본 연구는 다양한 형태로 나타나는 학교 부적응 및 학업 중단위기에 놓인 학생들의 문제가 심각한 수준으로 증가되는 가운데, 학교는 온갖 학생사안으로 인해 학생, 교사, 학부모 간의 위기감이 팽배한 상황에서 위기학생들을 이해하고, 문제를 해결하기 위해 학교상담 활성화만한 대안이 없다고 판단하여, 학교상담을 책임지고 있는 Wee 프로젝트의 지난 5년 간 사업성과와 현안 과제를 살펴보고, 내실 있는 Wee 프로젝트로 기능할 수 있도록 효율적․안정적인 운영을 위한 활성화 방안을 제시해보기 위한 연구이다. 정부는 학교상담의 필요성을 공감하고 2008년 대통령 공약사업으로 Wee 프로젝트 사업을 도입하여 그간 Wee 프로젝트가 학교상담을 위해 끊임없이 노력한 결과 Wee ...
본 연구는 다양한 형태로 나타나는 학교 부적응 및 학업 중단위기에 놓인 학생들의 문제가 심각한 수준으로 증가되는 가운데, 학교는 온갖 학생사안으로 인해 학생, 교사, 학부모 간의 위기감이 팽배한 상황에서 위기학생들을 이해하고, 문제를 해결하기 위해 학교상담 활성화만한 대안이 없다고 판단하여, 학교상담을 책임지고 있는 Wee 프로젝트의 지난 5년 간 사업성과와 현안 과제를 살펴보고, 내실 있는 Wee 프로젝트로 기능할 수 있도록 효율적․안정적인 운영을 위한 활성화 방안을 제시해보기 위한 연구이다. 정부는 학교상담의 필요성을 공감하고 2008년 대통령 공약사업으로 Wee 프로젝트 사업을 도입하여 그간 Wee 프로젝트가 학교상담을 위해 끊임없이 노력한 결과 Wee 클래스를 설치·운영하고 있는 학교는 그렇지 않은 학교에 비해 무단결석, 학업중단률 감소가 객관적인 운영 성과로 나타났다.(최상근 외, 2011) 이는 교육현장의 요구가 결실을 본 사례로 Wee 클래스 → Wee 센터 → Wee 스쿨의 위계로 이루어지는 학교안전통합시스템이 사회안전망과 함께 우리 시대를 견인할 만한 매우 가치 있는 사업이 되었다고 할 수 있을 것이다. Wee 프로젝트는 우리에게 ‘부담스럽고 무거운 주제였던 문제해결과 사건처리 상담을 문제 예방과 공감, 수용, 소통, 격려 등 따뜻한 상담’으로 ‘상담’에 대한 인식의 변화를 가져왔고, 상담의 필요성을 부각시키며, 관심과 기대를 한 몸에 받았다. 그러나 Wee 프로젝트의 현장 운영 실태를 들여다보면 끊이지 않는 문제점들이 나타나고 있다. 이에 본 연구는 현장에서 실제 일어나고 있는 문제점과 개선방안을 찾아 Wee 프로젝트의 현 실태와 과제를 재조명하기 위해 문헌연구를 중심으로 Wee 프로젝트 모델 분석, 활동보고, 내용분석 등을 진행하였으며, Wee 프로젝트 현장 전문가들의 토론회 및 포럼 자료를 중심으로 대안과 제안들을 수렴하였으며, 연구의 타당성을 높이기 위해 현장의 목소리를 담아 범주화 시키는 질적 사례연구로 진행하였다. 전국 Wee 프로젝트에 종사하는 전문 상담인력(전문상담교사, 전문상담사, 사회복지사 등) 13명을 대상으로 자신의 생각, 신념, 실태에 대해 자유롭게 답변할 수 있도록 반 구조화 질문지를 이용하여, 심층면접방식의 개별면접 및 전화면접을 실시하였다. 자료의 기록을 위해서는 주로 면접과정을 녹음하는 방식을 취하였으며, 자료 분석을 위해서는 수집된 자료들을 비교하면서 계속적으로 범주화 시켜가는 연속적 비교전략을 활용하였다. 연구결과 Wee 프로젝트의 목적이 실현되기에는 여러 가지 현실적 어려움이 있었으며, 특히 Wee 프로젝트 종사자들의 고용불안에서 오는 직무만족감 저하, Wee 프로젝트 서비스와 교육정책 내 타 서비스와의 중복․분산 지원으로 업무의 비효율성, 소진 예방 및 대책․역량강화를 위한 연수기회 부족, 책임자 인식 및 마인드 부족 등이 Wee 프로젝트 사업의 안정화와 활성화의 저해요인으로 나타났다. 구체적인 연구 결과를 살펴보면. 