공연이란 한 공간에서 모든 예술적 행위에 대해 관객과 함께 어울려 공감대를 형성하여 장(場)을 마련하는 모든 행위를 말한다. 이러한 예술적 행위를 더욱 풍부하게 기틀을 마련하기 위한 공간 활용과 인공적인 연구와 노력 또한 끊임없이 이어져 왔다. 그 이유는 모든 행위가 이루어지는 무대 공간을 논하지 않고서는 이해할 수 없는 상상을 초월하는 이야기들이 그 안에 내포되어 있기 때문이다. 예술적 표현을 표출하기 위한 인간의 본능적 욕구인 심미적(審美的) 표현 욕구는 동, 서양을 막론하고 인간이 예술적 미의 감각을 최고의 경지로 오르기 위한 도전정신과 이상(理想)을 지향하기기 위한 것만은 틀림이 없다. 오늘날 현대 디지털 기술(digital technology)이 문화와 융화되면서 예술과 미학의 영역에까지 증대되었고, 기술의 우월성과 중요성이 공연계에도 하나의 트렌드로 부각 되었다. 이러한 일련의 상황들이 정확한 시스템 구축 형성을 통해 관객의 예술적 취향과 시각적 욕구충족을 만족 시킬 만한 패러다임(paradigm)이 필요하게 되었다. 과거에는 관객과 배우가 거리를 두고 관람하는 일방적 소통관계가 미학적 관점이었다면 현대는 서로 소통하는 시각 언어로서 역할이 증대 되었다. 이러한 예술과 기술의 복합적 요소로 ...
공연이란 한 공간에서 모든 예술적 행위에 대해 관객과 함께 어울려 공감대를 형성하여 장(場)을 마련하는 모든 행위를 말한다. 이러한 예술적 행위를 더욱 풍부하게 기틀을 마련하기 위한 공간 활용과 인공적인 연구와 노력 또한 끊임없이 이어져 왔다. 그 이유는 모든 행위가 이루어지는 무대 공간을 논하지 않고서는 이해할 수 없는 상상을 초월하는 이야기들이 그 안에 내포되어 있기 때문이다. 예술적 표현을 표출하기 위한 인간의 본능적 욕구인 심미적(審美的) 표현 욕구는 동, 서양을 막론하고 인간이 예술적 미의 감각을 최고의 경지로 오르기 위한 도전정신과 이상(理想)을 지향하기기 위한 것만은 틀림이 없다. 오늘날 현대 디지털 기술(digital technology)이 문화와 융화되면서 예술과 미학의 영역에까지 증대되었고, 기술의 우월성과 중요성이 공연계에도 하나의 트렌드로 부각 되었다. 이러한 일련의 상황들이 정확한 시스템 구축 형성을 통해 관객의 예술적 취향과 시각적 욕구충족을 만족 시킬 만한 패러다임(paradigm)이 필요하게 되었다. 과거에는 관객과 배우가 거리를 두고 관람하는 일방적 소통관계가 미학적 관점이었다면 현대는 서로 소통하는 시각 언어로서 역할이 증대 되었다. 이러한 예술과 기술의 복합적 요소로 무대조명의 총아(寵兒)로 떠오르게 된 것이 자동화조명기구(automated lighting)이다. 무빙라이트(Moving Light)라고 일컫는 자동화 조명기구는 우리가 잘 알고 있는 무대조명으로서의 역할로만 국한되어 설명될 수 없을 정도로 다양한 분야에서 활용 범위가 증대되고 있는 것이 현실이다. 무빙라이트의 발명 초기에는 주로 라이브 콘서트 공연에 사용되어져 왔으나 지금은 텔레비전, 공연, 영화, 전시, 패션쇼, 나이트클럽 등에 사용되어지면서 무한한 활용가치를 인정받고 있다. 이렇게 무대조명기구로서 인정을 받게 된 이유는 운용 주체인 조명 디자이너나 기술스텝이 심미적, 기술적 욕구를 충족 시켜줄만한 강력한 무기를 일괄적으로 탑재하고 있기 때문이다. 또한 제조업체들의 경쟁 구도를 통한 경량화, 소형화, 램프 밝기의 강화 및 다양한 기능 등의 연구를 선보이면서 무대조명 역사의 현재와 미래에 가장 장기적으로 존립 할 수 있는 차세대 선두주자로 급부상하게 되었다. 본 연구는 무대조명의 역사 중 가장 발전된 단계까지 도달하게 된 무빙라이트(moving lighting)를 통해 전반적인 역사와 구조적 특징, 그리고 공연예술에서 연출되어지는 표현기법과 활용방안을 모색하고자 한다. 그리고 향후 무대예술 분야에서 공연을 위한 무대 조명으로서 명분과 앞으로 조명 기술 분야의 진보적 성향은 어떻게 변화 하고자 하는지에 대한 연구에 목적이 있다. 인류는 원시시대부터 불을 발견 한 이래 조명은 비가시적 영역을 밝히는 목적으로 우리 생활에 밀접한 관계를 가지게 되었다. 수세기에 걸쳐 인간은 자연그대로의 태양, 달 등과 같이 자연광에서 시작하여 실내를 밝히기 위한 촛불, 가스등의 인공광 시대로 진입하게 되었다. 1887년 에디슨에 의해 전기조명의 발명과 조도와 광량을 컨트롤 할 수 있는 디머(Dimmer)의 발명으로 무대조명 역사에서 빛을 통재할 수 있다는 개념을 세울 수 있는 초석이 마련되어 졌다. 그 이후 무대조명의 역사는 다양한 형태의 조명기구와 컴퓨터가 도입되면서 디지털화 된 시스템으로 그 발전 속도가 급진전 되었다. 고정적(fixture) 개념에서 제어가 가능한 움직이는 조명기구라는 탈(脫)고정화 체계를 만들게 되었고 이는 인공지능형 조명연출을 위한 최초의 시도라고 할 수 있겠다. 그 이후 무빙라이트는 움직이는 조명기구에 더욱더 진보하여 영상 프로젝터를 탑재한 무빙라이트가 제작되는가 하면 최근 친환경 조명으로 각광받고 있는 LED를 사용한 LED Par의 등장 그리고 미디어 서버를 이용한 영상효과 조명장비까지 조명기술은 이루 말할 수 없는 진보적 속도는 상상을 초월할 정도가 되었다. 