[학위논문]국무총리의 정책조정 활동에 관한 연구 : 이명박정부하에서의 국무총리를 중심으로 A Study on the Prime Ministers’ Policy Coordination Activities under the Lee Myung-bak Administration원문보기
국무총리는 대통령의 명을 받아 행정각부를 통할하며, 각 중앙행정기관의 장을 지휘․감독한다. 행정각부 통할권과 지휘․감독권에는 국무총리의 정책조정권이 포함된다. 국무총리가 어떻게 정책조정 활동을 수행하고 있는지 살펴보는 것은 행정학이나 정책학적 측면에서 매우 중요한 연구과제이다. 그러나 지금까지의 국무조정실 정책조정에 대한 선행연구들은 국무조정실의 정책조정의 최고 정점에 있는 국무총리의 정책조정 활동에 대한 고찰이 전혀 없었다. 국무총리의 역할을 직접적으로 다룬 연구도 이미 20여년이 지난 연구이고, 국무총리의 정책조정 수단인 국무회의나 위원회, 국무총리훈령이나 지시에 대해서도 심층적·동태적 분석이 이루어지지 못하고 형식적 요인만 다루고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 국무조정실 보다는 국무총리의 정책조정 활동 연구에 초점을 맞추었으며, 대통령에 의해 임명되는 국무총리가 대통령의 임기 진행에 따라 국무회의, 국가정책조정회의, 각종 위원회, 국무총리 훈령 및 지시, 국무총리의 외부일정(현장점검 등) 등 5개 정책조정활동을 어떻게 수행하고 있는지를 분석하였다. 즉, ...
국무총리는 대통령의 명을 받아 행정각부를 통할하며, 각 중앙행정기관의 장을 지휘․감독한다. 행정각부 통할권과 지휘․감독권에는 국무총리의 정책조정권이 포함된다. 국무총리가 어떻게 정책조정 활동을 수행하고 있는지 살펴보는 것은 행정학이나 정책학적 측면에서 매우 중요한 연구과제이다. 그러나 지금까지의 국무조정실 정책조정에 대한 선행연구들은 국무조정실의 정책조정의 최고 정점에 있는 국무총리의 정책조정 활동에 대한 고찰이 전혀 없었다. 국무총리의 역할을 직접적으로 다룬 연구도 이미 20여년이 지난 연구이고, 국무총리의 정책조정 수단인 국무회의나 위원회, 국무총리훈령이나 지시에 대해서도 심층적·동태적 분석이 이루어지지 못하고 형식적 요인만 다루고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 국무조정실 보다는 국무총리의 정책조정 활동 연구에 초점을 맞추었으며, 대통령에 의해 임명되는 국무총리가 대통령의 임기 진행에 따라 국무회의, 국가정책조정회의, 각종 위원회, 국무총리 훈령 및 지시, 국무총리의 외부일정(현장점검 등) 등 5개 정책조정활동을 어떻게 수행하고 있는지를 분석하였다. 즉, 독립변수를 이명박대통령 ‘임기 경과’로 하여 국무총리 3명(한승수, 정운찬, 김황식)과 연차별(임기초반, 중반, 후반)로 분석을 독립변수 구성요소로 하였으며, 종속변수는 ‘국무총리의 조정활동 변화’로 하여 국무총리의 5개 정책조정활동을 분석하였다. 이를 기초로 하여 ‘대통령임기가 진행될수록 국무총리의 정책조정활동은 하강상승형을 보일 것이다.’라는 종합가설(대가설)을 세우고, 이를 세분화한 하위가설 2개를 제시했다. 즉, 대통령임기 초반에서 임기중반으로 갈수록 국무총리의 정책조정활동은 감소할 것이며(하위가설1), 임기중반에서 대통령임기 후반으로 갈수록 국무총리의 정책조정활동이 증가할 것(하위가설2)이라는 가설을 세웠다. 