그림책을 활용한 독서상담 프로그램이 초등학생의 자아존중감 및 자기표현행동 향상에 미치는 효과 Effects of Reading-counseling Program Using picture books on Improving Self-Esteem and Self-Expression원문보기
<국문초록> 본 연구의 목적은 그림책을 활용한 독서상담 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 자기표현행동 향상에 미치는 효과를 밝히는 것이다. 전남 진도군 G초등학교 3학년 6명을 실험집단으로 하여 주 2회씩 총 10회기 동안 그림책을 활용한 독서상담 프로그램을 실시하였다. 검사도구를 이용하여 프로그램 처치 전후의 평균값 차이 검증을 하였고, 실험집단 학생의 소감문과 참가태도의 변화를 관찰하여 분석하였다. 효과를 검증하기 위한 검사도구는 자아존중감...
<국문초록> 본 연구의 목적은 그림책을 활용한 독서상담 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 자기표현행동 향상에 미치는 효과를 밝히는 것이다. 전남 진도군 G초등학교 3학년 6명을 실험집단으로 하여 주 2회씩 총 10회기 동안 그림책을 활용한 독서상담 프로그램을 실시하였다. 검사도구를 이용하여 프로그램 처치 전후의 평균값 차이 검증을 하였고, 실험집단 학생의 소감문과 참가태도의 변화를 관찰하여 분석하였다. 효과를 검증하기 위한 검사도구는 자아존중감 척도 32문항과 자기표현행동 척도 20문항을 사용하였다. 독서상담 프로그램은 본 연구자가 구성하여 지도교수의 자문을 받아 초등학교 중학년의 수준에 맞게 재구성하여 사용하였다. 이상의 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 독서상담 프로그램은 초등학생의 자아존중감 향상에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 그림책을 활용한 독서상담 프로그램은 초등학생의 자기표현행동 향상에 통계적으로 유의미한 결과는 얻지 못했으나 학생들의 소감문과 관찰태도를 분석한 결과 긍정적인 효과가 있었다. 이상의 연구 결과를 통해 초등학교 현장에 그림책을 활용한 독서상담 프로그램을 지속적으로 적용함으로서 아동들의 자아존중감과 자기표현행동을 향상시키고 나아가 학교생활 적응에도 도움을 줄 수 있을 것으로 판단된다. 향후 독서상담 프로그램을 보다 일반화하기 위하여 프로그램과 도서자료에 대한 연구 및 검사 도구의 개발, 적용 대상과 적용 기간 등 후속 연구가 요구된다.
<국문초록> 본 연구의 목적은 그림책을 활용한 독서상담 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 자기표현행동 향상에 미치는 효과를 밝히는 것이다. 전남 진도군 G초등학교 3학년 6명을 실험집단으로 하여 주 2회씩 총 10회기 동안 그림책을 활용한 독서상담 프로그램을 실시하였다. 검사도구를 이용하여 프로그램 처치 전후의 평균값 차이 검증을 하였고, 실험집단 학생의 소감문과 참가태도의 변화를 관찰하여 분석하였다. 효과를 검증하기 위한 검사도구는 자아존중감 척도 32문항과 자기표현행동 척도 20문항을 사용하였다. 독서상담 프로그램은 본 연구자가 구성하여 지도교수의 자문을 받아 초등학교 중학년의 수준에 맞게 재구성하여 사용하였다. 이상의 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 독서상담 프로그램은 초등학생의 자아존중감 향상에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 그림책을 활용한 독서상담 프로그램은 초등학생의 자기표현행동 향상에 통계적으로 유의미한 결과는 얻지 못했으나 학생들의 소감문과 관찰태도를 분석한 결과 긍정적인 효과가 있었다. 이상의 연구 결과를 통해 초등학교 현장에 그림책을 활용한 독서상담 프로그램을 지속적으로 적용함으로서 아동들의 자아존중감과 자기표현행동을 향상시키고 나아가 학교생활 적응에도 도움을 줄 수 있을 것으로 판단된다. 향후 독서상담 프로그램을 보다 일반화하기 위하여 프로그램과 도서자료에 대한 연구 및 검사 도구의 개발, 적용 대상과 적용 기간 등 후속 연구가 요구된다.
The purpose of the study is to find out effects of Reading-counseling using picture books on improving self-esteem and self-expression in the elementary school. Six third grade students attending G Elementary School in Jindo. Jeonlanam-do were set up as a experimental group. Using verification tool...
The purpose of the study is to find out effects of Reading-counseling using picture books on improving self-esteem and self-expression in the elementary school. Six third grade students attending G Elementary School in Jindo. Jeonlanam-do were set up as a experimental group. Using verification tools. I made a comparison before and after for average value difference of applying Reading-Counseling Using Picture Books and analysis and observation for thoughts and the change of participation attitude in a experimental group was taken. As effectiveness verification tools, 'Self-Esteem Scale' 32 questions and 'Self-expression Scale' 20 questions was used. After taking advices from academic adviser, I reconstructed Reading-Counseling Program Using Picture Books on level of mid-grade elementary school students. The results from this study are as follows: First, Reading-Counseling Program using picture books has positive effects on improving Self-Esteem of elementary school students. Second, Reading-Counseling Program using picture books didn't have an meaningful effect on improving Self-Expression of elementary school students statistically. But, There are some positive effects on qualitative analysis for thoughts and observations of a experimental group was taken. These studies show continuous Reading-Counseling Program using picture books can make students of elementary school improve their Self-Esteem and Self-Expression and help their school life. To make generalizations from Reading-Counseling Program using Picture Books, more precise data, test, making new verification tools, applies, time and so on is required.
The purpose of the study is to find out effects of Reading-counseling using picture books on improving self-esteem and self-expression in the elementary school. Six third grade students attending G Elementary School in Jindo. Jeonlanam-do were set up as a experimental group. Using verification tools. I made a comparison before and after for average value difference of applying Reading-Counseling Using Picture Books and analysis and observation for thoughts and the change of participation attitude in a experimental group was taken. As effectiveness verification tools, 'Self-Esteem Scale' 32 questions and 'Self-expression Scale' 20 questions was used. After taking advices from academic adviser, I reconstructed Reading-Counseling Program Using Picture Books on level of mid-grade elementary school students. The results from this study are as follows: First, Reading-Counseling Program using picture books has positive effects on improving Self-Esteem of elementary school students. Second, Reading-Counseling Program using picture books didn't have an meaningful effect on improving Self-Expression of elementary school students statistically. But, There are some positive effects on qualitative analysis for thoughts and observations of a experimental group was taken. These studies show continuous Reading-Counseling Program using picture books can make students of elementary school improve their Self-Esteem and Self-Expression and help their school life. To make generalizations from Reading-Counseling Program using Picture Books, more precise data, test, making new verification tools, applies, time and so on is required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.