2차원 수리모형실험에 의한 와록블록 방파제의 반사율 특성에 관한 연구 (The) Study of Reflection Rate Characteristic of Warock Block Breakwater due to Two Dimensional Hydraulic Physical Model원문보기
현재 우리나라의 항만건설에서 직립소파블록의 사용은 과거부터 현재까지 연구되어 시공되어 왔다. 이는 가장 간단한 소파구조물로서 직립식보다 반사효과, 월파량 감소 전달파고 감소 등으로 잘 알려져 왔다. 그러나 미관이나 이용측면에서 효율성이 매우 낮아 최근에는 거의 설치하지 않고 가능한 시공성 및 해안공학적으로 수리특성이 좋은 블록을 이용하고 있다. 와록블록도 이중에서 하나의 블록 구조물로서 초기단계에 일본에서 개발되어 우리나라에는 2000년 후반에 시공되면서 아직 일반화 되지 않는 구조물이다. 그러나 최근에 접어들어 어항을 개발하여 미항으로 만들자는 요구와 함께 와록블록을 이용한 방파제나 안벽, ...
현재 우리나라의 항만건설에서 직립소파블록의 사용은 과거부터 현재까지 연구되어 시공되어 왔다. 이는 가장 간단한 소파구조물로서 직립식보다 반사효과, 월파량 감소 전달파고 감소 등으로 잘 알려져 왔다. 그러나 미관이나 이용측면에서 효율성이 매우 낮아 최근에는 거의 설치하지 않고 가능한 시공성 및 해안공학적으로 수리특성이 좋은 블록을 이용하고 있다. 와록블록도 이중에서 하나의 블록 구조물로서 초기단계에 일본에서 개발되어 우리나라에는 2000년 후반에 시공되면서 아직 일반화 되지 않는 구조물이다. 그러나 최근에 접어들어 어항을 개발하여 미항으로 만들자는 요구와 함께 와록블록을 이용한 방파제나 안벽, 물양장 등이 구축되고 있는 실정이다. 본격적인 어항 개발이 이루어지면 국내에서도 다양한 블록을 이용한 구조물이 항만설계기술의 발전과 함께 우수성이 있는 신 소파블록을 다양하게 개발․사용할 수 있는 계기가 도래 될 것이다. 와록블록을 바탕으로 신 소파블록을 개발하기 위해 본 연구에서는 주파수 스펙트럼을 고려한 불규칙파를 적용하여 실험을 수행하였으며 Bretschneider-Mitsuyasu Energy Spectrum 파랑을 발생시켜 실험파를 검정한 후 파고별로 유의파 주기를 가지는 파를 조파하여 각 구조물 별로 반사율을 측정하고 분석하였다. 따라서 본 연구의 목적은 와록블록으로 구축된 어항구조물의 피해를 최소화하고 항내 정온도를 확보할 목적으로 소파성능, 시공성 및 이용성의 측면에서 우수한 와록 직립소파블록이 구조물 또는 방파시설의 배후면에 설치되었을 경우에 대한 2차원 수리모형실험을 규칙파와 불규칙파로 구조물의 안정성과 적용성을 검토하고 수리학적 특성인 반사율, 전달율, 월파량을 도출하고자 하였다.
현재 우리나라의 항만건설에서 직립소파블록의 사용은 과거부터 현재까지 연구되어 시공되어 왔다. 이는 가장 간단한 소파구조물로서 직립식보다 반사효과, 월파량 감소 전달파고 감소 등으로 잘 알려져 왔다. 그러나 미관이나 이용측면에서 효율성이 매우 낮아 최근에는 거의 설치하지 않고 가능한 시공성 및 해안공학적으로 수리특성이 좋은 블록을 이용하고 있다. 와록블록도 이중에서 하나의 블록 구조물로서 초기단계에 일본에서 개발되어 우리나라에는 2000년 후반에 시공되면서 아직 일반화 되지 않는 구조물이다. 그러나 최근에 접어들어 어항을 개발하여 미항으로 만들자는 요구와 함께 와록블록을 이용한 방파제나 안벽, 물양장 등이 구축되고 있는 실정이다. 본격적인 어항 개발이 이루어지면 국내에서도 다양한 블록을 이용한 구조물이 항만설계기술의 발전과 함께 우수성이 있는 신 소파블록을 다양하게 개발․사용할 수 있는 계기가 도래 될 것이다. 와록블록을 바탕으로 신 소파블록을 개발하기 위해 본 연구에서는 주파수 스펙트럼을 고려한 불규칙파를 적용하여 실험을 수행하였으며 Bretschneider-Mitsuyasu Energy Spectrum 파랑을 발생시켜 실험파를 검정한 후 파고별로 유의파 주기를 가지는 파를 조파하여 각 구조물 별로 반사율을 측정하고 분석하였다. 따라서 본 연구의 목적은 와록블록으로 구축된 어항구조물의 피해를 최소화하고 항내 정온도를 확보할 목적으로 소파성능, 시공성 및 이용성의 측면에서 우수한 와록 직립소파블록이 구조물 또는 방파시설의 배후면에 설치되었을 경우에 대한 2차원 수리모형실험을 규칙파와 불규칙파로 구조물의 안정성과 적용성을 검토하고 수리학적 특성인 반사율, 전달율, 월파량을 도출하고자 하였다.
