18세기 후반에 일어난 산업혁명으로부터 시작된 사회의 변화는 시민들을 중심으로 사회가 발전하게 되는 계기를 가져다주었다. 이로 인해 생활이 여유로워지게 된 시민들에게 음악이 보급되기 시작하였고 19세기에 음악은 낭만주의라는 시대적 경향을 바탕으로 관현악, 피아노, 성악 음악에서 발전을 이루었다. 그 중 본 논문에서는 19세기 낭만주의 음악에서 대표적이며, 중심이 되었던 성악 음악 중 예술가곡(Kunstlied)을 연구하고자 한다. 예술가곡에서는 시와 음악의 조화와 성악선율과 동등한 위치를 차지하게 된 피아노 반주가 특징이다. 독일...
18세기 후반에 일어난 산업혁명으로부터 시작된 사회의 변화는 시민들을 중심으로 사회가 발전하게 되는 계기를 가져다주었다. 이로 인해 생활이 여유로워지게 된 시민들에게 음악이 보급되기 시작하였고 19세기에 음악은 낭만주의라는 시대적 경향을 바탕으로 관현악, 피아노, 성악 음악에서 발전을 이루었다. 그 중 본 논문에서는 19세기 낭만주의 음악에서 대표적이며, 중심이 되었던 성악 음악 중 예술가곡(Kunstlied)을 연구하고자 한다. 예술가곡에서는 시와 음악의 조화와 성악선율과 동등한 위치를 차지하게 된 피아노 반주가 특징이다. 독일의 시 문학작품이 예술가곡 작곡의 소재가 되었으며, 반주는 성악선율의 음악적 표현을 돕기 위한 단순한 기능만을 한 것이 아니라 음악의 내용과 분위기를 표현하였다. 또한 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)와 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)등과 같은 작곡가들의 예술가곡에서는 피아노 반주가 마치 관현악 반주처럼 풍부한 음향을 내는 곡이 작곡되기도 하였다. 그리고 19세기 낭만주의 예술가곡에서는 같은 시기에 다양한 성향을 갖는 음악이 존재하였다. 예술가곡의 전성기를 이끌었던 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828), 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)등의 작곡가들은 간결하고 감각적이며, 서정적인 선율, 화성, 리듬의 사용이 특징적이다. 후기 낭만주의 시기에 활동한 볼프(Hugo Wolf, 1860-1903), 말러(Gustav Mahler, 1860-1911), 슈트라우스와 같은 작곡가들은 다양하고 진보적인 작곡양식과 피아노뿐만 아니라 대규모의 관현악 악기들을 반주로 사용하였다. 그래서 작곡가들마다 개인적인 음악적 특징이 다양하게 표현될 수 있었다. 그 중 후기 낭만주의 시기에 대표적인 작곡가로 활동한 리하르트 슈트라우스는 그의 예술가곡 작품 중 하나인 <네 개의 가곡 Vier Lieder, Op.27>을 통해 음악적 성향을 표현하였다. 제 1곡 <쉬어라, 내 영혼아 Ruhe, meine Seele>, 제 2곡 <체칠리에 C?cilie>, 제 3곡 <은밀한 초대 Heimliche Aufforderung>, 제 4곡 <내일 Morgen>로 구성되어 있으며, 제 1, 2, 3곡은 다양하고 진보적인 음악형식과 작곡기법에 의해 작곡되었고, 제 4곡은 서정적인 멜로디를 갖는 성악선율과 반주에 의해 작곡되었다. 제 1곡은 낭송조의 성악선율과 화성, 조성의 변화를 갖는 반주가 가사의 내용을 표현하고 있으며, 제 2곡은 넓은 음역의 성악선율과 잦은 조성의 변화를 갖는 반주가 가사의 내용을 역동적이며 아름답게 표현한다. 제 3곡은 넓은 음역의 성악선율, 조성의 변화가 일어나는 반주, 그리고 가사와 음악의 분위기에 따라 변화되는 음악 형식을 통해 다양한 감정의 변화를 표현한다. 제 4곡은 서정적이며 간결한 성악선율과 다른 곡들에 비해 비화성음의 사용과 조성의 변화가 빈번하지 않은 반주를 통해 가사의 내용을 표현한다. 본 논문에서는 리하르트 슈트라우스의 예술가곡 작품인 <네 개의 가곡>을 성악선율, 가사, 반주, 화성, 조성, 리듬, 형식 등을 바탕으로 연구하고 자 한다. 이 작품을 통해 낭만주의 예술가곡의 특징적인 요소들과 함께 19세기 후기 낭만주의 시기에 나타나는 다양하고 진보적인 작곡양식, 음악형식, 음악적 표현 등에 대하여 살펴보고자 한다. 또한 슈트라우스만의 독창적인 작곡기법에 의해 작곡된 <네 개의 가곡>을 재조명해보고, 이 곡에 대한 이해와 해석에 도움을 주고자 한다.
