이물관물설은 관물취상의 기본적 사유와 원리로서 사물을 파악할 수 있는 소옹의 사상이다. 즉 觀(관)의 글자는 소옹이 획득한 것으로 볼 수 있다. 소옹은 「격양집」에서 늘 관물을 읊고 있다. 그가 관물을 말하는 것은 일반인이 말하는 사물과 다르다. 일반인이 말하는 사물은 사람과 혹은 마음이 서로 대하는 기물을 말한다. 그러나 그의 物(물)은 기물을 제외한 天地人(천지인)이 모두 내제하여 포함한 것이다. 이것은 우주만물을 관찰하는 것이지, 현상이나 본체, 인사와 자연 등을 논하는 것은 아니다. 그것이 말하는 관물은 눈으로서 보는 것이 아니며, 마음으로 보는 것 또한 아니며 이치로 보는 것이다. 눈으로 사물을 보는 것은 즉 감각기관으로 사물을 보는 것이다. 그것이 얻는 것은 느낌이다. 마음으로 사물을 보는 것은 마음으로서 사물을 생각하는 것이다. 마음은 사고능력이 있는 것이 아니고 마음은 뜻인 것이다. 실제로는 사물의 가장자리와 바닥은 성질이다. 혹 그것이 비추는 것은 이치이며 사물의 이치를 파악하는 것이다. 그리고 그 이치를 쫓는 것은 觀物(관물)로 觀點(관점)을 하는 것이다. 이것이 소옹이 주장하는 이물관물설이다. 동아시아의 술수문화에서 소옹의 『매화역수』는 미래 발전적 요소가 충분히 있다. 역술적 관점에서 볼 때, 소옹의 이물관물설에 의한 『매화역수』는 자연현상과 그 변화의 원리를 잘 나타내고 있다. 무릇 선천은 이미 그 징조가 드러나 있는 것이다. 그러나 후천은 그 조짐이고 완성되지 않는 것이다. 즉 선천은 일(事사)이 있고 그 일의 길흉에 관하여 점을 시작한 것이다. 후천은 일은 있으나 그것을 알지 못하는 것을 말한다. 그러므로 선천은 易(역)으로부터 미루어 짐작을 하고, 후천은 예측하기 어려운 것이다. 선천은 괘에서 그것을 완성하고 후천은 그 사물을 접촉하여 괘에 있는 것이다. 그리고 그것들은 완전히 인간의 정신에 의하여 작용을 한다. 그것의 능력은 정제된 핵심을 추측하고 작용을 파악한다. 하나의 일이든 하나의 사물이든 그것의 수를 벗어 날 수는 없다. 소옹은 상생과 상극의 이치에 따라 刑?(형충)의 심오함을 탐구하게 되면 올바른 예측과 판단은 할 수 있다고 보았다. 그는 기본적으로 관물취상의 논법에 따르고 궁극적으로 그 본령을 마음에서 찾는다. 이것이 그가 말한 心法(심법)이다. 만물이 둥근 것은 하늘의 卦(괘)이고, 만물이 모난 것은 땅의 괘이다. 이것이 「매화역수」의 철학적 뿌리이다. 이를 바탕으로 이물관물설은 관물취상의 근본적 이치라고 할 수 있는 ‘만물은 이치로 본다’는 사유에 의하여 만사만물을 관찰하고 파악하여 판단한다. 또한 매화역수는 선천역과 후천역의 수리적 방식에 의한 술수로써 오늘날에도 그 유용성과 가치를 높게 인정할 수 있다. 즉 현대사회에서 이물관물설과 매화역수의 매체성을 이어받아 체계화함으로써 경제적 가치를 창출할 수 있는 상품으로 새롭게 만들 수 있다. 따라서 다양한 채널을 통하여 경제적 문화적 재화로 ...
