오늘날 현대사회는 의학 기술 발달과 생활 환경 개선으로 고령화 사회에 진입하였으며 대한민국 또한 빠른 속도로 초고령 사회로 나아가고 있다. 따라서 예비 노령인구인 중년층에 대한 관심이 부각되고 있다. 이들은 베이비붐 세대에 태어난 50대 계층으로 기존 기성세대와는 다른 새로운 라이프스타일을 지향한다. 삶의 연륜과 경험을 바탕으로 자신의 삶을 적극적으로 가꾸며 여가활동을 즐기는 합리적인 세대이다. 뉴시니어(New Senior)라는 신조어로도 지칭되는데, 이들은 여가 생활 등 의미 있는 가치 소비를 통해 삶의 목적을 추구한다. 자기발전에 대한 욕구도 높아서 여러 방면에서 적극적으로 소비에 나서는 신흥 소비세력으로 급부상 중인 세대이다. ...
오늘날 현대사회는 의학 기술 발달과 생활 환경 개선으로 고령화 사회에 진입하였으며 대한민국 또한 빠른 속도로 초고령 사회로 나아가고 있다. 따라서 예비 노령인구인 중년층에 대한 관심이 부각되고 있다. 이들은 베이비붐 세대에 태어난 50대 계층으로 기존 기성세대와는 다른 새로운 라이프스타일을 지향한다. 삶의 연륜과 경험을 바탕으로 자신의 삶을 적극적으로 가꾸며 여가활동을 즐기는 합리적인 세대이다. 뉴시니어(New Senior)라는 신조어로도 지칭되는데, 이들은 여가 생활 등 의미 있는 가치 소비를 통해 삶의 목적을 추구한다. 자기발전에 대한 욕구도 높아서 여러 방면에서 적극적으로 소비에 나서는 신흥 소비세력으로 급부상 중인 세대이다. 아웃도어 웨어 소비시장에서도 뉴시니어가 차지하는 비중의 증가 추세는 급격하게 늘고 있다. 삶을 보다 가치 있게 보내기 위해 등산이나 트래킹 등 야외 운동을 통해 여가생활을 즐기고 있으며 아웃도어 웨어 매출도 증가하고 있는 실정이다.
따라서 본 연구에서는 뉴시니어의 이론적 개념을 정립하기 위해 그들의 발생 배경과 특징에 대하여 알아보고 이와 연계해 아웃도어 웨어의 시장 현황 및 특징을 살펴보고자 한다. 아웃도어 시장의 주된 소비층인 50대 뉴시니어 여성 12명을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하여 아웃도어 웨어의 활용과 필요성, 기존 아웃도어 웨어 브랜드에 대한 인식을 조사했다. 그리고 설문조사를 실시해 뉴시니어의 선호 아웃도어 웨어 브랜드 및 디자인 선호도, 아이템별 선호 디자인을 분석하였다. 설문조사는 온-오프라인 방식을 병행하였으며 온라인 설문조사는 2013년 4월 18일부터 4월 30일까지 13일간 실시했고, 오프라인 설문조사는 2013년 4월 6일부터 4월 14일까지 9일간 실시하였다. 이를 통해 수집한 각 83부, 38부 총 121부의 표본을 분석 자료로 활용하였다. 설문조사 결과 선호하는 아웃도어 브랜드로 블랙야크, 노스페이스, 아이더, K2, 네파, 코오롱스포츠 총 6곳이 선정되었다. 보다 정확한 자료 분석을 위해 2013년 5월 15일부터 19일까지 5일간 직접 방문하여 매니저와 심층 인터뷰를 실시해 인기착장 및 아이템별 디자인을 살펴보았다. 이를 바탕으로 뉴시니어의 젊은 감성 및 소비욕구 충족을 위한 새로운 아웃도어 웨어 디자인을 제안하였다.
그 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 뉴시니어는 기존의 실버층과는 다른 젊은 감성과 개방적이고 여유로운 라이프스타일 및 적극적인 소비성향을 보이는 우리나라의 베이비붐 세대(1955년∼1963년)이다. 자기 발전 욕구가 높고 나이에 구속 받지 않으며 여유 있는 자산으로 안정적인 경제력과 다양한 소비경험을 지닌 합리적 소비자이다.
