온실가스 저감 및 물류사회적 비용 감소를 위한 Modal Shift 개념을 이용한 지하철 물류 이용방안에 관한 연구 A study on the Greenhouse gas emissions and Metro Logistics utility conditions using the concepts of Modal Shift for logistics-social cost reduction원문보기
교토의정서 발효 후, 온실가스 배출량을 줄이는 것은 세계적인 이슈가 되었고, 국가들에게 있어 미래를 위한 과제로 던져 졌다. 우리나라 또한 감축의무국은 아니지만, 앞으로의 세계 동향에 대응하기 위해 저탄소 정책을 펼치며 온실가스 저감에 많은 노력을 기울이고 있다. 본 논문은 온실가스 저감을 위해 수송 분야의 온실가스 배출량을 줄이는 친환경 녹색 물류의 일환으로 modal shift 개념을 바탕으로 지하철(철도) 노선망과 전동차를 이용한 물류시스...
교토의정서 발효 후, 온실가스 배출량을 줄이는 것은 세계적인 이슈가 되었고, 국가들에게 있어 미래를 위한 과제로 던져 졌다. 우리나라 또한 감축의무국은 아니지만, 앞으로의 세계 동향에 대응하기 위해 저탄소 정책을 펼치며 온실가스 저감에 많은 노력을 기울이고 있다. 본 논문은 온실가스 저감을 위해 수송 분야의 온실가스 배출량을 줄이는 친환경 녹색 물류의 일환으로 modal shift 개념을 바탕으로 지하철(철도) 노선망과 전동차를 이용한 물류시스템을 제안하였다. 이 시스템은 수도권(서울, 경기, 인천)을 중심으로 인구집중화에 따른 물류 물동량 집중화에서 오는 도시 물류의 문제점을 해결을 위한 방안으로도 제시되었다. 제안하는 물류시스템이 물류비용의 감소와 도로수송이 유발하고 있는 사회적비용의 감소, 최종 목적인 온실가스 배출량을 줄일 수 있는 지에 대해 사례를 통해 검증을 시도 하였다. 그 결과 이동거리는 증가하지만, 비용과 온실가스 배출량의 감소를 이룰 수 있다는 예상과 달리 전체적인 이동거리가 감소하는 결과를 보이면서 예상을 뛰어 넘는 큰 비용 절약과 온실가스 배출량 감소량을 보였다. 위에 도출된 결과를 바탕으로 본 논문을 통해 더욱더 많은 기타 비용과 변수를 고려하여 새로운 물류시스템을 구축하는데 있어 도움이 될 것이다.
교토의정서 발효 후, 온실가스 배출량을 줄이는 것은 세계적인 이슈가 되었고, 국가들에게 있어 미래를 위한 과제로 던져 졌다. 우리나라 또한 감축의무국은 아니지만, 앞으로의 세계 동향에 대응하기 위해 저탄소 정책을 펼치며 온실가스 저감에 많은 노력을 기울이고 있다. 본 논문은 온실가스 저감을 위해 수송 분야의 온실가스 배출량을 줄이는 친환경 녹색 물류의 일환으로 modal shift 개념을 바탕으로 지하철(철도) 노선망과 전동차를 이용한 물류시스템을 제안하였다. 이 시스템은 수도권(서울, 경기, 인천)을 중심으로 인구집중화에 따른 물류 물동량 집중화에서 오는 도시 물류의 문제점을 해결을 위한 방안으로도 제시되었다. 제안하는 물류시스템이 물류비용의 감소와 도로수송이 유발하고 있는 사회적비용의 감소, 최종 목적인 온실가스 배출량을 줄일 수 있는 지에 대해 사례를 통해 검증을 시도 하였다. 그 결과 이동거리는 증가하지만, 비용과 온실가스 배출량의 감소를 이룰 수 있다는 예상과 달리 전체적인 이동거리가 감소하는 결과를 보이면서 예상을 뛰어 넘는 큰 비용 절약과 온실가스 배출량 감소량을 보였다. 위에 도출된 결과를 바탕으로 본 논문을 통해 더욱더 많은 기타 비용과 변수를 고려하여 새로운 물류시스템을 구축하는데 있어 도움이 될 것이다.
After the entry into force of the Kyoto Protocol, to reduce greenhouse gas emissions has become a global issue and countries as a challenge for the future were given. Korea is not also a reduction of the bureau. However future trends in the world to respond to the low-carbon policies spreading, gree...
After the entry into force of the Kyoto Protocol, to reduce greenhouse gas emissions has become a global issue and countries as a challenge for the future were given. Korea is not also a reduction of the bureau. However future trends in the world to respond to the low-carbon policies spreading, greenhouse gas emissions have been devoting a lot of effort into. In this paper, for reducing greenhouse gas emissions in the transportation sector to reduce greenhouse gas emissions as part of eco-friendly green logistics based on the concept of modal shift underground (railway) trains using the route network and logistics system is proposed. This system capital (Seoul, Gyeonggi, Incheon) mainly due to the centralization of the population caused by the volume concentration of the city logistics measures to solve the problems as presented. The proposed system of logistics cost reduction and the social costs of road transport-induced reduction of the final purpose to reduce greenhouse gas emissions through a case about whether validation was attempted. As a result, the distance traversed increases, but the cost and the reduction of greenhouse gas emissions that can be achieved than expected to reduce overall travel distance beyond the expected results showing significant cost savings and reduction of greenhouse gas emissions, respectively. Based on the results obtained on this paper, more and more over the cost and other variables to consider in building a new logistics system would be helpful.
After the entry into force of the Kyoto Protocol, to reduce greenhouse gas emissions has become a global issue and countries as a challenge for the future were given. Korea is not also a reduction of the bureau. However future trends in the world to respond to the low-carbon policies spreading, greenhouse gas emissions have been devoting a lot of effort into. In this paper, for reducing greenhouse gas emissions in the transportation sector to reduce greenhouse gas emissions as part of eco-friendly green logistics based on the concept of modal shift underground (railway) trains using the route network and logistics system is proposed. This system capital (Seoul, Gyeonggi, Incheon) mainly due to the centralization of the population caused by the volume concentration of the city logistics measures to solve the problems as presented. The proposed system of logistics cost reduction and the social costs of road transport-induced reduction of the final purpose to reduce greenhouse gas emissions through a case about whether validation was attempted. As a result, the distance traversed increases, but the cost and the reduction of greenhouse gas emissions that can be achieved than expected to reduce overall travel distance beyond the expected results showing significant cost savings and reduction of greenhouse gas emissions, respectively. Based on the results obtained on this paper, more and more over the cost and other variables to consider in building a new logistics system would be helpful.
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