이물관물설은 관물취상의 기본적 사유와 원리로서 사물을 파악할 수 있는 소옹의 사상이다. 즉 觀(관)의 글자는 소옹이 획득한 것으로 볼 수 있다. 소옹은 「격양집」에서 늘 관물을 읊고 있다. 그가 관물을 말하는 것은 일반인이 말하는 사물과 다르다. 일반인이 말하는 사물은 사람과 혹은 마음이 서로 대하는 기물을 말한다. 그러나 그의 物(물)은 기물을 제외한 天地人(천지인)이 모두 내제하여 포함한 것이다. 이것은 우주만물을 관찰하는 것이지, 현상이나 본체, 인사와 자연 등을 논하는 것은 아니다. 그것이 말하는 관물은 눈으로서 보는 것이 아니며, 마음으로 보는 것 또한 아니며 이치로 보는 것이다. 눈으로 사물을 보는 것은 즉 감각기관으로 사물을 보는 것이다. 그것이 얻는 것은 느낌이다. 마음으로 사물을 보는 것은 마음으로서 사물을 생각하는 것이다. 마음은 사고능력이 있는 것이 아니고 마음은 뜻인 것이다. 실제로는 사물의 가장자리와 바닥은 성질이다. 혹 그것이 비추는 것은 이치이며 사물의 이치를 파악하는 것이다. 그리고 그 이치를 쫓는 것은 觀物(관물)로 觀點(관점)을 하는 것이다. 이것이 소옹이 주장하는 이물관물설이다. 동아시아의 술수문화에서 소옹의 『매화역수』는 미래 발전적 요소가 충분히 있다. 역술적 관점에서 볼 때, 소옹의 이물관물설에 의한 『매화역수』는 자연현상과 그 변화의 원리를 잘 나타내고 있다. 무릇 선천은 이미 그 징조가 드러나 있는 것이다. 그러나 후천은 그 조짐이고 완성되지 않는 것이다. 즉 선천은 일(事사)이 있고 그 일의 길흉에 관하여 점을 시작한 것이다. 후천은 일은 있으나 그것을 알지 못하는 것을 말한다. 그러므로 선천은 易(역)으로부터 미루어 짐작을 하고, 후천은 예측하기 어려운 것이다. 선천은 괘에서 그것을 완성하고 후천은 그 사물을 접촉하여 괘에 있는 것이다. 그리고 그것들은 완전히 인간의 정신에 의하여 작용을 한다. 그것의 능력은 정제된 핵심을 추측하고 작용을 파악한다. 하나의 일이든 하나의 사물이든 그것의 수를 벗어 날 수는 없다. 소옹은 상생과 상극의 이치에 따라 刑?(형충)의 심오함을 탐구하게 되면 올바른 예측과 판단은 할 수 있다고 보았다. 그는 기본적으로 관물취상의 논법에 따르고 궁극적으로 그 본령을 마음에서 찾는다. 이것이 그가 말한 心法(심법)이다. 만물이 둥근 것은 하늘의 卦(괘)이고, 만물이 모난 것은 땅의 괘이다. 이것이 「매화역수」의 철학적 뿌리이다. 이를 바탕으로 이물관물설은 관물취상의 근본적 이치라고 할 수 있는 ‘만물은 이치로 본다’는 사유에 의하여 만사만물을 관찰하고 파악하여 판단한다. 또한 매화역수는 선천역과 후천역의 수리적 방식에 의한 술수로써 오늘날에도 그 유용성과 가치를 높게 인정할 수 있다. 즉 현대사회에서 이물관물설과 매화역수의 매체성을 이어받아 체계화함으로써 경제적 가치를 창출할 수 있는 상품으로 새롭게 만들 수 있다. 따라서 다양한 채널을 통하여 경제적 문화적 재화로 지속 가능한 발전을 할 수 있다.