Securing the harbor tranquility is the most important issue in the harbor design. Required harbor tranquility is primarily resolved by counter facilities such as breakwater, but port even if carefully designed is generally worse than originally expected harbor tranquility in design by acting in comb...
Securing the harbor tranquility is the most important issue in the harbor design. Required harbor tranquility is primarily resolved by counter facilities such as breakwater, but port even if carefully designed is generally worse than originally expected harbor tranquility in design by acting in combination of transmitted waves at the counter facilities such as breakwater, waves occur inside of a harbor, ship waves, long period waves and secondary undulation accompanied by random wave group and reflection waves by harbor structures when actually look at the operational phase. Amplification phenomenon of the wave heights by reflection waves by harbor structures also will be a problem for tranquility. This situation has a huge impact on safety of mooring ship in case of the approach of the extraordinary wave as well as decreases the harbor operation rate. Therefore, in foreign countries designing the harbor structure by using vertical wave dissipating block for the wave height reduction of the inside of a harbor or the front of the quay wall has been a trend for a long time. The 64 kinds of wave dissipating blocks considering the topography and construction conditions are being used in Japan, and various development about new dissipating blocks has excellence have been actively conducted in Korea, but there is a lack of constructions of another block in addition to TTP because the problem is sensitive to the responsibility as well as the economical efficiency when a new technology is introduced. In Korea, the use of vertical wave dissipating block is in the early stage in port construction and there was no ample opportunity to develope and use various new dissipating block has excellence even though domestic port design technology has significantly developed from the 1960s until now. Therefore, this study conducted two dimensional hydraulic model experiment and analyzed reflection rate, transportation rate, and overtopping volume as the main hydraulic characteristic and evaluate structural stability at the same time by using regular and irregular wave to secure the harbor tranquility and to minimize the damage of harbor structures in case the warock block has the outstanding wave absorbing performance, workability and usability has been installed at the rear side of harbor structure such as breakwater and lighter's wharf. As a result, this study confirmed the reduction effect about reflection rate and overtopping volume in the inside of harbor that demand harbor tranquility make a decision that application of warock dissipating block is quite practicable considering the characteristics of coastal area through the hydraulic model experiment.
Securing the harbor tranquility is the most important issue in the harbor design. Required harbor tranquility is primarily resolved by counter facilities such as breakwater, but port even if carefully designed is generally worse than originally expected harbor tranquility in design by acting in combination of transmitted waves at the counter facilities such as breakwater, waves occur inside of a harbor, ship waves, long period waves and secondary undulation accompanied by random wave group and reflection waves by harbor structures when actually look at the operational phase. Amplification phenomenon of the wave heights by reflection waves by harbor structures also will be a problem for tranquility. This situation has a huge impact on safety of mooring ship in case of the approach of the extraordinary wave as well as decreases the harbor operation rate. Therefore, in foreign countries designing the harbor structure by using vertical wave dissipating block for the wave height reduction of the inside of a harbor or the front of the quay wall has been a trend for a long time. The 64 kinds of wave dissipating blocks considering the topography and construction conditions are being used in Japan, and various development about new dissipating blocks has excellence have been actively conducted in Korea, but there is a lack of constructions of another block in addition to TTP because the problem is sensitive to the responsibility as well as the economical efficiency when a new technology is introduced. In Korea, the use of vertical wave dissipating block is in the early stage in port construction and there was no ample opportunity to develope and use various new dissipating block has excellence even though domestic port design technology has significantly developed from the 1960s until now. Therefore, this study conducted two dimensional hydraulic model experiment and analyzed reflection rate, transportation rate, and overtopping volume as the main hydraulic characteristic and evaluate structural stability at the same time by using regular and irregular wave to secure the harbor tranquility and to minimize the damage of harbor structures in case the warock block has the outstanding wave absorbing performance, workability and usability has been installed at the rear side of harbor structure such as breakwater and lighter's wharf. As a result, this study confirmed the reduction effect about reflection rate and overtopping volume in the inside of harbor that demand harbor tranquility make a decision that application of warock dissipating block is quite practicable considering the characteristics of coastal area through the hydraulic model experiment.
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