18세기 후반에 일어난 산업혁명으로부터 시작된 사회의 변화는 시민들을 중심으로 사회가 발전하게 되는 계기를 가져다주었다. 이로 인해 생활이 여유로워지게 된 시민들에게 음악이 보급되기 시작하였고 19세기에 음악은 낭만주의라는 시대적 경향을 바탕으로 관현악, 피아노, 성악 음악에서 발전을 이루었다. 그 중 본 논문에서는 19세기 낭만주의 음악에서 대표적이며, 중심이 되었던 성악 음악 중 예술가곡(Kunstlied)을 연구하고자 한다. 예술가곡에서는 시와 음악의 조화와 성악선율과 동등한 위치를 차지하게 된 피아노 반주가 특징이다. 독일의 시 문학작품이 예술가곡 작곡의 소재가 되었으며, 반주는 성악선율의 음악적 표현을 돕기 위한 단순한 기능만을 한 것이 아니라 음악의 내용과 분위기를 표현하였다. 또한 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)와 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)등과 같은 작곡가들의 예술가곡에서는 피아노 반주가 마치 관현악 반주처럼 풍부한 음향을 내는 곡이 작곡되기도 하였다. 그리고 19세기 낭만주의 예술가곡에서는 같은 시기에 다양한 성향을 갖는 음악이 존재하였다. 예술가곡의 전성기를 이끌었던 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828), 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)등의 작곡가들은 간결하고 감각적이며, 서정적인 선율, 화성, 리듬의 사용이 특징적이다. 후기 낭만주의 시기에 활동한 볼프(Hugo Wolf, 1860-1903), 말러(Gustav Mahler, 1860-1911), 슈트라우스와 같은 작곡가들은 다양하고 진보적인 작곡양식과 피아노뿐만 아니라 대규모의 관현악 악기들을 반주로 사용하였다. 그래서 작곡가들마다 개인적인 음악적 특징이 다양하게 표현될 수 있었다. 그 중 후기 낭만주의 시기에 대표적인 작곡가로 활동한 리하르트 슈트라우스는 그의 예술가곡 작품 중 하나인 <네 개의 가곡 Vier Lieder, Op.27>을 통해 음악적 성향을 표현하였다. 제 1곡 <쉬어라, 내 영혼아 Ruhe, meine Seele>, 제 2곡 <체칠리에 C?cilie>, 제 3곡 <은밀한 초대 Heimliche Aufforderung>, 제 4곡 <내일 Morgen>로 구성되어 있으며, 제 1, 2, 3곡은 다양하고 진보적인 음악형식과 작곡기법에 의해 작곡되었고, 제 4곡은 서정적인 멜로디를 갖는 성악선율과 반주에 의해 작곡되었다. 제 1곡은 낭송조의 성악선율과 화성, 조성의 변화를 갖는 반주가 가사의 내용을 표현하고 있으며, 제 2곡은 넓은 음역의 성악선율과 잦은 조성의 변화를 갖는 반주가 가사의 내용을 역동적이며 아름답게 표현한다. 제 3곡은 넓은 음역의 성악선율, 조성의 변화가 일어나는 반주, 그리고 가사와 음악의 분위기에 따라 변화되는 음악 형식을 통해 다양한 감정의 변화를 표현한다. 제 4곡은 서정적이며 간결한 성악선율과 다른 곡들에 비해 비화성음의 사용과 조성의 변화가 빈번하지 않은 반주를 통해 가사의 내용을 표현한다. 본 논문에서는 리하르트 슈트라우스의 예술가곡 작품인 <네 개의 가곡>을 성악선율, 가사, 반주, 화성, 조성, 리듬, 형식 등을 바탕으로 연구하고 자 한다. 이 작품을 통해 낭만주의 예술가곡의 특징적인 요소들과 함께 19세기 후기 낭만주의 시기에 나타나는 다양하고 진보적인 작곡양식, 음악형식, 음악적 표현 등에 대하여 살펴보고자 한다. 또한 슈트라우스만의 독창적인 작곡기법에 의해 작곡된 <네 개의 가곡>을 재조명해보고, 이 곡에 대한 이해와 해석에 도움을 주고자 한다.
The industrial revolution that occurred in the late 18th-century brought about societal change that led to a people-centered advancement of society. As people became more affluent, music became widely available to the common people. Classical music, in the genres of orchestral, piano, vocal music, m...
