허균과 박지원은 삶과 사상의 개혁성과 진보성이라는 측면에서 많은 공통점을 지니고 있으며, 그들이 창작한 소설 <홍길동전>과 <허생전> 역시 사회개혁 사상이나 이상향의 설정 등에서 상당한 유사성을 지니고 있다. 본고는 <홍길동전>과 <허생전>의 사회개혁 사상과 이상향을 비교·분석하여 그들 사이에서 드러나는 공통점과 차이점을 규명함으로써 두 작품의 의미를 좀 더 심층적으로 해석해 보려는 데 목적을 두었다.
허균과 박지원은 당대의 지배이념에 순응하는 대신 진보적 사상을 추구하였으며 그들이 살던 사회의 현실문제 해결을 위해 적...
허균과 박지원은 삶과 사상의 개혁성과 진보성이라는 측면에서 많은 공통점을 지니고 있으며, 그들이 창작한 소설 <홍길동전>과 <허생전> 역시 사회개혁 사상이나 이상향의 설정 등에서 상당한 유사성을 지니고 있다. 본고는 <홍길동전>과 <허생전>의 사회개혁 사상과 이상향을 비교·분석하여 그들 사이에서 드러나는 공통점과 차이점을 규명함으로써 두 작품의 의미를 좀 더 심층적으로 해석해 보려는 데 목적을 두었다.
허균과 박지원은 당대의 지배이념에 순응하는 대신 진보적 사상을 추구하였으며 그들이 살던 사회의 현실문제 해결을 위해 적극적으로 관여하였다. 양란 이후 조선 후기는 기존의 가치관에 대한 반성을 기반으로 새로운 가치를 모색하던 시기였는데, 두 작가는 이러한 흐름을 선도하며 진보적 가치를 지향하였다. 허균은 선조·광해군 때 논쟁이 치열하였던 적서차별 철폐 문제와 탐관오리의 부정축재 문제를 <홍길동전>에 반영하였다. 박지원은 영·정조 때에 대두되었던 실학의 학풍을 바탕으로 실용주의 경제의 중요성과 북벌론의 허구성을 <허생전>에 반영하였다.
<홍길동전>과 <허생전>은 현실 비판의식과 사회제도의 개혁에서 공통점과 차이점을 동시에 보여준다. 길동은 현실에 불만을 품고 가출하여 활빈당활동을 통해 체제에 저항했고, 허생은 가난을 박차고 나와 경제활동과 도적교화를 통해 현실을 개조했다. 또 이들은 현실사회를 떠나 새로운 세계로 진출한다는 점에서 공통점을 보인다. 그러나 가출 동기와 사회개혁의 방법에서는 차이를 보인다. 길동은 물리적인 힘을 사용하여 신분차별 타파와 탐관오리를 물리치는 투쟁적인 행위를 하였는데, 허생은 경제 흐름을 예리하게 통찰하는 지적 능력을 바탕으로 부를 축적하고 이를 통해 당대 정치와 경제체제의 문제에 대한 해결책을 제시하고 있다. 또한 홍길동은 적서차별이라는 신분체제에 대한 비판의식에서 출발하여 그것을 사회적 영역으로 확산시켰으며, 허생은 개인의 능력으로 사회개혁의 가능성을 증명해 보였다.
두 작품은 율도국과 무인도라는 이상향을 설정하고 있다는 점에서도 공통점을 보인다. 그렇지만 율도국은 왕조사회의 체제를 유지하고 있는 봉건적 이상국의 성격을 지니고 있는 반면, 무인도는 백성들의 자립적 삶을 가능케 하는 근대사회를 지향하고 있다는 점에서 두 이상향의 성격은 차이가 있다. 또한 두 작품에 설정된 이상향은 조선사회라는 체제 안에서의 이상 실현이 아니라는 점에서 한계가 있다.
허균과 박지원은 삶과 사상의 개혁성과 진보성이라는 측면에서 많은 공통점을 지니고 있으며, 그들이 창작한 소설 <홍길동전>과 <허생전> 역시 사회개혁 사상이나 이상향의 설정 등에서 상당한 유사성을 지니고 있다. 본고는 <홍길동전>과 <허생전>의 사회개혁 사상과 이상향을 비교·분석하여 그들 사이에서 드러나는 공통점과 차이점을 규명함으로써 두 작품의 의미를 좀 더 심층적으로 해석해 보려는 데 목적을 두었다.
허균과 박지원은 당대의 지배이념에 순응하는 대신 진보적 사상을 추구하였으며 그들이 살던 사회의 현실문제 해결을 위해 적극적으로 관여하였다. 양란 이후 조선 후기는 기존의 가치관에 대한 반성을 기반으로 새로운 가치를 모색하던 시기였는데, 두 작가는 이러한 흐름을 선도하며 진보적 가치를 지향하였다. 허균은 선조·광해군 때 논쟁이 치열하였던 적서차별 철폐 문제와 탐관오리의 부정축재 문제를 <홍길동전>에 반영하였다. 박지원은 영·정조 때에 대두되었던 실학의 학풍을 바탕으로 실용주의 경제의 중요성과 북벌론의 허구성을 <허생전>에 반영하였다.