이 가설들을 우선 실증자료인 국무총리실의 각종 데이터와 통계자료를 통해 1차 검증하였고, 추가로 국무조정실은 물론 4개 관계부처 공무원들의 설문조사를 통해 2차 검증을 실시하였다. 실증자료는 3명의 국무총리 기준과 연차별 기준으로 각각 분석하였다. 첫째, 실증자료를 분석한 결과 하위가설1․2와 종합가설을 모두 충족하는 결과가 도출되었다. 우선, 국무총리 기준으로 5개 조정활동을 모두 종합하여 판단할 때 하위가설1․2와 종합가설을 모두 충족시키고 있는 것으로 나타났다. 즉, 정운찬 국무총리 재임시 조정활동이 한승수 국무총리나 김황식 국무총리 재임시보다 저조한 것으로 나타나 하강상승형에 부합하였다. 연차기준(임기초반․중반․후반)으로는 현장점검을 제외하고는 모든 정책조정수단에서 임기초반의 정책조정활동이 임기중반보다 활발하고, 임기후반 정책조정활동이 임기중반보다 활발한 것으로 나타나고 있어 하위가설 1․2와 종합가설을 모두 충족하고 있다. 5개 조정활동을 모두 종합하여 판단할 경우에도 모든 가설에 부합하고 있다. 둘째, 설문조사 분석에서도 하위가설1․2와 종합가설을 모두 충족하는 결과가 도출되었다. 먼저 5개 조정활동 각각에 대해 임기초반과 임기중반, 임기후반과 임기중반의 조정활동을 비교토록 한 응답을 종합․분석한 결과, 하위가설 1․2와 종합가설을 모두 충족하는 것으로 나타났다. 이명박정부 임기 5년간 임기초반과 임기중반을 비교토록 하는 질문에서 임기초반을 선택한 응답자들이 더 많았고, 임기후반과 임기중반을 비교토록 한 질문에서는 임기후반을 선택한 답변이 많아 하위가설 1․2에 모두 부합하는 결과가 도출되었다. 이명박정부 임기초반․중반․후반중 국무총리의 정책조정활동 가장 왕성했던 시기를 묻는 질문에 대해서도 응답자들은 임기후반-임기초반-임기중반 순으로 응답하여 임기중반이 제일 낮은 하강상승형에 부합하고 있는 것으로 검증되었다. 결론적으로 실증자료 분석과 설문자료 분석 모두 하위가설 1․2와 종합가설에 모두 부합되는 결과가 도출되었다. 즉, 국무총리의 정책조정활동은 임기초반에는 임기중반보다 왕성하고, 임기후반은 임기중반보다 왕성하여 전체적으로 하강상승형을 보이는 것이다. 추가적으로 실증자료 분석결과와 설문조사 결과를 통해 국무총리의 정책조정활동이 가장 중요한 정책분야로는 사회문화분야인 것으로 나타났으며, 앞으로도 국무총리가 이 분야에 대한 컨트롤타워 역할을 수행할 필요가 있는 것으로 나타났다. 또한 국무총리 정책조정활동중 가장 중요한 수단은 국가정책조정회의로 나타났으며, 향후 가장 활성화가 필요한 조정활동도 국가정책조정회의로 나타나 이에 대한 활성화 방안 강구가 필요하다고 하겠다. 또한 공무원들은 국무총리의 정책조정활동 활성화를 위해서 대통령-국무총리간 업무분담 제도화, 정책조정결과 이행 제도화, 국무조정실의 보좌기능 강화 등 제도적 개선이 필요하다고 응답하였다. 이 연구는 대통령의 리더십이나 국무총리 개인의 특성 등을 통제변수로 처리하여 이러한 변수들과 국무총리 정책조정활동과의 관계를 연구하지는 않았으며, 이명박정부 이외 정부의 국무총리들의 정책조정활동에 대한 연구도 이루어지지 못한 한계를 가지고 있으나, 향후 추가적인 연구를 통해 국무총리의 정책조정활동 연구가 축적되기를 기대한다.
