(국문초록)
본 연구는 나주지역 중학생들의 간식 구매행동과 구매태도에 따른 식품과 영양표시에 대한 이해를 분석하여 청소년들이 올바른 식품을 선택하고 구매하는데 도움을 주고, 영양표시에 대한 이해와 활용을 향상시킬 뿐 아니라, 식생활교육에 필요한 기초 자료를 제공하고자 하였다.
이를 위하여 나주지역에 거주하는 중학교 1 ? 2 ? 3학년을 대상으로 구조화된 설문지로 자료를 수집하였고, 424부를 최종 분석에 사용하였다. 자료 분석은 SPSS(Statistics Package for the Social Science, Ver. 20.0 for Window) 통계 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, ...
(국문초록)
본 연구는 나주지역 중학생들의 간식 구매행동과 구매태도에 따른 식품과 영양표시에 대한 이해를 분석하여 청소년들이 올바른 식품을 선택하고 구매하는데 도움을 주고, 영양표시에 대한 이해와 활용을 향상시킬 뿐 아니라, 식생활교육에 필요한 기초 자료를 제공하고자 하였다.
이를 위하여 나주지역에 거주하는 중학교 1 ? 2 ? 3학년을 대상으로 구조화된 설문지로 자료를 수집하였고, 424부를 최종 분석에 사용하였다. 자료 분석은 SPSS(Statistics Package for the Social Science, Ver. 20.0 for Window) 통계 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차를 산출하였고, χ2-test와 t-test, ANOVA 검증을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 간식 구입장소는 성별간 유의한 차이를 보였는데(p<.05), 남 ? 여 모두 편의점이 높게 나타났다. 간식 섭취횟수는 김밥에서 남 ? 여학생간 유의한 차이를 보였고(p<.05), 남학생은 일주일에 1~2회 먹는다가 가장 많았으며 여학생은 한달에 1~2회 먹는다가 가장 높게 나타났다. 성별에 따른 간식 구매태도는 남학생 평균 2.76, 여학생 평균 2.87로 나타나 보통 이하 수준이었다.
둘째, 간식비에 따른 식품표시에 대한 이해에서 식품표시 내용이 어려운 이유는 간식비의 정도에 따른 유의한 차이를 보였고(p<.05), 간식비가 적은 집단에서 글씨가 작고, 표시방법이 다양해서가 높게 나타났다. 또한, 간식비의 정도에 관계없이 식품표시를 확인하지 않는 학생이 많았다. 간식 구매태도에 따른 식품표시에 대한 이해에서는 간식 구매태도에 따른 유의한 차이를 보였으며(p<.001), 간식 구매태도가 낮을수록 식품표시를 확인하지 않았다.
셋째, 성별에 따라 영양표시를 확인하는 이유는 유의한 차이(p<.001)를 보였는데 여학생이 체중관리를 위해서가 높게 나타났다. 간식비가 적은 집단일수록 간식비에 따른 유의한 차이를 보였고(p<.001), 영양표시 필요성에 대한 인식이 높았다. 간식 구매태도에 따라 영양표시를 확인하는 이유는 유의한 차이를 보였는데(p<.001), 체중관리를 위해서가 가장 높았고, 건강관리를 위해서, 영양소 확인을 위해서 순으로 나타났다. 영양표시 필요성에 대한 인식도 유의한 차이를 나타냈고(p<.001), 간식 구매태도에 따른 3집단 모두 높게 인식하고 있었다. 식품/영양표시 교육 및 홍보 필요성에 대한 인식 또한 유의한 차이를 보였으며(p<.01), 모두 필요하다고 높게 인식하고 있었다. 간식 구매태도에 따른 영양표시에 대한 이해에서 영양표시 인식 여부도 유의한 차이를 보였는데(p<.001), 간식 구매태도 점수가 좋은 집단일수록 알고 있다가 높았고, 영양표시를 읽어본 경험도 높게 나타났다. 영양표시를 확인하는 이유도 유의한 차이를 보였는데(p<.001), 간식 구매태도에 따른 3집단 모두 체중관리를 위해서가 높았고, 영양표시 필요성에 대한 인식도 필요하다가 모두 높게 나타났다. 식품/영양표시 교육 및 홍보 필요성 인식 또한 유의한 차이를 보였고(p<.01), 간식 구매태도에 따른 3집단에서 모두 높게 나타났다.