<홍길동전>과 <허생전>은 현실 비판의식과 사회제도의 개혁에서 공통점과 차이점을 동시에 보여준다. 길동은 현실에 불만을 품고 가출하여 활빈당활동을 통해 체제에 저항했고, 허생은 가난을 박차고 나와 경제활동과 도적교화를 통해 현실을 개조했다. 또 이들은 현실사회를 떠나 새로운 세계로 진출한다는 점에서 공통점을 보인다. 그러나 가출 동기와 사회개혁의 방법에서는 차이를 보인다. 길동은 물리적인 힘을 사용하여 신분차별 타파와 탐관오리를 물리치는 투쟁적인 행위를 하였는데, 허생은 경제 흐름을 예리하게 통찰하는 지적 능력을 바탕으로 부를 축적하고 이를 통해 당대 정치와 경제체제의 문제에 대한 해결책을 제시하고 있다. 또한 홍길동은 적서차별이라는 신분체제에 대한 비판의식에서 출발하여 그것을 사회적 영역으로 확산시켰으며, 허생은 개인의 능력으로 사회개혁의 가능성을 증명해 보였다.
두 작품은 율도국과 무인도라는 이상향을 설정하고 있다는 점에서도 공통점을 보인다. 그렇지만 율도국은 왕조사회의 체제를 유지하고 있는 봉건적 이상국의 성격을 지니고 있는 반면, 무인도는 백성들의 자립적 삶을 가능케 하는 근대사회를 지향하고 있다는 점에서 두 이상향의 성격은 차이가 있다. 또한 두 작품에 설정된 이상향은 조선사회라는 체제 안에서의 이상 실현이 아니라는 점에서 한계가 있다.
Heo Gyun and Park Ji Won have a lot in common in terms of reformation and progressiveness of life and thought. There are also significant similarities between and in their ideas of social reformation and utopia. This paper aims at interpreting more in-depth meaning of those two works, by comparing...
Heo Gyun and Park Ji Won have a lot in common in terms of reformation and progressiveness of life and thought. There are also significant similarities between and in their ideas of social reformation and utopia. This paper aims at interpreting more in-depth meaning of those two works, by comparing and analyzing the ideas of social reformation and utopia in Hong Gil Dong Jeon and Heo Saeng Jeon and by finding the commonalities and similarities between them.
Heo Gyun and Park Ji Won pursued progressive ideas rather than adapting the ruling ideology, and actively engaged themselves in solving social problems. After two invasions, late Joseon was the period when people were seeking new values based on the reflection on the existing values. At such time, those two authors aimed at progressive values. Heo Gyun reflected the issue of abolishment of discrimination against illegitimate children, and accumulation of wealth through illicit means by corrupt officials on In Park Ji Won dealt with the importance of pragmatic economy and how unrealistic the expedition plan to conquer the north was.
and show both the commonalities and differences at the same time in terms of criticism of the reality and social reformation ideas. Gil Dong is dissatisfied with the reality, leaves home and protests the system through his activity in Hwal Bin Dang. The protagonist of reconstructs the reality through his economic activityand reformation of thieves, after he walks out from poverty. In addition, they both leave the reality, and advance toward the new world. Yet, their motives of leaving home and method of social reform are different. Gil Dong physically fights over the discrimination system and corrupt officials, whereas Heo Saeng accumulates wealth by his acute insight and intellectual capacity to discern the economic flow and proposes solutions for the problem in politics and economic systems of the time. Moreover, Hong Gil Dong begins from his criticism of social status system, such as discrimination of illegitimacy and extends it from an individual area toward social areas. On the other hand, Heo Saeng proves the possibility of social reform by individuals.
Those two works share some commonalities in that they both set up a utopia, such as Yul Do and the desert island. However, Yul Do has characteristics of a feudal utopia preserving the dynasty system, while the desert island aims at modern society ensuring people's autonomy. Nevertheless, they both have a limitation in that these two utopias are not the realization of the ideal within Joseon Dynasty.
Heo Gyun and Park Ji Won have a lot in common in terms of reformation and progressiveness of life and thought. There are also significant similarities between and in their ideas of social reformation and utopia. This paper aims at interpreting more in-depth meaning of those two works, by comparing and analyzing the ideas of social reformation and utopia in Hong Gil Dong Jeon and Heo Saeng Jeon and by finding the commonalities and similarities between them.
Heo Gyun and Park Ji Won pursued progressive ideas rather than adapting the ruling ideology, and actively engaged themselves in solving social problems. After two invasions, late Joseon was the period when people were seeking new values based on the reflection on the existing values. At such time, those two authors aimed at progressive values. Heo Gyun reflected the issue of abolishment of discrimination against illegitimate children, and accumulation of wealth through illicit means by corrupt officials on In Park Ji Won dealt with the importance of pragmatic economy and how unrealistic the expedition plan to conquer the north was.
and show both the commonalities and differences at the same time in terms of criticism of the reality and social reformation ideas. Gil Dong is dissatisfied with the reality, leaves home and protests the system through his activity in Hwal Bin Dang. The protagonist of reconstructs the reality through his economic activityand reformation of thieves, after he walks out from poverty. In addition, they both leave the reality, and advance toward the new world. Yet, their motives of leaving home and method of social reform are different. Gil Dong physically fights over the discrimination system and corrupt officials, whereas Heo Saeng accumulates wealth by his acute insight and intellectual capacity to discern the economic flow and proposes solutions for the problem in politics and economic systems of the time. Moreover, Hong Gil Dong begins from his criticism of social status system, such as discrimination of illegitimacy and extends it from an individual area toward social areas. On the other hand, Heo Saeng proves the possibility of social reform by individuals.
Those two works share some commonalities in that they both set up a utopia, such as Yul Do and the desert island. However, Yul Do has characteristics of a feudal utopia preserving the dynasty system, while the desert island aims at modern society ensuring people's autonomy. Nevertheless, they both have a limitation in that these two utopias are not the realization of the ideal within Joseon Dynasty.
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