창의성 중심의 미술 교육 학자 빅토르 로웬펠드(Victor Lowenfeld,1903-1960)는 1940년에서부터 오늘날까지 세계의 미술교육계에 큰 영향을 준 학자 중 한명이다. 로웬펠드는 미술표현에 따른 학생의 개인차를 이해하기 위해서는 미술 표현의 발달 단계 중 창의적 활동의 위기가 찾아오는 결정기 청소년들에 대한 이해를 중요시 요구하였다.
결정기(Period of decision, 13-17)는 인간 발달에 있어 유년의 단계에서 성숙의 단계로 넘어가는 과정 중에 발생하는 어려움과 관련이 있다.
신체적, 정서...
창의성 중심의 미술 교육 학자 빅토르 로웬펠드(Victor Lowenfeld,1903-1960)는 1940년에서부터 오늘날까지 세계의 미술교육계에 큰 영향을 준 학자 중 한명이다. 로웬펠드는 미술표현에 따른 학생의 개인차를 이해하기 위해서는 미술 표현의 발달 단계 중 창의적 활동의 위기가 찾아오는 결정기 청소년들에 대한 이해를 중요시 요구하였다.
결정기(Period of decision, 13-17)는 인간 발달에 있어 유년의 단계에서 성숙의 단계로 넘어가는 과정 중에 발생하는 어려움과 관련이 있다.
신체적, 정서적, 정신적으로 급격한 변화와 어려움을 경험하게 되는 혼란의 시기로 새로운 상황에 적응하는 과정에서 창의적 활동을 통해 자신에 대한 자각이 발달하며 비판적 인식이 생기는 시기이다. 이 시기의 청소년들은 신체 발달과 언어 발달이 극도로 왕성해 지면서 외계에 대한 인식 지능과 그에 따른 표현기능이 제대로 따라가지 못하는 데 갈등을 느껴 미술표현이 점차 침체된다. 또한 학생들의 신체적, 정서적, 정신적인 개인차로 감각적인 차이를 불러오는데, 이로 인해 어떤 학생은 시각적 자극을 더 선호하고 또 다른 학생은 주관적 경험에 대한 해석에 보다 더 관심을 기울이는 경향을 나타낸다. 그러므로 이 시기에 나타나는 미술 표현 유형은 시각적 형상의 객관성을 지각하는 특성인 시각형과 고도로 감정적이고 촉감적인 방법의 경험을 나타내는 촉각형의 유형으로 구분되는 특징이 있다. 그러나 이 두 가지 유형이 극단적인 유형으로 분류되는 경우는 드물며 마찬가지로 시각형과 촉각형의 기질을 동일하게 갖추고 있는 경우도 매우 드물다. 하지만 이 시기 학생들은 이 두 유형 중 어느 하나의 특징을 나타낸다. 그러므로 일반적으로 70%정도는 한 유형이나 다른 유형의 경향을 어느 정도씩 가지고 있기 때문에 오늘날 중등 미술 교육 현장에서 교사는 결정기 청소년들에게 나타나는 시각형과 촉각형에 대한 반응 차이를 이해하고 올바르게 접근할 필요가 있다. 이를 위해 본 논문에서는 로웬펠드의 감각적 미술 표현 유형 두 가지인 시각형과 촉각형의 이론을 고찰 하였다. 교사는 이 시기의 청소년들이 창의적 활동을 하는 데 있어 어려움을 극복하고 자신감을 잃지 않도록 그들의 욕구를 충족시켜주고 그들 속에 있는 사고, 감정을 표출할 수 있도록 해주어야 한다.
하지만 결정기 청소년들에 대한 연구에 있어서 이러한 창의적 활동의 위기의 특별한 측면은 거의 인식되지 않고 있다. 신체적인 개인차와 감각적인 반응의 차이로 미술 표현유형이 시각형과 촉각형으로 나타나면서 체질상의 두 유형에 맞는 교육이 중요한데도 일률적으로 한 가지만 시행해서 청소년들은 이 시기에 미술에 대한 흥미를 잃게 되는 것이다. 따라서 본 논문은 로웬펠드의 미술 교육 이론에 근거하여 결정기 청소년들의 두 가지 미술 표현 유형 특성을 중점적으로 고찰하고 비교 분석하며, 유형에 맞는 경험과 반응에 의한 적절한 미술적 표현 방법을 제시함으로써 위기를 극복하고 창의적인 인간 발달을 도모하는 데 목적이 있다.