둘째, 아웃도어 웨어는 야외활동에 따른 기능적이면서도 편안함을 갖춘 의류를 말한다. 아웃도어 웨어의 편안함과 실용성을 경험하여 일상생활에서 착용하는 소비자가 증가하고 있으며 아웃도어 웨어 산업은 패션시장의 트렌드를 주도할 정도로 영향력이 커지고 있다. 하지만 본 연구에서 실시한 50대 여성 뉴시니어 12명을 심층 인터뷰한 결과, 현 아웃도어 웨어는 비싼 가격대와 다양한 디자인 부족으로 뉴시니어의 욕구를 반영하지 못하고 있다.
셋째, 50대 여성 뉴시니어 121명을 대상으로 실시한 설문 조사 결과, 선호하는 아웃도어 웨어 브랜드와 이유, 구입 시 고려하는 요인을 살펴보면 실용성 보다는 디자인적인 면을 더 많이 생각하는 것을 알 수 있었다. 뉴시니어가 선호하는 아웃도어 웨어 디자인 요소와 아이템별 선호 디자인을 도출한 결과, 스포티브하고 캐주얼하며 모던한 이미지의 아웃도어 웨어를 선호하고 있었으며 여유가 있으면서 허리라인이 있는 스타일을 원하는 것으로 나타났다. 뉴시니어는 아웃도어 웨어를 착용함으로써 ‘젊음’이라는 키워드를 표현하길 바라며 컬러배색, 지퍼, 스트링, 단추 등의 디테일로 이를 드러낼 수 있다고 생각했다. 가장 선호하는 착장은 바람막이 점퍼+티셔츠+팬츠였다. 뉴시니어는 기존의 아웃도어 웨어와는 달리 심플한 디자인을 선호하며 상의에 입는 아이템들은 레드, 오렌지, 라이트 그린, 옐로우의 V(vivid)톤이나 S(strong)톤 등의 선명한 컬러를 대조적으로 하의는 레드퍼플, 퍼플, 블랙, DK(dark)톤이나 DP(deep)톤 등 어두운 톤을 선택하는 것으로 나타났다.
넷째, 설문조사에서 선호하는 아웃도어 브랜드로 1위 블랙야크, 2위 노스페이스, 3위 아이더, 4위 K2, 공동 5위인 네파, 코오롱스포츠가 선정되었다. 뉴시니어가 선호하는 상위 5위의 아웃도어 브랜드를 매장 방문 조사 및 숍 매니저 심층 인터뷰를 하여 2013 S/S 아웃도어 웨어 디자인을 분석한 결과, 고무 밴드로 허리라인이 날씬하게 보이도록 하거나 몸에 달라붙는 핏이 인기를 끌고 있었으며 모든 아이템에 절개 패턴이 많이 나타남을 알 수 있었다. 인기 착장은 바람막이 점퍼+티셔츠+팬츠, 바람막이 점퍼+티셔츠, 티셔츠+팬츠 순으로 나타났다. 컬러로는 MIX계열, 화이트, 블랙, 오렌지가 많이 나타났으며 선명하고 채도가 높은 톤이나 밝고 맑은 톤이 주를 이루었다. 소재는 솔리드 소재를 두세 가지로 배색하는 경우가 많았으며 디테일은 지퍼 디테일, 배색 디테일, 하이넥 칼라, 그 브랜드의 로고자수, 스트링 등의 순으로 선호되었다.
다섯째, Ⅲ장에서 살펴본 뉴시니어가 선호 아웃도어 웨어 디자인 분석 결과와 선호 브랜드 특성 분석 결과를 바탕으로 2014 S/S 스포츠 & 스트리트 트렌드를 반영하여 ‘Carpe diem’이라는 컨셉 하에 총 5벌의 아웃도어 웨어 디자인 개발을 하였다. 뉴시니어의 젊은 감성을 반영하여 컬러배색으로 포인트를 주고 단추, 지퍼, 포켓 등 아웃도어 웨어에 꼭 필요한 디테일을 제외한 장식적인 디자인 요소를 최대한 절제하여 심플한 디자인의 아웃도어 웨어를 제안하였다.
본 연구를 통하여, 실용성과 기능성을 겸비한 합리적인 아웃도어 웨어를 새롭게 소비 주체로 급부상한 뉴시니어의 젊은 감성과 자아 존중 욕구를 반영하여 개발함으로써 뉴시니어 패션산업 발전에 도움을 줄 수 있을 것이라 사료된다.
