본 연구의 목적은 중국관광객이 왜 한국관광을 하며, 또한 어떤 기준으로 관광동기를 무엇인지, 관광 후 만족하는지를 알아보기 위하여 한류 이미지, 중국관광객의 관광동기와 만족 간의 영향관계를 분석하여 중국 관광객의 만족도를 높임으로써 중국관광객을 유치하기 위한 연구목적을 두고 있다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해서 기존의 문헌연구에 대한 국내외 서적, 논문, 온라인 자료, 기타 간행물 및 한국을 방문한 중국 관광객을 대상으로 설문지를 이용한 실증적인 조사방법을 병행하였다.
실증연구에서는 편의표본추출하여 면접 설문조사를 실시하여, 총 265부를 배포하여 253부를 회수하였고 수집된 조사자료 중 응답이 부실한 것과 응답의 신뢰도가 떨어지는 31부를 제외하여 최종 유효표본은 222부(천진시(天津市))로 확정하여 실증분석에 사용하였다.
본 연구의 수집된 자료에 대한 분석방법은 ...
본 연구의 목적은 중국관광객이 왜 한국관광을 하며, 또한 어떤 기준으로 관광동기를 무엇인지, 관광 후 만족하는지를 알아보기 위하여 한류 이미지, 중국관광객의 관광동기와 만족 간의 영향관계를 분석하여 중국 관광객의 만족도를 높임으로써 중국관광객을 유치하기 위한 연구목적을 두고 있다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해서 기존의 문헌연구에 대한 국내외 서적, 논문, 온라인 자료, 기타 간행물 및 한국을 방문한 중국 관광객을 대상으로 설문지를 이용한 실증적인 조사방법을 병행하였다.
실증연구에서는 편의표본추출하여 면접 설문조사를 실시하여, 총 265부를 배포하여 253부를 회수하였고 수집된 조사자료 중 응답이 부실한 것과 응답의 신뢰도가 떨어지는 31부를 제외하여 최종 유효표본은 222부(천진시(天津市))로 확정하여 실증분석에 사용하였다.
본 연구의 수집된 자료에 대한 분석방법은 통계적 방법을 적용하였는데, 통계처리는 데이터 코딩(Data Coding)과정을 거쳐, 자료분석을 사회과학 통계분석 프로그램인 SPSS 12.0(Statistical Package for the Social Sciences 12.0)을 용하여 빈도분석, 신뢰성분석, 요인분석, t-test, 일월배치 분산분석, 회귀분석 방법을 활용하였다.
실증분석결과로서 첫째, 인구 통계적 변수들 중 성별에 따른 차이검증결과에서 남자의 ‘사회적 동기’와 ‘심리적 동기’ 부분의 고려에 대하여 욱 중요하게 판단하였다. 결혼여부 및 연령에 따른 집단 간 차이의 검증에서 미혼과 20대 이하는 모두 관광객의 동기적 특성에서의 ‘경제적 동기’, 한류에서의 ‘의류디자인’, ‘가공식품’ 등 고려사항에 대한 중요정도가 비교적 높게 나타나는 것으로 확인할 수 있었다. 마케팅활동에 있어서 목표시장 세분화하여 젊은이의 취향을 고려되어야 한다고 사료된다.
그리고 교육수준에 따른 집단 간 차이의 검증에서 고졸이상 집단이 관광객 동기적 특성에서의 ‘문화적 동기’, ‘여가적 동기’ 및 한류에서의 ‘제품 및 서비스’ 등 고려사항에 중요정도가 비교적 높게 나타났다.
둘째, 본 연구의 결과를 통해서 살펴본 바와 같이 관광동기와 한류 및 만족 간의 유의한 영향관계를 기지는 것을 알 수 있었다. 그러므로 관광객들이 동기파악이 우선적으로 이루어져야 하며, 관광동기에 따른 세분화된 관광상품개발이 필요하다고 볼 수 있을 것이다.
셋째, 가설2를 검증한 결과를 통해서 방한 중국인 관광객들이 한류 중의 의류디자인, 제품 및 서비스 등 요인에 불만족을 하고 있는 것을 알아보았다. 이는 한국관광공사 2008년 외래 관광객 실태조사에 따라 중국 관광객이 한국여행 시 의류디자인, 제품 및 서비스 등에 대한 낮은 만족도로 나타나는 것을 입증하는 자료가 된다고 사료한다.
