본 논문은 이론적 배경과 음악 분석, 실험, 이 세 가지를 바탕으로 한 도출한 결론, 이렇게 구성되어 있다. 첫 번째, 이론적 배경에는 유아들의 다양한 발달 특성들을 조사하였고, 그 중에서 특별히 음악 능력에 대하여 집중적으로 연구하였다. 여기서 말하는 음악 능력은 뛰어난 영재의 실력이 아닌 대다수의 사람들이 가질 수 있는 보편적 능력을 기준으로 하였다. 그리고 음악적 능력은 노래 부르기, 듣기, 감수성 등으로 세분화 할 수 있다. 두 번째, 실제 EBS교육방송에서 2011년에 방영된 ‘치로의 클래식 동요’라는 작품을 분석하였다....
본 논문은 이론적 배경과 음악 분석, 실험, 이 세 가지를 바탕으로 한 도출한 결론, 이렇게 구성되어 있다. 첫 번째, 이론적 배경에는 유아들의 다양한 발달 특성들을 조사하였고, 그 중에서 특별히 음악 능력에 대하여 집중적으로 연구하였다. 여기서 말하는 음악 능력은 뛰어난 영재의 실력이 아닌 대다수의 사람들이 가질 수 있는 보편적 능력을 기준으로 하였다. 그리고 음악적 능력은 노래 부르기, 듣기, 감수성 등으로 세분화 할 수 있다. 두 번째, 실제 EBS교육방송에서 2011년에 방영된 ‘치로의 클래식 동요’라는 작품을 분석하였다. 이 작품은 유명한 클래식음악들을 동요로 편곡하여 만든 국내의 유일한 음악 애니메이션이다. 총 14곡의 음악이 사용되었는데, 원곡과 비교하였을 때 멜로디, 화성, 반주형태 등 많은 부분의 차이가 있지만 앞서 연구한 유아의 음악특성이나 유아가 부르기에 적합한 노래들에 관한 정보들을 토대로 살펴보았다. 세 번째, 만 4세의 유아들을 대상으로 원곡과 동요를 들려주었을 때 나타나는 반응들을 살펴보며, 미리 작성한 설문지의 문항에 답변하는 형태로 실험을 하였다. 앞으로 유아를 위하여 클래식을 편곡한 동요음악이 또 다시 제작될 경우, 이 논문이 꼭 필요한 자료로서 도움이 되었으면 한다.
본 논문은 이론적 배경과 음악 분석, 실험, 이 세 가지를 바탕으로 한 도출한 결론, 이렇게 구성되어 있다. 첫 번째, 이론적 배경에는 유아들의 다양한 발달 특성들을 조사하였고, 그 중에서 특별히 음악 능력에 대하여 집중적으로 연구하였다. 여기서 말하는 음악 능력은 뛰어난 영재의 실력이 아닌 대다수의 사람들이 가질 수 있는 보편적 능력을 기준으로 하였다. 그리고 음악적 능력은 노래 부르기, 듣기, 감수성 등으로 세분화 할 수 있다. 두 번째, 실제 EBS교육방송에서 2011년에 방영된 ‘치로의 클래식 동요’라는 작품을 분석하였다. 이 작품은 유명한 클래식음악들을 동요로 편곡하여 만든 국내의 유일한 음악 애니메이션이다. 총 14곡의 음악이 사용되었는데, 원곡과 비교하였을 때 멜로디, 화성, 반주형태 등 많은 부분의 차이가 있지만 앞서 연구한 유아의 음악특성이나 유아가 부르기에 적합한 노래들에 관한 정보들을 토대로 살펴보았다. 세 번째, 만 4세의 유아들을 대상으로 원곡과 동요를 들려주었을 때 나타나는 반응들을 살펴보며, 미리 작성한 설문지의 문항에 답변하는 형태로 실험을 하였다. 앞으로 유아를 위하여 클래식을 편곡한 동요음악이 또 다시 제작될 경우, 이 논문이 꼭 필요한 자료로서 도움이 되었으면 한다.
This article consists of the theoretical background, musical analysis, and experiment and also the conclusion drawn from the three. First, in the theoretical background, this study investigated children's various developmental characteristics, and in particular, among them, it intensively studied th...
This article consists of the theoretical background, musical analysis, and experiment and also the conclusion drawn from the three. First, in the theoretical background, this study investigated children's various developmental characteristics, and in particular, among them, it intensively studied their musical ability. Regarding musical ability, this paper takes as its reference the general ability that most people can have, not the excellent, special ability that gifted children have. And musical ability can be subdivided into singing, listening, and sensibility. Second, this study analyzed the work of 'Chiro's classic children's songs' that was actually on air in 2011 by EBS. This work is the only musical animation created by arranging classic music well-known in Korea into children's songs. Total 14 songs were used. Although they differ from the original songs in many ways, the melody, harmony, or accompaniment types, this study examines them based on children's musical characteristics that have been studied in advance or information about the songs proper for children's singing. Third, with four-year-old children, this study examined what responses they would show when listening to the original songs and also the children's songs, and the experiment was conducted in the form of asking them of questions on the questionnaire prepared in advance. This article is expected to provide help as an essential material when classically arranged children's songs are produced for children afterwards.
This article consists of the theoretical background, musical analysis, and experiment and also the conclusion drawn from the three. First, in the theoretical background, this study investigated children's various developmental characteristics, and in particular, among them, it intensively studied their musical ability. Regarding musical ability, this paper takes as its reference the general ability that most people can have, not the excellent, special ability that gifted children have. And musical ability can be subdivided into singing, listening, and sensibility. Second, this study analyzed the work of 'Chiro's classic children's songs' that was actually on air in 2011 by EBS. This work is the only musical animation created by arranging classic music well-known in Korea into children's songs. Total 14 songs were used. Although they differ from the original songs in many ways, the melody, harmony, or accompaniment types, this study examines them based on children's musical characteristics that have been studied in advance or information about the songs proper for children's singing. Third, with four-year-old children, this study examined what responses they would show when listening to the original songs and also the children's songs, and the experiment was conducted in the form of asking them of questions on the questionnaire prepared in advance. This article is expected to provide help as an essential material when classically arranged children's songs are produced for children afterwards.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.