현대 과학 기술은 환경문제를 가져왔고, 학생들은 이러한 문제들의 의사결정에 능동적으로 참여하여 올바른 가치 판단을 해야 하는 상황에 놓여졌다. 글쓰기는 다양한 가치관이 혼재하는 현대사회의 복잡한 갈등 상황 속에서 자신의 입장을 정당화하거나 관철시킬 수 있는 능력을 키워준다. 문학작품 읽기는 글을 쓰기 위한 토대를 만들어주고, 문학작품 속 다양한 특징을 갖는 인물들은 나의 환경관을 비추어볼 수 있게 한다. 또한 친구들 간에 주고받는 편지 글쓰기는 자신의 생각을 자유롭게 드러내도록 할 수 있다. 환경 문제에 대한 글쓰기에는 개인의 가치가 반영되며 의사결정과 관련된 분석력과 비판적 사고가 활용된다. 하지만 생물교과에서 생명윤리뿐만 아니라 환경에 대해 바른 가치관을 정립할 수 있는 수업이 충분히 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 문학작품을 읽고 주장하는 과학 편지 글쓰기를 통해 나타난 고등학생들의 글쓰기를 분석하였으며 환경관은 어떠한지 살펴보았다.
연구 방법은 2009 개정 과학과 교육과정과 교과서를 참고하여 연구에 필요한 자료들을 수집하였고, 수업 개발 과정에서 환경과 관련한 문학작품을 선정하고 인물 분석을 하였다. 서울 소재 특성화 여자고등학교 1학년 121명을 대상으로 2차시 수업을 하였다. 수업 후에는 과학 글쓰기 평가틀과 환경관 분석틀을 사용하여 글쓰기와 환경관을 분석하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 문학작품을 읽은 고등학생의 주장하는 과학 편지 글쓰기는 ‘내용’, ‘구성’, ‘표현’ 영역별로 분석한 결과 ‘표현’ 4.85점, ‘내용’ 3.49점, ‘구성’ 2.98점 순으로 나타났다. 학생들은 글쓰기에서 선택한 등장인물의 입장을 잘 이해하여 표현하였다. 또한 관련성 있는 과학지식을 명확하고 적절하게 논리적인 근거로 썼지만 다양한 근거를 들지는 않았으며 상대방의 의견에 대해 논리적으로 반박하는 것 또한 익숙하지 않았다. 따라서 학생들이 과학 개념을 정확하게 이해하고 학습의 도구로써 과학 글쓰기를 할 수 있도록 지도해야 하고 편지글 구성 요소를 안내해주어 올바른 과학 편지 글쓰기를 하도록 도와주어야 할 것이다.
둘째, 문학작품 속 등장인물 중 ‘자연’ 입장을 선택한 학생들은 ‘지속가능발전주의’ 환경관을, ‘인간’ 입장을 선택한 학생들은 ‘기술지향주의’ 환경관을 가장 많이 보였다. 따라서 학생들은 자신의 환경관을 펼칠 수 있을만한 문학작품 속 등장인물들을 선택하여 주장하는 글을 써내려갔다고 볼 수 있다.
셋째, 문학작품 속에 나타난 등장인물들의 환경관과 학생들의 환경관을 비교해본 결과 ‘지속가능발전주의’ 환경관으로의 변화가 가장 많이 나타났다. 특히 문학작품 속 등장인물인 ‘길서’를 선택한 학생들은 무조건 비료를 사용하기보다는 땅이 오염되지 않는 선에서 이용하려고 했고, ‘비료회사사장’의 입장을 선택한 학생들의 경우 비료를 개발하여 땅을 보존하면서 지속적으로 많은 이익을 내기 위한 태도를 보였다. 따라서 문학작품과 현대 사회에서 환경관은 차이점을 보이며, 현대 사회를 살아가는 학생들은 과학 기술의 발전에 따라 환경을 이용하면서도 보존할 수 있는 ...
