본 연구에서는 불교 상담의 활성화 방안을 모색하기 위하여 현대 심리학인 현실치료를 불교이론에 적용하여 일반인들에게 생활 속의 불교실천을 용이하게 접근하고자 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 불교이론과 현실치료이론의 유사점들을 찾아 검토하고, 집단상담 프로그램을 개발하였으며 완성된 프로그램을 2013년 3월부터 1회기당 180분, 총 8회기로 연구자가 직접 진행한 후 그 효과를 검증하였다.
현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램의 실시와 효과검증을 위해 통영시에 소재한 P상담소의 일반인 30명을 대상으로 선정하여 실험집단과 통제집단 두 집단으로 나누어 각각 15명씩 무선 배치하였으며 집단상담 프로그램 실시 전과 후에 사전, 사후검사를 하였고, 그 변화 추이를 분석하기 위하여 반복측정 변량분석을 행하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 분노감소에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 분노를 감소시키는 효과가 있다고 볼 수 있다.
둘째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 ...
본 연구에서는 불교 상담의 활성화 방안을 모색하기 위하여 현대 심리학인 현실치료를 불교이론에 적용하여 일반인들에게 생활 속의 불교실천을 용이하게 접근하고자 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 불교이론과 현실치료이론의 유사점들을 찾아 검토하고, 집단상담 프로그램을 개발하였으며 완성된 프로그램을 2013년 3월부터 1회기당 180분, 총 8회기로 연구자가 직접 진행한 후 그 효과를 검증하였다.
현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램의 실시와 효과검증을 위해 통영시에 소재한 P상담소의 일반인 30명을 대상으로 선정하여 실험집단과 통제집단 두 집단으로 나누어 각각 15명씩 무선 배치하였으며 집단상담 프로그램 실시 전과 후에 사전, 사후검사를 하였고, 그 변화 추이를 분석하기 위하여 반복측정 변량분석을 행하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 분노감소에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 분노를 감소시키는 효과가 있다고 볼 수 있다.
둘째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 심리적 안녕감 향상에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 집단 간 상호작용 효과가 유의한 것으로 나타나 현실치료 불교 상담 프로그램이 심리적 안녕감을 높이는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
셋째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 내적 통제성 강화에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 변량분석 결과 검사시기와 집단 간 상호작용 효과가 유의한 것으로 나타나, 현실치료 불교 상담 프로그램이 내적통제성을 높이는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
넷째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 자존감 향상에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 자존감을 높이는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
다섯째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 공격성 감소에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 공격성을 감소시키는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
여섯째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 우울 감소에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 우울을 감소시키는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
일곱째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 스트레스 대처 강화에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 스트레스 상황에서의 대처능력을 증대시키는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
이상의 연구결과에 비추어 볼 때, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램은 효과적이라는 결론을 내릴 수 있겠으며, 불교 상담 및 불교의 포교 현장에서 적용 실시하게 된다면 불교 상담 활성화에 부분적으로 기여할 수 있을 것으로 여겨진다.
본 연구에서는 불교 상담의 활성화 방안을 모색하기 위하여 현대 심리학인 현실치료를 불교이론에 적용하여 일반인들에게 생활 속의 불교실천을 용이하게 접근하고자 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 불교이론과 현실치료이론의 유사점들을 찾아 검토하고, 집단상담 프로그램을 개발하였으며 완성된 프로그램을 2013년 3월부터 1회기당 180분, 총 8회기로 연구자가 직접 진행한 후 그 효과를 검증하였다.
현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램의 실시와 효과검증을 위해 통영시에 소재한 P상담소의 일반인 30명을 대상으로 선정하여 실험집단과 통제집단 두 집단으로 나누어 각각 15명씩 무선 배치하였으며 집단상담 프로그램 실시 전과 후에 사전, 사후검사를 하였고, 그 변화 추이를 분석하기 위하여 반복측정 변량분석을 행하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 분노감소에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 분노를 감소시키는 효과가 있다고 볼 수 있다.
둘째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 심리적 안녕감 향상에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 집단 간 상호작용 효과가 유의한 것으로 나타나 현실치료 불교 상담 프로그램이 심리적 안녕감을 높이는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
셋째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 내적 통제성 강화에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 변량분석 결과 검사시기와 집단 간 상호작용 효과가 유의한 것으로 나타나, 현실치료 불교 상담 프로그램이 내적통제성을 높이는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
넷째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 자존감 향상에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 자존감을 높이는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
다섯째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 공격성 감소에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 공격성을 감소시키는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
여섯째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 우울 감소에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 우울을 감소시키는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
일곱째, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램이 내담자의 스트레스 대처 강화에 긍정적인 변화를 주었는지 알아본 결과, 현실치료 불교 상담 프로그램이 스트레스 상황에서의 대처능력을 증대시키는 효과가 있다고 볼 수 있었다.
