최근의 대학생은 정규교육과정 이외에 다양한 경험을 체험하고, 자신만의 풍부한 지식과 능력을 축적해 나가는 배움터로서 대학을 인식하고 대학생활을 영위해 나가고 있다, 일례로 경제활동 경험을 위한 아르바이트, 문화체험을 위한 국내외 여행, 외국어 능력 향상을 위한 어학연수, 취업준비를 위한 기업체 인턴십 참여, 사회활동 증진을 위한 다양한 국내외 봉사활동 참여 등이 이에 해당된다, 이들 활동가운데 각 대학 당국의 관심과 학생의 참여가 증가하고 있는 대학생 자원봉사활동의 중요성과 필요성 강조되고 있다. 그러나 대학생 자원봉사활동이 정규강좌나 졸업필수과목으로 지정되었기 때문에 참여하는 강제적 참여가 아닌 대학생 스스로가 자신의 의지에 따라 선택한 자원봉사활동 참여경험을 토대로 연구를 수행하였다. 이 연구의 목적은 대학생의 선택적 자원봉사활동 참여에 따른 도덕성과 직업가치관 형성의 인과를 실증적 연구를 통하여 탐색해 보고자 하였다. 연구내용은 선택적으로 자원봉사활동에 참여하는 대학생의 개인변인 즉, 성별, 학년, 전공계열에 따른 자원봉사활동 참여비율 분석과 자원봉사활동 참여정도에 따른 도덕성과 직업가치관 형성의 차이 그리고 자원봉사활동 참여도에 따른 참여특성의 차이를 밝혀내는 것이다. 연구대상은 충남 천안지역 소재의 13개 대학 재학생 가운데, 남녀학생 500명을 무작위추출방식으로 표집한 후, 연구자가 개발한 질문지 500부를 배부하고 489부를 회수하여 응답이 불성실한 34부를 제외하고, 최종 455부(93%)를 ...
최근의 대학생은 정규교육과정 이외에 다양한 경험을 체험하고, 자신만의 풍부한 지식과 능력을 축적해 나가는 배움터로서 대학을 인식하고 대학생활을 영위해 나가고 있다, 일례로 경제활동 경험을 위한 아르바이트, 문화체험을 위한 국내외 여행, 외국어 능력 향상을 위한 어학연수, 취업준비를 위한 기업체 인턴십 참여, 사회활동 증진을 위한 다양한 국내외 봉사활동 참여 등이 이에 해당된다, 이들 활동가운데 각 대학 당국의 관심과 학생의 참여가 증가하고 있는 대학생 자원봉사활동의 중요성과 필요성 강조되고 있다. 그러나 대학생 자원봉사활동이 정규강좌나 졸업필수과목으로 지정되었기 때문에 참여하는 강제적 참여가 아닌 대학생 스스로가 자신의 의지에 따라 선택한 자원봉사활동 참여경험을 토대로 연구를 수행하였다. 이 연구의 목적은 대학생의 선택적 자원봉사활동 참여에 따른 도덕성과 직업가치관 형성의 인과를 실증적 연구를 통하여 탐색해 보고자 하였다. 연구내용은 선택적으로 자원봉사활동에 참여하는 대학생의 개인변인 즉, 성별, 학년, 전공계열에 따른 자원봉사활동 참여비율 분석과 자원봉사활동 참여정도에 따른 도덕성과 직업가치관 형성의 차이 그리고 자원봉사활동 참여도에 따른 참여특성의 차이를 밝혀내는 것이다. 연구대상은 충남 천안지역 소재의 13개 대학 재학생 가운데, 남녀학생 500명을 무작위추출방식으로 표집한 후, 연구자가 개발한 질문지 500부를 배부하고 489부를 회수하여 응답이 불성실한 34부를 제외하고, 최종 455부(93%)를 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였고, 분산분석을 수행하고 사후검증으로서는 Scheffé 분석을 적용하였다. 이의 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 개인별 특성 중 성별, 학년, 전공 등 모든 개인 배경에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 성별에서는 여학생, 학년은 1학년, 전공계열은 사회계열 학생이 자원봉사활동에 더 참여하였다. 둘째, 선택적 자원봉사활동 참여 여부에 따른 도덕성의 차이를 살펴본 결과에 대하여 유의미한 차이가 있었다. 즉, 자원봉사활동에 참여한 대학생이 참여하지 않은 대학생보다 전반적으로 도덕적 수준이 높게 나타났다. 셋째, 선택적 자원봉사활동 참여자의 참여 특성인 참여동기, 참여내용, 직업선택 영향력 인식에 따른 도덕성과 직업가치관 형성의 차이를 살펴본 결과, 봉사활동 참여자의 참여 특성에 따라 도덕성과 직업가치관 형성에 차이가 있는 것으로 나타났다. 끝으로, 자원봉사활동 참여자의 참여 특성에 따라 봉사활동 참여동기, 참여내용, 직업선택 영향력 인식에 차이가 있는 것으로 나타났다. 이처럼 대학생의 선택적 자원봉사활동 참여 특성에 따라 도덕성과 직업가치관 형성에 차이를 보임으로써, 선택적 자원봉사활동 참여의 중요성을 강조 할 수 있다. 선택적 자원봉사활동 참여에 따른 차이가 있음이 밝혀졌기 때문에 이러한 정보를 활용하여 자원봉사활동 교육프로그램을 만들고 보다 활성화하는 정책적 방안 연구가 이루어져야 할 것이다. 도덕성과 직업가치관 형성을 증진시키는 방안의 연구로 자원봉사활동 프로그램이 지속적으로 개발되어야 할 것이다. 특히 선택적 자원봉사활동 참여의 교육적 기대효과와 관련된 연구가 필요하며, 현대사회가 필요로 하는 배려와 나눔, 봉사의 도덕적 품성함양이 될 수 있도록 대학생의 선택적 자원봉사활동 참여에 대한 후속 연구가 계속되어야 할 것이다.
최근의 대학생은 정규교육과정 이외에 다양한 경험을 체험하고, 자신만의 풍부한 지식과 능력을 축적해 나가는 배움터로서 대학을 인식하고 대학생활을 영위해 나가고 있다, 일례로 경제활동 경험을 위한 아르바이트, 문화체험을 위한 국내외 여행, 외국어 능력 향상을 위한 어학연수, 취업준비를 위한 기업체 인턴십 참여, 사회활동 증진을 위한 다양한 국내외 봉사활동 참여 등이 이에 해당된다, 이들 활동가운데 각 대학 당국의 관심과 학생의 참여가 증가하고 있는 대학생 자원봉사활동의 중요성과 필요성 강조되고 있다. 그러나 대학생 자원봉사활동이 정규강좌나 졸업필수과목으로 지정되었기 때문에 참여하는 강제적 참여가 아닌 대학생 스스로가 자신의 의지에 따라 선택한 자원봉사활동 참여경험을 토대로 연구를 수행하였다. 이 연구의 목적은 대학생의 선택적 자원봉사활동 참여에 따른 도덕성과 직업가치관 형성의 인과를 실증적 연구를 통하여 탐색해 보고자 하였다. 