본 연구에서는 Wee 클래스의 운영전반을 평가하기 위하여 Wee 클래스의 평가지표를 개발하고 이에 대한 타당성을 검증하였다. 이를 위해 문헌연구와 전문가면접을 통해 초안을 제작하였다. 전문상담교사, 학교장, Wee 클래스 소속부서의 부장, 교과교사, 학교상담전공 교수가 포함된 Wee 클래스관련 이해관계자 총 23명을 섭외하여 이들을 대상으로 제작된 초안에 대한 총 2회의 델파이 조사를 실시하고 최종적으로 Wee 클래스 평가지표를 완성하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 델파이 조사에 의해서 최종적으로 41개의 Wee 클래스 평가지표가 개발되었다. 둘째, Wee 클래스의 전용공간의 확보와 프로그램의 적절성, 수요자 만족도, 기준인력의 확보, ...
본 연구에서는 Wee 클래스의 운영전반을 평가하기 위하여 Wee 클래스의 평가지표를 개발하고 이에 대한 타당성을 검증하였다. 이를 위해 문헌연구와 전문가면접을 통해 초안을 제작하였다. 전문상담교사, 학교장, Wee 클래스 소속부서의 부장, 교과교사, 학교상담전공 교수가 포함된 Wee 클래스관련 이해관계자 총 23명을 섭외하여 이들을 대상으로 제작된 초안에 대한 총 2회의 델파이 조사를 실시하고 최종적으로 Wee 클래스 평가지표를 완성하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 델파이 조사에 의해서 최종적으로 41개의 Wee 클래스 평가지표가 개발되었다. 둘째, Wee 클래스의 전용공간의 확보와 프로그램의 적절성, 수요자 만족도, 기준인력의 확보, 사례관리의 지속성, 개인상담 실적 등의 지표가 Wee 클래스의 운영에 있어 중요한 역할을 하는 항목임을 알 수 있었다. 셋째, 이해관계자집단에 따라 평가지표에 대한 의견의 차이가 존재함을 확인할 수 있었다. 전문상담교사집단은 다른 집단에 비해 동료교사의 지지와 협조, 부서 간 원활한 소통을 Wee 클래스 운영에 있어 좀 더 중요한 요인으로 인식하였고 교장집단의 경우 학생의 변화를 측정하는 지표를 중요한 요인으로 인식하고 있었다. 본 연구의 의의는 내용타당성을 검토한 Wee 클래스 평가지표를 개발하였다는 점과 실제 현장에 이해관계자들이 가장 중요시 여기는 것이 무엇인지 밝혀내었다는 점이다. 마지막으로 본 연구의 Wee 클래스 평가지표는 향후 Wee 클래스의 운영의 질을 향상시킬 단초를 마련하였다는 점에서 의의를 갖는다.
본 연구에서는 Wee 클래스의 운영전반을 평가하기 위하여 Wee 클래스의 평가지표를 개발하고 이에 대한 타당성을 검증하였다. 이를 위해 문헌연구와 전문가면접을 통해 초안을 제작하였다. 전문상담교사, 학교장, Wee 클래스 소속부서의 부장, 교과교사, 학교상담전공 교수가 포함된 Wee 클래스관련 이해관계자 총 23명을 섭외하여 이들을 대상으로 제작된 초안에 대한 총 2회의 델파이 조사를 실시하고 최종적으로 Wee 클래스 평가지표를 완성하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 델파이 조사에 의해서 최종적으로 41개의 Wee 클래스 평가지표가 개발되었다. 둘째, Wee 클래스의 전용공간의 확보와 프로그램의 적절성, 수요자 만족도, 기준인력의 확보, 사례관리의 지속성, 개인상담 실적 등의 지표가 Wee 클래스의 운영에 있어 중요한 역할을 하는 항목임을 알 수 있었다. 셋째, 이해관계자집단에 따라 평가지표에 대한 의견의 차이가 존재함을 확인할 수 있었다. 전문상담교사집단은 다른 집단에 비해 동료교사의 지지와 협조, 부서 간 원활한 소통을 Wee 클래스 운영에 있어 좀 더 중요한 요인으로 인식하였고 교장집단의 경우 학생의 변화를 측정하는 지표를 중요한 요인으로 인식하고 있었다. 본 연구의 의의는 내용타당성을 검토한 Wee 클래스 평가지표를 개발하였다는 점과 실제 현장에 이해관계자들이 가장 중요시 여기는 것이 무엇인지 밝혀내었다는 점이다. 마지막으로 본 연구의 Wee 클래스 평가지표는 향후 Wee 클래스의 운영의 질을 향상시킬 단초를 마련하였다는 점에서 의의를 갖는다.
This study developed evaluation indicators of Wee Class and verified its validity in order to evaluate its overall operations. For this purpose, a draft was prepared through literature review and interviews with professionals. A total of 23 stakeholders in Wee Class including school counselors, prin...
This study developed evaluation indicators of Wee Class and verified its validity in order to evaluate its overall operations. For this purpose, a draft was prepared through literature review and interviews with professionals. A total of 23 stakeholders in Wee Class including school counselors, principals, heads of department of Wee Class, subject teachers and professors of school counseling were selected to run Delphi method. The Delphi method was used for the draft prepared for them carried out two times. Finally, the evaluation indicators of Wee Class were completed. The major findings of this study follow. First, by the Delphi method, finally 41 evaluation indicators of Wee Class were developed. Second, it was found that indices such as securing a space exclusively for Wee Class, adequacy of the program, the consumers’ satisfaction, securing basic manpower, the continuity of case management and individual counseling performance played important roles in operating Wee Class. Third, it was found that opinions about the evaluation indicators differed depending on each group of the stakeholders. The professional counselor group perceived the support and cooperation of colleagues and smooth communication between departments as more important factors for the operations of Wee Class compared to the other groups while the principals group perceived the index measuring changes in students as an important factor. According to the results, this study has significances in that it developed evaluation indicators of Wee Class of which the content validity was verified and determined what the stakeholders attached the most importance to in the actual field. Lastly, the evaluation indicators of Wee Class in this study has a significance in that they prepared a key to enhance the quality of the operations of Wee Class in the future.
This study developed evaluation indicators of Wee Class and verified its validity in order to evaluate its overall operations. For this purpose, a draft was prepared through literature review and interviews with professionals. A total of 23 stakeholders in Wee Class including school counselors, principals, heads of department of Wee Class, subject teachers and professors of school counseling were selected to run Delphi method. The Delphi method was used for the draft prepared for them carried out two times. Finally, the evaluation indicators of Wee Class were completed. The major findings of this study follow. First, by the Delphi method, finally 41 evaluation indicators of Wee Class were developed. Second, it was found that indices such as securing a space exclusively for Wee Class, adequacy of the program, the consumers’ satisfaction, securing basic manpower, the continuity of case management and individual counseling performance played important roles in operating Wee Class. Third, it was found that opinions about the evaluation indicators differed depending on each group of the stakeholders. The professional counselor group perceived the support and cooperation of colleagues and smooth communication between departments as more important factors for the operations of Wee Class compared to the other groups while the principals group perceived the index measuring changes in students as an important factor. According to the results, this study has significances in that it developed evaluation indicators of Wee Class of which the content validity was verified and determined what the stakeholders attached the most importance to in the actual field. Lastly, the evaluation indicators of Wee Class in this study has a significance in that they prepared a key to enhance the quality of the operations of Wee Class in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.