조선족 시의 민족 정체성 구현양상 연구 : 개혁개방초기〜1990년대 시를 중심으로 (A) study on the implementation aspects of national identity of Chosun tribe's poetry in China : focused on the poetry from the early days of reform & opening period to 1990's원문보기
본 연구는 문화대혁명 시기에서 개혁개방 시기에 이르기까지의 조선족 시에서 민족 정체성이 어떻게 표출되고 있는지 지수(指數)비평적 관점에서 살펴보았다. 문화대혁명시기 동안 정치적 격동기에 처한 조선족 시는 정치적 추수주의에 함몰되어 선전선동의 정치적 시를 양산하기에 급급했다. 개인의 서정 표현의 자유는 억압되었고, 민족 정체성의 표출 역시 억제되었다. 그러나 1976년 10월 문화대혁명을 주도한 ‘4인방’이 분쇄되고, 중국은 새로운 정치 역사 시...
본 연구는 문화대혁명 시기에서 개혁개방 시기에 이르기까지의 조선족 시에서 민족 정체성이 어떻게 표출되고 있는지 지수(指數)비평적 관점에서 살펴보았다. 문화대혁명시기 동안 정치적 격동기에 처한 조선족 시는 정치적 추수주의에 함몰되어 선전선동의 정치적 시를 양산하기에 급급했다. 개인의 서정 표현의 자유는 억압되었고, 민족 정체성의 표출 역시 억제되었다. 그러나 1976년 10월 문화대혁명을 주도한 ‘4인방’이 분쇄되고, 중국은 새로운 정치 역사 시기에 들어서게 된다. 이에 따라 중국 조선족 시도 새로운 전환기를 맞는다. 문학이 정치적 종속에서 벗어나 다양한 감정들을 표현해 내기 시작하였으며, 무엇보다 조선족은 민족문학으로서의 독자적 고유성을 확보하기 시작한다. 그 독자적 고유성이 바로 민족 정체성의 표출이다. 조선족 시의 민족 정체성의 표현기제는 자연물로서의 백두산, 두만강 이미지, 그리고 민들레, 진달래, 무궁화 등의 꽃 이미지이다. 또한 민족 정체성 구현으로 색채심상이 활용되고 있는 바, 백의민족을 환기하는 ‘흰옷’, ‘흰 새’ 등 흰색 편향성의 이미지가 나타난다. 그밖에 민속놀이와 음식문화, 신화 및 전설, 역사적 인물 등 민족적 특성을 드러내는 시적 소재들이 대상이 되었다. 마지막으로 민족 정체성 환기의 객관적 상관물로 기술되는 고향 이미지를 분석하였다. 개혁개방시기 초기의 시들은 과거의 폭압체제에서 벗어나 새로운 시대의 정치질서의 편입을 열망하고 있다. 그리하여 이 시기 조선족 시는 새 시대의 대약진의 기상을 형상화하는 데 주력한다. 그러나 이전 문화대혁명시기와는 다르게 개인의 감정이 전면적이지는 않지만 조금씩 표현되고 있음이 주목된다. 자연의 풍광을 서정적으로 노래하거나, 애정의 감정을 형상화하기도 한다. 개혁개방시기의 조선족 시에 나타난 민족 정체성의 구현양상을 정리하면 다음과 같다. 먼저 자연물 이미지로 활용된 것은 백두산과 두만강 이미지이다. 백두산 이미지를 그려낸 시에서 충분히 민족 정체성의 표출을 확인할 수 있다. 백두산과 그의 부속물인 장백폭포나 천지는 한민족의 기상과 정기를 담아내는 상징적 이미지이다. 거기에는 한민족의 탄생기원이 담긴 단군신화의 혼령이 스며있고, 유구한 역사를 자랑하는 한민족의 삶의 숨결이 배여 있다. 그렇기 때문에 백두산은 조선족 시인들에게 있어서 분단된 한반도에 대한 역사적 인식과 고향에 대한 그리움이 복합적 정서가 투사된 이미지로 나타나게 된다. 