연구목적 : 본 연구는 재래시장 상인의 구강보건에 대한 인식 및 태도 를 조사하여 향후 체계적인 성인구강보건관리를 위한 기초자료를 제공하고 자 실시하였다. 연구방법 : 전라남도에 소재한 일부 재래시장 상인 384명을 대상으로 자기기입식 설문조사 및 면접조사를 실시하여 자료를 수집하고 분석하였다. 연구성적 : 연구대상자의 잇솔질 시기는 ‘아침식사 전’에 하는 상인이 가장 많았고, 1일 평균 잇솔질은 2.28회이었으며 학력이 높은 상인일수록 횟수가 많았다. 점심 식사 후 잇솔질을 하지 않는 이유는 ‘칫솔, 치약 등을 가지고 다니기 귀찮아서’라고 응답한 상인이 43.7%로 가장 많았고, 보조구강위생용품을 사용하는 상인은 58.6%로 나타났다. 구강건강에 대한 정보 습득 경로는 ‘TV, 라디오, 서적’이 40.9%로 가장 높았으며, 주관적인 구강건강상태는 ‘건강하지 못한 편’, 현재 구강건강상태 중 가장 불편한 점으로는 ‘잇몸질환(풍치)’의 비율이 가장 높았다. 구강건강에 대한 염려도는 ‘신경 쓰이는 편’, 구강건강문제 중요성 인식은 ‘매우 중요’, 구강건강이 전신건강에 미치는 영향은 ‘지장이 있다’라고 응답한 비율이 가장 많았으며, 최근 1년간 치과에서 치료받은 경험이 있는 상인은 59.9%이었다. 치과치료를 미루게 되는 이유는 ‘경제적인 이유’가 32.8%로 가장 많은 응답을 보였고, ...
연구목적 : 본 연구는 재래시장 상인의 구강보건에 대한 인식 및 태도 를 조사하여 향후 체계적인 성인구강보건관리를 위한 기초자료를 제공하고 자 실시하였다. 연구방법 : 전라남도에 소재한 일부 재래시장 상인 384명을 대상으로 자기기입식 설문조사 및 면접조사를 실시하여 자료를 수집하고 분석하였다. 연구성적 : 연구대상자의 잇솔질 시기는 ‘아침식사 전’에 하는 상인이 가장 많았고, 1일 평균 잇솔질은 2.28회이었으며 학력이 높은 상인일수록 횟수가 많았다. 점심 식사 후 잇솔질을 하지 않는 이유는 ‘칫솔, 치약 등을 가지고 다니기 귀찮아서’라고 응답한 상인이 43.7%로 가장 많았고, 보조구강위생용품을 사용하는 상인은 58.6%로 나타났다. 구강건강에 대한 정보 습득 경로는 ‘TV, 라디오, 서적’이 40.9%로 가장 높았으며, 주관적인 구강건강상태는 ‘건강하지 못한 편’, 현재 구강건강상태 중 가장 불편한 점으로는 ‘잇몸질환(풍치)’의 비율이 가장 높았다. 구강건강에 대한 염려도는 ‘신경 쓰이는 편’, 구강건강문제 중요성 인식은 ‘매우 중요’, 구강건강이 전신건강에 미치는 영향은 ‘지장이 있다’라고 응답한 비율이 가장 많았으며, 최근 1년간 치과에서 치료받은 경험이 있는 상인은 59.9%이었다. 치과치료를 미루게 되는 이유는 ‘경제적인 이유’가 32.8%로 가장 많은 응답을 보였고, 치석제거 경험률은 92.1%로 높았으나 정기적으로 받고 있는 상인은 27.3%이었다. 국가구강검진 수검률은 18.2%이고 여성이 높았으며, 무자격자에 의한 치과 시술 경험률은 16.1%이었고 초등졸 이하, 60세 이상에서 가장 높았다. 틀니 착용자율은 19.5%이었고, 잠자기 전 틀니 탈거 여부 결과 ‘아니오’라고 응답한 상인이 58.7%로 높았으며, 구강보건교 육 경험률은 25.3%이고 대졸 이상에서 가장 높았다. 상인들이 선호하는 구강 보건교육은 ‘구취 예방 및 치료법’이 가장 높았고, 선호하는 구강보건교육방 법은 ‘치과의사 또는 치과위생사의 강연’이었다. 구강보건교육 참여의향은 ‘꼭 참석하겠다’가 14.3%, ‘가능한 한 참석하겠다’가 74.7%로 나타나 참석하겠다는 비율이 높았고, 구강보건교육장소는 ‘시장 내 교육장소’가 적당하다고 응답한 비율이 68.8%로 가장 많았다. 결론 : 재래시장 상인의 구강보건행태에 영향을 미치는 요인으로는 대 체로 연령, 학력, 점포경영연수임을 알 수 있었다. 그러므로 상인들의 특성 에 맞는 구강보건교육 및 구강건강증진 프로그램이 개발되어야 할 것으로 사료된다.