첫째, 현장에서 종사하는 전문 상담인력들이 느끼는 가장 큰 문제점으로 대두된 것은 다름 아닌 서비스 수혜대상자인 학생들에 대한 One-Stop 통합지원서비스가 절실히 필요한 것으로 나타났으며, 둘째, Wee 프로젝트 상담인력들의 고용불안 및 임금․처우가 열악하고 지역별 임금수준의 편차가 커 지역별 상담자들의 서비스 질적 평준화가 어렵다는 문제가 제기되었다. 셋째, 상담자들은 자기계발 및 역량강화가 의무적으로 뒤따라야 함에도 불구하고 직무연수 기회조차 제대로 주어지지 않고 있는 현실에 안타까움을 표했다. 넷째, 기관 관리 책임자에 의해 상담의 질이 좌우된다고 해도 과언이 아닐 만큼 기관장의 마인드와 인식이 중요함에도 불구하고 그들의 Wee 프로젝트에 대한 목적과 인식이 매우 부족한 것으로 나타났으며, 그들의 교육관이나 운영방침에 따라 Wee 프로젝트 활성화가 저해되고 있는 어려움을 겪는 기관이 많은 것으로 나타났다. 다섯째, Wee 프로젝트 종사자들은 소속기관인 교육행정기관의 특성 상 자신의 고유 업무인 상담 업무이외 행․재정업무에 많은 시간을 투자하는 사례가 발생하여 상담업무에 매진하기 어려운 게 현실이다. 여섯째, Wee 프로젝트가 국가적인 사업임에도 불구하고 전국적인 네트워크가 이루어지지 않으므로 학생들에게 제공되는 상담의 질적 수준에 지역적 차별이 있다는 문제점이 대두되었다. 일곱째, 상담의 특성 상 심리적인 어려움을 돌보는 상담자의 소진을 다루는 것은 필수적인 중요 요소임에도 불구하고 현재 Wee 프로젝트 상담자의 소진에 대한 연구나 대책 마련은 전무후무한 상태로, 상담자들의 소진에 원인이 될 수 있는 환경적 요인 파악과 더불어 개선 노력, 근본적인 해결책 마련의 필요성이 대두되었다. 다음은 연구결과 학교상담 Wee 프로젝트에 끊이지 않는 문제점에 대한 개선과 활성화를 위한 방안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 체계적인 통합서비스 지원을 위해 교육서비스 체제를 조정하여 Wee 프로젝트 조직 내 교육복지, 상담, 학습클리닉, 특수 등 다양한 서비스를 One-Stop으로 통합지원 할 수
본 연구는 다양한 형태로 나타나는 학교 부적응 및 학업 중단위기에 놓인 학생들의 문제가 심각한 수준으로 증가되는 가운데, 학교는 온갖 학생사안으로 인해 학생, 교사, 학부모 간의 위기감이 팽배한 상황에서 위기학생들을 이해하고, 문제를 해결하기 위해 학교상담 활성화만한 대안이 없다고 판단하여, 학교상담을 책임지고 있는 Wee 프로젝트의 지난 5년 간 사업성과와 현안 과제를 살펴보고, 내실 있는 Wee 프로젝트로 기능할 수 있도록 효율적․안정적인 운영을 위한 활성화 방안을 제시해보기 위한 연구이다. 정부는 학교상담의 필요성을 공감하고 2008년 대통령 공약사업으로 Wee 프로젝트 사업을 도입하여 그간 Wee 프로젝트가 학교상담을 위해 끊임없이 노력한 결과 Wee 클래스를 설치·운영하고 있는 학교는 그렇지 않은 학교에 비해 무단결석, 학업중단률 감소가 객관적인 운영 성과로 나타났다.(최상근 외, 2011) 이는 교육현장의 요구가 결실을 본 사례로 Wee 클래스 → Wee 센터 → Wee 스쿨의 위계로 이루어지는 학교안전통합시스템이 사회안전망과 함께 우리 시대를 견인할 만한 매우 가치 있는 사업이 되었다고 할 수 있을 것이다. Wee 프로젝트는 우리에게 ‘부담스럽고 무거운 주제였던 문제해결과 사건처리 상담을 문제 예방과 공감, 수용, 소통, 격려 등 따뜻한 상담’으로 ‘상담’에 대한 인식의 변화를 가져왔고, 상담의 필요성을 부각시키며, 관심과 기대를 한 몸에 받았다. 그러나 Wee 프로젝트의 현장 운영 실태를 들여다보면 끊이지 않는 문제점들이 나타나고 있다. 이에 본 연구는 현장에서 실제 일어나고 있는 문제점과 개선방안을 찾아 Wee 프로젝트의 현 실태와 과제를 재조명하기 위해 문헌연구를 중심으로 Wee 프로젝트 모델 분석, 활동보고, 내용분석 등을 진행하였으며, Wee 프로젝트 현장 전문가들의 토론회 및 포럼 자료를 중심으로 대안과 제안들을 수렴하였으며, 연구의 타당성을 높이기 위해 현장의 목소리를 담아 범주화 시키는 질적 사례연구로 진행하였다. 