오늘날 현대사회는 의학 기술 발달과 생활 환경 개선으로 고령화 사회에 진입하였으며 대한민국 또한 빠른 속도로 초고령 사회로 나아가고 있다. 따라서 예비 노령인구인 중년층에 대한 관심이 부각되고 있다. 이들은 베이비붐 세대에 태어난 50대 계층으로 기존 기성세대와는 다른 새로운 라이프스타일을 지향한다. 삶의 연륜과 경험을 바탕으로 자신의 삶을 적극적으로 가꾸며 여가활동을 즐기는 합리적인 세대이다. 뉴시니어(New Senior)라는 신조어로도 지칭되는데, 이들은 여가 생활 등 의미 있는 가치 소비를 통해 삶의 목적을 추구한다. 자기발전에 대한 욕구도 높아서 여러 방면에서 적극적으로 소비에 나서는 신흥 소비세력으로 급부상 중인 세대이다. 아웃도어 웨어 소비시장에서도 뉴시니어가 차지하는 비중의 증가 추세는 급격하게 늘고 있다. 삶을 보다 가치 있게 보내기 위해 등산이나 트래킹 등 야외 운동을 통해 여가생활을 즐기고 있으며 아웃도어 웨어 매출도 증가하고 있는 실정이다.
따라서 본 연구에서는 뉴시니어의 이론적 개념을 정립하기 위해 그들의 발생 배경과 특징에 대하여 알아보고 이와 연계해 아웃도어 웨어의 시장 현황 및 특징을 살펴보고자 한다. 아웃도어 시장의 주된 소비층인 50대 뉴시니어 여성 12명을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하여 아웃도어 웨어의 활용과 필요성, 기존 아웃도어 웨어 브랜드에 대한 인식을 조사했다. 그리고 설문조사를 실시해 뉴시니어의 선호 아웃도어 웨어 브랜드 및 디자인 선호도, 아이템별 선호 디자인을 분석하였다. 설문조사는 온-오프라인 방식을 병행하였으며 온라인 설문조사는 2013년 4월 18일부터 4월 30일까지 13일간 실시했고, 오프라인 설문조사는 2013년 4월 6일부터 4월 14일까지 9일간 실시하였다. 이를 통해 수집한 각 83부, 38부 총 121부의 표본을 분석 자료로 활용하였다. 설문조사 결과 선호하는 아웃도어 브랜드로 블랙야크, 노스페이스, 아이더, K2, 네파, 코오롱스포츠 총 6곳이 선정되었다. 보다 정확한 자료 분석을 위해 2013년 5월 15일부터 19일까지 5일간 직접 방문하여 매니저와 심층 인터뷰를 실시해 인기착장 및 아이템별 디자인을 살펴보았다. 이를 바탕으로 뉴시니어의 젊은 감성 및 소비욕구 충족을 위한 새로운 아웃도어 웨어 디자인을 제안하였다.
그 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 뉴시니어는 기존의 실버층과는 다른 젊은 감성과 개방적이고 여유로운 라이프스타일 및 적극적인 소비성향을 보이는 우리나라의 베이비붐 세대(1955년∼1963년)이다. 자기 발전 욕구가 높고 나이에 구속 받지 않으며 여유 있는 자산으로 안정적인 경제력과 다양한 소비경험을 지닌 합리적 소비자이다.
둘째, 아웃도어 웨어는 야외활동에 따른 기능적이면서도 편안함을 갖춘 의류를 말한다. 아웃도어 웨어의 편안함과 실용성을 경험하여 일상생활에서 착용하는 소비자가 증가하고 있으며 아웃도어 웨어 산업은 패션시장의 트렌드를 주도할 정도로 영향력이 커지고 있다. 하지만 본 연구에서 실시한 50대 여성 뉴시니어 12명을 심층 인터뷰한 결과, 현 아웃도어 웨어는 비싼 가격대와 다양한 디자인 부족으로 뉴시니어의 욕구를 반영하지 못하고 있다.
셋째, 50대 여성 뉴시니어 121명을 대상으로 실시한 설문 조사 결과, 선호하는 아웃도어 웨어 브랜드와 이유, 구입 시 고려하는 요인을 살펴보면 실용성 보다는 디자인적인 면을 더 많이 생각하는 것을 알 수 있었다. 뉴시니어가 선호하는 아웃도어 웨어 디자인 요소와 아이템별 선호 디자인을 도출한 결과, 스포티브하고 캐주얼하며 모던한 이미지의 아웃도어 웨어를 선호하고 있었으며 여유가 있으면서 허리라인이 있는 스타일을 원하는 것으로 나타났다. 뉴시니어는 아웃도어 웨어를 착용함으로써 ‘젊음’이라는 키워드를 표현하길 바라며 컬러배색, 지퍼, 스트링, 단추 등의 디테일로 이를 드러낼 수 있다고 생각했다. 가장 선호하는 착장은 바람막이 점퍼+티셔츠+팬츠였다. 뉴시니어는 기존의 아웃도어 웨어와는 달리 심플한 디자인을 선호하며 상의에 입는 아이템들은 레드, 오렌지, 라이트 그린, 옐로우의 V(vivid)톤이나 S(strong)톤 등의 선명한 컬러를 대조적으로 하의는 레드퍼플, 퍼플, 블랙, DK(dark)톤이나 DP(deep)톤 등 어두운 톤을 선택하는 것으로 나타났다.