국무총리는 대통령의 명을 받아 행정각부를 통할하며, 각 중앙행정기관의 장을 지휘․감독한다. 행정각부 통할권과 지휘․감독권에는 국무총리의 정책조정권이 포함된다. 국무총리가 어떻게 정책조정 활동을 수행하고 있는지 살펴보는 것은 행정학이나 정책학적 측면에서 매우 중요한 연구과제이다. 그러나 지금까지의 국무조정실 정책조정에 대한 선행연구들은 국무조정실의 정책조정의 최고 정점에 있는 국무총리의 정책조정 활동에 대한 고찰이 전혀 없었다. 국무총리의 역할을 직접적으로 다룬 연구도 이미 20여년이 지난 연구이고, 국무총리의 정책조정 수단인 국무회의나 위원회, 국무총리훈령이나 지시에 대해서도 심층적·동태적 분석이 이루어지지 못하고 형식적 요인만 다루고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 국무조정실 보다는 국무총리의 정책조정 활동 연구에 초점을 맞추었으며, 대통령에 의해 임명되는 국무총리가 대통령의 임기 진행에 따라 국무회의, 국가정책조정회의, 각종 위원회, 국무총리 훈령 및 지시, 국무총리의 외부일정(현장점검 등) 등 5개 정책조정활동을 어떻게 수행하고 있는지를 분석하였다. 즉, 독립변수를 이명박대통령 ‘임기 경과’로 하여 국무총리 3명(한승수, 정운찬, 김황식)과 연차별(임기초반, 중반, 후반)로 분석을 독립변수 구성요소로 하였으며, 종속변수는 ‘국무총리의 조정활동 변화’로 하여 국무총리의 5개 정책조정활동을 분석하였다. 이를 기초로 하여 ‘대통령임기가 진행될수록 국무총리의 정책조정활동은 하강상승형을 보일 것이다.’라는 종합가설(대가설)을 세우고, 이를 세분화한 하위가설 2개를 제시했다. 즉, 대통령임기 초반에서 임기중반으로 갈수록 국무총리의 정책조정활동은 감소할 것이며(하위가설1), 임기중반에서 대통령임기 후반으로 갈수록 국무총리의 정책조정활동이 증가할 것(하위가설2)이라는 가설을 세웠다. 이 가설들을 우선 실증자료인 국무총리실의 각종 데이터와 통계자료를 통해 1차 검증하였고, 추가로 국무조정실은 물론 4개 관계부처 공무원들의 설문조사를 통해 2차 검증을 실시하였다. 실증자료는 3명의 국무총리 기준과 연차별 기준으로 각각 분석하였다. 첫째, 실증자료를 분석한 결과 하위가설1․2와 종합가설을 모두 충족하는 결과가 도출되었다. 우선, 국무총리 기준으로 5개 조정활동을 모두 종합하여 판단할 때 하위가설1․2와 종합가설을 모두 충족시키고 있는 것으로 나타났다. 즉, 정운찬 국무총리 재임시 조정활동이 한승수 국무총리나 김황식 국무총리 재임시보다 저조한 것으로 나타나 하강상승형에 부합하였다. 연차기준(임기초반․중반․후반)으로는 현장점검을 제외하고는 모든 정책조정수단에서 임기초반의 정책조정활동이 임기중반보다 활발하고, 임기후반 정책조정활동이 임기중반보다 활발한 것으로 나타나고 있어 하위가설 1․2와 종합가설을 모두 충족하고 있다. 5개 조정활동을 모두 종합하여 판단할 경우에도 모든 가설에 부합하고 있다. 둘째, 설문조사 분석에서도 하위가설1․2와 종합가설을 모두 충족하는 결과가 도출되었다. 먼저 5개 조정활동 각각에 대해 임기초반과 임기중반, 임기후반과 임기중반의 조정활동을 비교토록 한 응답을 종합․분석한 결과, 하위가설 1․2와 종합가설을 모두 충족하는 것으로 나타났다. 이명박정부 임기 5년간 임기초반과 임기중반을 비교토록 하는 질문에서 임기초반을 선택한 응답자들이 더 많았고, 임기후반과 임기중반을 비교토록 한 질문에서는 임기후반을 선택한 답변이 많아 하위가설 1․2에 모두 부합하는 결과가 도출되었다. 이명박정부 임기초반․중반․후반중 국무총리의 정책조정활동 가장 왕성했던 시기를 묻는 질문에 대해서도 응답자들은 임기후반-임기초반-임기중반 순으로 응답하여 임기중반이 제일 낮은 하강상승형에 부합하고 있는 것으로 검증되었다. 결론적으로 실증자료 분석과 설문자료 분석 모두 하위가설 1․2와 종합가설에 모두 부합되는 결과가 도출되었다. 즉, 국무총리의 정책조정활동은 임기초반에는 임기중반보다 왕성하고, 임기후반은 임기중반보다 왕성하여 전체적으로 하강상승형을 보이는 것이다. 추가적으로 실증자료 분석결과와 설문조사 결과를 통해 국무총리의 정책조정활동이 가장 중요한 정책분야로는 사회문화분야인 것으로 나타났으며, 앞으로도 국무총리가 이 분야에 대한 컨트롤타워 역할을 수행할 필요가 있는 것으로 나타났다. 또한 국무총리 정책조정활동중 가장 중요한 수단은 국가정책조정회의로 나타났으며, 향후 가장 활성화가 필요한 조정활동도 국가정책조정회의로 나타나 이에 대한 활성화 방안 강구가 필요하다고 하겠다. 또한 공무원들은 국무총리의 정책조정활동 활성화를 위해서 대통령-국무총리간 업무분담 제도화, 정책조정결과 이행 제도화, 국무조정실의 보좌기능 강화 등 제도적 개선이 필요하다고 응답하였다. 이 연구는 대통령의 리더십이나 국무총리 개인의 특성 등을 통제변수로 처리하여 이러한 변수들과 국무총리 정책조정활동과의 관계를 연구하지는 않았으며, 이명박정부 이외 정부의 국무총리들의 정책조정활동에 대한 연구도 이루어지지 못한 한계를 가지고 있으나, 향후 추가적인 연구를 통해 국무총리의 정책조정활동 연구가 축적되기를 기대한다.
