날이 갈수록 아이의 학교성적을 높이기 위한 부모들의 성화가 높아지고 있다. 일부 부모들은 악기를 배우는 긴 과정에 대해서 시간과 돈, 에너지를 투자할 만큼 가치가 있는 일인지를 묻는다. 단체 활동인 관악합주 활동에 대해서 어차피 학력위주의 사회풍토에서 시간 낭비, 체력 낭비라고 생각하는 것이 대부분이다.
하지만 이러한 현실적, 제도적 어려움에도 불구하고 관악합주 활동이 필요한 이유가 있다. 여러 가지 악기 연주는 풍부한 음악적 표현력을 통하여 학생의 감수성을 증진 시키게 되며, 연주를 통해 음악 개념을 형성하고 연주력을 향상시키며 연주 활동의 즐거움을 체험하게 함으로써 자아실현의 기회를 제공한다. 또한 관악합주단원들의 사기진작 및 협동심의 발휘, 동일목표를 향한 강한 의지와 투철한 신념을 갖게 하며 자신들의 ...
날이 갈수록 아이의 학교성적을 높이기 위한 부모들의 성화가 높아지고 있다. 일부 부모들은 악기를 배우는 긴 과정에 대해서 시간과 돈, 에너지를 투자할 만큼 가치가 있는 일인지를 묻는다. 단체 활동인 관악합주 활동에 대해서 어차피 학력위주의 사회풍토에서 시간 낭비, 체력 낭비라고 생각하는 것이 대부분이다.
하지만 이러한 현실적, 제도적 어려움에도 불구하고 관악합주 활동이 필요한 이유가 있다. 여러 가지 악기 연주는 풍부한 음악적 표현력을 통하여 학생의 감수성을 증진 시키게 되며, 연주를 통해 음악 개념을 형성하고 연주력을 향상시키며 연주 활동의 즐거움을 체험하게 함으로써 자아실현의 기회를 제공한다. 또한 관악합주단원들의 사기진작 및 협동심의 발휘, 동일목표를 향한 강한 의지와 투철한 신념을 갖게 하며 자신들의 삶의 질을 높이게 한다.
이에 본 논문에서는 초등학교 학생을 대상으로 하는 관악 합주 지도를 쉽고 체계적으로 제시하여 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 연구하였다.
먼저 관악의 개념과 한국 관악의 역사에 대해 언급하였고 초등학교 관악부의 발전을 살펴보았다. 관악교육의 필요성에는 개인주의가 만연되어 가는 현대사회에서 단체 활동인 관악부의 역할과 의미를 다시 한 번 강조하였다.
관악합주의 효과적인 지도 방안에서는 관악학습의 지도 체계, 합주의 지도방법, 지휘자의 자세에 관해 논의하였다.
관악학습의 지도 체계에서는 악기 선택 및 합주 편성으로 목관악기, 금관악기, 타악기의 특성에 대해 알아보고 개인별 적성을 고려하여 악기를 선택하게 하였다. 선택한 악기를 바탕으로 균형 있는 합주 편성의 예를 기술하였다. 연습환경 조성에서는 연주 무대 만들기, 연습 계획 수립, 악곡선정에 대해 언급하였다. 기초연습에서는 음악이론공부, 연주자세에 대해 기술하였다.
지휘자의 자세에서는 지휘자의 음악적 소양과 인격면의 자질에 관해 언급하였고, 지휘자의 역할, 합주 지휘에 관해 기술하였다.
초등학교 관악합주를 효과적으로 지도하기에 앞서 다음과 같은 몇 가지 사항이 선행되어야 한다. 첫째, 관악합주 활동에서는 재정적인 뒷받침이 매우 중요하므로 교육부와 교육청 차원의 적극적인 지원과 관심이 필요하며 둘째, 현재 가장 활동이 미약한 중학교의 관악합주 활동을 활성화하여 초등학교와 연계할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 지도 교사들을 위한 합주지도 및 지휘과정 연수가 활성화되어 체계적인 지도기법을 배울 수 있는 기회를 제공하여야 한다.
날이 갈수록 아이의 학교성적을 높이기 위한 부모들의 성화가 높아지고 있다. 일부 부모들은 악기를 배우는 긴 과정에 대해서 시간과 돈, 에너지를 투자할 만큼 가치가 있는 일인지를 묻는다. 단체 활동인 관악합주 활동에 대해서 어차피 학력위주의 사회풍토에서 시간 낭비, 체력 낭비라고 생각하는 것이 대부분이다.
하지만 이러한 현실적, 제도적 어려움에도 불구하고 관악합주 활동이 필요한 이유가 있다. 여러 가지 악기 연주는 풍부한 음악적 표현력을 통하여 학생의 감수성을 증진 시키게 되며, 연주를 통해 음악 개념을 형성하고 연주력을 향상시키며 연주 활동의 즐거움을 체험하게 함으로써 자아실현의 기회를 제공한다. 또한 관악합주단원들의 사기진작 및 협동심의 발휘, 동일목표를 향한 강한 의지와 투철한 신념을 갖게 하며 자신들의 삶의 질을 높이게 한다.
이에 본 논문에서는 초등학교 학생을 대상으로 하는 관악 합주 지도를 쉽고 체계적으로 제시하여 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 연구하였다.
먼저 관악의 개념과 한국 관악의 역사에 대해 언급하였고 초등학교 관악부의 발전을 살펴보았다. 관악교육의 필요성에는 개인주의가 만연되어 가는 현대사회에서 단체 활동인 관악부의 역할과 의미를 다시 한 번 강조하였다.
관악합주의 효과적인 지도 방안에서는 관악학습의 지도 체계, 합주의 지도방법, 지휘자의 자세에 관해 논의하였다.
