최근 스마트폰의 보급률이 73%(2013년 1.4분기기준)에 이르러 스마트폰은 우리 생활전반에서 사용되고 있으며 날씨, 교통, 문화, 교육 등 다양한 콘텐츠들이 스마트폰을 통해서 전달되고 있다. 버스정보시스템 또한 스마트폰을 통해서 버스의 정류장별 도착정보를 제공하고 있다. 기존 버스정보시스템은 단말기(지피에스 수집장치, 버스위치갱신 모니터)를 버스에 설치하고 정류장별로 안내판을 설치하는 비용적인 문제와 설치 후 유지보수에 대한 막대한 비용이 ...
최근 스마트폰의 보급률이 73%(2013년 1.4분기기준)에 이르러 스마트폰은 우리 생활전반에서 사용되고 있으며 날씨, 교통, 문화, 교육 등 다양한 콘텐츠들이 스마트폰을 통해서 전달되고 있다. 버스정보시스템 또한 스마트폰을 통해서 버스의 정류장별 도착정보를 제공하고 있다. 기존 버스정보시스템은 단말기(지피에스 수집장치, 버스위치갱신 모니터)를 버스에 설치하고 정류장별로 안내판을 설치하는 비용적인 문제와 설치 후 유지보수에 대한 막대한 비용이 소요되며, 사용자가 선택한 정류장을 기반으로 정보를 제공하거나 버스노선기반의 버스도착정보를 제공하고 있다. 이러한 기존 버스정보 시스템은 텍스트기반의 버스노선도가 중심인 시스템이다. 본 연구는 기존 버스정보시스템이 가지고 있는 단점인 텍스트 기반의 시스템을 보완하고 지유아이 기반의 사용자 요구형식의 콘텐츠를 전달하고 스마트폰 지피에스를 활용한 버스정보시스템을 설계 및 구현한다. 사용자의 요구형식에 따라 사용자기반의 기능 제공과 관리자기반의 버스정보시스템 운영과 관련된 데이터수집, 통계 기능을 제공한다. 스마트폰의 지도화면을 활용한 버스노선도 및 사용자의 위치 확인, 내 주변 가까운 버스정류장 찾기, 지도화면 위의 버스노선도 표현, 버스도착예측시간의 정확도 증가를 위한 알고리즘 적용, 내선순환버스의 노선구축 기능을 제공합으러써, 버스도착예측시간 제공의 정확도는 기존 시스템의 약 67% 대비 약 88.71%로 21.71% 증가하였으며, 텍스트와 테이블 유아이의 기존시스템을 지도를 기준으로 하는 지유아이 형태로 개선하였다. 그 결과 개선된 버스정보시스템에서는 스마트폰의 지피에스를 활용하여 기존 버스정보시스템을 보완하고 사용자들의 다양한 요구를 만족시킬 수 있다.
