가족중심실천이 사례관리 서비스 만족도에 미치는 영향에 관한 연구 : 빈곤가정을 중심으로 The Influence of Family Centered Practice on Case Management Service Satisfaction: With a Focus on Families in Poverty원문보기
본 연구는 가족중심실천이 빈곤 가정의 사례관리 서비스 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하기 위한 목적으로 수행되었다. 연구를 위해 서울과 경기, 전라도 지역에 위치한 11개의 지역사회복지관과 사례관리서비스기관에서 현재 사례관리 서비스를 이용하고 있는 빈곤 가정의 성인 138명을 대상으로 조사를 실시하였으며, 조사된 자료를 이용하여 분석한 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 연구에 참여한 대상자의 인구사회학적 특성을 살펴보면 연구 대상자 중 약 95.8%가 국가로부터 경제적인 지원을 받고 있으며, 소득수준은 약 81.6%가 150만원 이하에 해당하여 빈곤 정도가 높음을 알 수 있었다. 둘째, 연구 대상자의 사례관리 서비스 만족도는 평균 4.19점으로 나타나 보통 이상의 높은 만족도를 보임을 알 수 있었다. 셋째, 연구 대상자의 가족중심실천 경험수준은 평균 3.98점으로 보통 이상으로 나타났다. 이는 가족중심실천에 기반을 두고 사례관리를 실천했던 선행연구의 결과보다는 낮은 수준이었는데, 이는 이용자에게 서비스를 제공하는 사회복지사에게 가족중심실천 원리를 토대로 지속적이고 체계적인 교육과 훈련을 실시하는 것이 이용자의 가족중심실천 경험수준을 높이는 데 기여한다는 것을 알 수 있다. 넷째, 본 연구의 주요 문제로서 가족중심실천이 사례관리 서비스 만족도에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 인구사회학적 요인, 서비스 이용 관련 요인, 서비스 질 요인, 가족중심실천 요인을 단계적으로 투입하여 ...
본 연구는 가족중심실천이 빈곤 가정의 사례관리 서비스 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하기 위한 목적으로 수행되었다. 연구를 위해 서울과 경기, 전라도 지역에 위치한 11개의 지역사회복지관과 사례관리서비스기관에서 현재 사례관리 서비스를 이용하고 있는 빈곤 가정의 성인 138명을 대상으로 조사를 실시하였으며, 조사된 자료를 이용하여 분석한 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 연구에 참여한 대상자의 인구사회학적 특성을 살펴보면 연구 대상자 중 약 95.8%가 국가로부터 경제적인 지원을 받고 있으며, 소득수준은 약 81.6%가 150만원 이하에 해당하여 빈곤 정도가 높음을 알 수 있었다. 둘째, 연구 대상자의 사례관리 서비스 만족도는 평균 4.19점으로 나타나 보통 이상의 높은 만족도를 보임을 알 수 있었다. 셋째, 연구 대상자의 가족중심실천 경험수준은 평균 3.98점으로 보통 이상으로 나타났다. 이는 가족중심실천에 기반을 두고 사례관리를 실천했던 선행연구의 결과보다는 낮은 수준이었는데, 이는 이용자에게 서비스를 제공하는 사회복지사에게 가족중심실천 원리를 토대로 지속적이고 체계적인 교육과 훈련을 실시하는 것이 이용자의 가족중심실천 경험수준을 높이는 데 기여한다는 것을 알 수 있다. 넷째, 본 연구의 주요 문제로서 가족중심실천이 사례관리 서비스 만족도에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 인구사회학적 요인, 서비스 이용 관련 요인, 서비스 질 요인, 가족중심실천 요인을 단계적으로 투입하여 다중회귀분석을 실시한 결과, 가족중심실천만 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 현장에서 가족중심실천의 영향력을 알아보고 이용자가 만족하는 사례관리 서비스 제공에 기여하고자 하는 데 연구의 의의가 있으며, 연구결과로 제시될 수 있는 실천적 함의는 다음과 같다. 첫째, 사례관리 서비스 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 가족중심실천으로 나타나 현장에서 일하는 사회복지사는 가족중심실천의 중요성을 인지하고 가족중심실천의 원리를 적용하여 사례관리 실천과정에서 아동과 가족의 주도적인 참여와 결정을 존중하며, 아동과 가족이 그들 자신을 가장 잘 아는 전문가로 인식하며, 아동뿐만 아니라 가족 전체를 개입단위로 보고 가족과 함께 일하는 자세를 지녀야 한다. 둘째, 가족중심실천을 현장에서 잘 실천하기 위해서는 개인차원에서는 전문적인 교육과정에 참여하고, 기관차원에서는 직원들을 대상으로 가족중심실천을 위한 기본원리와 실천지침에 관한 교육을 실시하여 사회복지사가 각자의 업무에서 적용할 수 있는 다양한 기회를 마련해야 할 것이다.