본 연구는 무빙라이트의 시대적 흐름과 더불어 조명기기의 내, 외부의 구조분석을 통하여 공연예술에 미치는 영향과 효과를 고찰하였으며, 또한 구조적으로 비슷한 성향을 띄고 있으나, 각 제조사 별로 다른 특성을 가지고 있는 회사 제품의 기술자료를 통해 공통된 범주와 영역에 대해 연구하고자 한다. 국내 공연장에 많이 보급되어 있는 마틴(Martin)사의 MAC700 Profile의 제품을 중심으로 바리라이트(Vari-Lite), 클라이 파키(Clay Paky)사의 제품과 비교하여 공통된 시스템 중심으로 전개 하고자 하며, 무대조명 활용 방안을 모색하고자 다음과 같이 연구과정을 진행하였다. 첫째, 무빙라이트의 역사적 변천을 찾기 위해 제조업분야의 개발 단계와 기본적 구성 원리 및 구조에 대해 연구한다. 둘째, 연구대상의 성격상 선행 자료와 데이터를 토대로 기초 원리와 특성을 분석하고 이를 통한 특성을 소개하고자 한다. 셋째, 일련의 과정에서 도출된 결과를 토대로 무빙라이트로서의 디자인 영역 표현기법과 이와 더불어 연계되는 무빙라이트 컨트롤 콘솔과 통신 네트워크 그리고 도면기법 등이 실제적으로 어떻게 적용되며, 응용되는지 모색하고자 한다. 넷째. 공연장
공연이란 한 공간에서 모든 예술적 행위에 대해 관객과 함께 어울려 공감대를 형성하여 장(場)을 마련하는 모든 행위를 말한다. 이러한 예술적 행위를 더욱 풍부하게 기틀을 마련하기 위한 공간 활용과 인공적인 연구와 노력 또한 끊임없이 이어져 왔다. 그 이유는 모든 행위가 이루어지는 무대 공간을 논하지 않고서는 이해할 수 없는 상상을 초월하는 이야기들이 그 안에 내포되어 있기 때문이다. 예술적 표현을 표출하기 위한 인간의 본능적 욕구인 심미적(審美的) 표현 욕구는 동, 서양을 막론하고 인간이 예술적 미의 감각을 최고의 경지로 오르기 위한 도전정신과 이상(理想)을 지향하기기 위한 것만은 틀림이 없다. 오늘날 현대 디지털 기술(digital technology)이 문화와 융화되면서 예술과 미학의 영역에까지 증대되었고, 기술의 우월성과 중요성이 공연계에도 하나의 트렌드로 부각 되었다. 이러한 일련의 상황들이 정확한 시스템 구축 형성을 통해 관객의 예술적 취향과 시각적 욕구충족을 만족 시킬 만한 패러다임(paradigm)이 필요하게 되었다. 과거에는 관객과 배우가 거리를 두고 관람하는 일방적 소통관계가 미학적 관점이었다면 현대는 서로 소통하는 시각 언어로서 역할이 증대 되었다. 이러한 예술과 기술의 복합적 요소로 무대조명의 총아(寵兒)로 떠오르게 된 것이 자동화조명기구(automated lighting)이다. 무빙라이트(Moving Light)라고 일컫는 자동화 조명기구는 우리가 잘 알고 있는 무대조명으로서의 역할로만 국한되어 설명될 수 없을 정도로 다양한 분야에서 활용 범위가 증대되고 있는 것이 현실이다. 무빙라이트의 발명 초기에는 주로 라이브 콘서트 공연에 사용되어져 왔으나 지금은 텔레비전, 공연, 영화, 전시, 패션쇼, 나이트클럽 등에 사용되어지면서 무한한 활용가치를 인정받고 있다. 이렇게 무대조명기구로서 인정을 받게 된 이유는 운용 주체인 조명 디자이너나 기술스텝이 심미적, 기술적 욕구를 충족 시켜줄만한 강력한 무기를 일괄적으로 탑재하고 있기 때문이다. 또한 제조업체들의 경쟁 구도를 통한 경량화, 소형화, 램프 밝기의 강화 및 다양한 기능 등의 연구를 선보이면서 무대조명 역사의 현재와 미래에 가장 장기적으로 존립 할 수 있는 차세대 선두주자로 급부상하게 되었다. 본 연구는 무대조명의 역사 중 가장 발전된 단계까지 도달하게 된 무빙라이트(moving lighting)를 통해 전반적인 역사와 구조적 특징, 그리고 공연예술에서 연출되어지는 표현기법과 활용방안을 모색하고자 한다. 그리고 향후 무대예술 분야에서 공연을 위한 무대 조명으로서 명분과 앞으로 조명 기술 분야의 진보적 성향은 어떻게 변화 하고자 하는지에 대한 연구에 목적이 있다. 인류는 원시시대부터 불을 발견 한 이래 조명은 비가시적 영역을 밝히는 목적으로 우리 생활에 밀접한 관계를 가지게 되었다. 수세기에 걸쳐 인간은 자연그대로의 태양, 달 등과 같이 자연광에서 시작하여 실내를 밝히기 위한 촛불, 가스등의 인공광 시대로 진입하게 되었다. 1887년 에디슨에 의해 전기조명의 발명과 조도와 광량을 컨트롤 할 수 있는 디머(Dimmer)의 발명으로 무대조명 역사에서 빛을 통재할 수 있다는 개념을 세울 수 있는 초석이 마련되어 졌다. 그 이후 무대조명의 역사는 다양한 형태의 조명기구와 컴퓨터가 도입되면서 디지털화 된 시스템으로 그 발전 속도가 급진전 되었다. 고정적(fixture) 개념에서 제어가 가능한 움직이는 조명기구라는 탈(脫)고정화 체계를 만들게 되었고 이는 인공지능형 조명연출을 위한 최초의 시도라고 할 수 있겠다. 그 이후 무빙라이트는 움직이는 조명기구에 더욱더 진보하여 영상 프로젝터를 탑재한 무빙라이트가 제작되는가 하면 최근 친환경 조명으로 각광받고 있는 LED를 사용한 LED Par의 등장 그리고 미디어 서버를 이용한 영상효과 조명장비까지 조명기술은 이루 말할 수 없는 진보적 속도는 상상을 초월할 정도가 되었다. 