본 연구는 기질·공감능력이 외동 유아들의 발달에 미치는 영향을 알아보기 위한 것으로 외동유아들의 변인들에 대해 조사하고, 형제아와의 비교를 통해 외동 유아의 특성에 대해 알아봄으로써 교육과 보호에 도움이 되는 기초 자료를 제공하고자 함에 목적이 있다. 대상은 경기도, 인천, 서울의 어린이집과 놀이학교에 다니는 5세~6세의 외동유아 60명과 비교를 위한 집단인 형제아 60명 총120명을 대상으로 담임교사가 면접 설문을 실시하였다. 수집된 자료는 spss 19.0을 이용하여, t-test, ...
본 연구는 기질·공감능력이 외동 유아들의 발달에 미치는 영향을 알아보기 위한 것으로 외동유아들의 변인들에 대해 조사하고, 형제아와의 비교를 통해 외동 유아의 특성에 대해 알아봄으로써 교육과 보호에 도움이 되는 기초 자료를 제공하고자 함에 목적이 있다. 대상은 경기도, 인천, 서울의 어린이집과 놀이학교에 다니는 5세~6세의 외동유아 60명과 비교를 위한 집단인 형제아 60명 총120명을 대상으로 담임교사가 면접 설문을 실시하였다. 수집된 자료는 spss 19.0을 이용하여, t-test, ANOVA, 상관분석, 다중회기분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 외동유아는 개인변인에 따라 발달, 기질, 공감능력에서 부분적인 평균의 차이를 보였다. 형제아와의 비교에서는 유아발달영역의 전체에서 형제아의 평균이 높고, 기질범주의 반응강도에서 외동아의 평균이 높게 나타나는 차이를 보였다. 둘째, 외동유아들은 기질유형에 있어서 까다로운 기질의 유아가 가장 많았고, 이는 형제유아의 순한 기질 유형의 유아가 가장 많은 것과 차이를 보였다. 셋째, 외동 유아의 발달에 영향을 미치는 기질과 공감능력의 형태는 기분이 가장 큰 영향을 미치는 요인이었으며, 그 다음은 슬픔, 기쁨, 활동성 순으로 나타났다. 형제아의 경우 실질적인 유아발달에 영향을 미치는 기질과 공감능력의 형태는 슬픔이 가장 큰 영향을 미치는 요인이었으며, 그 다음은 기쁨 순으로 나타났다. 이 연구의 결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 외동유아의 발달은 형제아보다 느리고, 기질 유형은 까다로운 기질을 가진 유아가 많다. 외동유아들의 발달에 영향을 주는 것으로 나타난 즐겁고 우호적이거나 슬프고 적대적인 행동의 양을 나타내는 기분 정서성에 대한 조절 능력을 길러 주는 교육과 보호 환경으로 개입을 유도한다면 더 많은 발달이 기대 될 수 있으리라 본다.
본 연구는 기질·공감능력이 외동 유아들의 발달에 미치는 영향을 알아보기 위한 것으로 외동유아들의 변인들에 대해 조사하고, 형제아와의 비교를 통해 외동 유아의 특성에 대해 알아봄으로써 교육과 보호에 도움이 되는 기초 자료를 제공하고자 함에 목적이 있다. 대상은 경기도, 인천, 서울의 어린이집과 놀이학교에 다니는 5세~6세의 외동유아 60명과 비교를 위한 집단인 형제아 60명 총120명을 대상으로 담임교사가 면접 설문을 실시하였다. 수집된 자료는 spss 19.0을 이용하여, t-test, ANOVA, 상관분석, 다중회기분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 외동유아는 개인변인에 따라 발달, 기질, 공감능력에서 부분적인 평균의 차이를 보였다. 형제아와의 비교에서는 유아발달영역의 전체에서 형제아의 평균이 높고, 기질범주의 반응강도에서 외동아의 평균이 높게 나타나는 차이를 보였다. 둘째, 외동유아들은 기질유형에 있어서 까다로운 기질의 유아가 가장 많았고, 이는 형제유아의 순한 기질 유형의 유아가 가장 많은 것과 차이를 보였다. 셋째, 외동 유아의 발달에 영향을 미치는 기질과 공감능력의 형태는 기분이 가장 큰 영향을 미치는 요인이었으며, 그 다음은 슬픔, 기쁨, 활동성 순으로 나타났다. 형제아의 경우 실질적인 유아발달에 영향을 미치는 기질과 공감능력의 형태는 슬픔이 가장 큰 영향을 미치는 요인이었으며, 그 다음은 기쁨 순으로 나타났다. 이 연구의 결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 외동유아의 발달은 형제아보다 느리고, 기질 유형은 까다로운 기질을 가진 유아가 많다. 외동유아들의 발달에 영향을 주는 것으로 나타난 즐겁고 우호적이거나 슬프고 적대적인 행동의 양을 나타내는 기분 정서성에 대한 조절 능력을 길러 주는 교육과 보호 환경으로 개입을 유도한다면 더 많은 발달이 기대 될 수 있으리라 본다.
This study on inquiring the influence of temperament and empathy ability on the only children has the purpose of providing basis to help the education and aids through surveying variables of only child and comparing sibling. For this study, the homeroom teacher interviewed the subjects attending nur...
This study on inquiring the influence of temperament and empathy ability on the only children has the purpose of providing basis to help the education and aids through surveying variables of only child and comparing sibling. For this study, the homeroom teacher interviewed the subjects attending nursery in Gyeonggi province and Incheon, and play school in Seoul, at the age of 5~6, 60 only children and children who have brothers and sisters as a comparing group, 120 in total. The collected data conducted t-test, ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis. The results were as follows, First, the only child showed partial average difference in the development, temperament and empathy ability according to individual variables. When compared with children who have siblings, the only child is above average in the entire of young children's development and has higher average in reaction intensity of temperament categories. Second, the only child has the most cranky temper in temperament type which shows a difference that the child who has siblings has the most tame temperament type. Third, among the temperament and empathy ability which has an impact on the development of the only child, mood is the biggest factor, followed by sorrow, pleasure and activity. In case of child who has siblings, sorrow in the most influencing factor, followed by pleasure. As a result of this study, conclusions are as follows. The development of the only child is slow and they are the most cranky in temperament type. The more development can be expected by introducing the education and protective environment which develop the ability to adjust of feeling emotion telling the amount of happy, friendly, sad and hostile behavior which has an influence of the development of the only child.
This study on inquiring the influence of temperament and empathy ability on the only children has the purpose of providing basis to help the education and aids through surveying variables of only child and comparing sibling. For this study, the homeroom teacher interviewed the subjects attending nursery in Gyeonggi province and Incheon, and play school in Seoul, at the age of 5~6, 60 only children and children who have brothers and sisters as a comparing group, 120 in total. The collected data conducted t-test, ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis. The results were as follows, First, the only child showed partial average difference in the development, temperament and empathy ability according to individual variables. When compared with children who have siblings, the only child is above average in the entire of young children's development and has higher average in reaction intensity of temperament categories. Second, the only child has the most cranky temper in temperament type which shows a difference that the child who has siblings has the most tame temperament type. Third, among the temperament and empathy ability which has an impact on the development of the only child, mood is the biggest factor, followed by sorrow, pleasure and activity. In case of child who has siblings, sorrow in the most influencing factor, followed by pleasure. As a result of this study, conclusions are as follows. The development of the only child is slow and they are the most cranky in temperament type. The more development can be expected by introducing the education and protective environment which develop the ability to adjust of feeling emotion telling the amount of happy, friendly, sad and hostile behavior which has an influence of the development of the only child.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.