두만강은 조선족에게 생활 깊숙이 들어와 있는 삶의 터전으로서의 강이며, 그러한 삶의 강으로서의 두만강 이미지가 조선족 시인들의 시에 중심 이미지로 자리 잡고 있다. 두만강은 조선족의 생활과 문화, 삶의 풍경을 노래하는 중요한 시적 이미지로 자리 잡고 있다. 즉 조선족의 민족 정체성을 환기하는 이미지로 부각되는 것이다. 두만강은 조선족의 민족 정체성을 가름하는 이념의 강으로서의 이미지로 나타난다. 민족 정체성의 객관적 상관물로 주로 활용되고 있는 것은 꽃 이미지다. 조선족 시에서 민족 정체성의 표상으로 주로 활용하고 있는 꽃은 민들레, 진달래, 무궁화이다. 모두 다 한민족의 사랑을 받고, 한민족의 속성을 닮은 꽃들이다. 민들레는 그 자체의 고유한 속성으로 인해 민족 정체성 구현의 표상으로 수용되고 있다. 고국(故國)을 떠나 멀리 중국 땅으로 이주해 온 조선족 유이민의 실상을 바람에 날려 멀리 퍼져나가는 민들레 씨앗으로 표상하고 있는 것이다. 또한 민들레의 강인한 생명력은 조선족의 억척스러운 생활력에 비유된다. 진달래 역시 한민족의 사랑을 받아온 서민들의 꽃이요, 생활 속의 꽃이다. 진달래꽃의 붉은 색이 핏빛으로 인식되어 한민족으로서의 핏줄을 상징하거나, 붉은 색의 열정적 이미지가 조선족의 삶의 열정을 환기시키는 이미지로 활용되기도 한다. 무궁화도 영원한 생명력과 고귀한 자태를 자랑한다는 점에서 민족 정체성 환기의 시적 매개물로 종종 활용되고 있다. 무궁화라는 이름이 갖고 있듯이 무궁화의 무궁한 생명력이 민족 정체성에 투사되고 있는 것이다. 한민족을 백의(白衣)민족이라 하듯이 흰 색은 한민족의 민족 심리를 대변하는 색채심상이다. 조선족 시문학에서도 한민족의 색채심상으로서의 흰색 이미지가 다양하게 형상화 되고 있다. 대체로 흰 새 이미지, 흰옷 이미지, 그리고 흰 구름이나 흰 눈 이미지로 표출된다. 흰 새 이미지로는 백학 및 그의 다른 이름인 두루미 이미지로 표출된다. 백학은 무엇보다 깨끗하고 순결한 이미지를 부각한다. 그러한 이미지를 통하여 한민족의 정서와 심성을 표출한다. 조선족 시에서 민족 정체성의 표출기제로 민속놀이나 민속음악 등이 동원되고 있다. 민족 정체성을 환기하는 전통음악으로는 가야금, 아리랑, 농악 등이 동원되고 있다. 아리랑은 민족 공동체 정신이 배태된 민족의 노래로, 민족 정체성을 깨워주는 각성의 노래로 형상화되고 있다. 민족혼을 일깨우는 소리로 농악이 차용되기도 하는데, 농악은 한국의 전통적인 음악이며, 민속놀이이다. 민속놀이로
본 연구는 문화대혁명 시기에서 개혁개방 시기에 이르기까지의 조선족 시에서 민족 정체성이 어떻게 표출되고 있는지 지수(指數)비평적 관점에서 살펴보았다. 문화대혁명시기 동안 정치적 격동기에 처한 조선족 시는 정치적 추수주의에 함몰되어 선전선동의 정치적 시를 양산하기에 급급했다. 개인의 서정 표현의 자유는 억압되었고, 민족 정체성의 표출 역시 억제되었다. 그러나 1976년 10월 문화대혁명을 주도한 ‘4인방’이 분쇄되고, 중국은 새로운 정치 역사 시기에 들어서게 된다. 이에 따라 중국 조선족 시도 새로운 전환기를 맞는다. 문학이 정치적 종속에서 벗어나 다양한 감정들을 표현해 내기 시작하였으며, 무엇보다 조선족은 민족문학으로서의 독자적 고유성을 확보하기 시작한다. 