본 연구는 무빙라이트의 시대적 흐름과 더불어 조명기기의 내, 외부의 구조분석을 통하여 공연예술에 미치는 영향과 효과를 고찰하였으며, 또한 구조적으로 비슷한 성향을 띄고 있으나, 각 제조사 별로 다른 특성을 가지고 있는 회사 제품의 기술자료를 통해 공통된 범주와 영역에 대해 연구하고자 한다. 국내 공연장에 많이 보급되어 있는 마틴(Martin)사의 MAC700 Profile의 제품을 중심으로 바리라이트(Vari-Lite), 클라이 파키(Clay Paky)사의 제품과 비교하여 공통된 시스템 중심으로 전개 하고자 하며, 무대조명 활용 방안을 모색하고자 다음과 같이 연구과정을 진행하였다. 첫째, 무빙라이트의 역사적 변천을 찾기 위해 제조업분야의 개발 단계와 기본적 구성 원리 및 구조에 대해 연구한다. 둘째, 연구대상의 성격상 선행 자료와 데이터를 토대로 기초 원리와 특성을 분석하고 이를 통한 특성을 소개하고자 한다. 셋째, 일련의 과정에서 도출된 결과를 토대로 무빙라이트로서의 디자인 영역 표현기법과 이와 더불어 연계되는 무빙라이트 컨트롤 콘솔과 통신 네트워크 그리고 도면기법 등이 실제적으로 어떻게 적용되며, 응용되는지 모색하고자 한다. 넷째. 공연장
Today, modern digital technology expanded to artistic and aesthetic domains by harmonizing the technology with culture and the superiority and importance of the technology began to emerge as a trend in the performing field. Thus, the paradigm which can satisfy audiences' artistic taste and visual de...
Today, modern digital technology expanded to artistic and aesthetic domains by harmonizing the technology with culture and the superiority and importance of the technology began to emerge as a trend in the performing field. Thus, the paradigm which can satisfy audiences' artistic taste and visual desires became to require through the exact system construction. As an compositive element of the art and the technology, automated lighting emerged as the darling of stage lighting. The automated lighting called moving lights is used not only as stage lighting which we know well but also as various roles in many fields and the range of the application is also increasing. This study tries to examine the general history, structural characteristics, and the expressive technique and the application plan showed in the performing arts through moving lights which reached the most developed stage in the history of stage lighting. Furthermore, the purpose of this study is to look into how the justification as the stage lighting for performances and the progressive tendency of lighting will be changed technology field in the future performing arts. The stream of the study centers on basic concepts and the literature research for theoretical background and also I tries to find design methods of stage lighting for the structural analysis and look into the deployment process. Automated lighting has an automated way without the manual operation of light operators and programers by breaking from the fixed concept conventionally used in the existing stage lighting. It can be called as the lighting system designed