연구내용은 선택적으로 자원봉사활동에 참여하는 대학생의 개인변인 즉, 성별, 학년, 전공계열에 따른 자원봉사활동 참여비율 분석과 자원봉사활동 참여정도에 따른 도덕성과 직업가치관 형성의 차이 그리고 자원봉사활동 참여도에 따른 참여특성의 차이를 밝혀내는 것이다. 연구대상은 충남 천안지역 소재의 13개 대학 재학생 가운데, 남녀학생 500명을 무작위추출방식으로 표집한 후, 연구자가 개발한 질문지 500부를 배부하고 489부를 회수하여 응답이 불성실한 34부를 제외하고, 최종 455부(93%)를 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였고, 분산분석을 수행하고 사후검증으로서는 Scheffé 분석을 적용하였다. 이의 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 개인별 특성 중 성별, 학년, 전공 등 모든 개인 배경에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 성별에서는 여학생, 학년은 1학년, 전공계열은 사회계열 학생이 자원봉사활동에 더 참여하였다. 둘째, 선택적 자원봉사활동 참여 여부에 따른 도덕성의 차이를 살펴본 결과에 대하여 유의미한 차이가 있었다. 즉, 자원봉사활동에 참여한 대학생이 참여하지 않은 대학생보다 전반적으로 도덕적 수준이 높게 나타났다. 셋째, 선택적 자원봉사활동 참여자의 참여 특성인 참여동기, 참여내용, 직업선택 영향력 인식에 따른 도덕성과 직업가치관 형성의 차이를 살펴본 결과, 봉사활동 참여자의 참여 특성에 따라 도덕성과 직업가치관 형성에 차이가 있는 것으로 나타났다. 끝으로, 자원봉사활동 참여자의 참여 특성에 따라 봉사활동 참여동기, 참여내용, 직업선택 영향력 인식에 차이가 있는 것으로 나타났다. 이처럼 대학생의 선택적 자원봉사활동 참여 특성에 따라 도덕성과 직업가치관 형성에 차이를 보임으로써, 선택적 자원봉사활동 참여의 중요성을 강조 할 수 있다. 선택적 자원봉사활동 참여에 따른 차이가 있음이 밝혀졌기 때문에 이러한 정보를 활용하여 자원봉사활동 교육프로그램을 만들고 보다 활성화하는 정책적 방안 연구가 이루어져야 할 것이다. 도덕성과 직업가치관 형성을 증진시키는 방안의 연구로 자원봉사활동 프로그램이 지속적으로 개발되어야 할 것이다. 특히 선택적 자원봉사활동 참여의 교육적 기대효과와 관련된 연구가 필요하며, 현대사회가 필요로 하는 배려와 나눔, 봉사의 도덕적 품성함양이 될 수 있도록 대학생의 선택적 자원봉사활동 참여에 대한 후속 연구가 계속되어야 할 것이다.
Recently, college students lead their college life, recognizing college as a learning place that provides a variety of experiences beyond regular school curriculum and accumulate their own knowledge and abilities. For instance, it would include part-time jobs to develop economic activities, domestic...
Recently, college students lead their college life, recognizing college as a learning place that provides a variety of experiences beyond regular school curriculum and accumulate their own knowledge and abilities. For instance, it would include part-time jobs to develop economic activities, domestic and international travel to experience cultures, language training to improve foreign language skills, participation in corporate internships to prepare for jobs, participation in a variety of domestic and international volunteering activities to develop social activities and etc. Among these activities, the importance and necessity of volunteering activities for college students are emphasized since interests of school authorities and the participation of students increase. However, since volunteering activities for college students are registrated as regular curriculum or necessary courses for graduation, volunteering activities in which college students participated volunteerly not compulsorily were selected to conduct this study. The purpose of this study is to examine the cause and effect of the formation of morality and vocational values according to selective volunteering activities for college students through empirical study. This study aims to analyze individual variables of college students who participated in volunteering activities selectively, namely, participation ratio of volunteering activities according to gender, grade, major and etc., verify the differences in the formation of morality and vocational values with regard to the degree of participation in volunteering activities and the differences in the characteristics of participation according to the ratio of volunteering activities. 