넷째, 설문조사에서 선호하는 아웃도어 브랜드로 1위 블랙야크, 2위 노스페이스, 3위 아이더, 4위 K2, 공동 5위인 네파, 코오롱스포츠가 선정되었다. 뉴시니어가 선호하는 상위 5위의 아웃도어 브랜드를 매장 방문 조사 및 숍 매니저 심층 인터뷰를 하여 2013 S/S 아웃도어 웨어 디자인을 분석한 결과, 고무 밴드로 허리라인이 날씬하게 보이도록 하거나 몸에 달라붙는 핏이 인기를 끌고 있었으며 모든 아이템에 절개 패턴이 많이 나타남을 알 수 있었다. 인기 착장은 바람막이 점퍼+티셔츠+팬츠, 바람막이 점퍼+티셔츠, 티셔츠+팬츠 순으로 나타났다. 컬러로는 MIX계열, 화이트, 블랙, 오렌지가 많이 나타났으며 선명하고 채도가 높은 톤이나 밝고 맑은 톤이 주를 이루었다. 소재는 솔리드 소재를 두세 가지로 배색하는 경우가 많았으며 디테일은 지퍼 디테일, 배색 디테일, 하이넥 칼라, 그 브랜드의 로고자수, 스트링 등의 순으로 선호되었다.
다섯째, Ⅲ장에서 살펴본 뉴시니어가 선호 아웃도어 웨어 디자인 분석 결과와 선호 브랜드 특성 분석 결과를 바탕으로 2014 S/S 스포츠 & 스트리트 트렌드를 반영하여 ‘Carpe diem’이라는 컨셉 하에 총 5벌의 아웃도어 웨어 디자인 개발을 하였다. 뉴시니어의 젊은 감성을 반영하여 컬러배색으로 포인트를 주고 단추, 지퍼, 포켓 등 아웃도어 웨어에 꼭 필요한 디테일을 제외한 장식적인 디자인 요소를 최대한 절제하여 심플한 디자인의 아웃도어 웨어를 제안하였다.
본 연구를 통하여, 실용성과 기능성을 겸비한 합리적인 아웃도어 웨어를 새롭게 소비 주체로 급부상한 뉴시니어의 젊은 감성과 자아 존중 욕구를 반영하여 개발함으로써 뉴시니어 패션산업 발전에 도움을 줄 수 있을 것이라 사료된다.
Today, the society enters the senior age due to the medical development in technologies and the improvement of life environment and Korea is not exceptional by becoming a ultra-senior society in a rapid speed. Therefore, the interest in the middle aged, preliminary seniors is increasing. The middle ...
Today, the society enters the senior age due to the medical development in technologies and the improvement of life environment and Korea is not exceptional by becoming a ultra-senior society in a rapid speed. Therefore, the interest in the middle aged, preliminary seniors is increasing. The middle aged class refers 50 year olds born in the baby-boom generation and they pursue different life styles than the previous grown-up ages. The generation is reasonable for actively developing own life based on the life experience and enjoying recreational activities. The generation is often called as a newly composed term, New Seniors and pursues the goal of life through consumptions of meaning values such as recreational activities. New Seniors are the rapidly emerging generation as a brand new consumption power having high desires for own developmentsand actively spending in various areas. The weight of New Seniors in the outdoor wear consumer market is stiffly increasing now. They enjoy recreation activities through mountain climbing, tracking or other outdoor activities to send their lives with higher values so that the sales of outdoor wear.