이와 같은 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 내리고 청소년들의 올바른 간식 선택과 구매를 위한 식생활교육의 방향에 대해 몇 가지 제언을 하고자 한다.
첫째, 학생들의 간식 구입장소가 편의점 이외에도 노점상과 기타, 분식점이 많았는데 이러한 곳에서의 간식 구매는 식품 및 영양표시 확인이 불가능하게 된다. 또한, 남 ? 여학생 모두 김밥의 섭취가 가장 많았으나 분식점이나 노점상에서 판매되는 김밥에는 유통기한 등 영양성분 표시 확인이 불가하므로 청소년의 영양과 건강을 위해 실제 간식 구매 시 영양성분을 확인하고 섭취 할 수 있도록 식생활 교육이 학교에서 보다 적극적으로 이루어져야 할 것이다.
둘째, 중학생의 간식 구매태도가 남학생 평균 2.76, 여학생 평균 2.87로 평균이하로 나타났는데, 간식 구매 시 특정 상표나 광고, 포장 디자인 등에 현혹되지 않고 식품 및 영양표시 등을 확인하고 올바르게 선택할 수 있는 실천 교육이 이루어져야 하리라 본다.
셋째, 식품표시 내용이 어려운 이유는 성별 ? 간식비 ? 간식 구매태도에 관계없이 글씨가 작고, 표시방법이 다양해서가 높게 나타나 이해하기 쉽고 보기 편한 식품 및 영양표시 방법의 제도 개선이 필요하리라 본다.
넷째, 나주지역 중학생들은 성별 ? 간식 구매태도에 관계없이 영양표시의 이해에 대해 긍정적인 인식을 하고 있었다. 영양표시의 필요성과 교육 및 홍보의 필요성에 대해서도 높게 인식하였고, 영양표시를 확인하는 비율도 높았다. 그러나, 영양표시를 확인하는 이유가 체중관리를 위해서에 비해 영양소 확인 등은 상대적으로 낮아 바람직한 식품과 영양표시 활용 교육이 이루어져야 할 것이다. 또한, 간식비가 많은 집단일수록 영양표시 인식 여부, 영양표시 필요성에 대한 인식, 식품/영양표시 교육 및 홍보 필요성 인식이 상대적으로 낮아 이에 대한 학부모 교육도 병행되어야 할 것이다.
(국문초록)
본 연구는 나주지역 중학생들의 간식 구매행동과 구매태도에 따른 식품과 영양표시에 대한 이해를 분석하여 청소년들이 올바른 식품을 선택하고 구매하는데 도움을 주고, 영양표시에 대한 이해와 활용을 향상시킬 뿐 아니라, 식생활교육에 필요한 기초 자료를 제공하고자 하였다.
이를 위하여 나주지역에 거주하는 중학교 1 ? 2 ? 3학년을 대상으로 구조화된 설문지로 자료를 수집하였고, 424부를 최종 분석에 사용하였다. 자료 분석은 SPSS(Statistics Package for the Social Science, Ver. 20.0 for Window) 통계 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차를 산출하였고, χ2-test와 t-test, ANOVA 검증을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 간식 구입장소는 성별간 유의한 차이를 보였는데(p<.05), 남 ? 여 모두 편의점이 높게 나타났다. 간식 섭취횟수는 김밥에서 남 ? 여학생간 유의한 차이를 보였고(p<.05), 남학생은 일주일에 1~2회 먹는다가 가장 많았으며 여학생은 한달에 1~2회 먹는다가 가장 높게 나타났다. 성별에 따른 간식 구매태도는 남학생 평균 2.76, 여학생 평균 2.87로 나타나 보통 이하 수준이었다.
둘째, 간식비에 따른 식품표시에 대한 이해에서 식품표시 내용이 어려운 이유는 간식비의 정도에 따른 유의한 차이를 보였고(p<.05), 간식비가 적은 집단에서 글씨가 작고, 표시방법이 다양해서가 높게 나타났다. 또한, 간식비의 정도에 관계없이 식품표시를 확인하지 않는 학생이 많았다. 간식 구매태도에 따른 식품표시에 대한 이해에서는 간식 구매태도에 따른 유의한 차이를 보였으며(p<.001), 간식 구매태도가 낮을수록 식품표시를 확인하지 않았다.