본 연구는 가족중심실천이 빈곤 가정의 사례관리 서비스 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하기 위한 목적으로 수행되었다. 연구를 위해 서울과 경기, 전라도 지역에 위치한 11개의 지역사회복지관과 사례관리서비스기관에서 현재 사례관리 서비스를 이용하고 있는 빈곤 가정의 성인 138명을 대상으로 조사를 실시하였으며, 조사된 자료를 이용하여 분석한 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 연구에 참여한 대상자의 인구사회학적 특성을 살펴보면 연구 대상자 중 약 95.8%가 국가로부터 경제적인 지원을 받고 있으며, 소득수준은 약 81.6%가 150만원 이하에 해당하여 빈곤 정도가 높음을 알 수 있었다. 둘째, 연구 대상자의 사례관리 서비스 만족도는 평균 4.19점으로 나타나 보통 이상의 높은 만족도를 보임을 알 수 있었다. 셋째, 연구 대상자의 가족중심실천 경험수준은 평균 3.98점으로 보통 이상으로 나타났다. 이는 가족중심실천에 기반을 두고 사례관리를 실천했던 선행연구의 결과보다는 낮은 수준이었는데, 이는 이용자에게 서비스를 제공하는 사회복지사에게 가족중심실천 원리를 토대로 지속적이고 체계적인 교육과 훈련을 실시하는 것이 이용자의 가족중심실천 경험수준을 높이는 데 기여한다는 것을 알 수 있다. 넷째, 본 연구의 주요 문제로서 가족중심실천이 사례관리 서비스 만족도에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 인구사회학적 요인, 서비스 이용 관련 요인, 서비스 질 요인, 가족중심실천 요인을 단계적으로 투입하여 다중회귀분석을 실시한 결과, 가족중심실천만 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 현장에서 가족중심실천의 영향력을 알아보고 이용자가 만족하는 사례관리 서비스 제공에 기여하고자 하는 데 연구의 의의가 있으며, 연구결과로 제시될 수 있는 실천적 함의는 다음과 같다. 첫째, 사례관리 서비스 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 가족중심실천으로 나타나 현장에서 일하는 사회복지사는 가족중심실천의 중요성을 인지하고 가족중심실천의 원리를 적용하여 사례관리 실천과정에서 아동과 가족의 주도적인 참여와 결정을 존중하며, 아동과 가족이 그들 자신을 가장 잘 아는 전문가로 인식하며, 아동뿐만 아니라 가족 전체를 개입단위로 보고 가족과 함께 일하는 자세를 지녀야 한다. 둘째, 가족중심실천을 현장에서 잘 실천하기 위해서는 개인차원에서는 전문적인 교육과정에 참여하고, 기관차원에서는 직원들을 대상으로 가족중심실천을 위한 기본원리와 실천지침에 관한 교육을 실시하여 사회복지사가 각자의 업무에서 적용할 수 있는 다양한 기회를 마련해야 할 것이다.
