본 연구의 목적은 인물학습을 통해 학습자들이 역사에 대한 지식 이해를 높이고, 역사 인물에 대한 올바른 인물관을 형성시키는 것이다. 인물학습은 수업현장에서 진행된 일반적인 역사수업과 달리 선정된 중심인물을 통해 수업을 진행하기 때문에 수업에 대한 집중력과 역사에 대한 흥미 그리고 교육적 효과가 뛰어나다.
본 연구자는 인물학습의 장점을 살려 연구 방향을 다음과 같이 진행하고자 한다.
첫째, 중학생 시기는 역사의식에 대한 사고가 높아지는 단계로 이 시기의 인물 학습은 중요하다.
둘째, 대부분의 선행 연구에서는 다수의 인물을 연구하였지만, 본 연구에서는 한 인물을 지정하여 집중적으로 학습하고, 당시대의 상황을 좀 더 면밀히 관찰한다.
셋째, 교과서는 수업에서 주된 학습 자료가 된다. 하지만 인물학습에서는 자료인 교과서만으로 수업을 이끌어 가기에는 상당히 부족하다. 보충학습 자료로 ...
본 연구의 목적은 인물학습을 통해 학습자들이 역사에 대한 지식 이해를 높이고, 역사 인물에 대한 올바른 인물관을 형성시키는 것이다. 인물학습은 수업현장에서 진행된 일반적인 역사수업과 달리 선정된 중심인물을 통해 수업을 진행하기 때문에 수업에 대한 집중력과 역사에 대한 흥미 그리고 교육적 효과가 뛰어나다.
본 연구자는 인물학습의 장점을 살려 연구 방향을 다음과 같이 진행하고자 한다.
첫째, 중학생 시기는 역사의식에 대한 사고가 높아지는 단계로 이 시기의 인물 학습은 중요하다.
둘째, 대부분의 선행 연구에서는 다수의 인물을 연구하였지만, 본 연구에서는 한 인물을 지정하여 집중적으로 학습하고, 당시대의 상황을 좀 더 면밀히 관찰한다.
셋째, 교과서는 수업에서 주된 학습 자료가 된다. 하지만 인물학습에서는 자료인 교과서만으로 수업을 이끌어 가기에는 상당히 부족하다. 보충학습 자료로 내러티브 교재와 삽화와 사료를 활용한 활동지를 사용한다.
넷째, 본 연구에서는 실험을 통해 학습자들의 반응을 살펴본다.
본 연구자는 인물학습이 학습자들의 지식 이해 및 사고력에 얼마나 영향을 미쳤는지 정확히 알아보기 위해 실험연구를 하였다.
연구 대상은 총 74명으로 충남 서산시에 소재한 S중학교 2학년 남학생들이다. 수업시연은 인물학습의 효과적인 결과를 얻기 위해 비교반과 실험반으로 나누었고, 분석 자료는 두 학급의 설문지와 형성평가 그리고 활동지 자료로, 결과에 직접적인 영향을 준다.
인물 학습을 통해 본 연구자는 향상된 학습자들의 역사적 사고 및 가치 태도 등을 살펴봄으로써 수업의 긍정적인 효과와 학습자들의 학습 능률을 볼 수 있었고, 본 연구에서 내린 결론은 학교 현장에서의 역사 인물 수업의 효용성을 확인할 수 있었다.
본 연구의 목적은 인물학습을 통해 학습자들이 역사에 대한 지식 이해를 높이고, 역사 인물에 대한 올바른 인물관을 형성시키는 것이다. 인물학습은 수업현장에서 진행된 일반적인 역사수업과 달리 선정된 중심인물을 통해 수업을 진행하기 때문에 수업에 대한 집중력과 역사에 대한 흥미 그리고 교육적 효과가 뛰어나다.
본 연구자는 인물학습의 장점을 살려 연구 방향을 다음과 같이 진행하고자 한다.
첫째, 중학생 시기는 역사의식에 대한 사고가 높아지는 단계로 이 시기의 인물 학습은 중요하다.
둘째, 대부분의 선행 연구에서는 다수의 인물을 연구하였지만, 본 연구에서는 한 인물을 지정하여 집중적으로 학습하고, 당시대의 상황을 좀 더 면밀히 관찰한다.