관악학습의 지도 체계에서는 악기 선택 및 합주 편성으로 목관악기, 금관악기, 타악기의 특성에 대해 알아보고 개인별 적성을 고려하여 악기를 선택하게 하였다. 선택한 악기를 바탕으로 균형 있는 합주 편성의 예를 기술하였다. 연습환경 조성에서는 연주 무대 만들기, 연습 계획 수립, 악곡선정에 대해 언급하였다. 기초연습에서는 음악이론공부, 연주자세에 대해 기술하였다.
지휘자의 자세에서는 지휘자의 음악적 소양과 인격면의 자질에 관해 언급하였고, 지휘자의 역할, 합주 지휘에 관해 기술하였다.
초등학교 관악합주를 효과적으로 지도하기에 앞서 다음과 같은 몇 가지 사항이 선행되어야 한다. 첫째, 관악합주 활동에서는 재정적인 뒷받침이 매우 중요하므로 교육부와 교육청 차원의 적극적인 지원과 관심이 필요하며 둘째, 현재 가장 활동이 미약한 중학교의 관악합주 활동을 활성화하여 초등학교와 연계할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 지도 교사들을 위한 합주지도 및 지휘과정 연수가 활성화되어 체계적인 지도기법을 배울 수 있는 기회를 제공하여야 한다.
Parents' enthusiasm to higher their children's academic record is on the rise in this hyper competitive educational world. Some parents have doubts whether it is worth spending time, money, and energy on learning to play musical instruments. Many of these parents think it is a waste of time and phys...
Parents' enthusiasm to higher their children's academic record is on the rise in this hyper competitive educational world. Some parents have doubts whether it is worth spending time, money, and energy on learning to play musical instruments. Many of these parents think it is a waste of time and physical strength to be a band class student as an extracurricular activity in this educational climate. In spite of all these problems, there are many important reasons to continue the music program. Wind Orchestra gives students the opportunity of self-realization through the experience of playing wind instruments. Also, it elevates their quality of life through the stimulation of fighting spirit, the stimulation of team spirit, a strong will to accomplish a common goal, and a strong belief in these values. In this paper I discuss an easy and systematical way to teach elementary school band class students effectively. I mention also the progress of the class. I make reference to the concept of wind music, and to the history of Korean Wind Orchestra. I emphasize the role and significance of band class in an individualistic society that has a harmful effect on students that are in need of musical education. I discuss the teaching systems of wind music, the teaching method of group performance, and the attitude of the conductor in effective teaching.
In the Teaching Systems of Wind Music I talk about the choice of the instruments, and the characteristics of the woodwind, the brass, and the percussion. I make students choose the right instrument considering their aptitude. I mention the good example of organization of group performance as it relates to the choice of instruments. In the Circumstances of Practice, I talk about making progress toward concert performance, planning and making time for practice, and the selection of the musical pieces. In Basic Practice, I discuss, in detail, the study of music theory, the approach to playing music. In How to Teach Group Performance, I talk about tuning as a warm up before the concert. I mention the teaching of the group performance of Unison, Scale, Cord and analysis of the ensemble piece. In Attitude of the Conductor, I discuss the musical foundation and personal qualities of the conductor, as well as the role of the conductor and the conduction of an ensemble.
There are some elements needed to move forward and to teach elementary band class effectively. First, there must be economic support in terms of the education ministry and provincial education office. Second, the band class activity in middle schools must be vitalized, which, at this time, has a relatively weak link to elementary school band classes. Third, teachers of band classes should have the opportunity of learning the systematic teaching method through a training course provided by the education office.
Parents' enthusiasm to higher their children's academic record is on the rise in this hyper competitive educational world. Some parents have doubts whether it is worth spending time, money, and energy on learning to play musical instruments. Many of these parents think it is a waste of time and physical strength to be a band class student as an extracurricular activity in this educational climate. In spite of all these problems, there are many important reasons to continue the music program. Wind Orchestra gives students the opportunity of self-realization through the experience of playing wind instruments. Also, it elevates their quality of life through the stimulation of fighting spirit, the stimulation of team spirit, a strong will to accomplish a common goal, and a strong belief in these values. In this paper I discuss an easy and systematical way to teach elementary school band class students effectively. I mention also the progress of the class. I make reference to the concept of wind music, and to the history of Korean Wind Orchestra. I emphasize the role and significance of band class in an individualistic society that has a harmful effect on students that are in need of musical education. I discuss the teaching systems of wind music, the teaching method of group performance, and the attitude of the conductor in effective teaching.
In the Teaching Systems of Wind Music I talk about the choice of the instruments, and the characteristics of the woodwind, the brass, and the percussion. I make students choose the right instrument considering their aptitude. I mention the good example of organization of group performance as it relates to the choice of instruments. In the Circumstances of Practice, I talk about making progress toward concert performance, planning and making time for practice, and the selection of the musical pieces. In Basic Practice, I discuss, in detail, the study of music theory, the approach to playing music. In How to Teach Group Performance, I talk about tuning as a warm up before the concert. I mention the teaching of the group performance of Unison, Scale, Cord and analysis of the ensemble piece. In Attitude of the Conductor, I discuss the musical foundation and personal qualities of the conductor, as well as the role of the conductor and the conduction of an ensemble.
There are some elements needed to move forward and to teach elementary band class effectively. First, there must be economic support in terms of the education ministry and provincial education office. Second, the band class activity in middle schools must be vitalized, which, at this time, has a relatively weak link to elementary school band classes. Third, teachers of band classes should have the opportunity of learning the systematic teaching method through a training course provided by the education office.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.