복식에 있어 가변적 스타일링이란, 열린 구조를 근간으로 한 가지 형태의 의상을 착장자의 자유 의지에 따라 안과 밖, 위와 아래, 길이의 변화를 주어 착장방식을 달리하여 여러가지 스타일링이 가능한 것으로, 그 원형이 보존되는 스타일링을 의미한다. 가변적 스타일링은 인간이 지닌 본능적 자기지시 시스템의 작동으로 창조적인 사고를 통하여 착용자가 주어진 아이템을 가변하려는 욕구에서 발생된 것으로 사료된다. 그러므로 가변적 스타일링은 복식의 발생 기원부터 시작되었으며, 고대 서양복식부터 적용되었다고 볼 수 있다. 이러한 가변적 스타일링은 고대 서양복식과 유사한 스타일링을 적용하여 선조들의 복식스타일을 현재까지 유지하고 있는 민속복식에도 적용되었다. 가변적 스타일링은 복식의 착용 방법과 특징에 따라 매듭형, 두르기형, 고정형, 혼합형 등으로 유형이 분류 가능하다. 본 연구는 가변적 스타일링의 정의 및 가변적 스타일링의 발생원인을 바탕으로, 고대 서양복식과 민속복식의 가변적 스타일링 유형이 현대 패션의 가변적 스타일링에 어떻게 발전되어 적용되었는지를 규명하였다. 그러므로 가변적 스타일링에 관한 연구는 패션관련 직업현장에서 스타일링이 필요한 대상자를 상대로 실루엣 변경으로 인한 극적인 효과를 주는 도구로 사용됨과 동시에 일반인들도 손쉽게 셀프스타일링이 가능한 상품을 개발하는 발상의 밑거름이 되는데 그 의의가 있다. 가변적 스타일링은 변화된 사회적, 환경적, 경제적 요인에 의하여 과거의 스타일을 발전시켜 현대 가변적 스타일링으로 발전하였다. 이동과 여행이 빈번하며 다양한 대인관계에 직면한 소비자들은 TPO에 적용가능하고 휴대성이 결합된 상품으로 가변적 스타일링 아이템을 구매한다. 디자이너들은 패스트 패션으로 인한 환경 피해를 최소화하고 지속가능한 아이템으로 의류 폐기물을 감소시키고자 가변적 스타일링 아이템을 개발하였다. 고정된 한가지 디자인으로 충족되지 못하는 소비자의 욕구는 가변적 스타일링 패션 아이템의 생산과 공급을 통하여 소비자 선택의 풍요로움과 다양성을 추구하는 권리를 충족시키고자 지속적으로 유통되고 있는 것으로 추측된다. 그러므로 현대 패션의 가변적 스타일링은 고대 서양복식과 민속복식의 가변적 스타일링 유형이 여러 가지 요인과 접목되어 발전되어 적용되었으며, 현대 패션에 나타난 가변적 스타일링의 조형적 특성은 다음과 같다. 첫째, 개방성이다. 가변적 스타일링을 유도하는 디자인은 다아트와 구조선이 배제된 평면으로 확장이 가능한 개방성을 지닌 구조이다. 구조의 개방성은 패턴 구조상의 개방성, 패턴 내부의 개방성, 패턴 모듈의 확장을 통한 실루엣 개방성 등으로 구분된다. 둘째, 물질성이다. 현대 패션 디자이너들은 유연한 물적 특성을 지닌 가벼운 신축성 소재에 대한 이해 및 개발을 바탕으로, 가변적 스타일링을 창출하였다. 또한 소비자의 쾌적함을 위하여 유기농 섬유를 사용하였고, 환경적 각성을 토대로 재활용 섬유를 도입하였다. 그리고 기존의 소비자가 소유한 아이템의 소재를 ...
