본 연구는 순회교육의 운영 실태와 효과 및 문제점과 개선방안에 대한 순회교사의 인식을 종합적으로 알아보고 순회교육의 체계와 효과를 높이는 방안을 마련하는데 목적이 있다. 구체적인 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 특수교육지원센터 순회교육의 실태를 고찰한다. 둘째, 특수교육지원센터 순회교육의 효과와 문제점을 알아본다. 셋째, 특수교육지원센터 순회교육의 개선 방안을 모색한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구자는 통합학교에 재학하는 장애학생의 순회교육 경험이 있는 특수교사 5명과 심층면담을 실시하였으며, 선행 연구를 바탕으로 면담지를 구성하여 집단 면접을 실시하였다. 얻어진 자료는 모두 전사한 후 코딩과정을 거쳐 ...
본 연구는 순회교육의 운영 실태와 효과 및 문제점과 개선방안에 대한 순회교사의 인식을 종합적으로 알아보고 순회교육의 체계와 효과를 높이는 방안을 마련하는데 목적이 있다. 구체적인 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 특수교육지원센터 순회교육의 실태를 고찰한다. 둘째, 특수교육지원센터 순회교육의 효과와 문제점을 알아본다. 셋째, 특수교육지원센터 순회교육의 개선 방안을 모색한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구자는 통합학교에 재학하는 장애학생의 순회교육 경험이 있는 특수교사 5명과 심층면담을 실시하였으며, 선행 연구를 바탕으로 면담지를 구성하여 집단 면접을 실시하였다. 얻어진 자료는 모두 전사한 후 코딩과정을 거쳐 내용분석을 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 순회교육은 특수교육지원센터의 역할이 확대되어 수업 시간을 묶는 그룹식 수업을 운영하고 있으며 수업환경은 아직 미흡한 부분이 많다. 교육과정 선택 및 개별화교육 프로그램 작성에 순회교사들은 학부모와 통합교사의 요구에 따라 국어와 수학과 같은 주지교과 위주의 수업을 하고 있다. 통합교사와 학부모 등 관련인들의 순회교육에 관한 이해는 부족하며, 부정적 인식 또는 비협조적인 태도로 인하여 순회교육 운영에 어려움이 나타나고 있다. 둘째, 순회교사들은 장애학생에게 적절한 교육적 서비스를 제공하기 위하여 주지교과와 더불어 일상생활 훈련과 신변자립 등을 위하여 사회, 직업 등의 교과영역에서 학습수준에 적합하며 필요하다고 판단되는 교육내용을 선정하여 활용하고 있다. 하지만 부족한 수업시수와 과도한 비정규직 교사의 활용 및 통합교사의 장애학생에 대한 인식 때문에 순회교육의 효과가 저해되고 있으며, 지역의 특수성을 고려한 최소한의 운영지침을 통하여 특수교육지원센터 운영의 모호함을 보완하기 위한 노력이 필요하다. 셋째, 순회교육의 질적 향상을 위해서 학생 수 경감, 연수기회 제공, 잡무 경감 등 적극적이고 현실적인 행․재정적 지원을 제공하여 순회교사들이 교육에 집중할 수 있는 여건을 조성해야 할 필요가 있다. 또한 지역의 요구와 특수성을 반영한 특수교육지원센터의 운영방법에 관한 명확하고 상세한 지침을 마련하여 순회교육의 모호함을 해소하고 그 역할을 보다 강화하며, 특수교육지원센터에서 근무하는 순회교사에 대한 인사제도 및 우대방안이 필요하다. 순회교육에 관하여 일관되고 형식적인 교육 및 연수의 단점을 보완하고 협력을 이끌어내어 순회교육의 효과를 높이기 위하여 찾아가는 서비스 시스템의 구축이 필요하고, 순회교사는 특수교육의 필요성과 운영방법 등 다양한 정보를 전달하기 위한 적극적인 노력이 요구된다.
본 연구는 순회교육의 운영 실태와 효과 및 문제점과 개선방안에 대한 순회교사의 인식을 종합적으로 알아보고 순회교육의 체계와 효과를 높이는 방안을 마련하는데 목적이 있다. 구체적인 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 특수교육지원센터 순회교육의 실태를 고찰한다. 둘째, 특수교육지원센터 순회교육의 효과와 문제점을 알아본다. 셋째, 특수교육지원센터 순회교육의 개선 방안을 모색한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구자는 통합학교에 재학하는 장애학생의 순회교육 경험이 있는 특수교사 5명과 심층면담을 실시하였으며, 선행 연구를 바탕으로 면담지를 구성하여 집단 면접을 실시하였다. 얻어진 자료는 모두 전사한 후 코딩과정을 거쳐 내용분석을 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 순회교육은 특수교육지원센터의 역할이 확대되어 수업 시간을 묶는 그룹식 수업을 운영하고 있으며 수업환경은 아직 미흡한 부분이 많다. 교육과정 선택 및 개별화교육 프로그램 작성에 순회교사들은 학부모와 통합교사의 요구에 따라 국어와 수학과 같은 주지교과 위주의 수업을 하고 있다. 통합교사와 학부모 등 관련인들의 순회교육에 관한 이해는 부족하며, 부정적 인식 또는 비협조적인 태도로 인하여 순회교육 운영에 어려움이 나타나고 있다. 둘째, 순회교사들은 장애학생에게 적절한 교육적 서비스를 제공하기 위하여 주지교과와 더불어 일상생활 훈련과 신변자립 등을 위하여 사회, 직업 등의 교과영역에서 학습수준에 적합하며 필요하다고 판단되는 교육내용을 선정하여 활용하고 있다. 하지만 부족한 수업시수와 과도한 비정규직 교사의 활용 및 통합교사의 장애학생에 대한 인식 때문에 순회교육의 효과가 저해되고 있으며, 지역의 특수성을 고려한 최소한의 운영지침을 통하여 특수교육지원센터 운영의 모호함을 보완하기 위한 노력이 필요하다. 셋째, 순회교육의 질적 향상을 위해서 학생 수 경감, 연수기회 제공, 잡무 경감 등 적극적이고 현실적인 행․재정적 지원을 제공하여 순회교사들이 교육에 집중할 수 있는 여건을 조성해야 할 필요가 있다. 또한 지역의 요구와 특수성을 반영한 특수교육지원센터의 운영방법에 관한 명확하고 상세한 지침을 마련하여 순회교육의 모호함을 해소하고 그 역할을 보다 강화하며, 특수교육지원센터에서 근무하는 순회교사에 대한 인사제도 및 우대방안이 필요하다. 순회교육에 관하여 일관되고 형식적인 교육 및 연수의 단점을 보완하고 협력을 이끌어내어 순회교육의 효과를 높이기 위하여 찾아가는 서비스 시스템의 구축이 필요하고, 순회교사는 특수교육의 필요성과 운영방법 등 다양한 정보를 전달하기 위한 적극적인 노력이 요구된다.
