글로벌 소싱과 다국적기업의 해외생산 그리고 다자간 무역협상 등으로 국제상거래가 활발하게 전개되면서 물동량 확보를 위한 항만과의 경쟁과 부두간의 경쟁이 점차 심화되고 있다. 이에 따라 규모의 경제를 이루기 위하여 선박이 대형화되고, 대형선박을 유치하기 위하여 항만과 항만시설을 확대하고 있다. 하지만 항만과 항만시설을 확충하기 위해서는 초기 비용이 상당하고 지나친 규모와 시설을 확충한 결과 항만시설의 유휴화를 초래할 수 있으며 비효율성을 야기 시킬 수 있다. 항만과 부두의 효율성에 대한 연구는 그동안 국내외에서 많은 연구가 진행되어왔지만 부두의 유형을 구분하지 않은 채 항만간 또는 컨테이너부두간의 분석만 이루어져 왔다. 따라서 본 연구는 부두의 유형을 컨테이너부두와 일반부두로 나누어 효율성을 분석하고자 한다. 본 연구는 부두의 효율성을 분석하기 위해서 효율성분석 방법인 DEA를 이용하였고, 투입변수로는 부두길이, 선석, 수심, 선박접안현황을 사용하였으며, 산출변수로는 화물처리실적을 사용하여 투입대비 산출을 최대화할 수 있는 방법으로 2012년 국내 27개 항만의 57개 부두에 대하여 분석을 실시하였다. 분석결과 전체부두의 효율성 분석에서는 ...
글로벌 소싱과 다국적기업의 해외생산 그리고 다자간 무역협상 등으로 국제상거래가 활발하게 전개되면서 물동량 확보를 위한 항만과의 경쟁과 부두간의 경쟁이 점차 심화되고 있다. 이에 따라 규모의 경제를 이루기 위하여 선박이 대형화되고, 대형선박을 유치하기 위하여 항만과 항만시설을 확대하고 있다. 하지만 항만과 항만시설을 확충하기 위해서는 초기 비용이 상당하고 지나친 규모와 시설을 확충한 결과 항만시설의 유휴화를 초래할 수 있으며 비효율성을 야기 시킬 수 있다. 항만과 부두의 효율성에 대한 연구는 그동안 국내외에서 많은 연구가 진행되어왔지만 부두의 유형을 구분하지 않은 채 항만간 또는 컨테이너부두간의 분석만 이루어져 왔다. 따라서 본 연구는 부두의 유형을 컨테이너부두와 일반부두로 나누어 효율성을 분석하고자 한다. 본 연구는 부두의 효율성을 분석하기 위해서 효율성분석 방법인 DEA를 이용하였고, 투입변수로는 부두길이, 선석, 수심, 선박접안현황을 사용하였으며, 산출변수로는 화물처리실적을 사용하여 투입대비 산출을 최대화할 수 있는 방법으로 2012년 국내 27개 항만의 57개 부두에 대하여 분석을 실시하였다. 분석결과 전체부두의 효율성 분석에서는 부산항의 신항부두와 신선대부두, 광양항이 사포부두가 CCR·BCC·SE 모형 모두 효율적으로 나타났으며, 컨테이너부두 효율성 분석에서는 부산항의 신항부두와 신선대부두가 효율적으로 나타났다. 일반부두의 효율성 분석에서는 광양항의 사포부두와 인천항의 1~8부두, 울산항의 자동차부두가 효율적으로 나타났다. 전체부두의 비효율적인 부두 원인에는 기술적인 요인이 72%를 차지하고 있으며 규모의요인은 28%로 나타났다. 평택·당진항의 송악부두는 규 모수익체감으로 나타났으며 나머지 53개의 모든 비효율적인 부두는 규모수익체증으로 나타났다. 부산항의 신감만부두와 감만부두는 효율적으로 되기 위한 산출목표량까지의 증가율이 낮았고, 여수항의 1~3컨테이너터미널과 통영항의 동호부두, 속초항의 신부두는 산출목표량까지의 증가율이 현저하게 높아 투입규모를 축소하여 투입규모 대비 산출량의 비율을 개선시키거나 운영적인 개선이 필요할 것으로 보인다. 컨테이너부두의 비효율적인 부두 원인에는 기술적인 요인이 73%이고, 규모의 요인은 27%이며 모든 컨테이너부두는 규모수익체증으로 나타났다. 부산항의 신감만부두와 감만부두가 산출목표량까지의 증가율이 낮으며, 그와는 반대로 여수항의 1~3컨테이너부두와 통영항의 동호부두는 산출목표량까지의 증가율이 현저하게 높았다. 일반부두의 비효율적인 부두 원인에는 기술적인 요인이 59%, 규모의 요인이 41%로 나타났다. 광양항의 제품부두, 부산항의 1·2·5·7·8부두와 감천부두, 군산항의 1~3·7부두, 마산항의 1·3·5부두는 규모수익체감으로 나타났고 나머지 16개 일반부두는 모두 규모수익체증으로 나타났다. 울산항의 1~9부두, 부산항의 감천부두와 1·2·5·7·8부두, 인천항의 북항부두, 군산항의 1~3·7부두, 울산항의 염포부두가 산출목표량까지의 증가율이 낮았으며 그와는 반대로 경인항의 경인부두와 고현항의 하역부두는 산출목표량까지의 증가율이 현저하게 높게 나타났다. 본 논문은 효율적인 부두의 도출과 비효율적인 부두에 대하여 효율적으로 되기 위한 개선방안과 그에 맞는 벤치마킹대상으로 화물처리실적을 목표산출량까지 증가시켜 효율성을 향상시키도록 도움을 줄 수 있을 것이다.
글로벌 소싱과 다국적기업의 해외생산 그리고 다자간 무역협상 등으로 국제상거래가 활발하게 전개되면서 물동량 확보를 위한 항만과의 경쟁과 부두간의 경쟁이 점차 심화되고 있다. 이에 따라 규모의 경제를 이루기 위하여 선박이 대형화되고, 대형선박을 유치하기 위하여 항만과 항만시설을 확대하고 있다. 하지만 항만과 항만시설을 확충하기 위해서는 초기 비용이 상당하고 지나친 규모와 시설을 확충한 결과 항만시설의 유휴화를 초래할 수 있으며 비효율성을 야기 시킬 수 있다. 항만과 부두의 효율성에 대한 연구는 그동안 국내외에서 많은 연구가 진행되어왔지만 부두의 유형을 구분하지 않은 채 항만간 또는 컨테이너부두간의 분석만 이루어져 왔다. 따라서 본 연구는 부두의 유형을 컨테이너부두와 일반부두로 나누어 효율성을 분석하고자 한다. 본 연구는 부두의 효율성을 분석하기 위해서 효율성분석 방법인 DEA를 이용하였고, 투입변수로는 부두길이, 선석, 수심, 선박접안현황을 사용하였으며, 산출변수로는 화물처리실적을 사용하여 투입대비 산출을 최대화할 수 있는 방법으로 2012년 국내 27개 항만의 57개 부두에 대하여 분석을 실시하였다. 분석결과 전체부두의 효율성 분석에서는 부산항의 신항부두와 신선대부두, 광양항이 사포부두가 CCR·BCC·SE 모형 모두 효율적으로 나타났으며, 컨테이너부두 효율성 분석에서는 부산항의 신항부두와 신선대부두가 효율적으로 나타났다. 