본 연구는 예술경영의 중심에 있는 공연예술, 공연예술이 존속하는 든든한 버팀목과 같은 우리나라 '극장'의 현재와 미래에 대해 고찰해보고자 시작되었다. 극장의 궁극적인 목표는 관객개발이며, 이들이 향유할 수 있는 연간 프로그램을 개발하고 운영하는 일이야말로 극장을 활성화하기 위해 필수불가결한 직무이다. 이에 극장의 시즌 프로그래밍, 좀 더 직접적인 표현으로는 시즌제로 불리어지는 주제에 대해 다루고자 한다. 연구의 주제 결정에 소신을 느껴 박차를 가하게 된 계기는, 바로 우리나라를 대표하는 공공극장인 국립극장에서 '국립레퍼토리시즌'의 시작됨을 공표한 당시이다. 더군다나 뒤이어 예술의전당에서도 10년 전의 시즌제를 재도입하겠다고 나섰다. 이는 국내 극장 운영에 있어서 매우 중요하며 피해갈 수 없는 사안이라 사려된다. 사실 우리나라 공연예술 분야에서 시즌이라는 개념은 잘 사용하지 않고 그만큼 정 착되지 않은 것이기에, 연구 자체의 논리성이라던가 객관적인 입장을 도출해내기란 쉽지 않을 수 있다. 그럼에도 불구하고 우리보다 월등히 앞선 미국이나 유럽 극장의 경우를 보았을 때, 필요성에 의해서라도 이러한 움직임을 시도해야 한다. 그런 의미에서 극장의 시즌제의 당연함과 중요성을 거듭 강조하며 이 연구를 진행하였다. 앞서 말한 대로 시즌제라는 것이 우리나라에서는 명확치 않은 개념이기에, 이것을 시행하는 대표적인 외국 극장의 사례와 우리나라의 사례를 각각 조사한 후 비교·분석하였다. 비교가 필요한 이론 연구이다 보니 국내·외 극장 간의 유사성에 중점을 두어 사례되는 극장을 선택하게 되었다. 본 연구 분야가 이론적인 성향보다는 실무적인, 현장성이 중요하다는 판단으로 업계 전문가 8인과의 심도 있는 인터뷰를 통한 제 2차 조사를 진행하였다. 이점은 특히 연구를 정리하고 결과를 제시하는 데에 일등공신이 되었으며 연구자가 가장 심 혈을 기울인 부분이라고 할 수 있겠다. 또한 앞선 사례 분석 연구에서 모호하거나 충분하지 못했던 내용이 전문가 인터뷰를 통해 보다 명확하고 구체적으로 보완되었다고 본다. 치밀하게 짜여진 질문은, 특히 후반에 '관객극대화를 위한 극장의 시즌 프로그래밍 운영방안'에 대해 단도직입적인 의견을 구했고, 매우 현실적인 답변을 얻는 데 일조하였다. 인터뷰 조사는 설문처럼 정확한 수치로 결과를 낼 수 없는 주관적인 연구 방법이다. 특히나 공연예술분야는 과학적이고 객관적인 성질의 것이 아니며, 조사대상 각각이 소속된 기관과 입장이 다르므로 인터뷰 답변을 정리하기 어려울 수 있으리라 우려했지만, 비교적 유사하고도 일관된 의견을 보였다. 시즌제의 장점만을 보았을 때, 이는 사전에 철저한 작품 계획으로 안정된 관객을 확보하게 되어 극장의 이미지 제고와 신뢰도를 쌓기에 더없이 좋은 방안이다. 전문가 인터뷰를 통해 의미 있게 인식한 점은 시즌제, 시즌 프로그래밍을 극장의 ...
