본 연구는 청소년의 욕설 사용이 가정환경, 교육환경, 사회‧문화 환경과 밀접한 관련이 있다고 보아 어떤 환경 요인이 청소년의 욕설 사용에 주요 원인으로 작용하는지를 알아보고, 욕설 사용의 긍정적, 부정적 영향을 파악하여 이를 바르게 지도할 수 있는 방안을 살펴보려 한다. 본 조사 결과를 통해 드러난 청소년 욕설 사용 실태가 지닌 부정적 영향과 긍정적 영향은 다음과 같다.
먼저 부정적 영향은 우리가 알고 있던 것과 크게 다르지 않게 드러났다. 첫째, 원만한 인간관계에 악영향을 미친다. 욕설의 의미가 친목 도모를 위한 긍정적...
본 연구는 청소년의 욕설 사용이 가정환경, 교육환경, 사회‧문화 환경과 밀접한 관련이 있다고 보아 어떤 환경 요인이 청소년의 욕설 사용에 주요 원인으로 작용하는지를 알아보고, 욕설 사용의 긍정적, 부정적 영향을 파악하여 이를 바르게 지도할 수 있는 방안을 살펴보려 한다. 본 조사 결과를 통해 드러난 청소년 욕설 사용 실태가 지닌 부정적 영향과 긍정적 영향은 다음과 같다.
먼저 부정적 영향은 우리가 알고 있던 것과 크게 다르지 않게 드러났다. 첫째, 원만한 인간관계에 악영향을 미친다. 욕설의 의미가 친목 도모를 위한 긍정적 의미로 변화하였음에도 여전히 그 본질적 의미가 퇴색한 것은 아니기 때문에 청자로 하여금 부정적 감정을 초래할 수 있기 때문이다. 둘째, 정서적인 면에 있어 문제가 발생할 수 있다. 셋째, 언어체계의 혼란을 가져오게 된다. 언어는 꾸준히 변화하기 때문에 변화하는 언어를 부정할 수는 없지만, 이를 무분별하게 방치하였을 경우 공동체에서 소통할 수 있는 언어로서의 역할이 사라져 언어체계가 파괴될 수 있다. 넷째, 사회의 질적 가치 저하를 가져올 수 있다. 마지막으로 청소년의 욕설은 어린이들에게 악영향을 미칠 수 있다.
반면, 긍정적 영향은 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 쉽고 재미있는 표현이 많다. 둘째, 욕설을 통해 친근감과 일체감을 높여준다. 친구 사이에서만 사용할 수 있다는 일종의 친근감을 표시하는 표현으로서 욕설을 사용하는 것이다. 셋째, 창의적이고 독창적인 언어 표현이 많다. 넷째, 언어의 경제적인 측면에서 줄임말, 약어 등이 효율적이다.
욕설이 갖는 부정적 혹은 긍정적 영향을 살펴본 것을 토대로 하여 효과적인 지도 방안을 마련해보았다. 욕설을 문제로만 취급하여 금기시했던 지도안에서 벗어나 이를 사용하는 학생들의 입장에서 올바르게 지도할 수 있는 방안을 구상한 것이다.
오랜 옛날부터 우리는 욕설을 주위에서 듣거나 입에 달고 살아왔다. 이러한 과정을 거쳐 발달한 청소년의 욕설 사용을 무조건적으로 없애거나 축소하는 것에는 무리가 있다. 따라서 욕설이 청소년에게 의미하는 바가 무엇인지 깨닫고 이를 효과적으로 해결할 수 있는 방안 마련을 통해 청소년의 올바른 문화 형성이 이루어질 수 있다고 생각한다.
본 연구는 청소년의 욕설 사용이 가정환경, 교육환경, 사회‧문화 환경과 밀접한 관련이 있다고 보아 어떤 환경 요인이 청소년의 욕설 사용에 주요 원인으로 작용하는지를 알아보고, 욕설 사용의 긍정적, 부정적 영향을 파악하여 이를 바르게 지도할 수 있는 방안을 살펴보려 한다. 본 조사 결과를 통해 드러난 청소년 욕설 사용 실태가 지닌 부정적 영향과 긍정적 영향은 다음과 같다.
먼저 부정적 영향은 우리가 알고 있던 것과 크게 다르지 않게 드러났다. 첫째, 원만한 인간관계에 악영향을 미친다. 욕설의 의미가 친목 도모를 위한 긍정적 의미로 변화하였음에도 여전히 그 본질적 의미가 퇴색한 것은 아니기 때문에 청자로 하여금 부정적 감정을 초래할 수 있기 때문이다. 둘째, 정서적인 면에 있어 문제가 발생할 수 있다. 셋째, 언어체계의 혼란을 가져오게 된다. 언어는 꾸준히 변화하기 때문에 변화하는 언어를 부정할 수는 없지만, 이를 무분별하게 방치하였을 경우 공동체에서 소통할 수 있는 언어로서의 역할이 사라져 언어체계가 파괴될 수 있다. 넷째, 사회의 질적 가치 저하를 가져올 수 있다. 마지막으로 청소년의 욕설은 어린이들에게 악영향을 미칠 수 있다.