창의성 중심의 미술 교육 학자 빅토르 로웬펠드(Victor Lowenfeld,1903-1960)는 1940년에서부터 오늘날까지 세계의 미술교육계에 큰 영향을 준 학자 중 한명이다. 로웬펠드는 미술표현에 따른 학생의 개인차를 이해하기 위해서는 미술 표현의 발달 단계 중 창의적 활동의 위기가 찾아오는 결정기 청소년들에 대한 이해를 중요시 요구하였다.
결정기(Period of decision, 13-17)는 인간 발달에 있어 유년의 단계에서 성숙의 단계로 넘어가는 과정 중에 발생하는 어려움과 관련이 있다.
신체적, 정서적, 정신적으로 급격한 변화와 어려움을 경험하게 되는 혼란의 시기로 새로운 상황에 적응하는 과정에서 창의적 활동을 통해 자신에 대한 자각이 발달하며 비판적 인식이 생기는 시기이다. 이 시기의 청소년들은 신체 발달과 언어 발달이 극도로 왕성해 지면서 외계에 대한 인식 지능과 그에 따른 표현기능이 제대로 따라가지 못하는 데 갈등을 느껴 미술표현이 점차 침체된다. 또한 학생들의 신체적, 정서적, 정신적인 개인차로 감각적인 차이를 불러오는데, 이로 인해 어떤 학생은 시각적 자극을 더 선호하고 또 다른 학생은 주관적 경험에 대한 해석에 보다 더 관심을 기울이는 경향을 나타낸다. 그러므로 이 시기에 나타나는 미술 표현 유형은 시각적 형상의 객관성을 지각하는 특성인 시각형과 고도로 감정적이고 촉감적인 방법의 경험을 나타내는 촉각형의 유형으로 구분되는 특징이 있다. 그러나 이 두 가지 유형이 극단적인 유형으로 분류되는 경우는 드물며 마찬가지로 시각형과 촉각형의 기질을 동일하게 갖추고 있는 경우도 매우 드물다. 하지만 이 시기 학생들은 이 두 유형 중 어느 하나의 특징을 나타낸다. 그러므로 일반적으로 70%정도는 한 유형이나 다른 유형의 경향을 어느 정도씩 가지고 있기 때문에 오늘날 중등 미술 교육 현장에서 교사는 결정기 청소년들에게 나타나는 시각형과 촉각형에 대한 반응 차이를 이해하고 올바르게 접근할 필요가 있다. 이를 위해 본 논문에서는 로웬펠드의 감각적 미술 표현 유형 두 가지인 시각형과 촉각형의 이론을 고찰 하였다. 교사는 이 시기의 청소년들이 창의적 활동을 하는 데 있어 어려움을 극복하고 자신감을 잃지 않도록 그들의 욕구를 충족시켜주고 그들 속에 있는 사고, 감정을 표출할 수 있도록 해주어야 한다.
하지만 결정기 청소년들에 대한 연구에 있어서 이러한 창의적 활동의 위기의 특별한 측면은 거의 인식되지 않고 있다. 신체적인 개인차와 감각적인 반응의 차이로 미술 표현유형이 시각형과 촉각형으로 나타나면서 체질상의 두 유형에 맞는 교육이 중요한데도 일률적으로 한 가지만 시행해서 청소년들은 이 시기에 미술에 대한 흥미를 잃게 되는 것이다. 따라서 본 논문은 로웬펠드의 미술 교육 이론에 근거하여 결정기 청소년들의 두 가지 미술 표현 유형 특성을 중점적으로 고찰하고 비교 분석하며, 유형에 맞는 경험과 반응에 의한 적절한 미술적 표현 방법을 제시함으로써 위기를 극복하고 창의적인 인간 발달을 도모하는 데 목적이 있다.