to be controled by few people through focusing on 100% automation of all lighting fixtures, the parameter such as the movement etc. by effects, pan, and tilt, and high-technology. The early moving lights are designed to control the movement of lighting fixtures by the simple mechanism and with the development of the motor in 1960s, the base of mechanism applying lighting fixtures to automatic system began to be made. Afterward in 1970s, all functions developed in the way of entering data signals depending on the computer system and moving light manufacturers' development speed began to be spurred. Moving lights divide into two types by the basic principle controling the projection direction. There are the moving head type projecting and rotating while the body of lighting fixture moves itself and the scanner mirror moving type with the way projecting with mirrors. The moving head type has the advantage of being able to satisfy any position and the mirror moving type has the advantage of splendidly showing the movement of the light through the rapid positioning. The color rendering of color temperature by using the lamp of discharge lamp line looks similar to tungsten-halogen lamp and it can be effectively used for three-dimensional lighting presentation because it implicitly has the inside GOBO and effects. As this comprehensive presentation is possible, the desire of the expression to try to maximally give off the formative beauty of light such as dance, concert, and musical can be gratified and consequentially, it paved the way for the qualitative improvement of performing arts. Recently, the indiscriminate use of moving lights by having blind faith in the effect of moving lights has become a problem. People are abusing it for the images of genre, do not unconsciously find a directing point, or are making a mistake of pursuing only an illusion. And also, the discontinuance of lighting fixtures of the analogue method by concentrating on the effective properties of moving lights does not step forward to the right way. Moving lights are a kind of lighting fixtures and have a unique domain and so, the studies on the roles of each lighting fixture are needed in order to appreciate/recreate excellent values proved by a long history. Therefore, we should reinvent two relationship as symbiotic and harmonious relationship rather than rivalry between general lighting fixtures and moving lights and as a result, this will contribute to the qualitative improvement of stage lighting design.