현대 과학 기술은 환경문제를 가져왔고, 학생들은 이러한 문제들의 의사결정에 능동적으로 참여하여 올바른 가치 판단을 해야 하는 상황에 놓여졌다. 글쓰기는 다양한 가치관이 혼재하는 현대사회의 복잡한 갈등 상황 속에서 자신의 입장을 정당화하거나 관철시킬 수 있는 능력을 키워준다. 문학작품 읽기는 글을 쓰기 위한 토대를 만들어주고, 문학작품 속 다양한 특징을 갖는 인물들은 나의 환경관을 비추어볼 수 있게 한다. 또한 친구들 간에 주고받는 편지 글쓰기는 자신의 생각을 자유롭게 드러내도록 할 수 있다. 환경 문제에 대한 글쓰기에는 개인의 가치가 반영되며 의사결정과 관련된 분석력과 비판적 사고가 활용된다. 하지만 생물교과에서 생명윤리뿐만 아니라 환경에 대해 바른 가치관을 정립할 수 있는 수업이 충분히 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 문학작품을 읽고 주장하는 과학 편지 글쓰기를 통해 나타난 고등학생들의 글쓰기를 분석하였으며 환경관은 어떠한지 살펴보았다.
연구 방법은 2009 개정 과학과 교육과정과 교과서를 참고하여 연구에 필요한 자료들을 수집하였고, 수업 개발 과정에서 환경과 관련한 문학작품을 선정하고 인물 분석을 하였다. 서울 소재 특성화 여자고등학교 1학년 121명을 대상으로 2차시 수업을 하였다. 수업 후에는 과학 글쓰기 평가틀과 환경관 분석틀을 사용하여 글쓰기와 환경관을 분석하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 문학작품을 읽은 고등학생의 주장하는 과학 편지 글쓰기는 ‘내용’, ‘구성’, ‘표현’ 영역별로 분석한 결과 ‘표현’ 4.85점, ‘내용’ 3.49점, ‘구성’ 2.98점 순으로 나타났다. 학생들은 글쓰기에서 선택한 등장인물의 입장을 잘 이해하여 표현하였다. 또한 관련성 있는 과학지식을 명확하고 적절하게 논리적인 근거로 썼지만 다양한 근거를 들지는 않았으며 상대방의 의견에 대해 논리적으로 반박하는 것 또한 익숙하지 않았다. 따라서 학생들이 과학 개념을 정확하게 이해하고 학습의 도구로써 과학 글쓰기를 할 수 있도록 지도해야 하고 편지글 구성 요소를 안내해주어 올바른 과학 편지 글쓰기를 하도록 도와주어야 할 것이다.
둘째, 문학작품 속 등장인물 중 ‘자연’ 입장을 선택한 학생들은 ‘지속가능발전주의’ 환경관을, ‘인간’ 입장을 선택한 학생들은 ‘기술지향주의’ 환경관을 가장 많이 보였다. 따라서 학생들은 자신의 환경관을 펼칠 수 있을만한 문학작품 속 등장인물들을 선택하여 주장하는 글을 써내려갔다고 볼 수 있다.
셋째, 문학작품 속에 나타난 등장인물들의 환경관과 학생들의 환경관을 비교해본 결과 ‘지속가능발전주의’ 환경관으로의 변화가 가장 많이 나타났다. 특히 문학작품 속 등장인물인 ‘길서’를 선택한 학생들은 무조건 비료를 사용하기보다는 땅이 오염되지 않는 선에서 이용하려고 했고, ‘비료회사사장’의 입장을 선택한 학생들의 경우 비료를 개발하여 땅을 보존하면서 지속적으로 많은 이익을 내기 위한 태도를 보였다. 따라서 문학작품과 현대 사회에서 환경관은 차이점을 보이며, 현대 사회를 살아가는 학생들은 과학 기술의 발전에 따라 환경을 이용하면서도 보존할 수 있는 지속 가능한 발전을 추구한다고 여겨진다.
