본 연구는 대학생 창업의도에 영향을 미치는 요인들을 식별하고 이들 요인들이 대학생 창업의도에 어떠한 영향을 미치는지를 실증적으로 검증하기 위해 시도되었다. 기존 연구들을 토대로 본 연구는 대학생 창업의도에 학생들의 개인적 특성, 대학과 사회의 지원적 특성이 중요한 영향을 미칠 수 있음을 파악하였다. 보다 구체적으로 학생들의 개인적 특성은 그들의 심리적 특성과 경험적 특성으로 구성된다. 심리적 특성은 성취욕구, 위험감수성향, 자기 효능감, 가치관, 창업에 대한 욕구 등과 같은 것을 말한다. 그리고 경험적 특성은 ...
본 연구는 대학생 창업의도에 영향을 미치는 요인들을 식별하고 이들 요인들이 대학생 창업의도에 어떠한 영향을 미치는지를 실증적으로 검증하기 위해 시도되었다. 기존 연구들을 토대로 본 연구는 대학생 창업의도에 학생들의 개인적 특성, 대학과 사회의 지원적 특성이 중요한 영향을 미칠 수 있음을 파악하였다. 보다 구체적으로 학생들의 개인적 특성은 그들의 심리적 특성과 경험적 특성으로 구성된다. 심리적 특성은 성취욕구, 위험감수성향, 자기 효능감, 가치관, 창업에 대한 욕구 등과 같은 것을 말한다. 그리고 경험적 특성은 롤모델 노출경험, 예비창업활동의 경험, 기업가적 활동 경험 등을 말한다. 대학의 지원적 특성은 대학에서 창업관련 교육이나 훈련을 받아본 경험이 있는지 그리고 창업과 관련된 조언이나 코치를 받아본 경험이 있는지를 말하는 것이다. 사회의 지원적 특성은 사회가 창업에 대해 어떤 가치를 부여하는지에 대한 대학생들의 인식수준을 말한다. 또한 사회의 지원적 특성에는 학생들 주변의 다양한 사회적 네트워크가 그들의 창업활동에 대해 도움을 주는지도 포함된다. 실증적 연구를 위해 연구자는 창업선도대학들을 중심으로 설문조사를 실시했다. 설문지는 자기응답방식으로 이루어졌으며 최종 회수된 설문지는 총 769부이다. 이들 설문지를 토대로 대학생들의 창업의도에 그들의 개인적 특성, 대학 그리고 사회적 지원특성이 어떤 영향을 미치는지를 실증적으로 분석해 보았다. 그 결과 본 연구는 다음과 같은 실증적 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 대학생들의 위험감수성, 성취욕구, 자기효과성, 가치관 등은 창업의도에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 청년들의 창업활성화를 위해서는 대학생들의 기업가정신을 제고시키기 위한 다양한 노력들이 필요할 것으로 제시되었다. 둘째, 창업과 관련된 다양한 경험과 활동은 대학생들의 창업의도에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 청년 창업활성화를 위해선 대학생들이 창업과 관련된 다양한 활동과 경험에 노출될 수 있도록 하는 다양한 프로그램들이 많이 개발될 필요가 있음을 제시하였다. 셋째, 대학내 다양한 창업지원 활동은 대학생들의 창업의도에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 청년 창업활성화를 위해선 대학이 창업에 필요한 상담, 코칭, 지도 등과 더불어 창업교육에 더욱 주력해야 할 필요가 있음을 제시하였다. 넷째, 대학생들의 창업의도에는 사회적 가치나 주변의 지원에 대한 그들의 인식이 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 청년 창업활성화를 위해선 창업에 대한 사회의 전반적 인식개선에 대한 노력들이 정책적으로 뒷받침될 필요가 있음을 제시하였다. 다섯째, 대학생들의 창업의도에는 그들의 개인적 특성, 대학 및 사회적 지원특성이 개별적으로도 중요한 영향을 미치지만 이들 요인들이 서로 상호작용을 통해 또한 중요한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 청년 창업활성화를 위해선 대학생들의 개인적인 기업가적 특성도 중요하지만 대학이나 사회의 적극적인 지원 또한 청년창업의 활성화를 위해서는 매우 중요함을 제시하였다.