전국 Wee 프로젝트에 종사하는 전문 상담인력(전문상담교사, 전문상담사, 사회복지사 등) 13명을 대상으로 자신의 생각, 신념, 실태에 대해 자유롭게 답변할 수 있도록 반 구조화 질문지를 이용하여, 심층면접방식의 개별면접 및 전화면접을 실시하였다. 자료의 기록을 위해서는 주로 면접과정을 녹음하는 방식을 취하였으며, 자료 분석을 위해서는 수집된 자료들을 비교하면서 계속적으로 범주화 시켜가는 연속적 비교전략을 활용하였다. 연구결과 Wee 프로젝트의 목적이 실현되기에는 여러 가지 현실적 어려움이 있었으며, 특히 Wee 프로젝트 종사자들의 고용불안에서 오는 직무만족감 저하, Wee 프로젝트 서비스와 교육정책 내 타 서비스와의 중복․분산 지원으로 업무의 비효율성, 소진 예방 및 대책․역량강화를 위한 연수기회 부족, 책임자 인식 및 마인드 부족 등이 Wee 프로젝트 사업의 안정화와 활성화의 저해요인으로 나타났다. 구체적인 연구 결과를 살펴보면. 첫째, 현장에서 종사하는 전문 상담인력들이 느끼는 가장 큰 문제점으로 대두된 것은 다름 아닌 서비스 수혜대상자인 학생들에 대한 One-Stop 통합지원서비스가 절실히 필요한 것으로 나타났으며, 둘째, Wee 프로젝트 상담인력들의 고용불안 및 임금․처우가 열악하고 지역별 임금수준의 편차가 커 지역별 상담자들의 서비스 질적 평준화가 어렵다는 문제가 제기되었다. 셋째, 상담자들은 자기계발 및 역량강화가 의무적으로 뒤따라야 함에도 불구하고 직무연수 기회조차 제대로 주어지지 않고 있는 현실에 안타까움을 표했다. 넷째, 기관 관리 책임자에 의해 상담의 질이 좌우된다고 해도 과언이 아닐 만큼 기관장의 마인드와 인식이 중요함에도 불구하고 그들의 Wee 프로젝트에 대한 목적과 인식이 매우 부족한 것으로 나타났으며, 그들의 교육관이나 운영방침에 따라 Wee 프로젝트 활성화가 저해되고 있는 어려움을 겪는 기관이 많은 것으로 나타났다. 다섯째, Wee 프로젝트 종사자들은 소속기관인 교육행정기관의 특성 상 자신의 고유 업무인 상담 업무이외 행․재정업무에 많은 시간을 투자하는 사례가 발생하여 상담업무에 매진하기 어려운 게 현실이다. 여섯째, Wee 프로젝트가 국가적인 사업임에도 불구하고 전국적인 네트워크가 이루어지지 않으므로 학생들에게 제공되는 상담의 질적 수준에 지역적 차별이 있다는 문제점이 대두되었다. 일곱째, 상담의 특성 상 심리적인 어려움을 돌보는 상담자의 소진을 다루는 것은 필수적인 중요 요소임에도 불구하고 현재 Wee 프로젝트 상담자의 소진에 대한 연구나 대책 마련은 전무후무한 상태로, 상담자들의 소진에 원인이 될 수 있는 환경적 요인 파악과 더불어 개선 노력, 근본적인 해결책 마련의 필요성이 대두되었다. 다음은 연구결과 학교상담 Wee 프로젝트에 끊이지 않는 문제점에 대한 개선과 활성화를 위한 방안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 체계적인 통합서비스 지원을 위해 교육서비스 체제를 조정하여 Wee 프로젝트 조직 내 교육복지, 상담, 학습클리닉, 특수 등 다양한 서비스를 One-Stop으로 통합지원 할 수
This study is to provide the revitalization plan for effective and stable operation of Wee project under the atatement that the revitalization of school counseling is the only way to the current problems that many students fail to adjust thmselves into school and have risk to stop studying due to va...