Victor Lowenfeld (1903-1960), an expert on art education centered on creativity, is one of the scholars who wielded great influence on today’s scene of art education. Lowenfeld emphasized understanding of adolescents during their period of decision while they develop their artistic expressions in or...
Victor Lowenfeld (1903-1960), an expert on art education centered on creativity, is one of the scholars who wielded great influence on today’s scene of art education. Lowenfeld emphasized understanding of adolescents during their period of decision while they develop their artistic expressions in order to truly comprehend the students’ individual differences.
Period of decision (13-17) is related to the troubles humans face between the stages of childhood and puberty.
It is a stage where chaos arises from rapid changes all bodily, emotional, and mental. While they adapt to new environments, adolescents develop self-awareness for creative activities and form critical recognition. Juveniles in this stage become extremely active in maturing both physically and linguistically. Yet they start to struggle with cognitive intelligence and expressive functions, leading to stagnation of their artistic expressiveness. Consequently, students face individual differences in sensuality, where one may prefer visual stimulations while another may show keen interests on interpreting his or her subjective experiences. As a result, there are two types of artistic expression – visual type that perceives the objectivity of visual shape, and tactile type that is highly emotional and based on experiences of touch. However, it is rare that a student is categorized into one type with absolute extremeness, while it is also uncommon for a student to exhibit both characteristics. Yet, about 70% of all students in period of decision exhibit either of the two traits. Therefore, while conducting art education to middle school students today, instructors must approach properly by understanding the different responses based on visual and tactile expressions. To do so, this experiment has carefully studied Lowenfeld’s two types of sensual artistic expression. In order for adolescents to overcome hardships and protect their confidence, instructors must satisfy their desires and help them let out their cognitive thoughts and emotions.
Nevertheless, studies on adolescents of period of decision do not recognize the crisis of creative activities. While each and every individual student has physical and sensual differences that categorize one to visual or tactile type, education is so uniform that adolescents lose interests on art. The purpose of this study is to focus on two expressive traits based on Lowenfeld’s theory of art education, conduct a comparative analysis, and offer appropriate expression methods that suit diverse experiences and responses. Ultimately, the study expects to overcome ongoing crisis and promote a development of a creative human.
Victor Lowenfeld (1903-1960), an expert on art education centered on creativity, is one of the scholars who wielded great influence on today’s scene of art education. Lowenfeld emphasized understanding of adolescents during their period of decision while they develop their artistic expressions in order to truly comprehend the students’ individual differences.
Period of decision (13-17) is related to the troubles humans face between the stages of childhood and puberty.
It is a stage where chaos arises from rapid changes all bodily, emotional, and mental. While they adapt to new environments, adolescents develop self-awareness for creative activities and form critical recognition. Juveniles in this stage become extremely active in maturing both physically and linguistically. Yet they start to struggle with cognitive intelligence and expressive functions, leading to stagnation of their artistic expressiveness. Consequently, students face individual differences in sensuality, where one may prefer visual stimulations while another may show keen interests on interpreting his or her subjective experiences. As a result, there are two types of artistic expression – visual type that perceives the objectivity of visual shape, and tactile type that is highly emotional and based on experiences of touch. However, it is rare that a student is categorized into one type with absolute extremeness, while it is also uncommon for a student to exhibit both characteristics. Yet, about 70% of all students in period of decision exhibit either of the two traits. Therefore, while conducting art education to middle school students today, instructors must approach properly by understanding the different responses based on visual and tactile expressions. To do so, this experiment has carefully studied Lowenfeld’s two types of sensual artistic expression. In order for adolescents to overcome hardships and protect their confidence, instructors must satisfy their desires and help them let out their cognitive thoughts and emotions.
Nevertheless, studies on adolescents of period of decision do not recognize the crisis of creative activities. While each and every individual student has physical and sensual differences that categorize one to visual or tactile type, education is so uniform that adolescents lose interests on art. The purpose of this study is to focus on two expressive traits based on Lowenfeld’s theory of art education, conduct a comparative analysis, and offer appropriate expression methods that suit diverse experiences and responses. Ultimately, the study expects to overcome ongoing crisis and promote a development of a creative human.
주제어
#Lowenfeld, Viktor 결정기 시각형 촉각형 표현유형 로웬펠드
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.