본 연구는 대학생 창업의도에 영향을 미치는 요인들을 식별하고 이들 요인들이 대학생 창업의도에 어떠한 영향을 미치는지를 실증적으로 검증하기 위해 시도되었다. 기존 연구들을 토대로 본 연구는 대학생 창업의도에 학생들의 개인적 특성, 대학과 사회의 지원적 특성이 중요한 영향을 미칠 수 있음을 파악하였다. 보다 구체적으로 학생들의 개인적 특성은 그들의 심리적 특성과 경험적 특성으로 구성된다. 심리적 특성은 성취욕구, 위험감수성향, 자기 효능감, 가치관, 창업에 대한 욕구 등과 같은 것을 말한다. 그리고 경험적 특성은 롤모델 노출경험, 예비창업활동의 경험, 기업가적 활동 경험 등을 말한다. 대학의 지원적 특성은 대학에서 창업관련 교육이나 훈련을 받아본 경험이 있는지 그리고 창업과 관련된 조언이나 코치를 받아본 경험이 있는지를 말하는 것이다. 사회의 지원적 특성은 사회가 창업에 대해 어떤 가치를 부여하는지에 대한 대학생들의 인식수준을 말한다. 또한 사회의 지원적 특성에는 학생들 주변의 다양한 사회적 네트워크가 그들의 창업활동에 대해 도움을 주는지도 포함된다. 실증적 연구를 위해 연구자는 창업선도대학들을 중심으로 설문조사를 실시했다. 설문지는 자기응답방식으로 이루어졌으며 최종 회수된 설문지는 총 769부이다. 이들 설문지를 토대로 대학생들의 창업의도에 그들의 개인적 특성, 대학 그리고 사회적 지원특성이 어떤 영향을 미치는지를 실증적으로 분석해 보았다. 그 결과 본 연구는 다음과 같은 실증적 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 대학생들의 위험감수성, 성취욕구, 자기효과성, 가치관 등은 창업의도에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 청년들의 창업활성화를 위해서는 대학생들의 기업가정신을 제고시키기 위한 다양한 노력들이 필요할 것으로 제시되었다. 둘째, 창업과 관련된 다양한 경험과 활동은 대학생들의 창업의도에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 청년 창업활성화를 위해선 대학생들이 창업과 관련된 다양한 활동과 경험에 노출될 수 있도록 하는 다양한 프로그램들이 많이 개발될 필요가 있음을 제시하였다. 셋째, 대학내 다양한 창업지원 활동은 대학생들의 창업의도에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 청년 창업활성화를 위해선 대학이 창업에 필요한 상담, 코칭, 지도 등과 더불어 창업교육에 더욱 주력해야 할 필요가 있음을 제시하였다. 넷째, 대학생들의 창업의도에는 사회적 가치나 주변의 지원에 대한 그들의 인식이 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 청년 창업활성화를 위해선 창업에 대한 사회의 전반적 인식개선에 대한 노력들이 정책적으로 뒷받침될 필요가 있음을 제시하였다. 다섯째, 대학생들의 창업의도에는 그들의 개인적 특성, 대학 및 사회적 지원특성이 개별적으로도 중요한 영향을 미치지만 이들 요인들이 서로 상호작용을 통해 또한 중요한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 청년 창업활성화를 위해선 대학생들의 개인적인 기업가적 특성도 중요하지만 대학이나 사회의 적극적인 지원 또한 청년창업의 활성화를 위해서는 매우 중요함을 제시하였다.
This study aims to identify factors having effect on college students' startup intentions and empirically verify how these factors have effect on college students' startup intentions. Based on previous researches, this study discovered that college students' startup intentions may be greatly affecte...