연구목적 : 본 연구는 재래시장 상인의 구강보건에 대한 인식 및 태도 를 조사하여 향후 체계적인 성인구강보건관리를 위한 기초자료를 제공하고 자 실시하였다. 연구방법 : 전라남도에 소재한 일부 재래시장 상인 384명을 대상으로 자기기입식 설문조사 및 면접조사를 실시하여 자료를 수집하고 분석하였다. 연구성적 : 연구대상자의 잇솔질 시기는 ‘아침식사 전’에 하는 상인이 가장 많았고, 1일 평균 잇솔질은 2.28회이었으며 학력이 높은 상인일수록 횟수가 많았다. 점심 식사 후 잇솔질을 하지 않는 이유는 ‘칫솔, 치약 등을 가지고 다니기 귀찮아서’라고 응답한 상인이 43.7%로 가장 많았고, 보조구강위생용품을 사용하는 상인은 58.6%로 나타났다. 구강건강에 대한 정보 습득 경로는 ‘TV, 라디오, 서적’이 40.9%로 가장 높았으며, 주관적인 구강건강상태는 ‘건강하지 못한 편’, 현재 구강건강상태 중 가장 불편한 점으로는 ‘잇몸질환(풍치)’의 비율이 가장 높았다. 구강건강에 대한 염려도는 ‘신경 쓰이는 편’, 구강건강문제 중요성 인식은 ‘매우 중요’, 구강건강이 전신건강에 미치는 영향은 ‘지장이 있다’라고 응답한 비율이 가장 많았으며, 최근 1년간 치과에서 치료받은 경험이 있는 상인은 59.9%이었다. 치과치료를 미루게 되는 이유는 ‘경제적인 이유’가 32.8%로 가장 많은 응답을 보였고, 치석제거 경험률은 92.1%로 높았으나 정기적으로 받고 있는 상인은 27.3%이었다. 국가구강검진 수검률은 18.2%이고 여성이 높았으며, 무자격자에 의한 치과 시술 경험률은 16.1%이었고 초등졸 이하, 60세 이상에서 가장 높았다. 틀니 착용자율은 19.5%이었고, 잠자기 전 틀니 탈거 여부 결과 ‘아니오’라고 응답한 상인이 58.7%로 높았으며, 구강보건교 육 경험률은 25.3%이고 대졸 이상에서 가장 높았다. 상인들이 선호하는 구강 보건교육은 ‘구취 예방 및 치료법’이 가장 높았고, 선호하는 구강보건교육방 법은 ‘치과의사 또는 치과위생사의 강연’이었다. 구강보건교육 참여의향은 ‘꼭 참석하겠다’가 14.3%, ‘가능한 한 참석하겠다’가 74.7%로 나타나 참석하겠다는 비율이 높았고, 구강보건교육장소는 ‘시장 내 교육장소’가 적당하다고 응답한 비율이 68.8%로 가장 많았다. 결론 : 재래시장 상인의 구강보건행태에 영향을 미치는 요인으로는 대 체로 연령, 학력, 점포경영연수임을 알 수 있었다. 그러므로 상인들의 특성 에 맞는 구강보건교육 및 구강건강증진 프로그램이 개발되어야 할 것으로 사료된다.
Objectives : The purpose of this study was to examine the oral health awareness and attitude of traditional market vendors in an effort to provide information on systematic oral health care for adults. Methods : The subjects in this study were 384 traditional market vendors in South Jeolla Province....