본 연구는 예술경영의 중심에 있는 공연예술, 공연예술이 존속하는 든든한 버팀목과 같은 우리나라 '극장'의 현재와 미래에 대해 고찰해보고자 시작되었다. 극장의 궁극적인 목표는 관객개발이며, 이들이 향유할 수 있는 연간 프로그램을 개발하고 운영하는 일이야말로 극장을 활성화하기 위해 필수불가결한 직무이다. 이에 극장의 시즌 프로그래밍, 좀 더 직접적인 표현으로는 시즌제로 불리어지는 주제에 대해 다루고자 한다. 연구의 주제 결정에 소신을 느껴 박차를 가하게 된 계기는, 바로 우리나라를 대표하는 공공극장인 국립극장에서 '국립레퍼토리시즌'의 시작됨을 공표한 당시이다. 더군다나 뒤이어 예술의전당에서도 10년 전의 시즌제를 재도입하겠다고 나섰다. 이는 국내 극장 운영에 있어서 매우 중요하며 피해갈 수 없는 사안이라 사려된다. 사실 우리나라 공연예술 분야에서 시즌이라는 개념은 잘 사용하지 않고 그만큼 정 착되지 않은 것이기에, 연구 자체의 논리성이라던가 객관적인 입장을 도출해내기란 쉽지 않을 수 있다. 그럼에도 불구하고 우리보다 월등히 앞선 미국이나 유럽 극장의 경우를 보았을 때, 필요성에 의해서라도 이러한 움직임을 시도해야 한다. 그런 의미에서 극장의 시즌제의 당연함과 중요성을 거듭 강조하며 이 연구를 진행하였다. 앞서 말한 대로 시즌제라는 것이 우리나라에서는 명확치 않은 개념이기에, 이것을 시행하는 대표적인 외국 극장의 사례와 우리나라의 사례를 각각 조사한 후 비교·분석하였다. 비교가 필요한 이론 연구이다 보니 국내·외 극장 간의 유사성에 중점을 두어 사례되는 극장을 선택하게 되었다. 본 연구 분야가 이론적인 성향보다는 실무적인, 현장성이 중요하다는 판단으로 업계 전문가 8인과의 심도 있는 인터뷰를 통한 제 2차 조사를 진행하였다. 이점은 특히 연구를 정리하고 결과를 제시하는 데에 일등공신이 되었으며 연구자가 가장 심 혈을 기울인 부분이라고 할 수 있겠다. 또한 앞선 사례 분석 연구에서 모호하거나 충분하지 못했던 내용이 전문가 인터뷰를 통해 보다 명확하고 구체적으로 보완되었다고 본다. 치밀하게 짜여진 질문은, 특히 후반에 '관객극대화를 위한 극장의 시즌 프로그래밍 운영방안'에 대해 단도직입적인 의견을 구했고, 매우 현실적인 답변을 얻는 데 일조하였다. 인터뷰 조사는 설문처럼 정확한 수치로 결과를 낼 수 없는 주관적인 연구 방법이다. 특히나 공연예술분야는 과학적이고 객관적인 성질의 것이 아니며, 조사대상 각각이 소속된 기관과 입장이 다르므로 인터뷰 답변을 정리하기 어려울 수 있으리라 우려했지만, 비교적 유사하고도 일관된 의견을 보였다. 시즌제의 장점만을 보았을 때, 이는 사전에 철저한 작품 계획으로 안정된 관객을 확보하게 되어 극장의 이미지 제고와 신뢰도를 쌓기에 더없이 좋은 방안이다. 전문가 인터뷰를 통해 의미 있게 인식한 점은 시즌제, 시즌 프로그래밍을 극장의 콘텐츠를 잘 운영하기 위한 하나의 마케팅 툴로 보아야 한다는 것이다. 마케팅을 하기에 효과적인 방안이 바로 시즌제이다. 그 측면에서 보면 시즌제를 한다고만 하 는 형식이 중요한 게 아니라 얼마만큼 우수하고 매력적인 작품을 타겟과 선호에 맞게 꾸려 내실을 기할 수 있느냐는 것이다. 더욱 우선시 되어야 할 것은, 시즌제를 지탱할 수 있는 극장의 내·외부적 여건이 조성되어야 하며 저마다의 특성과 비전이 다르듯, 극장에 맞는 개성 있는 시즌 프로그램을 갖추어야 한다. 어떤 방안으로 포장되었던 간에, 시즌이라는 의미가 내포하듯 그것의 꾸준한 이어짐으로, 극장의 이미지를 규명하는 얼굴이 될 수 있도록, 나아가 우리나라 공연예술 발전에 윤활유가 될 수 있기를 기대한다.