일반부두의 효율성 분석에서는 광양항의 사포부두와 인천항의 1~8부두, 울산항의 자동차부두가 효율적으로 나타났다. 전체부두의 비효율적인 부두 원인에는 기술적인 요인이 72%를 차지하고 있으며 규모의요인은 28%로 나타났다. 평택·당진항의 송악부두는 규 모수익체감으로 나타났으며 나머지 53개의 모든 비효율적인 부두는 규모수익체증으로 나타났다. 부산항의 신감만부두와 감만부두는 효율적으로 되기 위한 산출목표량까지의 증가율이 낮았고, 여수항의 1~3컨테이너터미널과 통영항의 동호부두, 속초항의 신부두는 산출목표량까지의 증가율이 현저하게 높아 투입규모를 축소하여 투입규모 대비 산출량의 비율을 개선시키거나 운영적인 개선이 필요할 것으로 보인다. 컨테이너부두의 비효율적인 부두 원인에는 기술적인 요인이 73%이고, 규모의 요인은 27%이며 모든 컨테이너부두는 규모수익체증으로 나타났다. 부산항의 신감만부두와 감만부두가 산출목표량까지의 증가율이 낮으며, 그와는 반대로 여수항의 1~3컨테이너부두와 통영항의 동호부두는 산출목표량까지의 증가율이 현저하게 높았다. 일반부두의 비효율적인 부두 원인에는 기술적인 요인이 59%, 규모의 요인이 41%로 나타났다. 광양항의 제품부두, 부산항의 1·2·5·7·8부두와 감천부두, 군산항의 1~3·7부두, 마산항의 1·3·5부두는 규모수익체감으로 나타났고 나머지 16개 일반부두는 모두 규모수익체증으로 나타났다. 울산항의 1~9부두, 부산항의 감천부두와 1·2·5·7·8부두, 인천항의 북항부두, 군산항의 1~3·7부두, 울산항의 염포부두가 산출목표량까지의 증가율이 낮았으며 그와는 반대로 경인항의 경인부두와 고현항의 하역부두는 산출목표량까지의 증가율이 현저하게 높게 나타났다. 본 논문은 효율적인 부두의 도출과 비효율적인 부두에 대하여 효율적으로 되기 위한 개선방안과 그에 맞는 벤치마킹대상으로 화물처리실적을 목표산출량까지 증가시켜 효율성을 향상시키도록 도움을 줄 수 있을 것이다.
As global sourcing, overseas production of multinational companies and multilateral trade negotiations etc, developed international trade actively, competition between ports and terminals for securing the quantity of goods transported is gradually intensifying. In order to achieve economies of scale...
As global sourcing, overseas production of multinational companies and multilateral trade negotiations etc, developed international trade actively, competition between ports and terminals for securing the quantity of goods transported is gradually intensifying. In order to achieve economies of scale of the ship, The ship is lager. Accordingly, ports to attract a large ship is expanding. However, in order to correspond to expansion of ports and port facilities, the initial cost is high and the result of the excessive expansion of the size and the port facilities can lead to unused equipment that cause inefficiencies. Research on the effectiveness of the port and terminal in the meantime, many national and international research have been conducted. However, without to distinguish the type of port or terminal, have been analysed. In this study, the type of the general cargo terminal and container terminal analyze the efficiency of the divide. This study is to analyze the efficiency of the terminal using DEA. the input have used port length, berths, water depth, vessel berthing availability, the output have used cargo handling performance. data is domestic 27 of ports and 57 of terminal 2012. The result of the efficiency analysis of the entire terminal, the Busan new termianl and Sinseondae terminal of Busan port, Sapo terminal of Gwangyang port showed efficient from all CCR,BCC,SE models, The result of efficiency analysis of container terminal , Busan new terminal and Sinseondae terminal effectively showed. The result of efficiency analysis of general cago terminal , 1~8 terminal of Incheon port, Sapo terminal of Cwangyang port, car terminal of Ulsan port appeared Cause of the inefficiency of the entire terminal has technical factors account for 72% and the scale factor account for 28%. Songak terminal of Pyeongtaek·Dangjin port showed DRS(Decreasing Returns to Scale) and all the remaining inefficient terminal showed IRS( Increasing Returns to scale). Gamman terminal and new Gamman terminal should increase their output targets lower than the other terminals. 