청소년의 사이버 윤리의식 수준 및 평가도구 개발에 관한 연구 The research for the Leveles and Moral of Teenagers in Cyber Space lncluding the Development of Evalutation Methods for them원문보기
<국문초록> 본 연구는 중․고등학생 청소년을 대상으로 사이버 윤리의식 측정 척도를 개발하고, 그에 따른 청소년의 사이버 윤리의식 수준을 파악하였다. 본 연구는 청소년 사이버 윤리의식 척도를 개발하는 첫 연구로서 의의가 있으며, 이러한 사이버 윤리의식 척도는 청소년의 사이버 윤리에 대한 의식 정도를 파악하여 건전한 민주시민을 육성하는 정보윤리교육의 기초자료로 활용될 수 있을 것이라 생각된다. 먼저, 본 연구에서는 문헌 고찰을 통해 사이버 윤리의식 분야를 존중, 책임, 정의, 해악금지, 지식 차원으로 구성하였다. 그리고 각 분야의 구성요소를 포괄하는 문항으로 1차 사이버 윤리의식 척도를 작성하여 예비조사한 다음 ...
<국문초록> 본 연구는 중․고등학생 청소년을 대상으로 사이버 윤리의식 측정 척도를 개발하고, 그에 따른 청소년의 사이버 윤리의식 수준을 파악하였다. 본 연구는 청소년 사이버 윤리의식 척도를 개발하는 첫 연구로서 의의가 있으며, 이러한 사이버 윤리의식 척도는 청소년의 사이버 윤리에 대한 의식 정도를 파악하여 건전한 민주시민을 육성하는 정보윤리교육의 기초자료로 활용될 수 있을 것이라 생각된다. 먼저, 본 연구에서는 문헌 고찰을 통해 사이버 윤리의식 분야를 존중, 책임, 정의, 해악금지, 지식 차원으로 구성하였다. 그리고 각 분야의 구성요소를 포괄하는 문항으로 1차 사이버 윤리의식 척도를 작성하여 예비조사한 다음 신뢰도 분석과 요인분석을 실시하였다. 그 결과 신뢰도를 떨어뜨리고 요인부하량이 낮은 문항을 삭제하여 2차 사이버 윤리의식 척도를 개발하였다. 또한 2차 사이버 윤리의식 척도를 예비 조사하여 신뢰도 분석과 요인분석을 실시한 결과, 신뢰도를 떨어뜨리는 문항을 삭제하여 3차 본조사 척도를 개발하였다. 마지막으로, 3차 사이버 윤리의식 척도를 본조사하여 신뢰도 분석과 요인분석을 실시하였으며 이를 통해 최종적으로 사이버 윤리의식 측정 척도가 개발되었다. 따라서 본 연구는 그 과정과 결과를 통하여 우리 사회의 청소년들이 지니고 있는 사이버 윤리 의식에 대한 평가를 지속적으로 파악하고, 이를 통하여 얻은 시사점으로 청소년 사이버 윤리의식을 높이는 정보통신윤리교육의 계기가 되리라고 본다.
<국문초록> 본 연구는 중․고등학생 청소년을 대상으로 사이버 윤리의식 측정 척도를 개발하고, 그에 따른 청소년의 사이버 윤리의식 수준을 파악하였다. 본 연구는 청소년 사이버 윤리의식 척도를 개발하는 첫 연구로서 의의가 있으며, 이러한 사이버 윤리의식 척도는 청소년의 사이버 윤리에 대한 의식 정도를 파악하여 건전한 민주시민을 육성하는 정보윤리교육의 기초자료로 활용될 수 있을 것이라 생각된다. 먼저, 본 연구에서는 문헌 고찰을 통해 사이버 윤리의식 분야를 존중, 책임, 정의, 해악금지, 지식 차원으로 구성하였다. 그리고 각 분야의 구성요소를 포괄하는 문항으로 1차 사이버 윤리의식 척도를 작성하여 예비조사한 다음 신뢰도 분석과 요인분석을 실시하였다. 그 결과 신뢰도를 떨어뜨리고 요인부하량이 낮은 문항을 삭제하여 2차 사이버 윤리의식 척도를 개발하였다. 또한 2차 사이버 윤리의식 척도를 예비 조사하여 신뢰도 분석과 요인분석을 실시한 결과, 신뢰도를 떨어뜨리는 문항을 삭제하여 3차 본조사 척도를 개발하였다. 마지막으로, 3차 사이버 윤리의식 척도를 본조사하여 신뢰도 분석과 요인분석을 실시하였으며 이를 통해 최종적으로 사이버 윤리의식 측정 척도가 개발되었다. 따라서 본 연구는 그 과정과 결과를 통하여 우리 사회의 청소년들이 지니고 있는 사이버 윤리 의식에 대한 평가를 지속적으로 파악하고, 이를 통하여 얻은 시사점으로 청소년 사이버 윤리의식을 높이는 정보통신윤리교육의 계기가 되리라고 본다.
The purpose of this study is to develop the measurement scale of cyber-ethics for middle and high school students and identify the level of youth cyber-ethics. This is meaningful as a first study developing for measurement scale of youth cyber-ethics, which can be utilized as a base material of inf...
The purpose of this study is to develop the measurement scale of cyber-ethics for middle and high school students and identify the level of youth cyber-ethics. This is meaningful as a first study developing for measurement scale of youth cyber-ethics, which can be utilized as a base material of information ethic education to help raise sound democratic citizens after understanding the level of youth cyber ethics. In this study, first of all, through a review of the literature, the field of cyber ethics was comprised of respect, responsibility, justice, harmlessness and knowledge dimension. As the preliminary investigation, primary measure of cyber ethics were created by covering the components of each field and then reliability analysis and factor analysis were conducted. As a result, by deleting questions lowering the reliability and having low factor loadings, secondary cyber ethic measurement scale was developed. Inaddition, through the preliminary investigation for the second cyber ethic measurement, reliability analysis and factor analysis were conducted and the third cyber ethic measure was developed by deleting questions weakening the reliability. Finally, cyber ethic measurement scale was developed by carrying out reliability analysis and factor analysis through the third cyber ethic measurement investigation. So, this study, through the process and result, helps understand the level of cyber ethics by measuring continuously regarding youth cyber ethics of the society. This also can be considered as a momentum of information & communication ethic education to raise youth cyber ethics.
The purpose of this study is to develop the measurement scale of cyber-ethics for middle and high school students and identify the level of youth cyber-ethics. This is meaningful as a first study developing for measurement scale of youth cyber-ethics, which can be utilized as a base material of information ethic education to help raise sound democratic citizens after understanding the level of youth cyber ethics. In this study, first of all, through a review of the literature, the field of cyber ethics was comprised of respect, responsibility, justice, harmlessness and knowledge dimension. As the preliminary investigation, primary measure of cyber ethics were created by covering the components of each field and then reliability analysis and factor analysis were conducted. As a result, by deleting questions lowering the reliability and having low factor loadings, secondary cyber ethic measurement scale was developed. Inaddition, through the preliminary investigation for the second cyber ethic measurement, reliability analysis and factor analysis were conducted and the third cyber ethic measure was developed by deleting questions weakening the reliability. Finally, cyber ethic measurement scale was developed by carrying out reliability analysis and factor analysis through the third cyber ethic measurement investigation. So, this study, through the process and result, helps understand the level of cyber ethics by measuring continuously regarding youth cyber ethics of the society. This also can be considered as a momentum of information & communication ethic education to raise youth cyber ethics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.