The present study was intended to identify the influence of family-centered practices on the case management service satisfaction of the families in poverty. A survey was conducted for 138 adult subjects of families in poverty currently using case management services from 11 social welfare instituti...
The present study was intended to identify the influence of family-centered practices on the case management service satisfaction of the families in poverty. A survey was conducted for 138 adult subjects of families in poverty currently using case management services from 11 social welfare institutions and case management service institutions located in Seoul, Gyeonggi and Jeolla region. The main outcomes from the analysis of the survey data are as follows. First, regarding the demographic characteristics of the subjects who participated in the study, approximately 95.8% of the subjects receive financial support from the, and 81.6% of the subjects earn less than 1.5 million won, showing high percentage of poverty level. Second, the subjects showed the case management service satisfaction above normal, scoring a mean of 4.19 points. Third, the subjects showed the family-centered practices experience above normal, scoring an average of 3.98 points. These results are lower than the results of previous studies on the case management based on family-centered practices, which indicates that continuous and systematic education and training of the principles of family-centered practices to the social workers who provide users with services help raise the family-centered practices experience level of the users. Fourth, the multiple regression analysis was performed by introducing demographic factors, service use factors, service quality factors and family-centered practices step-by-step in order to identify the effect of the family-centered practices on the case management service satisfaction. It was found that only the family-centered practices have significant effect. This research is to find out the impact of family-centered practices at site and to contribute to provide case management services that suffice the users. The practical implications that can be presented as the study outcomes are as follows. Firstly, it was shown that the factor that have the greatest impact on the case management service satisfaction is the family-centered practice, so the social workers working in the field should recognize the importance of family-centered practices, apply the principles of family-centered practices, respect leading involvement and decision of the children and families in the course of the case management practices, recognize themselves as an experts, and have attitude to work with the families regarding the whole family and kids as the intervention unit. Secondly, in order to perform good family-centered practices, efforts should be made to provide a variety of opportunities for the social workers to apply in their tasks, by participating in professional education in the individual level and by the education of the basic principles and practical guidance to the employees for family-centered practices in the institutional level.
The present study was intended to identify the influence of family-centered practices on the case management service satisfaction of the families in poverty. A survey was conducted for 138 adult subjects of families in poverty currently using case management services from 11 social welfare institutions and case management service institutions located in Seoul, Gyeonggi and Jeolla region. The main outcomes from the analysis of the survey data are as follows. First, regarding the demographic characteristics of the subjects who participated in the study, approximately 95.8% of the subjects receive financial support from the, and 81.6% of the subjects earn less than 1.5 million won, showing high percentage of poverty level. Second, the subjects showed the case management service satisfaction above normal, scoring a mean of 4.19 points. Third, the subjects showed the family-centered practices experience above normal, scoring an average of 3.98 points. These results are lower than the results of previous studies on the case management based on family-centered practices, which indicates that continuous and systematic education and training of the principles of family-centered practices to the social workers who provide users with services help raise the family-centered practices experience level of the users. Fourth, the multiple regression analysis was performed by introducing demographic factors, service use factors, service quality factors and family-centered practices step-by-step in order to identify the effect of the family-centered practices on the case management service satisfaction. It was found that only the family-centered practices have significant effect. This research is to find out the impact of family-centered practices at site and to contribute to provide case management services that suffice the users. The practical implications that can be presented as the study outcomes are as follows. Firstly, it was shown that the factor that have the greatest impact on the case management service satisfaction is the family-centered practice, so the social workers working in the field should recognize the importance of family-centered practices, apply the principles of family-centered practices, respect leading involvement and decision of the children and families in the course of the case management practices, recognize themselves as an experts, and have attitude to work with the families regarding the whole family and kids as the intervention unit. Secondly, in order to perform good family-centered practices, efforts should be made to provide a variety of opportunities for the social workers to apply in their tasks, by participating in professional education in the individual level and by the education of the basic principles and practical guidance to the employees for family-centered practices in the institutional level.
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