최근 스마트폰의 보급률이 73%(2013년 1.4분기기준)에 이르러 스마트폰은 우리 생활전반에서 사용되고 있으며 날씨, 교통, 문화, 교육 등 다양한 콘텐츠들이 스마트폰을 통해서 전달되고 있다. 버스정보시스템 또한 스마트폰을 통해서 버스의 정류장별 도착정보를 제공하고 있다. 기존 버스정보시스템은 단말기(지피에스 수집장치, 버스위치갱신 모니터)를 버스에 설치하고 정류장별로 안내판을 설치하는 비용적인 문제와 설치 후 유지보수에 대한 막대한 비용이 소요되며, 사용자가 선택한 정류장을 기반으로 정보를 제공하거나 버스노선기반의 버스도착정보를 제공하고 있다. 이러한 기존 버스정보 시스템은 텍스트기반의 버스노선도가 중심인 시스템이다. 본 연구는 기존 버스정보시스템이 가지고 있는 단점인 텍스트 기반의 시스템을 보완하고 지유아이 기반의 사용자 요구형식의 콘텐츠를 전달하고 스마트폰 지피에스를 활용한 버스정보시스템을 설계 및 구현한다. 사용자의 요구형식에 따라 사용자기반의 기능 제공과 관리자기반의 버스정보시스템 운영과 관련된 데이터수집, 통계 기능을 제공한다. 스마트폰의 지도화면을 활용한 버스노선도 및 사용자의 위치 확인, 내 주변 가까운 버스정류장 찾기, 지도화면 위의 버스노선도 표현, 버스도착예측시간의 정확도 증가를 위한 알고리즘 적용, 내선순환버스의 노선구축 기능을 제공합으러써, 버스도착예측시간 제공의 정확도는 기존 시스템의 약 67% 대비 약 88.71%로 21.71% 증가하였으며, 텍스트와 테이블 유아이의 기존시스템을 지도를 기준으로 하는 지유아이 형태로 개선하였다. 그 결과 개선된 버스정보시스템에서는 스마트폰의 지피에스를 활용하여 기존 버스정보시스템을 보완하고 사용자들의 다양한 요구를 만족시킬 수 있다.
The smart-phone penetration rate has recently reached 73%(based on 1/4 2013) and used in our life in general to transmit various contents including the weather, transportation, culture, and education. Bus information systems also provide arrival and departure information for each station through the...
The smart-phone penetration rate has recently reached 73%(based on 1/4 2013) and used in our life in general to transmit various contents including the weather, transportation, culture, and education. Bus information systems also provide arrival and departure information for each station through the smart-phone. The existing bus information system installs the terminal(GPS collect device & bus location renewal monitor) on the buses and takes enormous expenses on maintenance after putting up the direction board on each bus station, provides information based on user selected bus station and the bus arriving information based on the bus service route. This existing bus information system is based on the text-based bus service routine. This study supplements the existing bus information system’s weakness; text-based system and transmit GUI based on the user request form, design and the bus information system’s set-up using the smart-phone GPS. Depending on the user request form, it provides the user based function, the bus information system operation based on administrators, other data collected and the statistical functions. By providing the bus service routine using the smart-phone map screen and the confirmation of location, finding the nearest bus station, indicating the bus routine on map screen, applying algorithm to increase accuracy of the bus arriving time and function of the inner-cycle construct route, the accuracy of the providing estimated bus arriving time has increased to about 88.71% which was 22.71% more than the existing system's 67% and upgraded into GUI form bases on a text and table UI existing system map. Consequently, the upgraded bus information system uses the smart-phone GPS to supplement the existing bus information system and satisfies the user`s various requests.
The smart-phone penetration rate has recently reached 73%(based on 1/4 2013) and used in our life in general to transmit various contents including the weather, transportation, culture, and education. Bus information systems also provide arrival and departure information for each station through the smart-phone. The existing bus information system installs the terminal(GPS collect device & bus location renewal monitor) on the buses and takes enormous expenses on maintenance after putting up the direction board on each bus station, provides information based on user selected bus station and the bus arriving information based on the bus service route. This existing bus information system is based on the text-based bus service routine. This study supplements the existing bus information system’s weakness; text-based system and transmit GUI based on the user request form, design and the bus information system’s set-up using the smart-phone GPS. Depending on the user request form, it provides the user based function, the bus information system operation based on administrators, other data collected and the statistical functions. By providing the bus service routine using the smart-phone map screen and the confirmation of location, finding the nearest bus station, indicating the bus routine on map screen, applying algorithm to increase accuracy of the bus arriving time and function of the inner-cycle construct route, the accuracy of the providing estimated bus arriving time has increased to about 88.71% which was 22.71% more than the existing system's 67% and upgraded into GUI form bases on a text and table UI existing system map. Consequently, the upgraded bus information system uses the smart-phone GPS to supplement the existing bus information system and satisfies the user`s various requests.
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