The industrial revolution that occurred in the late 18th-century brought about societal change that led to a people-centered advancement of society. As people became more affluent, music became widely available to the common people. Classical music, in the genres of orchestral, piano, vocal music, made significant development with the Romantic tendency of the time period in the 19th-century. Among those genres, this thesis will explore the vocal music of the 19th-century Romantic era, namely the art songs which played a major part in the music of this period. Art songs, or Kunstlied, became a signature genre of the 19th-century Romantic era as the piano accompaniment began to play an equal role with the interaction of the poem and music, and also the melody of the vocal line. Thus, German poetic literature became the subject of these art songs, and the accompaniment played a role beyond its previous tendencies and actively expressed the plot and the mood of the music. Composers like Johannes Brahms and Richard Strauss wrote art songs with piano accompaniment as full and rich as orchestral accompaniments. Also, there were many varieties of tendencies in the different art songs of the 19th-century Romantic era composers. Franz Peter Schubert and Robert Alexander Schumann, who were the leaders of the golden age of the art songs, wrote brief, sensuous pieces with lyrical melodies, harmonies, and rhythm, while the later Romantics such as Hugo Wolf, Gustav Mahler, and Richard Strauss explored diverse, liberal forms and instrumentation, as they often used a large symphony orchestra for accompaniment. Because of such tendency, the characteristics of each of these later Romantics were vividly shown through their works. Among them, Richard Strauss expressed his musical language through one of his art songs, ?Vier Lieder, Op. 27?. The song set includes, “Ruhe, meine Seele” as the first, “C?cilie” as second, “Heimliche Aufforderung” third, and “Morgen” as the fourth and the last. The first three songs was composed with a variety of compositional methods and musical forms. The fourth has a lyrical vocal melody and accompaniment. The first song expresses the text content through the recitative nature of the vocal line and the changes in harmony and key areas in the accompaniment. In the second song, the vocal line has a wide range, and the accompaniment undergoes frequent change of key, in order to express the text dynamically and beautifully. The third song consists of a vocal line with a wide range, and key changes in the accompaniment, and musical form that changes throughout according to the mood of the text and the music. The fourth song has a brief, lyrical vocal line, and compared to the other three, the harmony and the key area does not change as frequently in the accompaniment, in order to successfully express the meaning of the text. This thesis will study the art song, ?Vier Lieder? by Richard Strauss, according to the vocal line, text, accompaniment, harmony, key area, rhythm, and dynamics, etc. The special features of Romantic art songs, as well as the diverse and liberal forms and methods of composition and expression that can be found in the 19th-century Romantic era will also be explored. Also, the focus will be on the ?Vier Lieder? that was composed with the original compositional technique of Strauss, in order to facilitate understanding and analysis of this piece.
The industrial revolution that occurred in the late 18th-century brought about societal change that led to a people-centered advancement of society. As people became more affluent, music became widely available to the common people. Classical music, in the genres of orchestral, piano, vocal music, made significant development with the Romantic tendency of the time period in the 19th-century. Among those genres, this thesis will explore the vocal music of the 19th-century Romantic era, namely the art songs which played a major part in the music of this period. Art songs, or Kunstlied, became a signature genre of the 19th-century Romantic era as the piano accompaniment began to play an equal role with the interaction of the poem and music, and also the melody of the vocal line. Thus, German poetic literature became the subject of these art songs, and the accompaniment played a role beyond its previous tendencies and actively expressed the plot and the mood of the music. Composers like Johannes Brahms and Richard Strauss wrote art songs with piano accompaniment as full and rich as orchestral accompaniments. Also, there were many varieties of tendencies in the different art songs of the 19th-century Romantic era composers. Franz Peter Schubert and Robert Alexander Schumann, who were the leaders of the golden age of the art songs, wrote brief, sensuous pieces with lyrical melodies, harmonies, and rhythm, while the later Romantics such as Hugo Wolf, Gustav Mahler, and Richard Strauss explored diverse, liberal forms and instrumentation, as they often used a large symphony orchestra for accompaniment. Because of such tendency, the characteristics of each of these later Romantics were vividly shown through their works. Among them, Richard Strauss expressed his musical language through one of his art songs, ?Vier Lieder, Op. 27?. The song set includes, “Ruhe, meine Seele” as the first, “C?cilie” as second, “Heimliche Aufforderung” third, and “Morgen” as the fourth and the last. The first three songs was composed with a variety of compositional methods and musical forms. The fourth has a lyrical vocal melody and accompaniment. The first song expresses the text content through the recitative nature of the vocal line and the changes in harmony and key areas in the accompaniment. In the second song, the vocal line has a wide range, and the accompaniment undergoes frequent change of key, in order to express the text dynamically and beautifully. The third song consists of a vocal line with a wide range, and key changes in the accompaniment, and musical form that changes throughout according to the mood of the text and the music. The fourth song has a brief, lyrical vocal line, and compared to the other three, the harmony and the key area does not change as frequently in the accompaniment, in order to successfully express the meaning of the text. This thesis will study the art song, ?Vier Lieder? by Richard Strauss, according to the vocal line, text, accompaniment, harmony, key area, rhythm, and dynamics, etc. The special features of Romantic art songs, as well as the diverse and liberal forms and methods of composition and expression that can be found in the 19th-century Romantic era will also be explored. Also, the focus will be on the ?Vier Lieder? that was composed with the original compositional technique of Strauss, in order to facilitate understanding and analysis of this piece.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.