초등학생 시기부터 일상생활이나 교육활동 속에서 전통문화를 경험하고 실천하면서 그 의미를 이해하게 되면, 아동은 전통문화를 즐겁고 의미 있게 느낄 수 있고 우리의 전통문화에 대해 정체성을 가지게 되며 다양한 세계화의 문화 속에서 우리의 전통문화에 대하여 자부심을 갖고 성장할 수 있다. 또한 세계화, 정보화 시대를 살아가고 있는 초등학생들에게 자국문화에 대한 이해와 고유한 문화정신을 계승하려는 문화교육은 중요한 의미가 있다. 본 연구는 초등학교 교육 목표에 해당하는 ‘우리 문화에 대해 이해하고, 문화를 향유하는 올바른 태도’를 기르기...
초등학생 시기부터 일상생활이나 교육활동 속에서 전통문화를 경험하고 실천하면서 그 의미를 이해하게 되면, 아동은 전통문화를 즐겁고 의미 있게 느낄 수 있고 우리의 전통문화에 대해 정체성을 가지게 되며 다양한 세계화의 문화 속에서 우리의 전통문화에 대하여 자부심을 갖고 성장할 수 있다. 또한 세계화, 정보화 시대를 살아가고 있는 초등학생들에게 자국문화에 대한 이해와 고유한 문화정신을 계승하려는 문화교육은 중요한 의미가 있다. 본 연구는 초등학교 교육 목표에 해당하는 ‘우리 문화에 대해 이해하고, 문화를 향유하는 올바른 태도’를 기르기 위해 초등학교 방과 후 수업, 예절기관에서의 전통문화교육, 박물관에서의 전통문화교육의 실태를 살펴보고자 한다. 이를 위해 초등학생의 발달 특성을 토대로 초등학생 시기에 전통문화교육을 해야 하는 당위성을 조사하였다. 또한 전통문화교육에 대한 이론을 살펴보고 전통문화를 분류한 선행연구를 고찰하였다. 선행연구를 통하여 전통문화교육을 전통생활교육(개인생활예절/가정생활예절/전통예절), 전통예술교육, 전통놀이교육으로 분류하였다. 첫째, 서울특별시 교육 지원청 홈페이지를 통해 초등학교 전통문화교육을 조사해 본 결과 2011년도 3월부터 11월에 걸친 기간 동안 총 58개의 초등학교에서 프로그램이 진행되었음을 알 수 있었다. 전통생활은 방과 후 프로그램에서 인사예절(64%), 언어예절(50%), 자세와 식사(42%), 방문예절 (21%), 호칭과 전화예절(14%) 순으로 교육하고 있었다. 방과 후 프로그램에서 전통예절 교육 시에 가장 많이 다루고 있는 분야는 한복입기(82%), (74%), 다례(47%), 다식 만들기(24%)와 관혼상제(9%) 순으로 나타났다. 전통예술은 국악을 배우거나 관람을 하는 학교는 (88%), 도자기를 만드는 체험을 하는 학교는 (13%)로 조사되었다. 전통예술 프로그램은 매우 다양하지만 학교 수업시간에 이루어지고 있는 교육은 매우 제한적이다. 전통놀이 프로그램은 민속놀이(60%), 전통음식 만들기(53%), 전통공예(7%) 순이었다. 민속놀이 프로그램은 투호놀이, 윷놀이, 강강술래, 고누놀이, 비석치기 등으로 다양했다. 전통공예에는 청사초롱 만들기, 전통 탈 만들기가 포함되었다. 대부분의 초등학교에서는 추석과 같은 명절을 앞두고 전통놀이를 교육하는 것으로 조사되었다. 하지만 전통문화교육의 일환인 전통놀이 교육은 일회기로 끝나는 것이 아니라 교과 간 혹은 교과활동과 연계활동을 갖고 체계적으로 수업이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 초등학생을 대상으로 하는 예절기관의 전통문화교육 실태를 조사하기 위하여 웹사이트를 통해 조사하였다. 예절기관들 중 초등학생을 대상으로 하는 교육기관 10곳을 선별하였다. 각 예절기관의 홈페이지에 게재된 내용을 분석 하였으며 기관의 위치, 교육비, 교육목표, 교육일정, 교육내용 등이 연구의 범위에 포함되었다. 모든 예절원에서 인사예절, 식사예절, 전화예절을 기본으로 하고 있었다. 