본 연구에서는 빠르게 급변 화되고 있는 사회와 수많은 정보를 통해 알게 되는 것이 많아지고 있는 21세기 시대에 살고 있는 것을 지각해야 한다. 이를 통해 다양한 것에 접해 보고 정보를 가지고 쉽게 이해할 수 있어야 한다. 시각적으로 보고 배우는 것에 익숙해지는 오늘날 교육에서도 마찬가지로 적용해야 하며 학습할 수 있도록 환경을 마련해야 한다. 이에 본 연구는 학습자 스스로 수업을 계획하고, 탐구하여 주제를 선정하고, 표현, 반성, 일지로 기록하는 아트 프로펠(Arts propel)학습법으로 미술수업을 설계해 보고 연구해 보는 것에 중점을 두었다. 실제 수업시 이해를 돕기 위한 아트 프로펠의 이론적인 부분과 실제적 ...
본 연구에서는 빠르게 급변 화되고 있는 사회와 수많은 정보를 통해 알게 되는 것이 많아지고 있는 21세기 시대에 살고 있는 것을 지각해야 한다. 이를 통해 다양한 것에 접해 보고 정보를 가지고 쉽게 이해할 수 있어야 한다. 시각적으로 보고 배우는 것에 익숙해지는 오늘날 교육에서도 마찬가지로 적용해야 하며 학습할 수 있도록 환경을 마련해야 한다. 이에 본 연구는 학습자 스스로 수업을 계획하고, 탐구하여 주제를 선정하고, 표현, 반성, 일지로 기록하는 아트 프로펠(Arts propel)학습법으로 미술수업을 설계해 보고 연구해 보는 것에 중점을 두었다. 실제 수업시 이해를 돕기 위한 아트 프로펠의 이론적인 부분과 실제적 교사의 역할과 방향, 아트 프로펠 적용 수업 기록으로 방향을 잡았다. 이 설계에서 교사는 피드백을 제시한다. 그리고 학습자는 주제 탐색- 일지- 평가를 기록한다. 교사가 주는 피드백은 영화(화가의 스토리를 다룬 미술영화)의 영상 매체를 통해 영화를 감상하며 교사는 학습자에게 피드백을 제시해 주어 학습 동기를 전달하고 이에 학습자는 주제(사고)망 제시-관련자료 탐색-주제 분석, 주제 선정 단계- 작품계획, 창작일지 기록-포트폴리오-작품발표를 평가를 바탕으로 제시했다. 이를 바탕으로 명화 작품의 재해석인 단원명을 적용해 보았으며 이에 따른 교수-학습 지도안과, 교사의 유인물(창작일지, 학습감상지)를 제시하여 아트 프로펠 학습법의 이해를 높이는데 중점을 두었다. 명화의 재해석으로 학습자의 눈높이를 맞추어 주어 재료 선정으로 미술의 다양한 재료 탐색과 기존의 명화 작품을 통한 관찰과 해석으로 예술 작품을 스스로 재해석 할 수 있다. 학습자의 역할의 비중이 큰 이 수업은 자기 주도적인 성향이 강하게 있고 다중지능을 이론을 배경으로 한 학습을 미술 과목에서 접해 볼 수 있는 수업인 것이다. 스스로가 주도가 되어 창작일지를 통해 많은 정보를 수집하고, 기록하여 관심사를 충분히 인정받고 생각을 기록하는 습관이 형성되었을 때 자연스럽게 일지를 활용하는 방법을 배우는 것 또한 아트 프로펠 학습에서는 큰 배움을 얻게 된다. 교사와 학생은 상호작용을 통해 대화와 아이디어를 받고 이것은 또한 동료들의 토론 수업으로 자유로운 학습의 참여도를 증진시켰다. 즉 아트 프로펠을 이용한 학습은 스스로 학습을 계획하고, 문서를 작성해 가며 반성을 통해 작품과 제작 과정을 성찰 할 수 있는 학습법을 익히고 자신감을 키워주는 역할을 한다.
본 연구에서는 빠르게 급변 화되고 있는 사회와 수많은 정보를 통해 알게 되는 것이 많아지고 있는 21세기 시대에 살고 있는 것을 지각해야 한다. 이를 통해 다양한 것에 접해 보고 정보를 가지고 쉽게 이해할 수 있어야 한다. 시각적으로 보고 배우는 것에 익숙해지는 오늘날 교육에서도 마찬가지로 적용해야 하며 학습할 수 있도록 환경을 마련해야 한다. 이에 본 연구는 학습자 스스로 수업을 계획하고, 탐구하여 주제를 선정하고, 표현, 반성, 일지로 기록하는 아트 프로펠(Arts propel)학습법으로 미술수업을 설계해 보고 연구해 보는 것에 중점을 두었다. 실제 수업시 이해를 돕기 위한 아트 프로펠의 이론적인 부분과 실제적 교사의 역할과 방향, 아트 프로펠 적용 수업 기록으로 방향을 잡았다. 이 설계에서 교사는 피드백을 제시한다. 그리고 학습자는 주제 탐색- 일지- 평가를 기록한다. 교사가 주는 피드백은 영화(화가의 스토리를 다룬 미술영화)의 영상 매체를 통해 영화를 감상하며 교사는 학습자에게 피드백을 제시해 주어 학습 동기를 전달하고 이에 학습자는 주제(사고)망 제시-관련자료 탐색-주제 분석, 주제 선정 단계- 작품계획, 창작일지 기록-포트폴리오-작품발표를 평가를 바탕으로 제시했다. 이를 바탕으로 명화 작품의 재해석인 단원명을 적용해 보았으며 이에 따른 교수-학습 지도안과, 교사의 유인물(창작일지, 학습감상지)를 제시하여 아트 프로펠 학습법의 이해를 높이는데 중점을 두었다. 명화의 재해석으로 학습자의 눈높이를 맞추어 주어 재료 선정으로 미술의 다양한 재료 탐색과 기존의 명화 작품을 통한 관찰과 해석으로 예술 작품을 스스로 재해석 할 수 있다. 학습자의 역할의 비중이 큰 이 수업은 자기 주도적인 성향이 강하게 있고 다중지능을 이론을 배경으로 한 학습을 미술 과목에서 접해 볼 수 있는 수업인 것이다. 스스로가 주도가 되어 창작일지를 통해 많은 정보를 수집하고, 기록하여 관심사를 충분히 인정받고 생각을 기록하는 습관이 형성되었을 때 자연스럽게 일지를 활용하는 방법을 배우는 것 또한 아트 프로펠 학습에서는 큰 배움을 얻게 된다. 교사와 학생은 상호작용을 통해 대화와 아이디어를 받고 이것은 또한 동료들의 토론 수업으로 자유로운 학습의 참여도를 증진시켰다. 즉 아트 프로펠을 이용한 학습은 스스로 학습을 계획하고, 문서를 작성해 가며 반성을 통해 작품과 제작 과정을 성찰 할 수 있는 학습법을 익히고 자신감을 키워주는 역할을 한다.