500 male and female students were selected randomly in 13 colleges located in Cheonan, Chungnam. 500 questionnaires developed by a researcher were distributed and 489 were collected. Finally, 455 questionnaires were analyzed by applying SPSS 18.0 program except unreliable 34, analysis of variance was conducted and Scheffé analysis was applied as a posteriori test The results of this study are seen below. First, significant differences in individual characteristics of college students were observed according to all of the individual backgrounds such as gender, grade, major and etc. With regard to gender, grade, and major, female students, 1 grade, major related to social fields participated more in volunteering activities. Second, there were significant differences in morality according to the participation in selective volunteering activities. Therefore, students who had participated in volunteering activities showed higher levels of morality than those who had no experiences in volunteering activities. Third, considering to the results of the differences in the formation of morality and vocational values according to the participation characteristics of the participants for selective volunteering activities such as motivation for participation, contents of participation, and recognition for the influences of the career decisions, the differences in the formation of morality and vocational values were observed according to the characteristics of participation for the participants in volunteering activities. Last, according to the characteristics of participation for the participants in volunteering activities, the differences in the motivation for volunteering activities, the contents of participation, the recognition for the influences of career decisions were observed. As the differences in the formation of morality and vocational values were observed according to the characteristics of participation in selective volunteering activities for college students, the importance of selective volunteering activities can be emphasized. Since the differences were observed according to the participation in selective volunteering activities, researches on political plans to develop and activate educational programs for volunteering activities should be conducted. Volunteer activity programs should be developed continuously as a research to improve the formation of morality and vocational values. Especially, studies related to educational expectancy effects of the participation in selective volunteering activities are required and further studies on the participation in selective volunteering activities for college students should be conducted continuously to cultivate moral characters for care, sharing and service mind.