본 연구를 바탕으로 후속 연구를 제언하면 다음과 같다.
첫째, 본 연구에서는 고등학생들이 쓴 과학 편지글을 글쓰기 분석틀에 따라 채점하여 현재 학생들의 글쓰기 능력을 알아보았으므로, 후속 연구에서는 수업 처치 전후의 글쓰기 능력 변화를 알아볼 필요가 있다.
둘째, 본 연구에서는 고등학생들이 문학작품을 읽고 작품 속 등장인물을 선택하여 쓴 글을 통해 나타난 환경관을 간접적으로 알아보았으므로, 현재 일어나고 있는 환경 문제를 중심으로 다양한 교수학습 방법이 개발하여 환경관을 정립시킬 필요가 있다.
현대 과학 기술은 환경문제를 가져왔고, 학생들은 이러한 문제들의 의사결정에 능동적으로 참여하여 올바른 가치 판단을 해야 하는 상황에 놓여졌다. 글쓰기는 다양한 가치관이 혼재하는 현대사회의 복잡한 갈등 상황 속에서 자신의 입장을 정당화하거나 관철시킬 수 있는 능력을 키워준다. 문학작품 읽기는 글을 쓰기 위한 토대를 만들어주고, 문학작품 속 다양한 특징을 갖는 인물들은 나의 환경관을 비추어볼 수 있게 한다. 또한 친구들 간에 주고받는 편지 글쓰기는 자신의 생각을 자유롭게 드러내도록 할 수 있다. 환경 문제에 대한 글쓰기에는 개인의 가치가 반영되며 의사결정과 관련된 분석력과 비판적 사고가 활용된다. 하지만 생물교과에서 생명윤리뿐만 아니라 환경에 대해 바른 가치관을 정립할 수 있는 수업이 충분히 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 문학작품을 읽고 주장하는 과학 편지 글쓰기를 통해 나타난 고등학생들의 글쓰기를 분석하였으며 환경관은 어떠한지 살펴보았다.
연구 방법은 2009 개정 과학과 교육과정과 교과서를 참고하여 연구에 필요한 자료들을 수집하였고, 수업 개발 과정에서 환경과 관련한 문학작품을 선정하고 인물 분석을 하였다. 서울 소재 특성화 여자고등학교 1학년 121명을 대상으로 2차시 수업을 하였다. 수업 후에는 과학 글쓰기 평가틀과 환경관 분석틀을 사용하여 글쓰기와 환경관을 분석하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 문학작품을 읽은 고등학생의 주장하는 과학 편지 글쓰기는 ‘내용’, ‘구성’, ‘표현’ 영역별로 분석한 결과 ‘표현’ 4.85점, ‘내용’ 3.49점, ‘구성’ 2.98점 순으로 나타났다. 학생들은 글쓰기에서 선택한 등장인물의 입장을 잘 이해하여 표현하였다. 또한 관련성 있는 과학지식을 명확하고 적절하게 논리적인 근거로 썼지만 다양한 근거를 들지는 않았으며 상대방의 의견에 대해 논리적으로 반박하는 것 또한 익숙하지 않았다. 따라서 학생들이 과학 개념을 정확하게 이해하고 학습의 도구로써 과학 글쓰기를 할 수 있도록 지도해야 하고 편지글 구성 요소를 안내해주어 올바른 과학 편지 글쓰기를 하도록 도와주어야 할 것이다.
둘째, 문학작품 속 등장인물 중 ‘자연’ 입장을 선택한 학생들은 ‘지속가능발전주의’ 환경관을, ‘인간’ 입장을 선택한 학생들은 ‘기술지향주의’ 환경관을 가장 많이 보였다. 따라서 학생들은 자신의 환경관을 펼칠 수 있을만한 문학작품 속 등장인물들을 선택하여 주장하는 글을 써내려갔다고 볼 수 있다.