This study is to provide the revitalization plan for effective and stable operation of Wee project under the atatement that the revitalization of school counseling is the only way to the current problems that many students fail to adjust thmselves into school and have risk to stop studying due to various student issues. We looked at the past 5 years performance and current task. Further we tried to propose the revitalization planfor the efficient and stable operation. The government agreed on the needs of school counseling and introduced WEE project as a presidential commitment in 2008. With the continuous effort, the objective results has been shown the objective result that the truancy, discontinued rate of the school with WEE project has been decreased than those of school without WEE project. (Choi, Sang Geun, 2011) This can be regarded as a pretty much valuable project that the School Safety Integrated System which has a hierarchy as “Wee Class → Wee Center → Wee School” can lead our generation together with the social safety network. Wee project has brought the change in perception of “counseling” from “problem solving and processing issues which were cumbersome and heavy” to “warm counseling which contains empathy, acceptance, communication, encouragement” and got the interests and expectation. But, looking into the detail operation status, lots of problems appear constantly. This study has been executed by searching the current problems and improvement plan by Wee project model analysis, activity report, contents analysis to revisit the status and reset the goal. This was qualitative case study by categorizing the voice from field counseling staffs to improve the feasibility. We had focus group interview along with telephone interview with 13 professional counseling staffs (counseling teacher, professional counselor, social welfare specialist) of Wee project stimulating them to response with their thinking, faith, status freely. To record all the materials, we made voice recording for interviews and adapted consecutive comparison strategy by categorizing for analysing the results. As a result, there are lots of factual difficulties in realizing the object of Wee project. Especially, low level of job satisfaction which come from the job insecurity, inefficiency of work which is caused by the duplication and dispersion between Wee project and the other education service, prevention of the exhausted, short of opportunity of job training, improper perception and mind of management were found as a inhibition factor of the Wee project revitalization. Looking into the detail result of this study, at first, the biggest difficulty which the field counseling staffs are experiencing is the needs of One-Stop integrated supporting system for the students who are the beneficiaries. Second, it’s hard to make qualitative living of regional counseling staffs because there are huge gap of job insecurity, wage, treatment of Wee project counseling staffs. Third, though counseling staffs have to develop themselves and strengthen their competency, there was rare opportunity to have even job training. Forth, the quality of counseling totally depends on the management of the organization. But their vision and perception for Wee project is not so sufficient that lots of organizations are having difficulties to revitalize Wee project. Fifth, the employees for Wee project has to spend their time to the administrative business rather than their original counseling business. So they have difficulties to concentrate on the counseling itself. Sixth, though Wee project is nationwide project, there is no national network. This causes the regional deviation of counseling quality. Seventh, it’s evitable to take care of the psychological exhaust of counseling staffs to take care of psychological difficulties. But there are no study executed nor measures for the exhausted staffs. In that point, it’s necessary to provide fundamental solution for the exhausted. The field counseling staffs proposed improvement plan for the problems pointed in this study as below. First, there needs integrated system which can serve one-stop service including education welfare, counseling, study clinic within Wee project by establishing systematic education service. Second, there need tenure and better treatment for the employees to strengthen their professionalism so that they can provide stable and high quality counseling to the students. Third, there needs larger opportunity to participate job training to improve the counseling quality. Forth, there need constant training and evaluation standards to give a proper comprehension to management. The management who operate and control Wee project has to be professional counselor and also he has to be recruited from outside to procure the independency. Fifth, there needs recruitment of exclusive administrative assistance to reduce the burden of administrative obligation of counseling staffs who can concentrate on the original counseling business. Sixth, there needs effort to level of counseling quality throughout the nation by establishing national Wee project network and integrated operation. Seventh, there need development of program which can relieve the exhausted counseling staffs and make the opportunity to attend professional education to help the psychological difficulties as a obligation. This study can subjective because of the input from small number of field professional counseling staffs of Wee project. Based on the result of this study, I tried to propose the direction where Wee project has to be headed in terms of stable operation and revitalization and propose a follow up study as well.