복식에 있어 가변적 스타일링이란, 열린 구조를 근간으로 한 가지 형태의 의상을 착장자의 자유 의지에 따라 안과 밖, 위와 아래, 길이의 변화를 주어 착장방식을 달리하여 여러가지 스타일링이 가능한 것으로, 그 원형이 보존되는 스타일링을 의미한다. 가변적 스타일링은 인간이 지닌 본능적 자기지시 시스템의 작동으로 창조적인 사고를 통하여 착용자가 주어진 아이템을 가변하려는 욕구에서 발생된 것으로 사료된다. 그러므로 가변적 스타일링은 복식의 발생 기원부터 시작되었으며, 고대 서양복식부터 적용되었다고 볼 수 있다. 이러한 가변적 스타일링은 고대 서양복식과 유사한 스타일링을 적용하여 선조들의 복식스타일을 현재까지 유지하고 있는 민속복식에도 적용되었다. 가변적 스타일링은 복식의 착용 방법과 특징에 따라 매듭형, 두르기형, 고정형, 혼합형 등으로 유형이 분류 가능하다. 본 연구는 가변적 스타일링의 정의 및 가변적 스타일링의 발생원인을 바탕으로, 고대 서양복식과 민속복식의 가변적 스타일링 유형이 현대 패션의 가변적 스타일링에 어떻게 발전되어 적용되었는지를 규명하였다. 그러므로 가변적 스타일링에 관한 연구는 패션관련 직업현장에서 스타일링이 필요한 대상자를 상대로 실루엣 변경으로 인한 극적인 효과를 주는 도구로 사용됨과 동시에 일반인들도 손쉽게 셀프스타일링이 가능한 상품을 개발하는 발상의 밑거름이 되는데 그 의의가 있다. 가변적 스타일링은 변화된 사회적, 환경적, 경제적 요인에 의하여 과거의 스타일을 발전시켜 현대 가변적 스타일링으로 발전하였다. 이동과 여행이 빈번하며 다양한 대인관계에 직면한 소비자들은 TPO에 적용가능하고 휴대성이 결합된 상품으로 가변적 스타일링 아이템을 구매한다. 디자이너들은 패스트 패션으로 인한 환경 피해를 최소화하고 지속가능한 아이템으로 의류 폐기물을 감소시키고자 가변적 스타일링 아이템을 개발하였다. 고정된 한가지 디자인으로 충족되지 못하는 소비자의 욕구는 가변적 스타일링 패션 아이템의 생산과 공급을 통하여 소비자 선택의 풍요로움과 다양성을 추구하는 권리를 충족시키고자 지속적으로 유통되고 있는 것으로 추측된다. 그러므로 현대 패션의 가변적 스타일링은 고대 서양복식과 민속복식의 가변적 스타일링 유형이 여러 가지 요인과 접목되어 발전되어 적용되었으며, 현대 패션에 나타난 가변적 스타일링의 조형적 특성은 다음과 같다. 첫째, 개방성이다. 가변적 스타일링을 유도하는 디자인은 다아트와 구조선이 배제된 평면으로 확장이 가능한 개방성을 지닌 구조이다. 구조의 개방성은 패턴 구조상의 개방성, 패턴 내부의 개방성, 패턴 모듈의 확장을 통한 실루엣 개방성 등으로 구분된다. 둘째, 물질성이다. 현대 패션 디자이너들은 유연한 물적 특성을 지닌 가벼운 신축성 소재에 대한 이해 및 개발을 바탕으로, 가변적 스타일링을 창출하였다. 또한 소비자의 쾌적함을 위하여 유기농 섬유를 사용하였고, 환경적 각성을 토대로 재활용 섬유를 도입하였다. 그리고 기존의 소비자가 소유한 아이템의 소재를 업사이클 하였다. 셋째, 응용성이다. 패스닝 시스템이 가변적 스타일링에 적용될 때 패스닝 시스템은 원래의 용도가 변경되어 사용되거나, 여러가지 패스닝 시스템을 아이템 내부에 배치하여 가변을 유도한다. 그리고 새로 고안된 패스닝 시스템을 사용하여 부분 고정을 통한 가변적 스타일링이 가능하다. 가변적 스타일링이 현대패션 영역에서 지속적으로 개발되고 소비자들에게 이용되기 위하여, 다양한 방면에 걸친 관심, 열린 사고의 확대가 요구된다. 가변적 스타일링 디자인은 패션 디자인에 집중하는 것뿐만 아니라 다른 영역과 콜래보레이션의 지속적인 시도를 통하여 새로운 개념의 가변적 스타일링 창출이 가능하다. 그리고 가변적 스타일링 패션 디자인은 일반 소비자를 대상으로 할 뿐만 아니라 대중예술 분야에서도 접목되어 활용될 수 있다. 기본적인 패턴 구조에 대한 발상전환적 인식을 통하여 현대 패션의 가변적 스타일링은 새로운 스타일에 대한 끊임없이 갈망을 패션 디자인에 반영하면서 지속적으로 개발될 것으로 사료된다.