반면, 긍정적 영향은 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 쉽고 재미있는 표현이 많다. 둘째, 욕설을 통해 친근감과 일체감을 높여준다. 친구 사이에서만 사용할 수 있다는 일종의 친근감을 표시하는 표현으로서 욕설을 사용하는 것이다. 셋째, 창의적이고 독창적인 언어 표현이 많다. 넷째, 언어의 경제적인 측면에서 줄임말, 약어 등이 효율적이다.
욕설이 갖는 부정적 혹은 긍정적 영향을 살펴본 것을 토대로 하여 효과적인 지도 방안을 마련해보았다. 욕설을 문제로만 취급하여 금기시했던 지도안에서 벗어나 이를 사용하는 학생들의 입장에서 올바르게 지도할 수 있는 방안을 구상한 것이다.
오랜 옛날부터 우리는 욕설을 주위에서 듣거나 입에 달고 살아왔다. 이러한 과정을 거쳐 발달한 청소년의 욕설 사용을 무조건적으로 없애거나 축소하는 것에는 무리가 있다. 따라서 욕설이 청소년에게 의미하는 바가 무엇인지 깨닫고 이를 효과적으로 해결할 수 있는 방안 마련을 통해 청소년의 올바른 문화 형성이 이루어질 수 있다고 생각한다.
This thesis will analyze the main cause of the use of abusive language, given the fact that using abusive language is closely intertwined with home environments, educational environments and sociocultural contexts. Furthermore, this study will enter into both positive and negative impacts of abusive...
This thesis will analyze the main cause of the use of abusive language, given the fact that using abusive language is closely intertwined with home environments, educational environments and sociocultural contexts. Furthermore, this study will enter into both positive and negative impacts of abusive language and guide adolescents in using the language rightly. The positive and negative effects of the usage of swear word are as follows.
The negative effects of using foul languages are not significantly different from as we recognize. First, it has adverse effects on personal relationship. Although sometimes the purpose of using foul language can be changed into promoting friendship, the essential meaning of it may not changed completely. With this, insulting remarks hurt listener’s feeling. Second, emotional sides could be affected by foul languages. Third, using foul languages could lead language system to be in a state of confusion. Language forms possess the quality of change so we need to accept its characteristic.
But the roles of language used in society could be destroyed if the usage of foul languages is not restrained. Fourth, it causes decline in social quality. Lastly, children are negatively influenced by using coarse languages.
On the other hand, there are positive effects of using abusive languages. First, we can find easy and fun expressions in bad language. Second, teenagers feel senses of closeness and unity by using it. Third, there is also creative expression. Fourth, the abbreviated word in bad language is efficient in the economic point of view.
In this thesis, I will try to devise method of guiding teenagers on the basis of both sides of swear words. I will draw up a plan to understand how to deal with the matter instead of treating it just as a problem. It can be said that I have an opportunity of guiding adolescents by using it from the point of view of them.
For a long time, we have been using abusive languages or heard it. Against the backdrop, it is unreasonable to abolish or reduce them unconditionally. Thus I believe that we can establish a healthy adolescent culture by recognizing the real meaning of abusive language for teens and by coming up with effective plans.
This thesis will analyze the main cause of the use of abusive language, given the fact that using abusive language is closely intertwined with home environments, educational environments and sociocultural contexts. Furthermore, this study will enter into both positive and negative impacts of abusive language and guide adolescents in using the language rightly. The positive and negative effects of the usage of swear word are as follows.
The negative effects of using foul languages are not significantly different from as we recognize. First, it has adverse effects on personal relationship. Although sometimes the purpose of using foul language can be changed into promoting friendship, the essential meaning of it may not changed completely. With this, insulting remarks hurt listener’s feeling. Second, emotional sides could be affected by foul languages. Third, using foul languages could lead language system to be in a state of confusion. Language forms possess the quality of change so we need to accept its characteristic.
But the roles of language used in society could be destroyed if the usage of foul languages is not restrained. Fourth, it causes decline in social quality. Lastly, children are negatively influenced by using coarse languages.
On the other hand, there are positive effects of using abusive languages. First, we can find easy and fun expressions in bad language. Second, teenagers feel senses of closeness and unity by using it. Third, there is also creative expression. Fourth, the abbreviated word in bad language is efficient in the economic point of view.
In this thesis, I will try to devise method of guiding teenagers on the basis of both sides of swear words. I will draw up a plan to understand how to deal with the matter instead of treating it just as a problem. It can be said that I have an opportunity of guiding adolescents by using it from the point of view of them.
For a long time, we have been using abusive languages or heard it. Against the backdrop, it is unreasonable to abolish or reduce them unconditionally. Thus I believe that we can establish a healthy adolescent culture by recognizing the real meaning of abusive language for teens and by coming up with effective plans.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.