This study aims to identify factors having effect on college students' startup intentions and empirically verify how these factors have effect on college students' startup intentions. Based on previous researches, this study discovered that college students' startup intentions may be greatly affected by their personal characteristics and the supportive characteristics of colleges and the society. Students' personal characteristics were largely composed of psychological characteristics and experiential characteristics. Psychological characteristics indicate need for achievement, risk-taking propensity, self-efficacy, personal values, and need for entrepreneurship, while experiential characteristics indicate role model-exposed experience, pre-startup activity experience, and entrepreneurial activity experience. On the other hand, the supportive characteristics of colleges indicate students' experiences of receiving startup-related education or training or having startup-related advice or counseling, while the supportive characteristics of the society indicate college students' levels of perceiving what values the society gives toward their startup activities. Besides, supportive characteristics of the society even includes whether various kinds of social networks in student's daily lives are helpful for their startup activities. As an empirical research, this study conducted a survey focusing on 18 startup-leading colleges. A total of 1,800 copies of the questionnaire were distributed to students, out of which 769 copies were collected from 9 colleges and used to empirically analyze the effects of students' personal characteristics and the supportive characteristics of colleges and the society on their startup intentions. The results of this analysis can be summarized as below. Firstly, it was found that college students' psychological characters, such as need for achievement, risk-taking propensity, self-efficacy and personal value, have significant and positive effect on their startup intentions. This finding shows that both colleges and the society should put more effort to enhance college student's entrepreneurship and activate youth startup. Secondly, it was found that students' various startup-related experiences and activities have significant and positive effect on their startup intentions. This finding shows that it is needed to develop various kinds of programs for college students to be exposed to different kinds of startup-related activities and experiences, further activating youth startup. Thirdly, it was found that various startup supportive activities in college have significant and positive effect on college students' startup intentions. This finding shows that colleges should focus more on startup education programs in addition to counseling, coaching and guidance to activate youth startup. Fourthly, it was found that college students' perceptions of social values and supports from social networks have significant and positive effect on their startup intentions. This finding shows that political supports should be provided to improve the public awareness toward youth startup. Lastly, it was found that college students' personal characteristics and the supportive characteristics of colleges and the society have significant effect on their startup intentions respectively, but through interactions between them, these factors have more significant and positive effect on their startup intentions. This finding shows that college students' personal entrepreneurial characteristics are important to activate youth startup, but active supports from colleges and the society are also very important to activate youth startup.
This study aims to identify factors having effect on college students' startup intentions and empirically verify how these factors have effect on college students' startup intentions. Based on previous researches, this study discovered that college students' startup intentions may be greatly affected by their personal characteristics and the supportive characteristics of colleges and the society. Students' personal characteristics were largely composed of psychological characteristics and experiential characteristics. Psychological characteristics indicate need for achievement, risk-taking propensity, self-efficacy, personal values, and need for entrepreneurship, while experiential characteristics indicate role model-exposed experience, pre-startup activity experience, and entrepreneurial activity experience. On the other hand, the supportive characteristics of colleges indicate students' experiences of receiving startup-related education or training or having startup-related advice or counseling, while the supportive characteristics of the society indicate college students' levels of perceiving what values the society gives toward their startup activities. Besides, supportive characteristics of the society even includes whether various kinds of social networks in student's daily lives are helpful for their startup activities. As an empirical research, this study conducted a survey focusing on 18 startup-leading colleges. A total of 1,800 copies of the questionnaire were distributed to students, out of which 769 copies were collected from 9 colleges and used to empirically analyze the effects of students' personal characteristics and the supportive characteristics of colleges and the society on their startup intentions. The results of this analysis can be summarized as below. Firstly, it was found that college students' psychological characters, such as need for achievement, risk-taking propensity, self-efficacy and personal value, have significant and positive effect on their startup intentions. This finding shows that both colleges and the society should put more effort to enhance college student's entrepreneurship and activate youth startup. Secondly, it was found that students' various startup-related experiences and activities have significant and positive effect on their startup intentions. This finding shows that it is needed to develop various kinds of programs for college students to be exposed to different kinds of startup-related activities and experiences, further activating youth startup. Thirdly, it was found that various startup supportive activities in college have significant and positive effect on college students' startup intentions. This finding shows that colleges should focus more on startup education programs in addition to counseling, coaching and guidance to activate youth startup. Fourthly, it was found that college students' perceptions of social values and supports from social networks have significant and positive effect on their startup intentions. This finding shows that political supports should be provided to improve the public awareness toward youth startup. Lastly, it was found that college students' personal characteristics and the supportive characteristics of colleges and the society have significant effect on their startup intentions respectively, but through interactions between them, these factors have more significant and positive effect on their startup intentions. This finding shows that college students' personal entrepreneurial characteristics are important to activate youth startup, but active supports from colleges and the society are also very important to activate youth startup.
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