1~3 container terminal of Yeosu, Dongho terminal of Tongyoung and new terminal of Sokcho should increase their output targets far greater than the other terminals. Accordingly, terminals that increase rate is high need to reducing the input scale or adjusting operational improvement. Cause of the inefficiency of the container terminal has technical factors account for 73% and the scale factor account for 27%. all container terminal showed IRS(Increasing Returns to Scale). Gamman terminal and new Gamman terminal should increase their output targets lower than the other terminals. 1~3 container terminal of Yeosu, Dongho terminal of Tongyoung should increase their output targets far greater than the other terminals. cause of the inefficiency of the general cargo terminal has technical factors account for 59% and the scale factor account for 41%. 1.2.5.7.8 terminal and Gamcheon terminal of Busan port, Product terminal of Gwangyang port, 1~3·7 terminal of Gunsan port, 1·3·5 terminal of Masan showed DRS(Decreasing Returns to Scale). all the remaining inefficient terminal showed IRS(Increasing Returns to scale). 1~9 terminal of Ulsan, 1.2.5.7.8 terminal and Gamcheon terminal of Busan port, North terminal of Incheon port, 1~3·7 terminal of Gunsan port, Yeonpo terminal of Ulsan port should increase their output targets lower than the other terminals. Kyungin terminal of Kyungin port, The Loading terminal of Gohyun port should increase their output targets far greater than the other terminals. In this paper, we derive an efficient and inefficient terminal and inefficient terminal help to improve the efficient terminal through effective improvements and appropriate benchmark
As global sourcing, overseas production of multinational companies and multilateral trade negotiations etc, developed international trade actively, competition between ports and terminals for securing the quantity of goods transported is gradually intensifying. In order to achieve economies of scale of the ship, The ship is lager. Accordingly, ports to attract a large ship is expanding. However, in order to correspond to expansion of ports and port facilities, the initial cost is high and the result of the excessive expansion of the size and the port facilities can lead to unused equipment that cause inefficiencies. Research on the effectiveness of the port and terminal in the meantime, many national and international research have been conducted. However, without to distinguish the type of port or terminal, have been analysed. In this study, the type of the general cargo