Today, modern digital technology expanded to artistic and aesthetic domains by harmonizing the technology with culture and the superiority and importance of the technology began to emerge as a trend in the performing field. Thus, the paradigm which can satisfy audiences' artistic taste and visual desires became to require through the exact system construction. As an compositive element of the art and the technology, automated lighting emerged as the darling of stage lighting. The automated lighting called moving lights is used not only as stage lighting which we know well but also as various roles in many fields and the range of the application is also increasing. This study tries to examine the general history, structural characteristics, and the expressive technique and the application plan showed in the performing arts through moving lights which reached the most developed stage in the history of stage lighting. Furthermore, the purpose of this study is to look into how the justification as the stage lighting for performances and the progressive tendency of lighting will be changed technology field in the future performing arts. The stream of the study centers on basic concepts and the literature research for theoretical background and also I tries to find design methods of stage lighting for the structural analysis and look into the deployment process. Automated lighting has an automated way without the manual operation of light operators and programers by breaking from the fixed concept conventionally used in the existing stage lighting. It can be called as the lighting system designed to be controled by few people through focusing on 100% automation of all lighting fixtures, the parameter such as the movement etc. by effects, pan, and tilt, and high-technology. The early moving lights are designed to control the movement of lighting fixtures by the simple mechanism and with the development of the motor in 1960s, the base of mechanism applying lighting fixtures to automatic system began to be made. Afterward in 1970s, all functions developed in the way of entering data signals depending on the computer system and moving light manufacturers' development speed began to be spurred. Moving lights divide into two types by the basic principle controling the projection direction. There are the moving head type projecting and rotating while the body of lighting fixture moves itself and the scanner mirror moving type with the way projecting with mirrors. The moving head type has the advantage of being able to satisfy any position and the mirror moving type has the advantage of splendidly showing the movement of the light through the rapid positioning. The color rendering of color temperature by using the lamp of discharge lamp line looks similar to tungsten-halogen lamp and it can be effectively used for three-dimensional lighting presentation because it implicitly has the inside GOBO and effects. As this comprehensive presentation is possible, the desire of the expression to try to maximally give off the formative beauty of light such as dance, concert, and musical can be gratified and consequentially, it paved the way for the qualitative improvement of performing arts. Recently, the indiscriminate use of moving lights by having blind faith in the effect of moving lights has become a problem. People are abusing it for the images of genre, do not unconsciously find a directing point, or are making a mistake of pursuing only an illusion. And also, the discontinuance of lighting fixtures of the analogue method by concentrating on the effective properties of moving lights does not step forward to the right way. Moving lights are a kind of lighting fixtures and have a unique domain and so, the studies on the roles of each lighting fixture are needed in order to appreciate/recreate excellent values proved by a long history. Therefore, we should reinvent two relationship as symbiotic and harmonious relationship rather than rivalry between general lighting fixtures and moving lights and as a result, this will contribute to the qualitative improvement of stage lighting design.
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