복식에 있어 가변적 스타일링이란, 열린 구조를 근간으로 한 가지 형태의 의상을 착장자의 자유 의지에 따라 안과 밖, 위와 아래, 길이의 변화를 주어 착장방식을 달리하여 여러가지 스타일링이 가능한 것으로, 그 원형이 보존되는 스타일링을 의미한다. 가변적 스타일링은 인간이 지닌 본능적 자기지시 시스템의 작동으로 창조적인 사고를 통하여 착용자가 주어진 아이템을 가변하려는 욕구에서 발생된 것으로 사료된다. 그러므로 가변적 스타일링은 복식의 발생 기원부터 시작되었으며, 고대 서양복식부터 적용되었다고 볼 수 있다. 이러한 가변적 스타일링은 고대 서양복식과 유사한 스타일링을 적용하여 선조들의 복식스타일을 현재까지 유지하고 있는 민속복식에도 적용되었다. 가변적 스타일링은 복식의 착용 방법과 특징에 따라 매듭형, 두르기형, 고정형, 혼합형 등으로 유형이 분류 가능하다. 본 연구는 가변적 스타일링의 정의 및 가변적 스타일링의 발생원인을 바탕으로, 고대 서양복식과 민속복식의 가변적 스타일링 유형이 현대 패션의 가변적 스타일링에 어떻게 발전되어 적용되었는지를 규명하였다. 그러므로 가변적 스타일링에 관한 연구는 패션관련 직업현장에서 스타일링이 필요한 대상자를 상대로 실루엣 변경으로 인한 극적인 효과를 주는 도구로 사용됨과 동시에 일반인들도 손쉽게 셀프스타일링이 가능한 상품을 개발하는 발상의 밑거름이 되는데 그 의의가 있다. 가변적 스타일링은 변화된 사회적, 환경적, 경제적 요인에 의하여 과거의 스타일을 발전시켜 현대 가변적 스타일링으로 발전하였다. 이동과 여행이 빈번하며 다양한 대인관계에 직면한 소비자들은 TPO에 적용가능하고 휴대성이 결합된 상품으로 가변적 스타일링 아이템을 구매한다. 디자이너들은 패스트 패션으로 인한 환경 피해를 최소화하고 지속가능한 아이템으로 의류 폐기물을 감소시키고자 가변적 스타일링 아이템을 개발하였다. 고정된 한가지 디자인으로 충족되지 못하는 소비자의 욕구는 가변적 스타일링 패션 아이템의 생산과 공급을 통하여 소비자 선택의 풍요로움과 다양성을 추구하는 권리를 충족시키고자 지속적으로 유통되고 있는 것으로 추측된다. 그러므로 현대 패션의 가변적 스타일링은 고대 서양복식과 민속복식의 가변적 스타일링 유형이 여러 가지 요인과 접목되어 발전되어 적용되었으며, 현대 패션에 나타난 가변적 스타일링의 조형적 특성은 다음과 같다. 첫째, 개방성이다. 가변적 스타일링을 유도하는 디자인은 다아트와 구조선이 배제된 평면으로 확장이 가능한 개방성을 지닌 구조이다. 구조의 개방성은 패턴 구조상의 개방성, 패턴 내부의 개방성, 패턴 모듈의 확장을 통한 실루엣 개방성 등으로 구분된다. 둘째, 물질성이다. 현대 패션 디자이너들은 유연한 물적 특성을 지닌 가벼운 신축성 소재에 대한 이해 및 개발을 바탕으로, 가변적 스타일링을 창출하였다. 또한 소비자의 쾌적함을 위하여 유기농 섬유를 사용하였고, 환경적 각성을 토대로 재활용 섬유를 도입하였다. 그리고 기존의 소비자가 소유한 아이템의 소재를 업사이클 하였다. 셋째, 응용성이다. 패스닝 시스템이 가변적 스타일링에 적용될 때 패스닝 시스템은 원래의 용도가 변경되어 사용되거나, 여러가지 패스닝 시스템을 아이템 내부에 배치하여 가변을 유도한다. 그리고 새로 고안된 패스닝 시스템을 사용하여 부분 고정을 통한 가변적 스타일링이 가능하다. 가변적 스타일링이 현대패션 영역에서 지속적으로 개발되고 소비자들에게 이용되기 위하여, 다양한 방면에 걸친 관심, 열린 사고의 확대가 요구된다. 가변적 스타일링 디자인은 패션 디자인에 집중하는 것뿐만 아니라 다른 영역과 콜래보레이션의 지속적인 시도를 통하여 새로운 개념의 가변적 스타일링 창출이 가능하다. 그리고 가변적 스타일링 패션 디자인은 일반 소비자를 대상으로 할 뿐만 아니라 대중예술 분야에서도 접목되어 활용될 수 있다. 기본적인 패턴 구조에 대한 발상전환적 인식을 통하여 현대 패션의 가변적 스타일링은 새로운 스타일에 대한 끊임없이 갈망을 패션 디자인에 반영하면서 지속적으로 개발될 것으로 사료된다.
In fashion, modifiable styling refers to a styling method that preserves the garment prototype while presenting various styles by using the open structure of clothing. The wearer creates diverse styles as he or she freely modifies the wearing methods, changing the outer, inner, top, and bottom lengt...
In fashion, modifiable styling refers to a styling method that preserves the garment prototype while presenting various styles by using the open structure of clothing. The wearer creates diverse styles as he or she freely modifies the wearing methods, changing the outer, inner, top, and bottom lengths. It is said that modifiable styling arises from the wearer’s desire to modify items through creative thinking, which is based on humans’ instinctive self-command system. In this regard, we can say that modifiable styling began with the advent of fashion and was first applied in ancient Western clothing. Using a styling method similar to that of ancient Western clothing, modifiable styling is also applied in folk costumes, which are designed based on ancestral clothing styles. Modifiable clothing can be classified into knot, wrapping, fixed, and mixed types according to the fashion methods and characteristics. Based on the definition and origin of modifiable styling, this study researched the ways in which the modifiable styling of Western clothing and