전 세계적으로 천연가스, 수소 등의 친환경에너지를 이용한 자동차의 보급이 증가하고 있다. 천연가스와 수소를 연료로 사용하기 위해 가스를 고압으로 압축하는 방식을 채택하고 있으며, 주행거리를 위하여 가능한 높은 압력으로 저장할 수 있는 연료저장시스템 개발이 필요하다. 대한민국에서는 연료저장시스템의 핵심기술인 복합용기의 안전성 확보가 가장 중요한 이슈가 되고 있으며 특히 Type3와 Type4 복합용기 안전성에 대한 검증이 진행 중이다. 본 연구에서는 고압가스를 저장하는 Type3와 Type4 복합용기의 내부 온도변화 특성을 확인하기 위하여 가스반복시험설비를 활용, 용기내 상, 중, 하 각각 4개씩 총 12개의 ...
전 세계적으로 천연가스, 수소 등의 친환경에너지를 이용한 자동차의 보급이 증가하고 있다. 천연가스와 수소를 연료로 사용하기 위해 가스를 고압으로 압축하는 방식을 채택하고 있으며, 주행거리를 위하여 가능한 높은 압력으로 저장할 수 있는 연료저장시스템 개발이 필요하다. 대한민국에서는 연료저장시스템의 핵심기술인 복합용기의 안전성 확보가 가장 중요한 이슈가 되고 있으며 특히 Type3와 Type4 복합용기 안전성에 대한 검증이 진행 중이다. 본 연구에서는 고압가스를 저장하는 Type3와 Type4 복합용기의 내부 온도변화 특성을 확인하기 위하여 가스반복시험설비를 활용, 용기내 상, 중, 하 각각 4개씩 총 12개의 온도센서를 장착하여 고압가스 충전 시에 용기 내부에서 발생되는 온도변화를 측정하였다. 그 결과, 고압가스를 빠르게 충전 할 때 많은 양의 압축열이 발생하며 라이너 재료의 열전도도 등 물리적 특성 및 복합재 두께에 따라 용기 내부온도 변화가 Type4에서 더 크게 나타나는 것을 확인하였다.
전 세계적으로 천연가스, 수소 등의 친환경에너지를 이용한 자동차의 보급이 증가하고 있다. 천연가스와 수소를 연료로 사용하기 위해 가스를 고압으로 압축하는 방식을 채택하고 있으며, 주행거리를 위하여 가능한 높은 압력으로 저장할 수 있는 연료저장시스템 개발이 필요하다. 대한민국에서는 연료저장시스템의 핵심기술인 복합용기의 안전성 확보가 가장 중요한 이슈가 되고 있으며 특히 Type3와 Type4 복합용기 안전성에 대한 검증이 진행 중이다. 본 연구에서는 고압가스를 저장하는 Type3와 Type4 복합용기의 내부 온도변화 특성을 확인하기 위하여 가스반복시험설비를 활용, 용기내 상, 중, 하 각각 4개씩 총 12개의 온도센서를 장착하여 고압가스 충전 시에 용기 내부에서 발생되는 온도변화를 측정하였다. 그 결과, 고압가스를 빠르게 충전 할 때 많은 양의 압축열이 발생하며 라이너 재료의 열전도도 등 물리적 특성 및 복합재 두께에 따라 용기 내부온도 변화가 Type4에서 더 크게 나타나는 것을 확인하였다.
The number of eco friendly vehicle, which is using green energy such as natural gas(NG) and hydrogen(H2), is rapidly increasing in the world. Almost all of the car manufacturers are adopting the pressurizing fuel method to storage gas. The fuel storage system which can pressurize the fuel as high as...
The number of eco friendly vehicle, which is using green energy such as natural gas(NG) and hydrogen(H2), is rapidly increasing in the world. Almost all of the car manufacturers are adopting the pressurizing fuel method to storage gas. The fuel storage system which can pressurize the fuel as high as possible is necessary to maximize the mileage of the vehicle. In Korea, the most important issue is that makes sure of safety of the fuel storage system, and several tests are performed to verify safety of the composite cylinder especially for Type3 and Type4. In this research, an empirical study on the internal temperature change of Type3 and Type4 composite cylinder during filling is performed by gas cycling test equipment. In order to measure the temperature, totally twelve sensors(every four sensors on the top, middle and bottom) are installed in each cylinder. As a consequence, large amount of compression heat is generated during rapid filling,and the result, temperature change in Type4 is greater than Type3, is confirmed depending on property of the liner material such as thermal conductivity and thickness of carbon composite.
The number of eco friendly vehicle, which is using green energy such as natural gas(NG) and hydrogen(H2), is rapidly increasing in the world. Almost all of the car manufacturers are adopting the pressurizing fuel method to storage gas. The fuel storage system which can pressurize the fuel as high as possible is necessary to maximize the mileage of the vehicle. In Korea, the most important issue is that makes sure of safety of the fuel storage system, and several tests are performed to verify safety of the composite cylinder especially for Type3 and Type4. In this research, an empirical study on the internal temperature change of Type3 and Type4 composite cylinder during filling is performed by gas cycling test equipment. In order to measure the temperature, totally twelve sensors(every four sensors on the top, middle and bottom) are installed in each cylinder. As a consequence, large amount of compression heat is generated during rapid filling,and the result, temperature change in Type4 is greater than Type3, is confirmed depending on property of the liner material such as thermal conductivity and thickness of carbon composite.
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