넷째, 본 연구의 가설검증의 결과에서 관광객의 동기적 특성 중 문화적 동기 및 한류 중 가공식품 등 요인들이 만족에 유의한 영향을 미치는 것이다. 따라서 향후 기업의 마케팅 전략수립에 있어 한국과 중국이 가까운 지리적 위치 등 장점을 두고 차별화되고 경쟁력 있는 미래지향적 문화관광상품 및 계절별, 관광지별로 관광상품을 지속적으로 육성하고 이를 올바르게 중국인들에게 홍보하는 체계적인 시스템이 구축되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 중국관광객이 왜 한국관광을 하며, 또한 어떤 기준으로 관광동기를 무엇인지, 관광 후 만족하는지를 알아보기 위하여 한류 이미지, 중국관광객의 관광동기와 만족 간의 영향관계를 분석하여 중국 관광객의 만족도를 높임으로써 중국관광객을 유치하기 위한 연구목적을 두고 있다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해서 기존의 문헌연구에 대한 국내외 서적, 논문, 온라인 자료, 기타 간행물 및 한국을 방문한 중국 관광객을 대상으로 설문지를 이용한 실증적인 조사방법을 병행하였다.
실증연구에서는 편의표본추출하여 면접 설문조사를 실시하여, 총 265부를 배포하여 253부를 회수하였고 수집된 조사자료 중 응답이 부실한 것과 응답의 신뢰도가 떨어지는 31부를 제외하여 최종 유효표본은 222부(천진시(天津市))로 확정하여 실증분석에 사용하였다.
본 연구의 수집된 자료에 대한 분석방법은 통계적 방법을 적용하였는데, 통계처리는 데이터 코딩(Data Coding)과정을 거쳐, 자료분석을 사회과학 통계분석 프로그램인 SPSS 12.0(Statistical Package for the Social Sciences 12.0)을 용하여 빈도분석, 신뢰성분석, 요인분석, t-test, 일월배치 분산분석, 회귀분석 방법을 활용하였다.
실증분석결과로서 첫째, 인구 통계적 변수들 중 성별에 따른 차이검증결과에서 남자의 ‘사회적 동기’와 ‘심리적 동기’ 부분의 고려에 대하여 욱 중요하게 판단하였다. 결혼여부 및 연령에 따른 집단 간 차이의 검증에서 미혼과 20대 이하는 모두 관광객의 동기적 특성에서의 ‘경제적 동기’, 한류에서의 ‘의류디자인’, ‘가공식품’ 등 고려사항에 대한 중요정도가 비교적 높게 나타나는 것으로 확인할 수 있었다. 마케팅활동에 있어서 목표시장 세분화하여 젊은이의 취향을 고려되어야 한다고 사료된다.
그리고 교육수준에 따른 집단 간 차이의 검증에서 고졸이상 집단이 관광객 동기적 특성에서의 ‘문화적 동기’, ‘여가적 동기’ 및 한류에서의 ‘제품 및 서비스’ 등 고려사항에 중요정도가 비교적 높게 나타났다.
둘째, 본 연구의 결과를 통해서 살펴본 바와 같이 관광동기와 한류 및 만족 간의 유의한 영향관계를 기지는 것을 알 수 있었다. 그러므로 관광객들이 동기파악이 우선적으로 이루어져야 하며, 관광동기에 따른 세분화된 관광상품개발이 필요하다고 볼 수 있을 것이다.
셋째, 가설2를 검증한 결과를 통해서 방한 중국인 관광객들이 한류 중의 의류디자인, 제품 및 서비스 등 요인에 불만족을 하고 있는 것을 알아보았다. 이는 한국관광공사 2008년 외래 관광객 실태조사에 따라 중국 관광객이 한국여행 시 의류디자인, 제품 및 서비스 등에 대한 낮은 만족도로 나타나는 것을 입증하는 자료가 된다고 사료한다.
넷째, 본 연구의 가설검증의 결과에서 관광객의 동기적 특성 중 문화적 동기 및 한류 중 가공식품 등 요인들이 만족에 유의한 영향을 미치는 것이다. 따라서 향후 기업의 마케팅 전략수립에 있어 한국과 중국이 가까운 지리적 위치 등 장점을 두고 차별화되고 경쟁력 있는 미래지향적 문화관광상품 및 계절별, 관광지별로 관광상품을 지속적으로 육성하고 이를 올바르게 중국인들에게 홍보하는 체계적인 시스템이 구축되어야 할 것이다.