Objectives : The purpose of this study was to examine the oral health awareness and attitude of traditional market vendors in an effort to provide information on systematic oral health care for adults. Methods : The subjects in this study were 384 traditional market vendors in South Jeolla Province. A self-administered survey and interviews were conducted to gather data, and the collected data were analyzed. Results : As for a time for toothbrushing, the largest group of the market vendors brushed their teeth before they had breakfast. The most common toothbrushing frequency was two times a day. As a result of asking them why they didn't brush their teeth after having lunch, the greatest group(43.7%) replied it's such a nuisance to take toothpaste and toothbrush with them. 58.6% made use of oral hygiene supplies, and the biggest group(40.9%) acquired information on oral health from TV, radio or books. Regarding self-rated oral health status, the largest group found themselves to be sort of in bad oral health. As a result of asking whether there's anything wrong with their oral health, the greatest group was distressed because of gum diseases. As to concern for oral health, the greatest group answered they were sort of concerned about it. Concerning awareness of the importance of oral health problems, the biggest group considered oral health problems to be very important. In relation to the impact of oral health on systemic health, the largest group answered systemic health was affected by oral health. 59.9% received dental treatment over the past year. As a result of asking why they putting off receiving dental treatment, the biggest group(32.8%) cited financial problems as the reason. As for experience of removing dental calculus, as many as 92.1% ever had their dental calculus removed, but just 27.3% did that on a regular basis. 16.1% underwent dental procedures employed by unqualified people, and this experience was more common among the respondents who received elementary school or lower education and who were at the age of 60 and up. The rate of the denture wearers stood at 19.5%, and as many as 58.7% didn't take off their dentures before they went to sleep. 18.2% took the free dental screening test, and 25.3% received oral health education. The rate of receiving oral health education was highest among the respondents who received college or higher education. In regard to preference for oral health education, the biggest group of the market vendors wanted to learn about the prevention and treatment of oral malodor. Their favorite method of oral health education was lectures given by dentists or dental hygienists. Concerning intention of receiving oral health education, 14.3% replied they would never fail to do that, and 74.7% answered they would do that if possible. Thus, many intended to receive oral health education. Regarding a place for oral health education, the largest group(68.8%) considered it advisable to receive that education within the markets they belonged to. Conclusion : Age, education level and the period of store management were identified as the factors to affect the oral health behavior of the traditional market vendors. Therefore oral health education tailored to the characteristics of market vendors should be provided, and the development of customized oral health promotion programs is required as well.
Objectives : The purpose of this study was to examine the oral health awareness and attitude of traditional market vendors in an effort to provide information on systematic oral health care for adults. Methods : The subjects in this study were 384 traditional market vendors in South Jeolla Province. A self-administered survey and interviews were conducted to gather data, and the collected data were analyzed. Results : As for a time for toothbrushing, the largest group of the market vendors brushed their teeth before they had breakfast. The most common toothbrushing frequency was two times a day. As a result of asking them why they didn't brush their teeth after having lunch, the greatest group(43.7%) replied it's such a nuisance to take toothpaste and toothbrush with them. 58.6% made use of oral hygiene supplies, and the biggest group(40.9%) acquired information on oral health from TV, radio or books. Regarding self-rated oral health status, the largest group found themselves to be sort of in bad oral health. As a result of asking whether there's anything wrong with their oral health, the greatest group was distressed because of gum diseases. As to concern for oral health, the greatest group answered they were sort of concerned about it. Concerning awareness of the importance of oral health problems, the biggest group considered oral health problems to be very important. In relation to the impact of oral health on systemic health, the largest group answered systemic health was affected by oral health. 59.9% received dental treatment over the past year. As a result of asking why they putting off receiving dental treatment, the biggest group(32.8%) cited financial problems as the reason. As for experience of removing dental calculus, as many as 92.1% ever had their dental calculus removed, but just 27.3% did that on a regular basis. 16.1% underwent dental procedures employed by unqualified people, and this experience was more common among the respondents who received elementary school or lower education and who were at the age of 60 and up. The rate of the denture wearers stood at 19.5%, and as many as 58.7% didn't take off their dentures before they went to sleep. 18.2% took the free dental screening test, and 25.3% received oral health education. The rate of receiving oral health education was highest among the respondents who received college or higher education. In regard to preference for oral health education, the biggest group of the market vendors wanted to learn about the prevention and treatment of oral malodor. Their favorite method of oral health education was lectures given by dentists or dental hygienists. Concerning intention of receiving oral health education, 14.3% replied they would never fail to do that, and 74.7% answered they would do that if possible. Thus, many intended to receive oral health education. Regarding a place for oral health education, the largest group(68.8%) considered it advisable to receive that education within the markets they belonged to. Conclusion : Age, education level and the period of store management were identified as the factors to affect the oral health behavior of the traditional market vendors. Therefore oral health education tailored to the characteristics of market vendors should be provided, and the development of customized oral health promotion programs is required as well.
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