being recognized that cleansing is cumbersome and has bad effect on skin, thereby leading to the worse skin condition. 4. The current makeup status was indicated to be put on base and point makeup. The products, which are used for cleansing, were indicated to be washed up doubly by using cleansing and foam before experiment. However, the habit was significantly changed (p<0.05) into using cleansing product and point remover following education. 5. Even a cleansing habit was said to wash up immediately when returning after going out and to do cleansing sometimes. The washing frequency given washing up was also changed into washing several times with over 6 times before education. Thus, compared to before education, the washing frequency given washing up and the cleansing period were statistically improved significantly (p<0.05). 6. Following the cleansing education, the cleansing knowledge statistically increased significantly (p<0.05). 7. As for intention of completing the cleansing education, both groups responded as saying of desiring to receive the cleansing education. The effects of being desired to be obtained by education were indicated the expectation for prevention (32.3%) of skin trouble and for the removal (27.4%) of impurities. 8. The satisfaction with educational effect was shown the high level in more than 4.0 on the average. 9. As a result of testing for examining the appearance of improvement in skin after cleansing education, the figures in moisture, pores, roughness, T-Zone were statistically improved (p<0.05). However, the figures in elasticity, U-zone, and translucency increased, but weren't statistically significant. In conclusion, the cleansing educational program of targeting female college students, which was developed in this study, is the educational program available for increasing cleansing knowledge and effect and improving skin condition.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.