셋째, 성별에 따라 영양표시를 확인하는 이유는 유의한 차이(p<.001)를 보였는데 여학생이 체중관리를 위해서가 높게 나타났다. 간식비가 적은 집단일수록 간식비에 따른 유의한 차이를 보였고(p<.001), 영양표시 필요성에 대한 인식이 높았다. 간식 구매태도에 따라 영양표시를 확인하는 이유는 유의한 차이를 보였는데(p<.001), 체중관리를 위해서가 가장 높았고, 건강관리를 위해서, 영양소 확인을 위해서 순으로 나타났다. 영양표시 필요성에 대한 인식도 유의한 차이를 나타냈고(p<.001), 간식 구매태도에 따른 3집단 모두 높게 인식하고 있었다. 식품/영양표시 교육 및 홍보 필요성에 대한 인식 또한 유의한 차이를 보였으며(p<.01), 모두 필요하다고 높게 인식하고 있었다. 간식 구매태도에 따른 영양표시에 대한 이해에서 영양표시 인식 여부도 유의한 차이를 보였는데(p<.001), 간식 구매태도 점수가 좋은 집단일수록 알고 있다가 높았고, 영양표시를 읽어본 경험도 높게 나타났다. 영양표시를 확인하는 이유도 유의한 차이를 보였는데(p<.001), 간식 구매태도에 따른 3집단 모두 체중관리를 위해서가 높았고, 영양표시 필요성에 대한 인식도 필요하다가 모두 높게 나타났다. 식품/영양표시 교육 및 홍보 필요성 인식 또한 유의한 차이를 보였고(p<.01), 간식 구매태도에 따른 3집단에서 모두 높게 나타났다.
이와 같은 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 내리고 청소년들의 올바른 간식 선택과 구매를 위한 식생활교육의 방향에 대해 몇 가지 제언을 하고자 한다.
첫째, 학생들의 간식 구입장소가 편의점 이외에도 노점상과 기타, 분식점이 많았는데 이러한 곳에서의 간식 구매는 식품 및 영양표시 확인이 불가능하게 된다. 또한, 남 ? 여학생 모두 김밥의 섭취가 가장 많았으나 분식점이나 노점상에서 판매되는 김밥에는 유통기한 등 영양성분 표시 확인이 불가하므로 청소년의 영양과 건강을 위해 실제 간식 구매 시 영양성분을 확인하고 섭취 할 수 있도록 식생활 교육이 학교에서 보다 적극적으로 이루어져야 할 것이다.
둘째, 중학생의 간식 구매태도가 남학생 평균 2.76, 여학생 평균 2.87로 평균이하로 나타났는데, 간식 구매 시 특정 상표나 광고, 포장 디자인 등에 현혹되지 않고 식품 및 영양표시 등을 확인하고 올바르게 선택할 수 있는 실천 교육이 이루어져야 하리라 본다.
셋째, 식품표시 내용이 어려운 이유는 성별 ? 간식비 ? 간식 구매태도에 관계없이 글씨가 작고, 표시방법이 다양해서가 높게 나타나 이해하기 쉽고 보기 편한 식품 및 영양표시 방법의 제도 개선이 필요하리라 본다.
넷째, 나주지역 중학생들은 성별 ? 간식 구매태도에 관계없이 영양표시의 이해에 대해 긍정적인 인식을 하고 있었다. 영양표시의 필요성과 교육 및 홍보의 필요성에 대해서도 높게 인식하였고, 영양표시를 확인하는 비율도 높았다. 그러나, 영양표시를 확인하는 이유가 체중관리를 위해서에 비해 영양소 확인 등은 상대적으로 낮아 바람직한 식품과 영양표시 활용 교육이 이루어져야 할 것이다. 또한, 간식비가 많은 집단일수록 영양표시 인식 여부, 영양표시 필요성에 대한 인식, 식품/영양표시 교육 및 홍보 필요성 인식이 상대적으로 낮아 이에 대한 학부모 교육도 병행되어야 할 것이다.
(Abstract)
This study aims at analyzing the understanding of food and food expression, depending on purchase attitude and purchase activities, at helping youths select and purchase proper foods, at enhancing the understanding and use of nutrition expression, and at offering basic materials necessa...