This study is to provide the revitalization plan for effective and stable operation of Wee project under the atatement that the revitalization of school counseling is the only way to the current problems that many students fail to adjust thmselves into school and have risk to stop studying due to various student issues. We looked at the past 5 years performance and current task. Further we tried to propose the revitalization planfor the efficient and stable operation. The government agreed on the needs of school counseling and introduced WEE project as a presidential commitment in 2008. With the continuous effort, the objective results has been shown the objective result that the truancy, discontinued rate of the school with WEE project has been decreased than those of school without WEE project. (Choi, Sang Geun, 2011) This can be regarded as a pretty much valuable project that the School Safety Integrated System which has a hierarchy as “Wee Class → Wee Center → Wee School” can lead our generation together with the social safety network. Wee project has brought the change in perception of “counseling” from “problem solving and processing issues which were cumbersome and heavy” to “warm counseling which contains empathy, acceptance, communication, encouragement” and got the interests and expectation. But, looking into the detail operation status, lots of problems appear constantly. This study has been executed by searching the current problems and improvement plan by Wee project model analysis, activity report, contents analysis to revisit the status and reset the goal. This was qualitative case study by categorizing the voice from field counseling staffs to improve the feasibility. We had focus group interview along with telephone interview with 13 professional counseling staffs (counseling teacher, professional counselor, social welfare specialist) of Wee project stimulating them to response with their thinking, faith, status freely. To record all the materials, we made voice recording for interviews and adapted consecutive comparison strategy by categorizing for analysing the results. As a result, there are lots of factual difficulties in realizing the object of Wee project. Especially, low level of job satisfaction which come from the job insecurity, inefficiency of work which is caused by the duplication and dispersion between Wee project and the other education service, prevention of the exhausted, short of opportunity of job training, improper perception and mind of management were found as a inhibition factor of the Wee project revitalization. Looking into the detail result of this study, at first, the biggest difficulty which the field counseling staffs are experiencing is the needs of One-Stop integrated supporting system for the students who are the beneficiaries. Second, it’s hard to make qualitative living of regional counseling staffs because there are huge gap of job insecurity, wage, treatment of Wee project counseling staffs. Third, though counseling staffs have to develop themselves and strengthen their competency, there was rare opportunity to have even job training. Forth, the quality of counseling totally depends on the management of the organization. But their vision and perception for Wee project is not so sufficient that lots of organizations are having difficulties to revitalize Wee project. Fifth, the employees for Wee project has to spend their time to the administrative business rather than their original counseling business. So they have difficulties to concentrate on the counseling itself. Sixth, though Wee project is nationwide project, there is no national network. This causes the regional deviation of counseling quality. Seventh, it’s evitable to take care of the psychological exhaust of counseling staffs to take care of psychological difficulties. But there are no study executed nor measures for the exhausted staffs. In that point, it’s necessary to provide fundamental solution for the exhausted. The field counseling staffs proposed improvement plan for the problems pointed in this study as below. First, there needs integrated system which can serve one-stop service including education welfare, counseling, study clinic within Wee project by establishing systematic education service. Second, there need tenure and better treatment for the employees to strengthen their professionalism so that they can provide stable and high quality counseling to the students. Third, there needs larger opportunity to participate job training to improve the counseling quality. Forth, there need constant training and evaluation standards to give a proper comprehension to management. The management who operate and control Wee project has to be professional counselor and also he has to be recruited from outside to procure the independency. Fifth, there needs recruitment of exclusive administrative assistance to reduce the burden of administrative obligation of counseling staffs who can concentrate on the original counseling business. Sixth, there needs effort to level of counseling quality throughout the nation by establishing national Wee project network and integrated operation. Seventh, there need development of program which can relieve the exhausted counseling staffs and make the opportunity to attend professional education to help the psychological difficulties as a obligation. This study can subjective because of the input from small number of field professional counseling staffs of Wee project. Based on the result of this study, I tried to propose the direction where Wee project has to be headed in terms of stable operation and revitalization and propose a follow up study as well.
주제어
#Wee 프로젝트 Wee 클래스 Wee 센터 Wee 스쿨 Wee 프로젝트 연구특임센터 상담 전문상담교사
학위논문 정보
저자
홍석연
학위수여기관
중부대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육상담심리학과
지도교수
백유미
발행연도
2013
총페이지
130 p.
키워드
Wee 프로젝트 Wee 클래스 Wee 센터 Wee 스쿨 Wee 프로젝트 연구특임센터 상담 전문상담교사
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.