folk costumes has developed and been applied to contemporary fashion. Research on modifiable styling holds significance for fashion professionals because this method is used to create dramatic fashion effects through silhouette changes, while simultaneously serving as the foundation for the development of products that allow the general public to easily achieve self-styling. Modifiable styling has developed into contemporary modifiable styling through the transformation of past styles according to recent social, environmental, and economic factors. Consumers that travel frequently and meet various people purchase modifiable styling items, which are portable and can be applied according to TPO(Time, Place, Occasion). On the other hand, designers have developed modifiable styling items to minimize the environmental damage caused by fast fashion and to reduce clothing waste by designing sustainable items. Consumers have continuous desires that cannot be fulfilled by a single, fixed design. In this regard, the continuous production and supply of modifiable styling fashion goods satisfy consumers’ desires and their right to pursue prosperity and diversity in choosing products. For these reasons, the modifiable styling of contemporary fashion has developed through various factors combined with the modifiable styling of ancient Western clothing and folk costumes. The formative characteristics of modifiable styling in contemporary fashion are discussed below. The first characteristic is openness. Designs conducive to modifiable styling have an open structure that can be spread out on a flat surface, without dart and structure lines. Structural openness can be classified into openness of the pattern structure, openness of the pattern interior, and silhouette openness through expansion of the pattern module. The second characteristic is materiality. Contemporary fashion designers have created modifiable styling through improved understanding and development of lightweight, elastic materials that have flexible physical characteristics. Furthermore, organic fiber was used to provide consumers with comfortable clothing, and recycled fiber was introduced to alleviate environmental damage. Designers have also used upcycled materials of items owned by consumers. The third characteristic is applicability. The fastening system, as applied in modifiable styling, induces modifications by changing the original use of the system or arranging several fastening systems within the item. Also, the newly devised fastening system is used to create modifiable styling through partial fixation. For modifiable styling to continue to develop in the field of contemporary fashion and to be used by consumers, it is necessary for the subject to attract greater interest and open thinking across various fields. Modifiable styling is applicable to more than fashion designs; it can also incorporate new concepts through continuous collaboration with other fields. Furthermore, in addition to its application in products for the general public, modifiable styling fashion designs can be used in combination with popular art. Through a conceptual shift from basic pattern structures, modifiable styling in contemporary fashion will continuously develop as desires for new fashion design styles continue to emerge.