The purpose of this study was to identify the perception of itinerant teachers on the operational status, effects, problems and improvements of itinerant education comprehensively, to find methods to enforce the system and effects of itinerant education. The followings are the purpose of the study i...
The purpose of this study was to identify the perception of itinerant teachers on the operational status, effects, problems and improvements of itinerant education comprehensively, to find methods to enforce the system and effects of itinerant education. The followings are the purpose of the study in details. First, it is to review the current status of itinerant education of special education support centers. Second, it is to identify the effects and problems of itinerant education of special education support centers. Third, it is to search for the improvements of itinerant education of special education support centers. To achieve such goals of the study, the researcher performed in-depth interview with 5 special teachers who had experiences in itinerant education of special students who studied in integrated schools. Based on previous studies, interview sheet was prepared and group interview was executed. The obtained materials were transcribed and coded and contents were analyzed. The followings are the results of the analysis. First, itinerant education is operating group style classes by expanding roles of special education support center, and class environments are not good enough. Itinerant teachers give classes focusing on knowledge subjects such as language and math according to the requests of parents and integrated school teacher in the selection and preparation of individualization education program. The understanding of concerned people such as integrated teachers and parents is insufficient and itinerant teachers have difficulties because of their negative perception or uncooperative attitudes. Second, itinerant teachers selected educational contents that are appropriate for the level of learning and they deemed necessary in subject areas of social studies and vocation for their ordinary life training and self-reliance with such knowledge based subjects in order to provide proper educational services to special students. However, insufficient class units allotted to itinerant education, utilization of too many irregular teachers and the perception of integrated teachers on special students, the effects of itinerant education hindered. Efforts to supplement the obscurity of the operation of special education support centers through minimal operational guidelines considering the specificity of the location. Third, we need to provide itinerant teachers with conditions that they can concentrate on education only by providing active and practical administrative and financial supports such as reduction of number of students, provision of training opportunities and reduction of non-teaching works in order to enhance the quality of itinerant education. Additionally, we need to resolve the obscurity of itinerant education and enforce the role by preparing clear and concrete guidelines on operational method of special education support center reflecting requirements and specialty of the location, and prepare HR system giving preference to the teachers working in special education support centers. We need to construct a proactive service system to supplement drawbacks of uniformed and perfunctory training and education to enhance the effects of itinerant education, and to make active efforts to deliver various information to itinerant teachers such as necessity and operational methods of special education.
The purpose of this study was to identify the perception of itinerant teachers on the operational status, effects, problems and improvements of itinerant education comprehensively, to find methods to enforce the system and effects of itinerant education. The followings are the purpose of the study in details. First, it is to review the current status of itinerant education of special education support centers. Second, it is to identify the effects and problems of itinerant education of special education support centers. Third, it is to search for the improvements of itinerant education of special education support centers. To achieve such goals of the study, the researcher performed in-depth interview with 5 special teachers who had experiences in itinerant education of special students who studied in integrated schools. Based on previous studies, interview sheet was prepared and group interview was executed. The obtained materials were transcribed and coded and contents were analyzed. The followings are the results of the analysis. First, itinerant education is operating group style classes by expanding roles of special education support center, and class environments are not good enough. Itinerant teachers give classes focusing on knowledge subjects such as language and math according to the requests of parents and integrated school teacher in the selection and preparation of individualization education program. The understanding of concerned people such as integrated teachers and parents is insufficient and itinerant teachers have difficulties because of their negative perception or uncooperative attitudes. Second, itinerant teachers selected educational contents that are appropriate for the level of learning and they deemed necessary in subject areas of social studies and vocation for their ordinary life training and self-reliance with such knowledge based subjects in order to provide proper educational services to special students. However, insufficient class units allotted to itinerant education, utilization of too many irregular teachers and the perception of integrated teachers on special students, the effects of itinerant education hindered. Efforts to supplement the obscurity of the operation of special education support centers through minimal operational guidelines considering the specificity of the location. Third, we need to provide itinerant teachers with conditions that they can concentrate on education only by providing active and practical administrative and financial supports such as reduction of number of students, provision of training opportunities and reduction of non-teaching works in order to enhance the quality of itinerant education. Additionally, we need to resolve the obscurity of itinerant education and enforce the role by preparing clear and concrete guidelines on operational method of special education support center reflecting requirements and specialty of the location, and prepare HR system giving preference to the teachers working in special education support centers. We need to construct a proactive service system to supplement drawbacks of uniformed and perfunctory training and education to enhance the effects of itinerant education, and to make active efforts to deliver various information to itinerant teachers such as necessity and operational methods of special education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.