본 연구는 인지행동음악치료가 여대생의 사회공포증상에 효과를 미치는지 알아보기 위한 것이다. 연구대상자로는 서울 소재 S여대 재학생 중 사회공포증상이 있는 여대생 20명을 선별하였으며 이들을 실험집단과 통제집단으로 무선배당 하였다. 그러나 연구 진행과정에서 4명이 탈락하여 실험집단 7명, 통제집단은 9명으로 실험이 이루어졌다. 연구는 2013년 2월 25일부터 2013년 5월 1일까지 서울 소재 S여대 음악치료 실습실에서 진행되었으며, 프로그램은 집단으로 매주 2회, 1회당 1시간 30분씩 이루어졌고 사전모임을 제외하고 총 10회기로 진행되었다. 프로그램이 사회공포증상에 미치는 효과를 알아보기 위하여 실험집단과 통제집단에 사회적 회피 및 스트레스 척도(...
본 연구는 인지행동음악치료가 여대생의 사회공포증상에 효과를 미치는지 알아보기 위한 것이다. 연구대상자로는 서울 소재 S여대 재학생 중 사회공포증상이 있는 여대생 20명을 선별하였으며 이들을 실험집단과 통제집단으로 무선배당 하였다. 그러나 연구 진행과정에서 4명이 탈락하여 실험집단 7명, 통제집단은 9명으로 실험이 이루어졌다. 연구는 2013년 2월 25일부터 2013년 5월 1일까지 서울 소재 S여대 음악치료 실습실에서 진행되었으며, 프로그램은 집단으로 매주 2회, 1회당 1시간 30분씩 이루어졌고 사전모임을 제외하고 총 10회기로 진행되었다. 프로그램이 사회공포증상에 미치는 효과를 알아보기 위하여 실험집단과 통제집단에 사회적 회피 및 스트레스 척도(SADS)와 단축형 부정적 평가에 대한 두려움 척도(B-FNE)를 사용하였다. 또한 사회공포증과 관련된 증상에도 효과를 미치는지 알아보기 위해 Beck의 우울증 척도(BDI)를 사용하였다. 프로그램이 통계적으로 유의미한 효과가 있는지 알아보기 위해 사전점수와 사후점수의 차를 구한 후 실험집단과 통제집단에 Mann-Whitney U 검정을 실시하였다. 또한 점수의 추세를 알아보기 위해 사전검사와 사후검사에 Wilcoxon Matched Pairs 검정을 실시하였다. 분석결과는 인지행동음악치료를 받은 실험집단은 통제집단보다 사회적 회피 및 스트레스와 부정적 평가에 대한 두려움, 우울감 모두에서 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 인지행동음악치료가 여대생의 사회공포증상에 효과를 미치는지 알아보기 위한 것이다. 연구대상자로는 서울 소재 S여대 재학생 중 사회공포증상이 있는 여대생 20명을 선별하였으며 이들을 실험집단과 통제집단으로 무선배당 하였다. 그러나 연구 진행과정에서 4명이 탈락하여 실험집단 7명, 통제집단은 9명으로 실험이 이루어졌다. 연구는 2013년 2월 25일부터 2013년 5월 1일까지 서울 소재 S여대 음악치료 실습실에서 진행되었으며, 프로그램은 집단으로 매주 2회, 1회당 1시간 30분씩 이루어졌고 사전모임을 제외하고 총 10회기로 진행되었다. 프로그램이 사회공포증상에 미치는 효과를 알아보기 위하여 실험집단과 통제집단에 사회적 회피 및 스트레스 척도(SADS)와 단축형 부정적 평가에 대한 두려움 척도(B-FNE)를 사용하였다. 또한 사회공포증과 관련된 증상에도 효과를 미치는지 알아보기 위해 Beck의 우울증 척도(BDI)를 사용하였다. 프로그램이 통계적으로 유의미한 효과가 있는지 알아보기 위해 사전점수와 사후점수의 차를 구한 후 실험집단과 통제집단에 Mann-Whitney U 검정을 실시하였다. 또한 점수의 추세를 알아보기 위해 사전검사와 사후검사에 Wilcoxon Matched Pairs 검정을 실시하였다. 분석결과는 인지행동음악치료를 받은 실험집단은 통제집단보다 사회적 회피 및 스트레스와 부정적 평가에 대한 두려움, 우울감 모두에서 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to exam the effect of cognitive-behavior music therapy on social phobia of women’s university students. Twenty subjects with social phobia were selected in S women’s university in Seoul, and randomized to experimental group and control group. But four subjects were dropp...
The purpose of this study is to exam the effect of cognitive-behavior music therapy on social phobia of women’s university students. Twenty subjects with social phobia were selected in S women’s university in Seoul, and randomized to experimental group and control group. But four subjects were dropped out. There are 7 in experimental group and 9 in control group left. The experimental group participated in music therapy program for 1 hour 30 minute per session, twice a week for 5weeks, a total of 10 sessions. In order to measure the effects of cognitive-behavior music therapy program on social phobia, experimental group and control group completed Social Avoidance and Distress Scale(SADS) and Brief-Fear of Negative Evaluation(B-FNE), at pre-treatment, post-treatment. And in order to measure another symptom related to social phobia, groups completed Beck Depressed Inventory(BDI), too. This study used Mann-Whitney U test to compare results found in experimental group with those of control group. And this study used Wilcoxon Matched Pair test to recognize trend of effects by treatment. Study result show that experimental group that had cognitive-behavior music therapy has significant difference in SADS, B-FNE, BDI, statistically compared to control group.
The purpose of this study is to exam the effect of cognitive-behavior music therapy on social phobia of women’s university students. Twenty subjects with social phobia were selected in S women’s university in Seoul, and randomized to experimental group and control group. But four subjects were dropped out. There are 7 in experimental group and 9 in control group left. The experimental group participated in music therapy program for 1 hour 30 minute per session, twice a week for 5weeks, a total of 10 sessions. In order to measure the effects of cognitive-behavior music therapy program on social phobia, experimental group and control group completed Social Avoidance and Distress Scale(SADS) and Brief-Fear of Negative Evaluation(B-FNE), at pre-treatment, post-treatment. And in order to measure another symptom related to social phobia, groups completed Beck Depressed Inventory(BDI), too. This study used Mann-Whitney U test to compare results found in experimental group with those of control group. And this study used Wilcoxon Matched Pair test to recognize trend of effects by treatment. Study result show that experimental group that had cognitive-behavior music therapy has significant difference in SADS, B-FNE, BDI, statistically compared to control group.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.