Recently, college students lead their college life, recognizing college as a learning place that provides a variety of experiences beyond regular school curriculum and accumulate their own knowledge and abilities. For instance, it would include part-time jobs to develop economic activities, domestic and international travel to experience cultures, language training to improve foreign language skills, participation in corporate internships to prepare for jobs, participation in a variety of domestic and international volunteering activities to develop social activities and etc. Among these activities, the importance and necessity of volunteering activities for college students are emphasized since interests of school authorities and the participation of students increase. However, since volunteering activities for college students are registrated as regular curriculum or necessary courses for graduation, volunteering activities in which college students participated volunteerly not compulsorily were selected to conduct this study. The purpose of this study is to examine the cause and effect of the formation of morality and vocational values according to selective volunteering activities for college students through empirical study. This study aims to analyze individual variables of college students who participated in volunteering activities selectively, namely, participation ratio of volunteering activities according to gender, grade, major and etc., verify the differences in the formation of morality and vocational values with regard to the degree of participation in volunteering activities and the differences in the characteristics of participation according to the ratio of volunteering activities. 500 male and female students were selected randomly in 13 colleges located in Cheonan, Chungnam. 500 questionnaires developed by a researcher were distributed and 489 were collected. Finally, 455 questionnaires were analyzed by applying SPSS 18.0 program except unreliable 34, analysis of variance was conducted and Scheffé analysis was applied as a posteriori test The results of this study are seen below. First, significant differences in individual characteristics of college students were observed according to all of the individual backgrounds such as gender, grade, major and etc. With regard to gender, grade, and major, female students, 1 grade, major related to social fields participated more in volunteering activities. Second, there were significant differences in morality according to the participation in selective volunteering activities. Therefore, students who had participated in volunteering activities showed higher levels of morality than those who had no experiences in volunteering activities. Third, considering to the results of the differences in the formation of morality and vocational values according to the participation characteristics of the participants for selective volunteering activities such as motivation for participation, contents of participation, and recognition for the influences of the career decisions, the differences in the formation of morality and vocational values were observed according to the characteristics of participation for the participants in volunteering activities. Last, according to the characteristics of participation for the participants in volunteering activities, the differences in the motivation for volunteering activities, the contents of participation, the recognition for the influences of career decisions were observed. As the differences in the formation of morality and vocational values were observed according to the characteristics of participation in selective volunteering activities for college students, the importance of selective volunteering activities can be emphasized. Since the differences were observed according to the participation in selective volunteering activities, researches on political plans to develop and activate educational programs for volunteering activities should be conducted. Volunteer activity programs should be developed continuously as a research to improve the formation of morality and vocational values. Especially, studies related to educational expectancy effects of the participation in selective volunteering activities are required and further studies on the participation in selective volunteering activities for college students should be conducted continuously to cultivate moral characters for care, sharing and service mind.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.