또한 배례법, 다례교육 등 전통예절교육도 실시하고 있었다. 큰절, 평절을 기본으로 하고 한 예절실습과 정성으로 차를 우리는 방법을 배워 차를 마실 때의 예절을 배우고 어른들을 공경하는 마음과 올바른 몸가짐을 배우고 친구와 좋은 관계를 형성하도록 하는 프로그램을 담고 있었다. 조사한 결과 관혼상제는 상대적으로 적게 다루고 있었고 현재 초등학생들에게 필요한 인터넷 교육과 국제예절은 교육하고 있지 않았으므로 이 점은 보완해야 할 점이라 사료된다. 전통예술프로그램의 경우 서예, 천연염색, 전통음악 , 전통공예, 도자기, 전통회화 순으로 진행하고 있었다. 전통놀이의 내용으로는 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 연날리기, 굴렁쇠 굴리기, 국궁 등으로 다양했다. 셋째, 박물관에서의 전통문화교육 실태를 조사하기 위하여 어린이박물관을 포함하고 있는 국립박물관 7곳의 교육 내용을 조사하였다. 박물관 교육프로그램은 주로 박물관에서 전시된 유물의 이해를 돕는 교육이었고 지역의 역사를 중심적으로 하여 고유의 지역특화 프로그램을 운영하고 있는 곳도 있으며 전통공예, 전통음악 등 전통예술프로그램을 운영하고 있었다. 본 연구의 결과를 일반화하는 데는 다음과 같은 제한점이 따른다. 연구대상이 초등학교에서 정규교과목 안에서 이루어지는 수업이 아닌 비정규적인 특별활동 및 방과 후 활동, 예절교육기관, 박물관과 같은 외부 교육으로 한정되므로 초등학생의 전통문화교육 전체로 일반화하는 데는 한계가 있다. 후속연구에서는 첫째, 초등학교의 일반적인 정규교과 내에서 이루어지고 있는 전통문화를 조사하고, 이를 토대로 효과적인 전통문화교육의 활성화 방안연구가 필요하다. 둘째, 초등학생이 참여하는 전통문화교육프로그램의 효과성 검증에 관한 연구가 수행되어 보다 효과적인 프로그램 구안에 반영될 수 있는 실증적인 연구가 요청된다. 셋째, 국내에서 이루어지고 있는 초등학생을 위한 전통문화교육으로 각 지역별 문화원, 대학부설 평생교육원, 창의인성 교육넷을 중심으로 시행되는 창의적 체험활동 등에서의 전통문화교육을 다각적으로 연구할 필요가 있다고 본다.
초등학생 시기부터 일상생활이나 교육활동 속에서 전통문화를 경험하고 실천하면서 그 의미를 이해하게 되면, 아동은 전통문화를 즐겁고 의미 있게 느낄 수 있고 우리의 전통문화에 대해 정체성을 가지게 되며 다양한 세계화의 문화 속에서 우리의 전통문화에 대하여 자부심을 갖고 성장할 수 있다. 또한 세계화, 정보화 시대를 살아가고 있는 초등학생들에게 자국문화에 대한 이해와 고유한 문화정신을 계승하려는 문화교육은 중요한 의미가 있다. 본 연구는 초등학교 교육 목표에 해당하는 ‘우리 문화에 대해 이해하고, 문화를 향유하는 올바른 태도’를 기르기 위해 초등학교 방과 후 수업, 예절기관에서의 전통문화교육, 박물관에서의 전통문화교육의 실태를 살펴보고자 한다. 이를 위해 초등학생의 발달 특성을 토대로 초등학생 시기에 전통문화교육을 해야 하는 당위성을 조사하였다. 또한 전통문화교육에 대한 이론을 살펴보고 전통문화를 분류한 선행연구를 고찰하였다. 선행연구를 통하여 전통문화교육을 전통생활교육(개인생활예절/가정생활예절/전통예절), 전통예술교육, 전통놀이교육으로 분류하였다. 첫째, 서울특별시 교육 지원청 홈페이지를 통해 초등학교 전통문화교육을 조사해 본 결과 2011년도 3월부터 11월에 걸친 기간 동안 총 58개의 초등학교에서 프로그램이 진행되었음을 알 수 있었다. 전통생활은 방과 후 프로그램에서 인사예절(64%), 언어예절(50%), 자세와 식사(42%), 방문예절 (21%), 호칭과 전화예절(14%) 순으로 교육하고 있었다. 