Therefore, in this study, the occurrence background and characteristics of New Seniors are researched to establish the theoretical concept of the generation and, in connection to the research, the status and characterstics of outdoor wear markert is reviewed. Indepth interviews are conducted to 12 female New Seniors in 50s, major consumers in the outdoor market to investigate their awarenesses on the use and necessity of outdoor wears and existing outdoor wear brands. And a questionnaire survey is performed to analyze prefered outdoor wear brands. design preferences and the prefered design of each item of New Seniors. Online and offline surveys are conducted in parallel. The online survey is conducted for 13 days from April 18 to April 30, 2013. And the offline survey is conducted for 9 days from April 6 to April 14, 2013. Samples collected through each survyes, 83 samples and 38 samples respectively and total 121 samples are used as the analysis data. The survey result shows total 6 outdoor brands, Black Yak, Northface, Eider, K2, Neppa and Kolon Sports are preferred. For more accurate data analysis, direct visits are made to each managers to have in-depth interviews to survey on popular wears and each item's design for 5 days from May 15 to May 19, 2013.
Following conclusions are acquired according to the result.
First, New Seniors are Korea's Baby-Boom generation (1955~1963) showing young sensibilities, open and relaxed lifestyles and active consumption tendencies unlike the existing Silver class. They have high desires for self development and are free from any frame by age. With stabilized economic capabilities based on sufficient assets, New Seniors are reasonable consumers having various consuming experiences.
Second, the outdoor wear refers the cloth with functionalities and comforts for outdoor activities. Consumers wearing outdoor wears in daily lives from their experiences on the comforts is increasing and the influence of outdoor wear industry increases to lead the trend in the fashion market. However, according to the in-depth interview of 12 female New Seniors in their 50s, the current outdoor wears fail to reflect the desire of New Seniors due to the high price range and the lack of design variety.
Third, according to the survey result conducted with 12 female New Seniors in their 50s, rather than the practicality, the design aspect is found to be more considered in reasons for preferences on outdoor brands and considering factors to purchase. The result on finding the element of outdoor wear design preferred by New Seniors and Each item's preferred design tells that outdoor wears with sportive, causal and modern images in relaxed style with defined waist lines are preferred. New Seniors desire to express the keyword of 'Youth' by wearing outdoor wears and think their desires are expressed with details such as color combinations, zippers, strings and buttons. THe most preferred style is a wind breaker + T-shirt + pants. New Seniors are shown to prefer simple designs unlike existing outdoor wears and like definite colors in V(vivid) tones or S (Strong) tones such as red, orange, light green and yellow on top wear items and select dark colors such as red purple, purple, black or other DK (dark) or D(deep) tones for their bottom wear as in contrast.
Forth, the survey shows the top outdoor brands in the order as Black Yak in No.1 position, Northface in No.2, Eider in No.3, K2 in No. 4 and both Neppa and Kolon Sports in No.5. The analysis on 2013 S/S outdoor wear design performed after the visit survey to shops and the in-depth interview with shop managers of top 5 outdoor brands shows the thin waist line look with rubber bands or the tight body fit design are popular and all items have many cut patterns. The popularity order of wearing style is shown as Wind Break + T-Shirt + Pants, Wind Break + T-Shirt and T-Shirt + Pants. For color selections, mixed colors, white, black and orange colors are frequently appeared with the main stream of definite and high chroma tones or bright and clear tones. Solid materials in 2~3 colors are frequently found. And preferences on detail objects are in the order as the zipper, the color mix, the high neck collar, the stitch of the brand’s logo and the string.
Fifth, designs for total 5 pieces of outdoor wears are developed under the concept, ‘Carpe diem’ by applying 2014 S/S sport & street trend based on the analysis results on New Seniors’ preferred outdoor wear design and the characteristics of their preferred brands. The attraction point is made with the color mix considering the young sensibility of New Seniors. And ornament components are restricted in maximum except essential details for outdoor wears such buttons, zippers and pockets, and outdoor wears in simple designs are proposed.
This study is considered to be helpful for the development of fashion industry for New Seniors with the development for reasonable outdoor wear with both practicality and functionality by applying young sensibilities and self-respect desires of New Seniors rapidly emerging new consumption leaders.
Today, the society enters the senior age due to the medical development in technologies and the improvement of life environment and Korea is not exceptional by becoming a ultra-senior society in a rapid speed. Therefore, the interest in the middle aged, preliminary seniors is increasing. The middle aged class refers 50 year olds born in the baby-boom generation and they pursue different life styles than the previous grown-up ages. The generation is reasonable for actively developing own life based on the life experience and enjoying recreational activities. The generation is often called as a newly composed term, New Seniors and pursues the goal of life through consumptions of meaning values such as recreational activities. New Seniors are the rapidly emerging generation as a brand new consumption power having high desires for own developmentsand actively spending in various areas. The weight of New Seniors in the outdoor wear consumer market is stiffly increasing now. They enjoy recreation activities through mountain climbing, tracking or other outdoor activities to send their lives with higher values so that the sales of outdoor wear.