(Abstract)
This study aims at analyzing the understanding of food and food expression, depending on purchase attitude and purchase activities, at helping youths select and purchase proper foods, at enhancing the understanding and use of nutrition expression, and at offering basic materials necessary to food life.
So, this study selected the materials with structured questionnaires on the target at grade1, 2, and 3, middle school in Nanju district and used 424 copies for the last analysis. For the purpose of analyzing the materials, this study calculated frequency, percentage, average, and standard deviation with SPSS (Statistics Package for the Social Science, Ver. 20.0 for Window) Statistics program and performed χ2-test, t-test, and ANOVA verification.
The important summary of this study is as followings.
First, snack purchase place had a significant difference between sexes (p<.05), and all of the boy students and girl students responded at a high rate that it’s convenience store. Snack eating frequency had a significant difference between boy students and girl students (p<.05). Boy students responded that they ate 1~2 times a week the most, and girl students responded that they ate 1~2 times a month the most. As for snack purchase attitude, depending on sex, that of boy students was 2.76 in average and that of girl students was 2.87, lower than medium.
Second, as for the understanding of food expression, depending on snack expenses, the reason why food expression contents were hard showed a significant difference, depending on snack expenses (p<.05). “Characters were small and expression method was various” was high in small snack expense groups. In addition, many students didn’t check up food expression, not depending on the amount of snack expense. As for the understanding of food expression, depending on snack purchase attitude, the students showed a significant difference, depending on snack purchase attitude (p<.001), and the lower the snack purchase attitude was, the less the students checked up snack expression.
Third, the reason why students didn’t check up nutrition expression showed a significant difference, depending on sex (p<.001). “Weight management” was high in girl student. The less they spent snack expense, the more the difference was, depending on snack expense (p<.001), and the higher their recognition in the necessity of nutrition expression was. The reason why students checked up showed a significant difference, depending on snack purchase attitude (p<.001). “Weight management” was the highest, and “health management” and “nutrition check-up” were in order. The recognition in the necessity of nutrition expression showed a significant difference (p<.001), and all of three groups recognized snack purchase attitude high. The recognition in the necessity of food/ nutrition expression education and publicity had a significant difference, too (p<.01), and all of the students recognized that they were necessary. As for the understanding of nutrition expression, depending on snack purchase attitude, “recognize in nutrition expression or not” showed a significant difference (p<.001). The higher the score of snack purchase attitude was, the higher “I know” was, and also the higher “I have an experience in reading nutrition expression” was, too. The reason why they checked up nutrition expression showed a significant difference (p<.001). “Weight management” was high in all of the three groups, concerning on purchase attitude, and so was the recognition in the necessity of nutrition expression in all, too. The necessity of food/ nutrition education and publicity showed a significant difference (p<.01), and it was high in three groups, concerning on purchase attitude.
On the basis of the results, this study reached a conclusion as followings. In addition this study suggests about food life direction to help youths select and purchase snack properly.
First, there were many places in which students could purchase snack such as road side stands, pulverized food stores, and others as well as conveniences. If students purchase snack in the places, students cannot check up food and nutrition expression. In addition, all of the boy students and girl students ate seaweed roll, but they cannot check up distribution time limit and nutrition ingredient from the seaweed roll sold in pulverized food stores and road side stands. So, schools have to educate students about food life so that they can eat foods, after checking up nutrition and ingredients at the time of purchasing snacks for youths’ nutrition and health.
Second, students’ snack attitude was lower than average 2.76, boy students, and 2.87, girl students. Schools have to do practice education so that they can check up food and nutrition expression and purchase food without being dazzled by certain commercial marks, advertisement, and pack design.
Third, as for the reason why they cannot understand the contents of food expression, not depending on sex, snack expense, and snack attitude, ‘small character and various expression style’ was high. It is necessary to promote the system on expressing food and nutrition, easy to understand and see.
Fourth, the students in Naju district recognized nutrition expression understanding affirmatively, not depending on sex and snack attitude. They recognized the necessity of nutrition expression, education, and publicity. The rate of checking nutrition expression was high. But, the reason why the students check nutrition was lower in checking ingredients than in managing weight. So, it is necessary to educate on proper food and nutrition expression. In addition, the more the group spent in snack, the lower “recognize nutrition expression or not” and the recognition in the necessity of educating and publicizing food/ food expression were. So, the parents education have to be performed together.