방과 후 프로그램에서 전통예절 교육 시에 가장 많이 다루고 있는 분야는 한복입기(82%), (74%), 다례(47%), 다식 만들기(24%)와 관혼상제(9%) 순으로 나타났다. 전통예술은 국악을 배우거나 관람을 하는 학교는 (88%), 도자기를 만드는 체험을 하는 학교는 (13%)로 조사되었다. 전통예술 프로그램은 매우 다양하지만 학교 수업시간에 이루어지고 있는 교육은 매우 제한적이다. 전통놀이 프로그램은 민속놀이(60%), 전통음식 만들기(53%), 전통공예(7%) 순이었다. 민속놀이 프로그램은 투호놀이, 윷놀이, 강강술래, 고누놀이, 비석치기 등으로 다양했다. 전통공예에는 청사초롱 만들기, 전통 탈 만들기가 포함되었다. 대부분의 초등학교에서는 추석과 같은 명절을 앞두고 전통놀이를 교육하는 것으로 조사되었다. 하지만 전통문화교육의 일환인 전통놀이 교육은 일회기로 끝나는 것이 아니라 교과 간 혹은 교과활동과 연계활동을 갖고 체계적으로 수업이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 초등학생을 대상으로 하는 예절기관의 전통문화교육 실태를 조사하기 위하여 웹사이트를 통해 조사하였다. 예절기관들 중 초등학생을 대상으로 하는 교육기관 10곳을 선별하였다. 각 예절기관의 홈페이지에 게재된 내용을 분석 하였으며 기관의 위치, 교육비, 교육목표, 교육일정, 교육내용 등이 연구의 범위에 포함되었다. 모든 예절원에서 인사예절, 식사예절, 전화예절을 기본으로 하고 있었다. 또한 배례법, 다례교육 등 전통예절교육도 실시하고 있었다. 큰절, 평절을 기본으로 하고 한 예절실습과 정성으로 차를 우리는 방법을 배워 차를 마실 때의 예절을 배우고 어른들을 공경하는 마음과 올바른 몸가짐을 배우고 친구와 좋은 관계를 형성하도록 하는 프로그램을 담고 있었다. 조사한 결과 관혼상제는 상대적으로 적게 다루고 있었고 현재 초등학생들에게 필요한 인터넷 교육과 국제예절은 교육하고 있지 않았으므로 이 점은 보완해야 할 점이라 사료된다. 전통예술프로그램의 경우 서예, 천연염색, 전통음악 , 전통공예, 도자기, 전통회화 순으로 진행하고 있었다. 전통놀이의 내용으로는 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 연날리기, 굴렁쇠 굴리기, 국궁 등으로 다양했다. 셋째, 박물관에서의 전통문화교육 실태를 조사하기 위하여 어린이박물관을 포함하고 있는 국립박물관 7곳의 교육 내용을 조사하였다. 박물관 교육프로그램은 주로 박물관에서 전시된 유물의 이해를 돕는 교육이었고 지역의 역사를 중심적으로 하여 고유의 지역특화 프로그램을 운영하고 있는 곳도 있으며 전통공예, 전통음악 등 전통예술프로그램을 운영하고 있었다. 본 연구의 결과를 일반화하는 데는 다음과 같은 제한점이 따른다. 연구대상이 초등학교에서 정규교과목 안에서 이루어지는 수업이 아닌 비정규적인 특별활동 및 방과 후 활동, 예절교육기관, 박물관과 같은 외부 교육으로 한정되므로 초등학생의 전통문화교육 전체로 일반화하는 데는 한계가 있다. 후속연구에서는 첫째, 초등학교의 일반적인 정규교과 내에서 이루어지고 있는 전통문화를 조사하고, 이를 토대로 효과적인 전통문화교육의 활성화 방안연구가 필요하다. 둘째, 초등학생이 참여하는 전통문화교육프로그램의 효과성 검증에 관한 연구가 수행되어 보다 효과적인 프로그램 구안에 반영될 수 있는 실증적인 연구가 요청된다. 셋째, 국내에서 이루어지고 있는 초등학생을 위한 전통문화교육으로 각 지역별 문화원, 대학부설 평생교육원, 창의인성 교육넷을 중심으로 시행되는 창의적 체험활동 등에서의 전통문화교육을 다각적으로 연구할 필요가 있다고 본다.