셋째, 문학작품 속에 나타난 등장인물들의 환경관과 학생들의 환경관을 비교해본 결과 ‘지속가능발전주의’ 환경관으로의 변화가 가장 많이 나타났다. 특히 문학작품 속 등장인물인 ‘길서’를 선택한 학생들은 무조건 비료를 사용하기보다는 땅이 오염되지 않는 선에서 이용하려고 했고, ‘비료회사사장’의 입장을 선택한 학생들의 경우 비료를 개발하여 땅을 보존하면서 지속적으로 많은 이익을 내기 위한 태도를 보였다. 따라서 문학작품과 현대 사회에서 환경관은 차이점을 보이며, 현대 사회를 살아가는 학생들은 과학 기술의 발전에 따라 환경을 이용하면서도 보존할 수 있는 지속 가능한 발전을 추구한다고 여겨진다.
본 연구를 바탕으로 후속 연구를 제언하면 다음과 같다.
첫째, 본 연구에서는 고등학생들이 쓴 과학 편지글을 글쓰기 분석틀에 따라 채점하여 현재 학생들의 글쓰기 능력을 알아보았으므로, 후속 연구에서는 수업 처치 전후의 글쓰기 능력 변화를 알아볼 필요가 있다.
둘째, 본 연구에서는 고등학생들이 문학작품을 읽고 작품 속 등장인물을 선택하여 쓴 글을 통해 나타난 환경관을 간접적으로 알아보았으므로, 현재 일어나고 있는 환경 문제를 중심으로 다양한 교수학습 방법이 개발하여 환경관을 정립시킬 필요가 있다.
Modern science and technology brought about environmental issues and students are situated to make right judgment of value by actively participating in decision-making on these issues. Writing raises the ability to justify or achieve our own view in the complicate conflicting situation of the modern...
Modern science and technology brought about environmental issues and students are situated to make right judgment of value by actively participating in decision-making on these issues. Writing raises the ability to justify or achieve our own view in the complicate conflicting situation of the modern society in which various senses of values coexist. Reading literary works create the foundation of writing and characters with diverse characteristics in literary works reflect individual environmental view. In addition, writing a letter between friends can enable students to freely disclose their thoughts. Individual value is reflected and decision-making related analytical skills and critical though is utilized in writing about environmental issues. However, the class to enable the establishment of a right sense of values about environment as well as bioethics is not sufficient in the biology subject. Accordingly, this study analyzed high school students' writing shown in the claim of their science writings after reading literary works and examined their environmental views.
As for the research method, the 2009 Revised Curriculum and Textbooks were referred to collect data required for the research and environment related literary works were selected in the teaching development course and characters were selected. A two instrumental unit class was given to 121 first graders of a specialized girls' high school located in Seoul. After the class, the Science Writing Assessment SPSS 18.0 was used to perform Frequency Analysis. Furthermore, the Environmental View Analysis was used to analyze students' environmental views.
The results of this study are as follows.
First, as a result of the analysis of the science writings claimed by high school students who had read literary works, it showed '4.85points for expression', '3.49points for contents' and '2.98points for composition' by area in order. The students understood and expressed very well the positions of the characters they chose for writing. Furthermore, they wrote related science knowledge clearly and appropriately on the ground of logic but did not give various grounds and were not accustomed to logical refutation to others' opinions. Accordingly, it is required to teach them to create science writing as a learning instrument from accurate understanding of science ideas and to know the components of a letter and help them write a right science writing.
Second, the students who selected the position of 'nature' in the characters of literary works showed the environmental view of 'Environmentally Sound and Sustainable Development (ESSD) ' the most and the students who did that of 'human' did that of 'Technocentrism' the most. Therefore, the students are considered to write their claims as much as they could display their own environmental views by selecting the characters of literary works.