In fashion, modifiable styling refers to a styling method that preserves the garment prototype while presenting various styles by using the open structure of clothing. The wearer creates diverse styles as he or she freely modifies the wearing methods, changing the outer, inner, top, and bottom lengths. It is said that modifiable styling arises from the wearer’s desire to modify items through creative thinking, which is based on humans’ instinctive self-command system. In this regard, we can say that modifiable styling began with the advent of fashion and was first applied in ancient Western clothing. Using a styling method similar to that of ancient Western clothing, modifiable styling is also applied in folk costumes, which are designed based on ancestral clothing styles. Modifiable clothing can be classified into knot, wrapping, fixed, and mixed types according to the fashion methods and characteristics. Based on the definition and origin of modifiable styling, this study researched the ways in which the modifiable styling of Western clothing and folk costumes has developed and been applied to contemporary fashion. Research on modifiable styling holds significance for fashion professionals because this method is used to create dramatic fashion effects through silhouette changes, while simultaneously serving as the foundation for the development of products that allow the general public to easily achieve self-styling. Modifiable styling has developed into contemporary modifiable styling through the transformation of past styles according to recent social, environmental, and economic factors. Consumers that travel frequently and meet various people purchase modifiable styling items, which are portable and can be applied according to TPO(Time, Place, Occasion). On the other hand, designers have developed modifiable styling items to minimize the environmental damage caused by fast fashion and to reduce clothing waste by designing sustainable items. Consumers have continuous desires that cannot be fulfilled by a single, fixed design. In this regard, the continuous production and supply of modifiable styling fashion goods satisfy consumers’ desires and their right to pursue prosperity and diversity in choosing products. For these reasons, the modifiable styling of contemporary fashion has developed through various factors combined with the modifiable styling of ancient Western clothing and folk costumes. The formative characteristics of modifiable styling in contemporary fashion are discussed below. The first characteristic is openness. Designs conducive to modifiable styling have an open structure that can be spread out on a flat surface, without dart and structure lines. Structural openness can be classified into openness of the pattern structure, openness of the pattern interior, and silhouette openness through expansion of the pattern module. The second characteristic is materiality. Contemporary fashion designers have created modifiable styling through improved understanding and development of lightweight, elastic materials that have flexible physical characteristics. Furthermore, organic fiber was used to provide consumers with comfortable clothing, and recycled fiber was introduced to alleviate environmental damage. Designers have also used upcycled materials of items owned by consumers. The third characteristic is applicability. The fastening system, as applied in modifiable styling, induces modifications by changing the original use of the system or arranging several fastening systems within the item. Also, the newly devised fastening system is used to create modifiable styling through partial fixation. For modifiable styling to continue to develop in the field of contemporary fashion and to be used by consumers, it is necessary for the subject to attract greater interest and open thinking across various fields. Modifiable styling is applicable to more than fashion designs; it can also incorporate new concepts through continuous collaboration with other fields. Furthermore, in addition to its application in products for the general public, modifiable styling fashion designs can be used in combination with popular art. Through a conceptual shift from basic pattern structures, modifiable styling in contemporary fashion will continuously develop as desires for new fashion design styles continue to emerge.
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