terminal and container terminal analyze the efficiency of the divide. This study is to analyze the efficiency of the terminal using DEA. the input have used port length, berths, water depth, vessel berthing availability, the output have used cargo handling performance. data is domestic 27 of ports and 57 of terminal 2012. The result of the efficiency analysis of the entire terminal, the Busan new termianl and Sinseondae terminal of Busan port, Sapo terminal of Gwangyang port showed efficient from all CCR,BCC,SE models, The result of efficiency analysis of container terminal , Busan new terminal and Sinseondae terminal effectively showed. The result of efficiency analysis of general cago terminal , 1~8 terminal of Incheon port, Sapo terminal of Cwangyang port, car terminal of Ulsan port appeared Cause of the inefficiency of the entire terminal has technical factors account for 72% and the scale factor account for 28%. Songak terminal of Pyeongtaek·Dangjin port showed DRS(Decreasing Returns to Scale) and all the remaining inefficient terminal showed IRS( Increasing Returns to scale). Gamman terminal and new Gamman terminal should increase their output targets lower than the other terminals. 1~3 container terminal of Yeosu, Dongho terminal of Tongyoung and new terminal of Sokcho should increase their output targets far greater than the other terminals. Accordingly, terminals that increase rate is high need to reducing the input scale or adjusting operational improvement. Cause of the inefficiency of the container terminal has technical factors account for 73% and the scale factor account for 27%. all container terminal showed IRS(Increasing Returns to Scale). Gamman terminal and new Gamman terminal should increase their output targets lower than the other terminals. 1~3 container terminal of Yeosu, Dongho terminal of Tongyoung should increase their output targets far greater than the other terminals. cause of the inefficiency of the general cargo terminal has technical factors account for 59% and the scale factor account for 41%. 1.2.5.7.8 terminal and Gamcheon terminal of Busan port, Product terminal of Gwangyang port, 1~3·7 terminal of Gunsan port, 1·3·5 terminal of Masan showed DRS(Decreasing Returns to Scale). all the remaining inefficient terminal showed IRS(Increasing Returns to scale). 1~9 terminal of Ulsan, 1.2.5.7.8 terminal and Gamcheon terminal of Busan port, North terminal of Incheon port, 1~3·7 terminal of Gunsan port, Yeonpo terminal of Ulsan port should increase their output targets lower than the other terminals. Kyungin terminal of Kyungin port, The Loading terminal of Gohyun port should increase their output targets far greater than the other terminals. In this paper, we derive an efficient and inefficient terminal and inefficient terminal help to improve the efficient terminal through effective improvements and appropriate benchmark
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