Given coming to understand its significance while experiencing and practicing traditional culture amid daily life or educational activity from the days of elementary school student, the student can feel traditional culture pleasantly and significantly, comes to have identity on our traditional cultu...
Given coming to understand its significance while experiencing and practicing traditional culture amid daily life or educational activity from the days of elementary school student, the student can feel traditional culture pleasantly and significantly, comes to have identity on our traditional culture, and can grow with having a pride of our traditional culture in the middle of diverse cultures in globalization. Also, as for elementary school students who are proceeding with living in the era of globalization and information, the cultural education, which tries to understand about native culture and to succeed to peculiar cultural spirit, has important significance. The purpose of this study is to examine the actual condition of after-school instruction at elementary school, of traditional culture education at etiquette institution, and of traditional culture education at museum. For this, the appropriateness for which the traditional culture education needs to be performed in the period of elementary school student was surveyed on the basis of elementary school students' developmental characteristics. Also, it examined a theory on traditional culture education and considered a prior research, which classified traditional culture. To foster 'right attitude of understanding about our culture and enjoying culture,' which corresponds to educational objective of elementary school, it surveyed traditional culture program that is being performed at after-school, etiquette institution, and museum. It examined by classifying the traditional culture education program into traditional life, traditional arts, and traditional-play activity and by dividing the traditional-life education program into individual life manner/family life manner and traditional etiquette. Firstly, as a result of surveying traditional culture education at elementary school through homepage of the Seoul Metropolis Office of Education, the program could be known to have been progressed at totally 58 elementary schools during the period from March to November 2011. The traditional culture education was progressing instruction by school year over a few sessions every school with irregular instruction. Also, greeting a festive season like Chuseok(Korean Thanksgiving Day), the etiquette education and the traditional culture experience were ever progressed. The traditional culture, which is learnt at school, mostly included family manner, school etiquette, and traditional etiquette. This is thought to be because students' activity range includes home and school. In case of etiquette instruction, a parent honorary teacher was indicated to guide students over a few sessions. A traditional play was surveyed to be experienced mainly with greeting a festive season. Second, to survey the actual condition of traditional culture education at etiquette institution of targeting elementary school students, the survey was carried out through web site. It selected 10 educational institutions of targeting elementary school students among etiquette institutions. The contents, which were recorded on homepage of each etiquette institution, were analyzed. The institution location, educational expenses, educational objective, educational schedule, and educational contents were involved in the scope of research. The education of individual life manner/family life manner was carried out lecture on greeting etiquette, meal etiquette, right posture and filial duty at most of institutions. The family life manner/traditional etiquette instruction was formed primarily by greeting(拜禮法), tea etiquette, social manner, respect for elder, and peer-based etiquette. A program related to traditional arts included learning Korean classical music, learning natural dyeing, making ceramics, calligraphy, learning Hanji(Korea traditional paper) crafts, and learning Talchum(mask dance). The contents of traditional plays were diverse such as Korean archery, Toho(投壺) game, Yut game, Jegichagi(a Kind of Shuttlecock Game Played with the Feet), kite-flying, and playing rolling hoop. This is considered to be the aim of offering an opportunity that trainees come to be close while learning folk games easily and interestingly with playing traditional game given staying in camp. Third, to survey the actual condition of traditional culture education at museum, it surveyed education at children's museum for the National Folk Museum of Korea and at National Museum of Korea. The traditional culture experience education of targeting elementary school students could be known to be progressed traditional music, traditional food, traditional play, and festive-day experience. The following limitations are accompanied in generalizing the results of this study. The research subjects are limited to external education like irregular special activity, after-school activity, etiquette education institution, and museum, not the instruction that is performed within subject like morality, which is being regularly enforced at elementary school. Thus, there is limitation in generalizing traditional culture education for elementary school students. Accordingly, it is considered to be needed a research on effective traditional culture instruction and a research on a plan for activation by developing a program of traditional culture instruction of including the curricular scope in a follow-up research.