(Abstract)
This study aims at analyzing the understanding of food and food expression, depending on purchase attitude and purchase activities, at helping youths select and purchase proper foods, at enhancing the understanding and use of nutrition expression, and at offering basic materials necessary to food life.
So, this study selected the materials with structured questionnaires on the target at grade1, 2, and 3, middle school in Nanju district and used 424 copies for the last analysis. For the purpose of analyzing the materials, this study calculated frequency, percentage, average, and standard deviation with SPSS (Statistics Package for the Social Science, Ver. 20.0 for Window) Statistics program and performed χ2-test, t-test, and ANOVA verification.
The important summary of this study is as followings.
First, snack purchase place had a significant difference between sexes (p<.05), and all of the boy students and girl students responded at a high rate that it’s convenience store. Snack eating frequency had a significant difference between boy students and girl students (p<.05). Boy students responded that they ate 1~2 times a week the most, and girl students responded that they ate 1~2 times a month the most. As for snack purchase attitude, depending on sex, that of boy students was 2.76 in average and that of girl students was 2.87, lower than medium.
Second, as for the understanding of food expression, depending on snack expenses, the reason why food expression contents were hard showed a significant difference, depending on snack expenses (p<.05). “Characters were small and expression method was various” was high in small snack expense groups. In addition, many students didn’t check up food expression, not depending on the amount of snack expense. As for the understanding of food expression, depending on snack purchase attitude, the students showed a significant difference, depending on snack purchase attitude (p<.001), and the lower the snack purchase attitude was, the less the students checked up snack expression.
Third, the reason why students didn’t check up nutrition expression showed a significant difference, depending on sex (p<.001). “Weight management” was high in girl student. The less they spent snack expense, the more the difference was, depending on snack expense (p<.001), and the higher their recognition in the necessity of nutrition expression was. The reason why students checked up showed a significant difference, depending on snack purchase attitude (p<.001). “Weight management” was the highest, and “health management” and “nutrition check-up” were in order. The recognition in the necessity of nutrition expression showed a significant difference (p<.001), and all of three groups recognized snack purchase attitude high. The recognition in the necessity of food/ nutrition expression education and publicity had a significant difference, too (p<.01), and all of the students recognized that they were necessary. As for the understanding of nutrition expression, depending on snack purchase attitude, “recognize in nutrition expression or not” showed a significant difference (p<.001). The higher the score of snack purchase attitude was, the higher “I know” was, and also the higher “I have an experience in reading nutrition expression” was, too. The reason why they checked up nutrition expression showed a significant difference (p<.001). “Weight management” was high in all of the three groups, concerning on purchase attitude, and so was the recognition in the necessity of nutrition expression in all, too. The necessity of food/ nutrition education and publicity showed a significant difference (p<.01), and it was high in three groups, concerning on purchase attitude.
On the basis of the results, this study reached a conclusion as followings. In addition this study suggests about food life direction to help youths select and purchase snack properly.
First, there were many places in which students could purchase snack such as road side stands, pulverized food stores, and others as well as conveniences. If students purchase snack in the places, students cannot check up food and nutrition expression. In addition, all of the boy students and girl students ate seaweed roll, but they cannot check up distribution time limit and nutrition ingredient from the seaweed roll sold in pulverized food stores and road side stands. So, schools have to educate students about food life so that they can eat foods, after checking up nutrition and ingredients at the time of purchasing snacks for youths’ nutrition and health.
Second, students’ snack attitude was lower than average 2.76, boy students, and 2.87, girl students. Schools have to do practice education so that they can check up food and nutrition expression and purchase food without being dazzled by certain commercial marks, advertisement, and pack design.
Third, as for the reason why they cannot understand the contents of food expression, not depending on sex, snack expense, and snack attitude, ‘small character and various expression style’ was high. It is necessary to promote the system on expressing food and nutrition, easy to understand and see.
Fourth, the students in Naju district recognized nutrition expression understanding affirmatively, not depending on sex and snack attitude. They recognized the necessity of nutrition expression, education, and publicity. The rate of checking nutrition expression was high. But, the reason why the students check nutrition was lower in checking ingredients than in managing weight. So, it is necessary to educate on proper food and nutrition expression. In addition, the more the group spent in snack, the lower “recognize nutrition expression or not” and the recognition in the necessity of educating and publicizing food/ food expression were. So, the parents education have to be performed together.
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