Therefore, in this study, the occurrence background and characteristics of New Seniors are researched to establish the theoretical concept of the generation and, in connection to the research, the status and characterstics of outdoor wear markert is reviewed. Indepth interviews are conducted to 12 female New Seniors in 50s, major consumers in the outdoor market to investigate their awarenesses on the use and necessity of outdoor wears and existing outdoor wear brands. And a questionnaire survey is performed to analyze prefered outdoor wear brands. design preferences and the prefered design of each item of New Seniors. Online and offline surveys are conducted in parallel. The online survey is conducted for 13 days from April 18 to April 30, 2013. And the offline survey is conducted for 9 days from April 6 to April 14, 2013. Samples collected through each survyes, 83 samples and 38 samples respectively and total 121 samples are used as the analysis data. The survey result shows total 6 outdoor brands, Black Yak, Northface, Eider, K2, Neppa and Kolon Sports are preferred. For more accurate data analysis, direct visits are made to each managers to have in-depth interviews to survey on popular wears and each item's design for 5 days from May 15 to May 19, 2013.
Following conclusions are acquired according to the result.
First, New Seniors are Korea's Baby-Boom generation (1955~1963) showing young sensibilities, open and relaxed lifestyles and active consumption tendencies unlike the existing Silver class. They have high desires for self development and are free from any frame by age. With stabilized economic capabilities based on sufficient assets, New Seniors are reasonable consumers having various consuming experiences.
Second, the outdoor wear refers the cloth with functionalities and comforts for outdoor activities. Consumers wearing outdoor wears in daily lives from their experiences on the comforts is increasing and the influence of outdoor wear industry increases to lead the trend in the fashion market. However, according to the in-depth interview of 12 female New Seniors in their 50s, the current outdoor wears fail to reflect the desire of New Seniors due to the high price range and the lack of design variety.
Third, according to the survey result conducted with 12 female New Seniors in their 50s, rather than the practicality, the design aspect is found to be more considered in reasons for preferences on outdoor brands and considering factors to purchase. The result on finding the element of outdoor wear design preferred by New Seniors and Each item's preferred design tells that outdoor wears with sportive, causal and modern images in relaxed style with defined waist lines are preferred. New Seniors desire to express the keyword of 'Youth' by wearing outdoor wears and think their desires are expressed with details such as color combinations, zippers, strings and buttons. THe most preferred style is a wind breaker + T-shirt + pants. New Seniors are shown to prefer simple designs unlike existing outdoor wears and like definite colors in V(vivid) tones or S (Strong) tones such as red, orange, light green and yellow on top wear items and select dark colors such as red purple, purple, black or other DK (dark) or D(deep) tones for their bottom wear as in contrast.
Forth, the survey shows the top outdoor brands in the order as Black Yak in No.1 position, Northface in No.2, Eider in No.3, K2 in No. 4 and both Neppa and Kolon Sports in No.5. The analysis on 2013 S/S outdoor wear design performed after the visit survey to shops and the in-depth interview with shop managers of top 5 outdoor brands shows the thin waist line look with rubber bands or the tight body fit design are popular and all items have many cut patterns. The popularity order of wearing style is shown as Wind Break + T-Shirt + Pants, Wind Break + T-Shirt and T-Shirt + Pants. For color selections, mixed colors, white, black and orange colors are frequently appeared with the main stream of definite and high chroma tones or bright and clear tones. Solid materials in 2~3 colors are frequently found. And preferences on detail objects are in the order as the zipper, the color mix, the high neck collar, the stitch of the brand’s logo and the string.
Fifth, designs for total 5 pieces of outdoor wears are developed under the concept, ‘Carpe diem’ by applying 2014 S/S sport & street trend based on the analysis results on New Seniors’ preferred outdoor wear design and the characteristics of their preferred brands. The attraction point is made with the color mix considering the young sensibility of New Seniors. And ornament components are restricted in maximum except essential details for outdoor wears such buttons, zippers and pockets, and outdoor wears in simple designs are proposed.
This study is considered to be helpful for the development of fashion industry for New Seniors with the development for reasonable outdoor wear with both practicality and functionality by applying young sensibilities and self-respect desires of New Seniors rapidly emerging new consumption leaders.
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