셋째, 교과서는 수업에서 주된 학습 자료가 된다. 하지만 인물학습에서는 자료인 교과서만으로 수업을 이끌어 가기에는 상당히 부족하다. 보충학습 자료로 내러티브 교재와 삽화와 사료를 활용한 활동지를 사용한다.
넷째, 본 연구에서는 실험을 통해 학습자들의 반응을 살펴본다.
본 연구자는 인물학습이 학습자들의 지식 이해 및 사고력에 얼마나 영향을 미쳤는지 정확히 알아보기 위해 실험연구를 하였다.
연구 대상은 총 74명으로 충남 서산시에 소재한 S중학교 2학년 남학생들이다. 수업시연은 인물학습의 효과적인 결과를 얻기 위해 비교반과 실험반으로 나누었고, 분석 자료는 두 학급의 설문지와 형성평가 그리고 활동지 자료로, 결과에 직접적인 영향을 준다.
인물 학습을 통해 본 연구자는 향상된 학습자들의 역사적 사고 및 가치 태도 등을 살펴봄으로써 수업의 긍정적인 효과와 학습자들의 학습 능률을 볼 수 있었고, 본 연구에서 내린 결론은 학교 현장에서의 역사 인물 수업의 효용성을 확인할 수 있었다.
The purpose of this study is to raise learners’ understanding about history through figures learning and make a proper view of the history. Figures Learning is excellent in respect to making concentration in class, bringing interest on history and carrying out educational effect because leading a cl...
The purpose of this study is to raise learners’ understanding about history through figures learning and make a proper view of the history. Figures Learning is excellent in respect to making concentration in class, bringing interest on history and carrying out educational effect because leading a class with a selected man as the central figure unlike general history lesson make progress in school.
First, as mentioned above, the period of a middle school is a step to rise in thinking on historical awareness, It is important to practice learning historical figures at this time.
Second, most of leading studies go deep into the many people, however, this focuses on one person selected in history and observes the situations of the time closely.
Third, a textbook is the main learning material. but, figures learning considerably lack data in case of leading class just by textbook. As supplement studying materials, this study makes use of narrative teaching materials and activity sheets using episodes and historical materials.
Fourth, this study monitors response of the learners by this experiment.
The researcher executed experimental research in order to find out exactly how much figures learning influences on understanding of knowledge and the thinking faculty of learners.
Subjects of the study are male students who are second grade in middle school situated in Seosan-si, Chungnam province. Public rehearsal of teaching divided classes into two which were comparison class and experimental class so as to gain effective results of figures learning. Analysis materials are questionnaire of two both classes, formative evaluation and activity sheets and it affects results directly.
Through figures learning, the researcher can confirm positive effect in class and learning efficiency of learners and also can make a conclusion that figures learning should be necessary certainly, watching learners’ historical thought and their value and attitude.
The purpose of this study is to raise learners’ understanding about history through figures learning and make a proper view of the history. Figures Learning is excellent in respect to making concentration in class, bringing interest on history and carrying out educational effect because leading a class with a selected man as the central figure unlike general history lesson make progress in school.
First, as mentioned above, the period of a middle school is a step to rise in thinking on historical awareness, It is important to practice learning historical figures at this time.
Second, most of leading studies go deep into the many people, however, this focuses on one person selected in history and observes the situations of the time closely.
Third, a textbook is the main learning material. but, figures learning considerably lack data in case of leading class just by textbook. As supplement studying materials, this study makes use of narrative teaching materials and activity sheets using episodes and historical materials.
Fourth, this study monitors response of the learners by this experiment.
The researcher executed experimental research in order to find out exactly how much figures learning influences on understanding of knowledge and the thinking faculty of learners.
Subjects of the study are male students who are second grade in middle school situated in Seosan-si, Chungnam province. Public rehearsal of teaching divided classes into two which were comparison class and experimental class so as to gain effective results of figures learning. Analysis materials are questionnaire of two both classes, formative evaluation and activity sheets and it affects results directly.
Through figures learning, the researcher can confirm positive effect in class and learning efficiency of learners and also can make a conclusion that figures learning should be necessary certainly, watching learners’ historical thought and their value and attitude.
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