도시철도는 2003년 대구 지하철 화재참사를 겪은 바와 같이 지하역사 내 화재 발생시 화염 및 유독가스 방출로 인한 안전 취약성이 문제로 제기되고 있다. 1970~80년대 준공된 서울지하철 1~4호선의 경우 지하공간 특성상 화재시 자연배기의 근본적인 어려움과 건설당시 단순 환기시설 만이 설치되었던 사유로 인해 현재 지속적으로 역사 리모델링을 통해 안전시설 및 설비를 확충을 하고 있다. 그러나 한정된 역사 정거장 구조물 내에 각종 최신설비의 추가․확충이 지속적으로 요구되고 있는 반면, 현 정거장의 공간적 한계로 인해 역사 내 각종 요구설비의 설치에 어려움이 있다. 본 연구는 서울지하철 지하역사의 리모델링공사를 시행함에 있어, 현행 소방 관계법령에 근거한 제연구역 구획기준의 문제점을 검토하고, 개별 지하역사 승강장의 특성과 요구 성능에 맞는 시뮬레이션 기반 제연구역 구획 프로세스를 제시한다. 서울지하철 승강장의 법규정에 대한 기존해석에 따른 제연구역 구획방식과 성능위주 제연구역 구획방식을 대상으로 화재 ...
도시철도는 2003년 대구 지하철 화재참사를 겪은 바와 같이 지하역사 내 화재 발생시 화염 및 유독가스 방출로 인한 안전 취약성이 문제로 제기되고 있다. 1970~80년대 준공된 서울지하철 1~4호선의 경우 지하공간 특성상 화재시 자연배기의 근본적인 어려움과 건설당시 단순 환기시설 만이 설치되었던 사유로 인해 현재 지속적으로 역사 리모델링을 통해 안전시설 및 설비를 확충을 하고 있다. 그러나 한정된 역사 정거장 구조물 내에 각종 최신설비의 추가․확충이 지속적으로 요구되고 있는 반면, 현 정거장의 공간적 한계로 인해 역사 내 각종 요구설비의 설치에 어려움이 있다. 본 연구는 서울지하철 지하역사의 리모델링공사를 시행함에 있어, 현행 소방 관계법령에 근거한 제연구역 구획기준의 문제점을 검토하고, 개별 지하역사 승강장의 특성과 요구 성능에 맞는 시뮬레이션 기반 제연구역 구획 프로세스를 제시한다. 서울지하철 승강장의 법규정에 대한 기존해석에 따른 제연구역 구획방식과 성능위주 제연구역 구획방식을 대상으로 화재 시뮬레이션을 실시하여 제연성능 및 화재안전성 충족여부를 분석하였다. 또한 성능위주 제연구역 구획방식의 LCC 경제성 평가와 전문가 면담을 통해 도시철도 지하역사 승강장 리모델링시 합리적 제연구역 구획 기준에 관한 기초자료를 마련하고자 하였다. 제연성능, 경제성, 시공성, 유지관리성, 공간 활용성을 종합적으로 분석 평가하여 성능위주의 제연구획이 될 수 있도록, 도시철도 지하역사 승강장의 합리적 제연구역 구획 프로세스를 개발하였다. 이에 따라 개별 역사 특성을 고려하지 않은 일괄적 규정 적용을 지양하고 다양한 유권 및 자의 해석 등으로 발생되는 문제점을 해소하고자 하였다. 현 서울지하철 1~4호선 지하역사 구조와 특성에 맞는 제연성능과 경제성을 고려한 효과적인 제연구역 구획 프로세스를 제시하였다는 점에서 연구의 의의를 갖는다고 생각된다. 본 연구결과는 제한된 입력조건의 시뮬레이션을 기반한 것으로 화재안전성의 평가 등의 수치는 실제와 다소 차이가 있을 수 있을 것으로 판단된다. 그러나 도시철도 지하역사 승강장의 화재안전기준에 부합하는 제연구역 설정방법의 정립에 기반이 되고, 향후 추가적인 연구의 기초자료가 될 수 있기를 기원한다. 나아가 향후 연구 과제로 도시철도 지하역사 승강장에서의 화재시 보다 안전한 승객의 대피를 위해서는 독립적인 비상탈출로 확보방안 등에 대한 연구가 필요하다.