이물관물설은 관물취상의 기본적 사유와 원리로서 사물을 파악할 수 있는 소옹의 사상이다. 즉 觀(관)의 글자는 소옹이 획득한 것으로 볼 수 있다. 소옹은 「격양집」에서 늘 관물을 읊고 있다. 그가 관물을 말하는 것은 일반인이 말하는 사물과 다르다. 일반인이 말하는 사물은 사람과 혹은 마음이 서로 대하는 기물을 말한다. 그러나 그의 物(물)은 기물을 제외한 天地人(천지인)이 모두 내제하여 포함한 것이다. 이것은 우주만물을 관찰하는 것이지, 현상이나 본체, 인사와 자연 등을 논하는 것은 아니다. 그것이 말하는 관물은 눈으로서 보는 것이 아니며, 마음으로 보는 것 또한 아니며 이치로 보는 것이다. 눈으로 사물을 보는 것은 즉 감각기관으로 사물을 보는 것이다. 그것이 얻는 것은 느낌이다. 마음으로 사물을 보는 것은 마음으로서 사물을 생각하는 것이다. 마음은 사고능력이 있는 것이 아니고 마음은 뜻인 것이다. 실제로는 사물의 가장자리와 바닥은 성질이다. 혹 그것이 비추는 것은 이치이며 사물의 이치를 파악하는 것이다. 그리고 그 이치를 쫓는 것은 觀物(관물)로 觀點(관점)을 하는 것이다. 이것이 소옹이 주장하는 이물관물설이다. 동아시아의 술수문화에서 소옹의 『매화역수』는 미래 발전적 요소가 충분히 있다. 역술적 관점에서 볼 때, 소옹의 이물관물설에 의한 『매화역수』는 자연현상과 그 변화의 원리를 잘 나타내고 있다. 무릇 선천은 이미 그 징조가 드러나 있는 것이다. 그러나 후천은 그 조짐이고 완성되지 않는 것이다. 즉 선천은 일(事사)이 있고 그 일의 길흉에 관하여 점을 시작한 것이다. 후천은 일은 있으나 그것을 알지 못하는 것을 말한다. 그러므로 선천은 易(역)으로부터 미루어 짐작을 하고, 후천은 예측하기 어려운 것이다. 선천은 괘에서 그것을 완성하고 후천은 그 사물을 접촉하여 괘에 있는 것이다. 그리고 그것들은 완전히 인간의 정신에 의하여 작용을 한다. 그것의 능력은 정제된 핵심을 추측하고 작용을 파악한다. 하나의 일이든 하나의 사물이든 그것의 수를 벗어 날 수는 없다. 소옹은 상생과 상극의 이치에 따라 刑?(형충)의 심오함을 탐구하게 되면 올바른 예측과 판단은 할 수 있다고 보았다. 그는 기본적으로 관물취상의 논법에 따르고 궁극적으로 그 본령을 마음에서 찾는다. 이것이 그가 말한 心法(심법)이다. 만물이 둥근 것은 하늘의 卦(괘)이고, 만물이 모난 것은 땅의 괘이다. 이것이 「매화역수」의 철학적 뿌리이다. 이를 바탕으로 이물관물설은 관물취상의 근본적 이치라고 할 수 있는 ‘만물은 이치로 본다’는 사유에 의하여 만사만물을 관찰하고 파악하여 판단한다. 또한 매화역수는 선천역과 후천역의 수리적 방식에 의한 술수로써 오늘날에도 그 유용성과 가치를 높게 인정할 수 있다. 즉 현대사회에서 이물관물설과 매화역수의 매체성을 이어받아 체계화함으로써 경제적 가치를 창출할 수 있는 상품으로 새롭게 만들 수 있다. 따라서 다양한 채널을 통하여 경제적 문화적 재화로 지속 가능한 발전을 할 수 있다.
'Yimul Kwanmul Theory (以物觀物: theory of viewing one thing through the another thing) is Soong's idea. The theory is the fundamental ground and principle of Kwannul Chisang (觀物取象: taking image from a thing). The character Kwan (觀: view) seems to be what Soong mastered by himself. He always mentioned '...
'Yimul Kwanmul Theory (以物觀物: theory of viewing one thing through the another thing) is Soong's idea. The theory is the fundamental ground and principle of Kwannul Chisang (觀物取象: taking image from a thing). The character Kwan (觀: view) seems to be what Soong mastered by himself. He always mentioned 'Kwanmul (觀物: viewing a thing)' in his "Kyukyangjib (collection of poetry)". The thing in his 'viewing a thing' differs from one that common people mean. A thing that common people mention is generally an object that persons or minds face. But what Soong meant by 'a thing' includes Chun Ji In (天地人:heaven, earth and man) but an object. What he meant by 'viewing a thing' doesn't mean to discuss phenomenon, noumenon, human affairs or nature but meant to observe the whole creations. Soong's viewing a thing is not to see a thing with eyes or mind but with reason (or logic). Seeing a thing with eyes is to see it with sensory organs. What is acquired by sensory organs is feel. But seeing a thing with mind is to think it in mind. Mind doesn't have an ability to think but feel. In fact, the edge and bottom of a thing are properties. Therefore, what a thing shows is reason. So seeing it is to understand the reason of the thing. Again, following the reason is to view a thing through a thing. This is Soong's theory of viewing one thing through the other thing'. Soong's "Maewha Yuksoo (the art of divination)" contains enough elements for future development in East Asian Shi(勢) technique culture. Seen from I Ching (易: divining)'s viewpoint, Soong's 'Maewha Yuksoo' is based on the theory of viewing one thing through the other thing' clearly reveals natural phenomena and the principles of the phenomenal change. In general, Suncheon is what its omen has already been manifested while Hucheon is a sign and incomplete. Namely, there is an affair in Suncheon and telling good or ill luck has already started. However, Hucheon means there is also an affair like Suncheon but it is not known. Therefore, Suncheon can be surmised by ‘I Ching (易)' while Hucheon can't be foretold. Suncheon is completed in trigram and Hucheon is in trigram, contacting a thing. And it absolutely functions by human's mind. Its ability surmises refined core and understand the functions. An affair or a thing can't escape from the net of the number of cases. Soong viewed that when they explore the profundity of rise and fall in accordance with the logic of mutual prosperity and aversion, they can make correct prediction and