For this study we should recognize that we are living in the 21st century, in a rapidly changing society where we accumulate much knowledge thanks to the influx of information. Since we can easily access this information, we can experience a variety of things and learn to understand information easi...
For this study we should recognize that we are living in the 21st century, in a rapidly changing society where we accumulate much knowledge thanks to the influx of information. Since we can easily access this information, we can experience a variety of things and learn to understand information easily. Today when people are used to learning many things visually, we need to apply this tendency to education and make visual learning the main environment in class.
In responding to this trend, this study focused on designing and researching an art lesson plan using the Arts Propel learning method in which the learners plan the lesson themselves, explore and select the theme, express it, reflect on the result and record it in a journal. This study tries to explore the theoretical part of the Arts Propel method to help the actual class understand its application, and to record the teacher’s role, directions and the actual class that applied the Arts Propel method.
In the design stage, the teacher suggests feedback and the learners explore a theme, keep a journal and record their evaluation. In the teacher’s feedback time, the class watches an art movie about painters and the teacher suggests feedback to motivate learning. Then the learners suggest a theme or an idea, explore related data, analyze a theme, select a theme, design their work, keep their creative journal, make their portfolio, present their work and evaluate the work. Based on this plan, I applied lesson units that reinterpret masterpieces. According to this unit I presented a teaching-learning plan and teacher’s handouts such as a creative journal and an art appreciation paper to develop an understanding of the Arts Propel method. By reinterpreting masterpieces, this teaching method caters to the students’ individual learning level, and while selecting the art material students can explore a variety of materials. By watching and interpreting other masterpieces, students can reinterpret artwork by themselves. In this lesson the learners play a big role. Therefore this art class tends to be self-initiated and gives the students an opportunity to have a lesson that is based on the theory of multiple intelligences.
When the students initiate themselves the collection of a great deal of information through their creative journal, record it, are recognized for their interests, and develop a habit of recoding their thoughts, they learn how to use their journal, which is a big lesson in the Arts Propel class. Teachers and students exchanged conversation and ideas through interaction. And this led to a class discussion increasing students’ free participation.
The class using the Arts Propel method helps learners to design their lesson plan themselves, experience the learning method by which they reflect upon their work and design the work process through their journal and reflection, and nurture their confidence.
For this study we should recognize that we are living in the 21st century, in a rapidly changing society where we accumulate much knowledge thanks to the influx of information. Since we can easily access this information, we can experience a variety of things and learn to understand information easily. Today when people are used to learning many things visually, we need to apply this tendency to education and make visual learning the main environment in class.
In responding to this trend, this study focused on designing and researching an art lesson plan using the Arts Propel learning method in which the learners plan the lesson themselves, explore and select the theme, express it, reflect on the result and record it in a journal. This study tries to explore the theoretical part of the Arts Propel method to help the actual class understand its application, and to record the teacher’s role, directions and the actual class that applied the Arts Propel method.
In the design stage, the teacher suggests feedback and the learners explore a theme, keep a journal and record their evaluation. In the teacher’s feedback time, the class watches an art movie about painters and the teacher suggests feedback to motivate learning. Then the learners suggest a theme or an idea, explore related data, analyze a theme, select a theme, design their work, keep their creative journal, make their portfolio, present their work and evaluate the work. Based on this plan, I applied lesson units that reinterpret masterpieces. According to this unit I presented a teaching-learning plan and teacher’s handouts such as a creative journal and an art appreciation paper to develop an understanding of the Arts Propel method. By reinterpreting masterpieces, this teaching method caters to the students’ individual learning level, and while selecting the art material students can explore a variety of materials. By watching and interpreting other masterpieces, students can reinterpret artwork by themselves. In this lesson the learners play a big role. Therefore this art class tends to be self-initiated and gives the students an opportunity to have a lesson that is based on the theory of multiple intelligences.
When the students initiate themselves the collection of a great deal of information through their creative journal, record it, are recognized for their interests, and develop a habit of recoding their thoughts, they learn how to use their journal, which is a big lesson in the Arts Propel class. Teachers and students exchanged conversation and ideas through interaction. And this led to a class discussion increasing students’ free participation.
The class using the Arts Propel method helps learners to design their lesson plan themselves, experience the learning method by which they reflect upon their work and design the work process through their journal and reflection, and nurture their confidence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.