이상의 연구결과에 비추어 볼 때, 현실치료를 적용한 불교 상담 프로그램은 효과적이라는 결론을 내릴 수 있겠으며, 불교 상담 및 불교의 포교 현장에서 적용 실시하게 된다면 불교 상담 활성화에 부분적으로 기여할 수 있을 것으로 여겨진다.
The purpose of this study was to develop a Buddhist counseling program by applying reality therapy, which was part of modern psychology, to Buddhist theories, and to examine its effect. It's basically meant to step up the revitalization of Buddhist counseling and to make Buddhism more accessible to ...
The purpose of this study was to develop a Buddhist counseling program by applying reality therapy, which was part of modern psychology, to Buddhist theories, and to examine its effect. It's basically meant to step up the revitalization of Buddhist counseling and to make Buddhism more accessible to people in general.
Buddhist theories and the theory of reality therapy were analyzed to grasp similarities between the two, and then a group counseling program was developed. The program was conducted by this researcher in eight sessions in and after March, 2013, 180 minutes each, to determine the effect of the program.
The subjects in this study were 30 people who visited P counseling center located in the city of Tongyoung. An experimental group and a control group were randomly organized with 15 people each, and a pretest and a posttest were carried out before and after the program respectively. The repeated-measures ANOVA was utilized to look for changes in the groups.
The major findings of the study were as follows:
First, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the decrease of the anger of the clients was analyzed, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at relieving anger.
Second, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any changes to the improvement of the psychological wellbeing of the clients was analyzed, and there appeared significant intergroup interaction effects. Therefore the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at boosting psychological wellbeing.
Third, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the reinforcement of the internal control of the clients was analyzed. According to the results of the ANOVA, there appeared significant interaction effects between testing time and group, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at bolstering internal control.
Fourth, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the improvement of the self-esteem of the clients was analyzed, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at heightening self-esteem.
Fifth, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the decrease of the aggressiveness of the clients was analyzed, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at lowering aggressiveness.
Sixth, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the decrease of the depression of the clients was analyzed, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at relieving depression.
Seventh, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the improvement of the stress coping of the clients was analyzed, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at boosting coping skills in stress situations.
Given the above-mentioned findings of the study, it could be concluded that the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied is effective. It will make a contribution to the revitalization of Buddhist counseling to some extent if this program is provided as one of Buddhist counseling programs and to step up the propagation of Buddhism.
The purpose of this study was to develop a Buddhist counseling program by applying reality therapy, which was part of modern psychology, to Buddhist theories, and to examine its effect. It's basically meant to step up the revitalization of Buddhist counseling and to make Buddhism more accessible to people in general.
Buddhist theories and the theory of reality therapy were analyzed to grasp similarities between the two, and then a group counseling program was developed. The program was conducted by this researcher in eight sessions in and after March, 2013, 180 minutes each, to determine the effect of the program.
The subjects in this study were 30 people who visited P counseling center located in the city of Tongyoung. An experimental group and a control group were randomly organized with 15 people each, and a pretest and a posttest were carried out before and after the program respectively. The repeated-measures ANOVA was utilized to look for changes in the groups.
The major findings of the study were as follows:
First, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the decrease of the anger of the clients was analyzed, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at relieving anger.
Second, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any changes to the improvement of the psychological wellbeing of the clients was analyzed, and there appeared significant intergroup interaction effects. Therefore the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at boosting psychological wellbeing.
Third, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the reinforcement of the internal control of the clients was analyzed. According to the results of the ANOVA, there appeared significant interaction effects between testing time and group, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at bolstering internal control.
Fourth, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the improvement of the self-esteem of the clients was analyzed, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at heightening self-esteem.
Fifth, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the decrease of the aggressiveness of the clients was analyzed, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at lowering aggressiveness.
Sixth, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the decrease of the depression of the clients was analyzed, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at relieving depression.
Seventh, whether the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied brought any positive changes to the improvement of the stress coping of the clients was analyzed, and the Buddhist counseling program based on reality therapy could be said to be effective at boosting coping skills in stress situations.
Given the above-mentioned findings of the study, it could be concluded that the Buddhist counseling program to which reality therapy was applied is effective. It will make a contribution to the revitalization of Buddhist counseling to some extent if this program is provided as one of Buddhist counseling programs and to step up the propagation of Buddhism.
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