judgment. He basically followed the logic of taking image from a thing and ultimately found the element in mind. It is what he called 'mind law'. The reason why all creation is round is the trigram of the heaven and they are angular is the trigram of earth. It is the philosophical root of "Maewha Yuksoo". Based on this, 'theory of viewing one thing through the other thing' is to observe and decide all things and creations from the viewpoint of logic. In addition, Maewha Yuksoo is Shi(勢) technique of Seonchen I Ching and Hucheon I Ching and acknowledged for its usefulness and value even today. It means that it can be reborn as a product that can bring in economic value by systemizing it with 'theory of viewing one thing through the other thing' and Maewha Yuksoo. Therefore, it can develop into economic and cultural asset through diverse channels.
'Yimul Kwanmul Theory (以物觀物: theory of viewing one thing through the another thing) is Soong's idea. The theory is the fundamental ground and principle of Kwannul Chisang (觀物取象: taking image from a thing). The character Kwan (觀: view) seems to be what Soong mastered by himself. He always mentioned 'Kwanmul (觀物: viewing a thing)' in his "Kyukyangjib (collection of poetry)". The thing in his 'viewing a thing' differs from one that common people mean. A thing that common people mention is generally an object that persons or minds face. But what Soong meant by 'a thing' includes Chun Ji In (天地人:heaven, earth and man) but an object. What he meant by 'viewing a thing' doesn't mean to discuss phenomenon, noumenon, human affairs or nature but meant to observe the whole creations. Soong's viewing a thing is not to see a thing with eyes or mind but with reason (or logic). Seeing a thing with eyes is to see it with sensory organs. What is acquired by sensory organs is feel. But seeing a thing with mind is to think it in mind. Mind doesn't have an ability to think but feel. In fact, the edge and bottom of a thing are properties. Therefore, what a thing shows is reason. So seeing it is to understand the reason of the thing. Again, following the reason is to view a thing through a thing. This is Soong's theory of viewing one thing through the other thing'. Soong's "Maewha Yuksoo (the art of divination)" contains enough elements for future development in East Asian Shi(勢) technique culture. Seen from I Ching (易: divining)'s viewpoint, Soong's 'Maewha Yuksoo' is based on the theory of viewing one thing through the other thing' clearly reveals natural phenomena and the principles of the phenomenal change. In general, Suncheon is what its omen has already been manifested while Hucheon is a sign and incomplete. Namely, there is an affair in Suncheon and telling good or ill luck has already started. However, Hucheon means there is also an affair like Suncheon but it is not known. Therefore, Suncheon can be surmised by ‘I Ching (易)' while Hucheon can't be foretold. Suncheon is completed in trigram and Hucheon is in trigram, contacting a thing. And it absolutely functions by human's mind. Its ability surmises refined core and understand the functions. An affair or a thing can't escape from the net of the number of cases. Soong viewed that when they explore the profundity of rise and fall in accordance with the logic of mutual prosperity and aversion, they can make correct prediction and judgment. He basically followed the logic of taking image from a thing and ultimately found the element in mind. It is what he called 'mind law'. The reason why all creation is round is the trigram of the heaven and they are angular is the trigram of earth. It is the philosophical root of "Maewha Yuksoo". Based on this, 'theory of viewing one thing through the other thing' is to observe and decide all things and creations from the viewpoint of logic. In addition, Maewha Yuksoo is Shi(勢) technique of Seonchen I Ching and Hucheon I Ching and acknowledged for its usefulness and value even today. It means that it can be reborn as a product that can bring in economic value by systemizing it with 'theory of viewing one thing through the other thing' and Maewha Yuksoo. Therefore, it can develop into economic and cultural asset through diverse channels.
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