Given coming to understand its significance while experiencing and practicing traditional culture amid daily life or educational activity from the days of elementary school student, the student can feel traditional culture pleasantly and significantly, comes to have identity on our traditional culture, and can grow with having a pride of our traditional culture in the middle of diverse cultures in globalization. Also, as for elementary school students who are proceeding with living in the era of globalization and information, the cultural education, which tries to understand about native culture and to succeed to peculiar cultural spirit, has important significance. The purpose of this study is to examine the actual condition of after-school instruction at elementary school, of traditional culture education at etiquette institution, and of traditional culture education at museum. For this, the appropriateness for which the traditional culture education needs to be performed in the period of elementary school student was surveyed on the basis of elementary school students' developmental characteristics. Also, it examined a theory on traditional culture education and considered a prior research, which classified traditional culture. To foster 'right attitude of understanding about our culture and enjoying culture,' which corresponds to educational objective of elementary school, it surveyed traditional culture program that is being performed at after-school, etiquette institution, and museum. It examined by classifying the traditional culture education program into traditional life, traditional arts, and traditional-play activity and by dividing the traditional-life education program into individual life manner/family life manner and traditional etiquette. Firstly, as a result of surveying traditional culture education at elementary school through homepage of the Seoul Metropolis Office of Education, the program could be known to have been progressed at totally 58 elementary schools during the period from March to November 2011. The traditional culture education was progressing instruction by school year over a few sessions every school with irregular instruction. Also, greeting a festive season like Chuseok(Korean Thanksgiving Day), the etiquette education and the traditional culture experience were ever progressed. The traditional culture, which is learnt at school, mostly included family manner, school etiquette, and traditional etiquette. This is thought to be because students' activity range includes home and school. In case of etiquette instruction, a parent honorary teacher was indicated to guide students over a few sessions. A traditional play was surveyed to be experienced mainly with greeting a festive season. Second, to survey the actual condition of traditional culture education at etiquette institution of targeting elementary school students, the survey was carried out through web site. It selected 10 educational institutions of targeting elementary school students among etiquette institutions. The contents, which were recorded on homepage of each etiquette institution, were analyzed. The institution location, educational expenses, educational objective, educational schedule, and educational contents were involved in the scope of research. The education of individual life manner/family life manner was carried out lecture on greeting etiquette, meal etiquette, right posture and filial duty at most of institutions. The family life manner/traditional etiquette instruction was formed primarily by greeting(拜禮法), tea etiquette, social manner, respect for elder, and peer-based etiquette. A program related to traditional arts included learning Korean classical music, learning natural dyeing, making ceramics, calligraphy, learning Hanji(Korea traditional paper) crafts, and learning Talchum(mask dance). The contents of traditional plays were diverse such as Korean archery, Toho(投壺) game, Yut game, Jegichagi(a Kind of Shuttlecock Game Played with the Feet), kite-flying, and playing rolling hoop. This is considered to be the aim of offering an opportunity that trainees come to be close while learning folk games easily and interestingly with playing traditional game given staying in camp. Third, to survey the actual condition of traditional culture education at museum, it surveyed education at children's museum for the National Folk Museum of Korea and at National Museum of Korea. The traditional culture experience education of targeting elementary school students could be known to be progressed traditional music, traditional food, traditional play, and festive-day experience. The following limitations are accompanied in generalizing the results of this study. The research subjects are limited to external education like irregular special activity, after-school activity, etiquette education institution, and museum, not the instruction that is performed within subject like morality, which is being regularly enforced at elementary school. Thus, there is limitation in generalizing traditional culture education for elementary school students. Accordingly, it is considered to be needed a research on effective traditional culture instruction and a research on a plan for activation by developing a program of traditional culture instruction of including the curricular scope in a follow-up research.
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