This research is done in order to grasp the motives of Chinese tourists who chose to travel to South Korea and also gain a better understanding of the psychological level of satisfaction after Chinese tourists visit South Korea.
Discussed collection cases inland and abroad, online information and ot...
This research is done in order to grasp the motives of Chinese tourists who chose to travel to South Korea and also gain a better understanding of the psychological level of satisfaction after Chinese tourists visit South Korea.
Discussed collection cases inland and abroad, online information and other comparative reference use the data for tourism to target Chinese tourists to South Korea as a tourist destinaton, travel motivation, and satisfaction to make this specific theoretical research.
Convenient specimen extraction, carried out a questionnaire survey, interviewing a total of 265, distribution of the recovery of 253, collect the survey data and the loss of trust decline of 31 respondents answers, at the end, there are 222 effective samples of Tianjin city.
Empirical results as the first, demographic variables, verify the results according to gender differences, "social motives" and "psychological motivation" of South Korea, and we determined judgment is more important.
The marketing activities and the orientation of the target market segments and more young people should take into account the feed according to the collective tourists above the high school level of education, and the difference between the collective verification characteristics of the wonders of the motives of the "cultural","amateur motivation" and "Korean goods and services "image of
considerations."
Second, the results of this research, we have tenown through the base, significantly affect the relationship between tourist motivation, the image of South Korea and tourists satisfaction. Present on the system, and a variety of ways, in future research about the market segmentation of the tourism product in accordance with the tourist motivation is considered necessary.
Third, In order to attract Chinese tourists to maximize clothing design, products and services,including tourism quality and service that you need to focus on building this up.
Fourth, in the hypothesis testing, the results of this study to the satisfaction of the synchronous characteristics of tourists, their cultural motivations and image of factors such as food processing is a significant impact. This means that it can be said that Chinese tourists are satisfied cultural motivation, and processed foods factors.
Thus, promoting them correctly differentiated and competitive advantages, such as the geographic location close to South Korea and China in the future of corporate marketing strategy in the future-oriented cultural tourism products, tourist and seasonal basis, and continue to foster the tourism product to the Chinese, systematic
will be established.
This research is done in order to grasp the motives of Chinese tourists who chose to travel to South Korea and also gain a better understanding of the psychological level of satisfaction after Chinese tourists visit South Korea.
Discussed collection cases inland and abroad, online information and other comparative reference use the data for tourism to target Chinese tourists to South Korea as a tourist destinaton, travel motivation, and satisfaction to make this specific theoretical research.
Convenient specimen extraction, carried out a questionnaire survey, interviewing a total of 265, distribution of the recovery of 253, collect the survey data and the loss of trust decline of 31 respondents answers, at the end, there are 222 effective samples of Tianjin city.
Empirical results as the first, demographic variables, verify the results according to gender differences, "social motives" and "psychological motivation" of South Korea, and we determined judgment is more important.
The marketing activities and the orientation of the target market segments and more young people should take into account the feed according to the collective tourists above the high school level of education, and the difference between the collective verification characteristics of the wonders of the motives of the "cultural","amateur motivation" and "Korean goods and services "image of
considerations."
Second, the results of this research, we have tenown through the base, significantly affect the relationship between tourist motivation, the image of South Korea and tourists satisfaction. Present on the system, and a variety of ways, in future research about the market segmentation of the tourism product in accordance with the tourist motivation is considered necessary.
Third, In order to attract Chinese tourists to maximize clothing design, products and services,including tourism quality and service that you need to focus on building this up.
Fourth, in the hypothesis testing, the results of this study to the satisfaction of the synchronous characteristics of tourists, their cultural motivations and image of factors such as food processing is a significant impact. This means that it can be said that Chinese tourists are satisfied cultural motivation, and processed foods factors.
Thus, promoting them correctly differentiated and competitive advantages, such as the geographic location close to South Korea and China in the future of corporate marketing strategy in the future-oriented cultural tourism products, tourist and seasonal basis, and continue to foster the tourism product to the Chinese, systematic
will be established.
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