The Prime Minister controls each administrative Ministry receiving Presidential decree, directs and supervises head of Central Administrative Agencies respectively. The general controlling right and supervisory right in each administrative Ministry includes administrative coordination right of Prime...
The Prime Minister controls each administrative Ministry receiving Presidential decree, directs and supervises head of Central Administrative Agencies respectively. The general controlling right and supervisory right in each administrative Ministry includes administrative coordination right of Prime Minister. Therefore a study on the Prime Minister's policy coordination activities is very important topic in terms of science of Public Administration or Public Policy. However, so far the prior research findings on the policy coordination on the Office for Government Policy Coordination has never been taken place in view of policy coordination activity of Prime Minister yet, despite the fact that Prime Minister actually stands on the peak of the policy coordination. Some studies have directly examined on the role of Prime Minister which is already passed with around 20 years of time and Cabinet meetings & Committees, instructions or orders by the Prime Minister were treated with symbolic factors only rather than deeper analysis or dynamic studies. Hence in this study, the policy coordination activities of the Prime Minister has been focused rather than those of the Prime Minister's Office, and analyzed how the Prime Minister as appointed by the President undertakes 5 major policy coordination activities according to the process of Presidential term flows throughout Cabinet meetings, National policy coordination meetings, and other diverse committees, Instruction & Order of Prime Minister, external schedules (work fields inspection etc) etc. Therefore, the independent variable be ‘the term progressed’ of the President Lee Myung-bak, and then components factors of the independent variables are 3 Prime Ministers (Han Seung-soo, Chung Un-chan, Kim Hwang-sik) and the service term (Early stage, Mid-term, End stage of the term) were set in the analysis, and the dependent variable here is ‘Changes of the Prime Minister’s coordination activities’, which were analyzed in the 5 policy coordination activities of the Prime Minister. Based on this, the general hypothesis is set as, ‘the policy coordination activity of the Prime Minister will demonstrate with descent-upward curve in the research according to the Presidential term movement, then 2 subdivided hypotheses as sub-hypothesis were proposed as segmentations. That is to say, as early stage of Presidential term runs towards mid-term, the policy coordination activity of the Prime Minister will likely decrease (sub-hypothesis 1), and as from the mid-term to end term, the policy coordination activity of the Prime Minster will like be increased (sub-hypothesis 2). These hypotheses were first verified as 1st verification process throughout various data and statistic references used in the Prime Minister's Office, then additionally by 2nd verification throughout the survey conducted to government officials from the Prime Minister's Office and 4 related Ministries concerned. The verified data were respectively analyzed by 3 Prime Ministers for the standard and also by the annual term based. First after verifying data outcome, the drawn result came out that they support both the sub-hypothesis 1, 2 and General hypothesis fulfilled. First of all, when entire 5 policy coordination activities were measured base on the Prime Minister standard, the sub-hypothesis 1,2 and the general hypothesis were resulted as fulfilled. This means, in the term of the Prime Minister, Chung Un-chan, the coordination activity presented lower than the time when Prime Ministers Han Seung-soo, or Kim Hwang-sik severing their term which correspond to the descent-upward curve. In case of annual service term (Early stage, Mid-term, End stage of the term) standard, at the early stage of the service term showed stimulating trend in every policy coordination criteria except the work field inspection, and the policy conditionion activity shows more simulating trend at the end of the service term than mid-term which fulfills both sub-hypothesis as well as the general hypothesis. Even in the evaluation of the entire 5 coordination activities, the result corresponds to every hypothesis proposed. Secondly, the survey research analysis outcome has delivered the result that fulfills all hypotheses. As a result of the total analysis based on the responds of the survey questionnaires respectively compared for the 5 coordination activities occurred each term as early, middle, and the end of the service term, the sub-hypothesis 1, 2 and the general hypothesis were fulfilled. There was bigger number of participants selected early stage of the service term as response at the question regarding comparison between early and mid-term during 5 years of Presidential term of