도시철도는 2003년 대구 지하철 화재참사를 겪은 바와 같이 지하역사 내 화재 발생시 화염 및 유독가스 방출로 인한 안전 취약성이 문제로 제기되고 있다. 1970~80년대 준공된 서울지하철 1~4호선의 경우 지하공간 특성상 화재시 자연배기의 근본적인 어려움과 건설당시 단순 환기시설 만이 설치되었던 사유로 인해 현재 지속적으로 역사 리모델링을 통해 안전시설 및 설비를 확충을 하고 있다. 그러나 한정된 역사 정거장 구조물 내에 각종 최신설비의 추가․확충이 지속적으로 요구되고 있는 반면, 현 정거장의 공간적 한계로 인해 역사 내 각종 요구설비의 설치에 어려움이 있다. 본 연구는 서울지하철 지하역사의 리모델링공사를 시행함에 있어, 현행 소방 관계법령에 근거한 제연구역 구획기준의 문제점을 검토하고, 개별 지하역사 승강장의 특성과 요구 성능에 맞는 시뮬레이션 기반 제연구역 구획 프로세스를 제시한다. 서울지하철 승강장의 법규정에 대한 기존해석에 따른 제연구역 구획방식과 성능위주 제연구역 구획방식을 대상으로 화재 시뮬레이션을 실시하여 제연성능 및 화재안전성 충족여부를 분석하였다. 또한 성능위주 제연구역 구획방식의 LCC 경제성 평가와 전문가 면담을 통해 도시철도 지하역사 승강장 리모델링시 합리적 제연구역 구획 기준에 관한 기초자료를 마련하고자 하였다. 제연성능, 경제성, 시공성, 유지관리성, 공간 활용성을 종합적으로 분석 평가하여 성능위주의 제연구획이 될 수 있도록, 도시철도 지하역사 승강장의 합리적 제연구역 구획 프로세스를 개발하였다. 이에 따라 개별 역사 특성을 고려하지 않은 일괄적 규정 적용을 지양하고 다양한 유권 및 자의 해석 등으로 발생되는 문제점을 해소하고자 하였다. 현 서울지하철 1~4호선 지하역사 구조와 특성에 맞는 제연성능과 경제성을 고려한 효과적인 제연구역 구획 프로세스를 제시하였다는 점에서 연구의 의의를 갖는다고 생각된다. 본 연구결과는 제한된 입력조건의 시뮬레이션을 기반한 것으로 화재안전성의 평가 등의 수치는 실제와 다소 차이가 있을 수 있을 것으로 판단된다. 그러나 도시철도 지하역사 승강장의 화재안전기준에 부합하는 제연구역 설정방법의 정립에 기반이 되고, 향후 추가적인 연구의 기초자료가 될 수 있기를 기원한다. 나아가 향후 연구 과제로 도시철도 지하역사 승강장에서의 화재시 보다 안전한 승객의 대피를 위해서는 독립적인 비상탈출로 확보방안 등에 대한 연구가 필요하다.
Simulation-Based Division Process of Smoke Control Zone at Subway Station Platform By Soon-il Choi Graduate School of Urban Science, University of Seoul A clean awareness on the impotance of ventilation system was provoked when Daegu subway fire accident broke out in 2003. Seoul subway lines No.1 to...
Simulation-Based Division Process of Smoke Control Zone at Subway Station Platform By Soon-il Choi Graduate School of Urban Science, University of Seoul A clean awareness on the impotance of ventilation system was provoked when Daegu subway fire accident broke out in 2003. Seoul subway lines No.1 to 4 which were built in the 1970s and ‘80s have a fundamental problem about natural ventilation in the event of fire. Urban Railway Corporation continuously expands and improves its facilities through remodeling the stations which have that kind of problem, but there is a difficulty on the remodeling process since modern equipment needs to be placed in the limited space. So this research is aimed to examine current smoke control zoning based on Fire Relation Act and present a new smoke control zoning process based on simulation, correspond with individual subway platform feature and performance criteria. This research also analyses theoretical and actual smoke control zoning, and see if they meet fire safety regulation. Futhermore this study provides primary data about smoke control zoning regulation through LCC economic feasibility evaluation, expert interview, and analysis on its workability, maintenance, utilization of space. It is for resolving problems caused from the apply of regulation without variation and offering efficient process of smoke control zoning with structural characteristics. The result of this research has a little difference between simulated and real figure, due to limited condition. However, the critical point of this research, it will be basic standards of hereafter study with smoke control zoning process of correspondence with fire safety criteria of subway platform. Furthermore, hereafter, there is in need of a study about separate evacuation route planning to be conducted for the case of subway platform fire. Key words : Subway, Platform, Smoke Control Zone, Fire Safety, economic analysis. Thesis Supervisor : Professor Kyo-Jin Koo
Simulation-Based Division Process of Smoke Control Zone at Subway Station Platform By Soon-il Choi Graduate School of Urban Science, University of Seoul A clean awareness on the impotance of ventilation system was provoked when Daegu subway fire accident broke out in 2003. Seoul subway lines No.1 to 4 which were built in the 1970s and ‘80s have a fundamental problem about natural ventilation in the event of fire. Urban Railway Corporation continuously expands and improves its facilities through remodeling the stations which have that kind of problem, but there is a difficulty on the remodeling process since modern equipment needs to be placed in the limited space. So this research is aimed to examine current smoke control zoning based on Fire Relation Act and present a new smoke control zoning process based on simulation, correspond with individual subway platform feature and performance criteria. This research also analyses theoretical and actual smoke control zoning, and see if they meet fire safety regulation. Futhermore this study provides primary data about smoke control zoning regulation through LCC economic feasibility evaluation, expert interview, and analysis on its workability, maintenance, utilization of space. It is for resolving problems caused from the apply of regulation without variation and offering efficient process of smoke control zoning with structural characteristics. The result of this research has a little difference between simulated and real figure, due to limited condition. However, the critical point of this research, it will be basic standards of hereafter study with smoke control zoning process of correspondence with fire safety criteria of subway platform. Furthermore, hereafter, there is in need of a study about separate evacuation route planning to be conducted for the case of subway platform fire. Key words : Subway, Platform, Smoke Control Zone, Fire Safety, economic analysis. Thesis Supervisor : Professor Kyo-Jin Koo
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.