본 연구는 예술경영의 중심에 있는 공연예술, 공연예술이 존속하는 든든한 버팀목과 같은 우리나라 '극장'의 현재와 미래에 대해 고찰해보고자 시작되었다. 극장의 궁극적인 목표는 관객개발이며, 이들이 향유할 수 있는 연간 프로그램을 개발하고 운영하는 일이야말로 극장을 활성화하기 위해 필수불가결한 직무이다. 이에 극장의 시즌 프로그래밍, 좀 더 직접적인 표현으로는 시즌제로 불리어지는 주제에 대해 다루고자 한다. 연구의 주제 결정에 소신을 느껴 박차를 가하게 된 계기는, 바로 우리나라를 대표하는 공공극장인 국립극장에서 '국립레퍼토리시즌'의 시작됨을 공표한 당시이다. 더군다나 뒤이어 예술의전당에서도 10년 전의 시즌제를 재도입하겠다고 나섰다. 이는 국내 극장 운영에 있어서 매우 중요하며 피해갈 수 없는 사안이라 사려된다. 사실 우리나라 공연예술 분야에서 시즌이라는 개념은 잘 사용하지 않고 그만큼 정 착되지 않은 것이기에, 연구 자체의 논리성이라던가 객관적인 입장을 도출해내기란 쉽지 않을 수 있다. 그럼에도 불구하고 우리보다 월등히 앞선 미국이나 유럽 극장의 경우를 보았을 때, 필요성에 의해서라도 이러한 움직임을 시도해야 한다. 그런 의미에서 극장의 시즌제의 당연함과 중요성을 거듭 강조하며 이 연구를 진행하였다. 앞서 말한 대로 시즌제라는 것이 우리나라에서는 명확치 않은 개념이기에, 이것을 시행하는 대표적인 외국 극장의 사례와 우리나라의 사례를 각각 조사한 후 비교·분석하였다. 비교가 필요한 이론 연구이다 보니 국내·외 극장 간의 유사성에 중점을 두어 사례되는 극장을 선택하게 되었다. 본 연구 분야가 이론적인 성향보다는 실무적인, 현장성이 중요하다는 판단으로 업계 전문가 8인과의 심도 있는 인터뷰를 통한 제 2차 조사를 진행하였다. 이점은 특히 연구를 정리하고 결과를 제시하는 데에 일등공신이 되었으며 연구자가 가장 심 혈을 기울인 부분이라고 할 수 있겠다. 또한 앞선 사례 분석 연구에서 모호하거나 충분하지 못했던 내용이 전문가 인터뷰를 통해 보다 명확하고 구체적으로 보완되었다고 본다. 치밀하게 짜여진 질문은, 특히 후반에 '관객극대화를 위한 극장의 시즌 프로그래밍 운영방안'에 대해 단도직입적인 의견을 구했고, 매우 현실적인 답변을 얻는 데 일조하였다. 인터뷰 조사는 설문처럼 정확한 수치로 결과를 낼 수 없는 주관적인 연구 방법이다. 특히나 공연예술분야는 과학적이고 객관적인 성질의 것이 아니며, 조사대상 각각이 소속된 기관과 입장이 다르므로 인터뷰 답변을 정리하기 어려울 수 있으리라 우려했지만, 비교적 유사하고도 일관된 의견을 보였다. 시즌제의 장점만을 보았을 때, 이는 사전에 철저한 작품 계획으로 안정된 관객을 확보하게 되어 극장의 이미지 제고와 신뢰도를 쌓기에 더없이 좋은 방안이다. 전문가 인터뷰를 통해 의미 있게 인식한 점은 시즌제, 시즌 프로그래밍을 극장의 콘텐츠를 잘 운영하기 위한 하나의 마케팅 툴로 보아야 한다는 것이다. 마케팅을 하기에 효과적인 방안이 바로 시즌제이다. 그 측면에서 보면 시즌제를 한다고만 하 는 형식이 중요한 게 아니라 얼마만큼 우수하고 매력적인 작품을 타겟과 선호에 맞게 꾸려 내실을 기할 수 있느냐는 것이다. 더욱 우선시 되어야 할 것은, 시즌제를 지탱할 수 있는 극장의 내·외부적 여건이 조성되어야 하며 저마다의 특성과 비전이 다르듯, 극장에 맞는 개성 있는 시즌 프로그램을 갖추어야 한다. 어떤 방안으로 포장되었던 간에, 시즌이라는 의미가 내포하듯 그것의 꾸준한 이어짐으로, 극장의 이미지를 규명하는 얼굴이 될 수 있도록, 나아가 우리나라 공연예술 발전에 윤활유가 될 수 있기를 기대한다.
A Study on the Operational Methods of Theater’s Season Program to Achieve Audience Maximization
This study began with the intention of examining the present state of theaters which serve as the foundation of performing arts, the very core of art management, and further forecast the...