Lee Myung-bak Government; and for the question regarding comparison between end to mid-term, bigger number of participants have selected for end of the service term as their responds, which resulted both sub-hypothesis 1, 2 matched up. To the question asking about the period of when Prime Minister’s policy coordination activity were most actively performed among the stage of early, mid, and end of the service term in Lee Myung-bak Government answered sequence of End term → Early term → Mid-term in order which verified with result being mid-term shows the lowest therefore demonstrating descent-upward curve. As a result, both proven data analysis and survey outcome delivered result that fulfilled sub-hypothesis 1, 2 as well as a general hypothesis. This means, the policy coordination activity of the Prime Minister in the early stage of the service term is more activated than mid-term and that of end-term is more activated than mid-term, showing the descent-upward curve in overall. In addition, throughout the analysis of proven reference and the survey outcome, the most important policy field displayed as Social & Culture related field, and supporting the necessity of the Prime Minister acts as a control tower within this particular field. Furthermore, the National policy coordination Meeting was revealed as the most important measure in the policy coordination activities of Prime Minister and selected as a measure that have to be activated more afterwards, which explains the necessity of countermeasures for the Meeting. The government officials have answered that systematic improvement in the areas such as division of works between President-Prime Minister, carrying out the result of policy coordination, reinforcement of the Prime Minister's Office with supporting function are important in order to achieve the policy coordinating activity of the Prime Minister to be vitalized. As this research set the leadership of the President or personal characteristics of the Prime Minister as control variables, this is not the study of the relationship linked between such variables to the policy coordinating activities of the Prime Minister. This study is limited to the Prime Ministers under the Lee Myung-bak Government and not studied policy coordinating activities of Prime Ministers from other periods. However further research on the policy coordination activity of the Prime Minister via continuously research conducts is highly expected and accumulated in the future.
The Prime Minister controls each administrative Ministry receiving Presidential decree, directs and supervises head of Central Administrative Agencies respectively. The general controlling right and supervisory right in each administrative Ministry includes administrative coordination right of Prime Minister. Therefore a study on the Prime Minister's policy coordination activities is very important topic in terms of science of Public Administration or Public Policy. However, so far the prior research findings on the policy coordination on the Office for Government Policy Coordination has never been taken place in view of policy coordination activity of Prime Minister yet, despite the fact that Prime Minister actually stands on the peak of the policy coordination. Some studies have directly examined on the role of Prime Minister which is already passed with around 20 years of time and Cabinet meetings & Committees, instructions or orders by the Prime Minister were treated with symbolic factors only rather than deeper analysis or dynamic studies. Hence in this study, the policy coordination activities of the Prime Minister has been focused rather than those of the Prime Minister's Office, and analyzed how the Prime Minister as appointed by the President undertakes 5 major policy coordination activities according to the process of Presidential term flows throughout Cabinet meetings, National policy coordination meetings, and other diverse committees, Instruction & Order of Prime Minister, external schedules (work fields inspection etc) etc. Therefore, the independent variable be ‘the term progressed’ of the President Lee Myung-bak, and then components factors of the independent variables are 3 Prime Ministers (Han Seung-soo, Chung Un-chan, Kim Hwang-sik) and the service term (Early stage, Mid-term, End stage of the term) were set in the analysis, and the dependent variable here is ‘Changes of the Prime Minister’s coordination activities’, which were analyzed in the 5 policy coordination activities of the Prime Minister. Based on this, the general hypothesis is set as, ‘the policy coordination activity of the Prime Minister will demonstrate with descent-upward curve in the research according to the Presidential term movement, then 2 subdivided hypotheses as sub-hypothesis were proposed as segmentations. That is to say, as early stage of Presidential term runs towards mid-term, the policy coordination activity of the Prime Minister will likely decrease (sub-hypothesis 1), and as from the mid-term to end