Third, as a result of the comparison of the environmental views of the characters of literary works and those of students, the change to the environmental view of 'Environmentally Sound and Sustainable Development (ESSD)' was the most. In particular, in case of 'Gilseo' who is described as the environmental view of 'Technocentrism' in the literary work, he tried to use fertilizer as less as the fertilizer would not harm land instead of unconditional use of fertilizer and in case of the students who selected the position of the 'president of the fertilizer manufacturer', they showed an attitude to make consistent profit by developing fertilizer and preserving land. Accordingly, the environmental views between literary works and the modern society show a difference and students living in the modern society seem to pursue Environmentally Sound and Sustainable Development (ESSD) in which environment is utilized and preserved according to the development of science and technology.
Follow-up studies based on this study are suggested as follows.
First, because this study examined the writing ability of the current students by marking the science writings written by high students according the Writing Analysis, follow-up studies need to understand the change of the writing ability before and after the class.
Second, because this study indirectly examined the environmental views shown in the writings of the high school students after they read literary works and selected characters of the works, it is required to develop various teaching methods to establish environmental views based on the environmental issues that occur at present.
Modern science and technology brought about environmental issues and students are situated to make right judgment of value by actively participating in decision-making on these issues. Writing raises the ability to justify or achieve our own view in the complicate conflicting situation of the modern society in which various senses of values coexist. Reading literary works create the foundation of writing and characters with diverse characteristics in literary works reflect individual environmental view. In addition, writing a letter between friends can enable students to freely disclose their thoughts. Individual value is reflected and decision-making related analytical skills and critical though is utilized in writing about environmental issues. However, the class to enable the establishment of a right sense of values about environment as well as bioethics is not sufficient in the biology subject. Accordingly, this study analyzed high school students' writing shown in the claim of their science writings after reading literary works and examined their environmental views.
As for the research method, the 2009 Revised Curriculum and Textbooks were referred to collect data required for the research and environment related literary works were selected in the teaching development course and characters were selected. A two instrumental unit class was given to 121 first graders of a specialized girls' high school located in Seoul. After the class, the Science Writing Assessment SPSS 18.0 was used to perform Frequency Analysis. Furthermore, the Environmental View Analysis was used to analyze students' environmental views.
The results of this study are as follows.
First, as a result of the analysis of the science writings claimed by high school students who had read literary works, it showed '4.85points for expression', '3.49points for contents' and '2.98points for composition' by area in order. The students understood and expressed very well the positions of the characters they chose for writing. Furthermore, they wrote related science knowledge clearly and appropriately on the ground of logic but did not give various grounds and were not accustomed to logical refutation to others' opinions. Accordingly, it is required to teach them to create science writing as a learning instrument from accurate understanding of science ideas and to know the components of a letter and help them write a right science writing.
Second, the students who selected the position of 'nature' in the characters of literary works showed the environmental view of 'Environmentally Sound and Sustainable Development (ESSD) ' the most and the students who did that of 'human' did that of 'Technocentrism' the most. Therefore, the students are considered to write their claims as much as they could display their own environmental views by selecting the characters of literary works.
Third, as a result of the comparison of the environmental views of the characters of literary works and those of students, the change to the environmental view of 'Environmentally Sound and Sustainable Development (ESSD)' was the most. In particular, in case of 'Gilseo' who is described as the environmental view of 'Technocentrism' in the literary work, he tried to use fertilizer as less as the fertilizer would not harm land instead of unconditional use of fertilizer and in case of the students who selected the position of the 'president of the fertilizer manufacturer', they showed an attitude to make consistent profit by developing fertilizer and preserving land. Accordingly, the environmental views between literary works and the modern society show a difference and students living in the modern society seem to pursue Environmentally Sound and Sustainable Development (ESSD) in which environment is utilized and preserved according to the development of science and technology.
Follow-up studies based on this study are suggested as follows.
First, because this study examined the writing ability of the current students by marking the science writings written by high students according the Writing Analysis, follow-up studies need to understand the change of the writing ability before and after the class.
Second, because this study indirectly examined the environmental views shown in the writings of the high school students after they read literary works and selected characters of the works, it is required to develop various teaching methods to establish environmental views based on the environmental issues that occur at present.
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