A Study on the Operational Methods of Theater’s Season Program to Achieve Audience Maximization
This study began with the intention of examining the present state of theaters which serve as the foundation of performing arts, the very core of art management, and further forecast the future of said institution. Ultimate goal of a theater is developing audiences, and an essential duty that must be carried in order to facilitate theaters is the development and operation of annual programs that are to be enjoyed by the audiences. Thus, this study’s main topic is the season programming of theaters. My decision to deal with such subject was made upon receiving the news that National Theater of Korea, a representative public theater, announced to adopt a year-round seasonal repertoire. Furthermore, soon after, Seoul Arts Center also determined to re-adopt a season programming system which used to be implemented 10 years ago. This, in my consideration, is an inevitable task and issue of great importance that must be treated in the field of theater management. It can be difficult to draw an impartial conclusion or build a logic structure for the research, since the concept of season is not much used in Korea’s performing arts world, and thus has not yet been firmly established. However, as has been shown in the cases of the theaters of United States or Europe, both who are by far ahead of Korea, this new change for us to join their ranks is inevitable, or necessary at the very least. Therefore this research was done with repeated emphasis on appropriateness and importance of season programming. As mentioned earlier, the season concept is unclear in Korea’s setting, and thus this study compared and cross checked representative cases of foreign theaters with that of Korea. Regarding the nature of such approach, sample theaters were selected based on similarity between foreign and domestic theaters. This study also includes in-depth interviews with an expert group of eight people, which was based on an idea that work experience and skills are very important. I dare to say that these interviews would be the crux of this study. This is because it would be conducive to make this paper more transparent and logical. During the interview, I required the specialists' professional point of view regarding the operational methods of the theater's season program to achieve the audience maximization. However, you can not conclude in an absolute, objective result from interviews unlike surveys. Even though the Arts is hard to measure its essence through mathematical analysis and the interviewees have their own role and different interest, the answers have consistently given out similar ideas. All the experts consider that the theater season program is the best choice not only to reorganize the theater's brand-image, but to maintain the number of audiences and the trust itself. Their advice converges at one point that the theater season program would be an efficient marketing-tool to develop contents of theater and to keep its quality. I emphasize the internal and external infrastructure of a theater. It is the starting point to establish the striking season program and to select outstanding repertoires, based upon the proper analyzation of spectators' preference and the character of a theater. In conclusion, the theater’s season program would contribute to the renovation of the brand-image of theater and activate momentum of performing arts in Korea.
A Study on the Operational Methods of Theater’s Season Program to Achieve Audience Maximization
This study began with the intention of examining the present state of theaters which serve as the foundation of performing arts, the very core of art management, and further forecast the future of said institution. Ultimate goal of a theater is developing audiences, and an essential duty that must be carried in order to facilitate theaters is the development and operation of annual programs that are to be enjoyed by the audiences. Thus, this study’s main topic is the season programming of theaters. My decision to deal with such subject was made upon receiving the news that National Theater of Korea, a representative public theater, announced to adopt a year-round seasonal repertoire. Furthermore, soon after, Seoul Arts Center also determined to re-adopt a season programming system which used to be implemented 10 years ago. This, in my consideration, is an inevitable task and issue of great importance that must be treated in the field of theater management. It can be difficult to draw an impartial conclusion or build a logic structure for the research, since the concept of season is not much used in Korea’s performing arts world, and thus has not yet been firmly established. However, as has been shown in the cases of the theaters of United States or Europe, both who are by far ahead of Korea, this new change for us to join their ranks is inevitable, or necessary at the very least. Therefore this research was done with repeated emphasis on appropriateness and importance of season programming. As mentioned earlier, the season concept is unclear in Korea’s setting, and thus this study compared and cross checked representative cases of foreign theaters with that of Korea. Regarding the nature of such approach, sample theaters were selected based on similarity between foreign and domestic theaters. This study also includes in-depth interviews with an expert group of eight people, which was based on an idea that work experience and skills are very important. I dare to say that these interviews would be the crux of this study. This is because it would be conducive to make this paper more transparent and logical. During the interview, I required the specialists' professional point of view regarding the operational methods of the theater's season program to achieve the audience maximization. However, you can not conclude in an absolute, objective result from interviews unlike surveys. Even though the Arts is hard to measure its essence through mathematical analysis and the interviewees have their own role and different interest, the answers have consistently given out similar ideas. All the experts consider that the theater season program is the best choice not only to reorganize the theater's brand-image, but to maintain the number of audiences and the trust itself. Their advice converges at one point that the theater season program would be an efficient marketing-tool to develop contents of theater and to keep its quality. I emphasize the internal and external infrastructure of a theater. It is the starting point to establish the striking season program and to select outstanding repertoires, based upon the proper analyzation of spectators' preference and the character of a theater. In conclusion, the theater’s season program would contribute to the renovation of the brand-image of theater and activate momentum of performing arts in Korea.
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