term, the policy coordination activity of the Prime Minster will like be increased (sub-hypothesis 2). These hypotheses were first verified as 1st verification process throughout various data and statistic references used in the Prime Minister's Office, then additionally by 2nd verification throughout the survey conducted to government officials from the Prime Minister's Office and 4 related Ministries concerned. The verified data were respectively analyzed by 3 Prime Ministers for the standard and also by the annual term based. First after verifying data outcome, the drawn result came out that they support both the sub-hypothesis 1, 2 and General hypothesis fulfilled. First of all, when entire 5 policy coordination activities were measured base on the Prime Minister standard, the sub-hypothesis 1,2 and the general hypothesis were resulted as fulfilled. This means, in the term of the Prime Minister, Chung Un-chan, the coordination activity presented lower than the time when Prime Ministers Han Seung-soo, or Kim Hwang-sik severing their term which correspond to the descent-upward curve. In case of annual service term (Early stage, Mid-term, End stage of the term) standard, at the early stage of the service term showed stimulating trend in every policy coordination criteria except the work field inspection, and the policy conditionion activity shows more simulating trend at the end of the service term than mid-term which fulfills both sub-hypothesis as well as the general hypothesis. Even in the evaluation of the entire 5 coordination activities, the result corresponds to every hypothesis proposed. Secondly, the survey research analysis outcome has delivered the result that fulfills all hypotheses. As a result of the total analysis based on the responds of the survey questionnaires respectively compared for the 5 coordination activities occurred each term as early, middle, and the end of the service term, the sub-hypothesis 1, 2 and the general hypothesis were fulfilled. There was bigger number of participants selected early stage of the service term as response at the question regarding comparison between early and mid-term during 5 years of Presidential term of Lee Myung-bak Government; and for the question regarding comparison between end to mid-term, bigger number of participants have selected for end of the service term as their responds, which resulted both sub-hypothesis 1, 2 matched up. To the question asking about the period of when Prime Minister’s policy coordination activity were most actively performed among the stage of early, mid, and end of the service term in Lee Myung-bak Government answered sequence of End term → Early term → Mid-term in order which verified with result being mid-term shows the lowest therefore demonstrating descent-upward curve. As a result, both proven data analysis and survey outcome delivered result that fulfilled sub-hypothesis 1, 2 as well as a general hypothesis. This means, the policy coordination activity of the Prime Minister in the early stage of the service term is more activated than mid-term and that of end-term is more activated than mid-term, showing the descent-upward curve in overall. In addition, throughout the analysis of proven reference and the survey outcome, the most important policy field displayed as Social & Culture related field, and supporting the necessity of the Prime Minister acts as a control tower within this particular field. Furthermore, the National policy coordination Meeting was revealed as the most important measure in the policy coordination activities of Prime Minister and selected as a measure that have to be activated more afterwards, which explains the necessity of countermeasures for the Meeting. The government officials have answered that systematic improvement in the areas such as division of works between President-Prime Minister, carrying out the result of policy coordination, reinforcement of the Prime Minister's Office with supporting function are important in order to achieve the policy coordinating activity of the Prime Minister to be vitalized. As this research set the leadership of the President or personal characteristics of the Prime Minister as control variables, this is not the study of the relationship linked between such variables to the policy coordinating activities of the Prime Minister. This study is limited to the Prime Ministers under the Lee Myung-bak Government and not studied policy coordinating activities of Prime Ministers from other periods. However further research on the policy coordination activity of the Prime Minister via continuously research conducts is highly expected and accumulated in the future.
Keyword
#정책조정 국무총리 국무조정실 국무총리실 국무회의 국가정책조정회의 위원회 국무총리훈령 국무총리지시 국무총리 외부일정 국무총리 현장점검 한승수 정운찬 김황식 이명박정부 국무총리
학위논문 정보
저자
김영수
학위수여기관
서울시립대학교 도시과학대학원
학위구분
국내석사
학과
행정학과
지도교수
김윤호
발행연도
2013
총페이지
vi, 90 p.
키워드
정책조정 국무총리 국무조정실 국무총리실 국무회의 국가정책조정회의 위원회 국무총리훈령 국무총리지시 국무총리 외부일정 국무총리 현장점검 한승수 정운찬 김황식 이명박정부 국무총리
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.