그 독자적 고유성이 바로 민족 정체성의 표출이다. 조선족 시의 민족 정체성의 표현기제는 자연물로서의 백두산, 두만강 이미지, 그리고 민들레, 진달래, 무궁화 등의 꽃 이미지이다. 또한 민족 정체성 구현으로 색채심상이 활용되고 있는 바, 백의민족을 환기하는 ‘흰옷’, ‘흰 새’ 등 흰색 편향성의 이미지가 나타난다. 그밖에 민속놀이와 음식문화, 신화 및 전설, 역사적 인물 등 민족적 특성을 드러내는 시적 소재들이 대상이 되었다. 마지막으로 민족 정체성 환기의 객관적 상관물로 기술되는 고향 이미지를 분석하였다. 개혁개방시기 초기의 시들은 과거의 폭압체제에서 벗어나 새로운 시대의 정치질서의 편입을 열망하고 있다. 그리하여 이 시기 조선족 시는 새 시대의 대약진의 기상을 형상화하는 데 주력한다. 그러나 이전 문화대혁명시기와는 다르게 개인의 감정이 전면적이지는 않지만 조금씩 표현되고 있음이 주목된다. 자연의 풍광을 서정적으로 노래하거나, 애정의 감정을 형상화하기도 한다. 개혁개방시기의 조선족 시에 나타난 민족 정체성의 구현양상을 정리하면 다음과 같다. 먼저 자연물 이미지로 활용된 것은 백두산과 두만강 이미지이다. 백두산 이미지를 그려낸 시에서 충분히 민족 정체성의 표출을 확인할 수 있다. 백두산과 그의 부속물인 장백폭포나 천지는 한민족의 기상과 정기를 담아내는 상징적 이미지이다. 거기에는 한민족의 탄생기원이 담긴 단군신화의 혼령이 스며있고, 유구한 역사를 자랑하는 한민족의 삶의 숨결이 배여 있다. 그렇기 때문에 백두산은 조선족 시인들에게 있어서 분단된 한반도에 대한 역사적 인식과 고향에 대한 그리움이 복합적 정서가 투사된 이미지로 나타나게 된다. 두만강은 조선족에게 생활 깊숙이 들어와 있는 삶의 터전으로서의 강이며, 그러한 삶의 강으로서의 두만강 이미지가 조선족 시인들의 시에 중심 이미지로 자리 잡고 있다. 두만강은 조선족의 생활과 문화, 삶의 풍경을 노래하는 중요한 시적 이미지로 자리 잡고 있다. 즉 조선족의 민족 정체성을 환기하는 이미지로 부각되는 것이다. 두만강은 조선족의 민족 정체성을 가름하는 이념의 강으로서의 이미지로 나타난다. 민족 정체성의 객관적 상관물로 주로 활용되고 있는 것은 꽃 이미지다. 조선족 시에서 민족 정체성의 표상으로 주로 활용하고 있는 꽃은 민들레, 진달래, 무궁화이다. 모두 다 한민족의 사랑을 받고, 한민족의 속성을 닮은 꽃들이다. 민들레는 그 자체의 고유한 속성으로 인해 민족 정체성 구현의 표상으로 수용되고 있다. 고국(故國)을 떠나 멀리 중국 땅으로 이주해 온 조선족 유이민의 실상을 바람에 날려 멀리 퍼져나가는 민들레 씨앗으로 표상하고 있는 것이다. 또한 민들레의 강인한 생명력은 조선족의 억척스러운 생활력에 비유된다. 진달래 역시 한민족의 사랑을 받아온 서민들의 꽃이요, 생활 속의 꽃이다. 진달래꽃의 붉은 색이 핏빛으로 인식되어 한민족으로서의 핏줄을 상징하거나, 붉은 색의 열정적 이미지가 조선족의 삶의 열정을 환기시키는 이미지로 활용되기도 한다. 무궁화도 영원한 생명력과 고귀한 자태를 자랑한다는 점에서 민족 정체성 환기의 시적 매개물로 종종 활용되고 있다. 무궁화라는 이름이 갖고 있듯이 무궁화의 무궁한 생명력이 민족 정체성에 투사되고 있는 것이다. 한민족을 백의(白衣)민족이라 하듯이 흰 색은 한민족의 민족 심리를 대변하는 색채심상이다. 조선족 시문학에서도 한민족의 색채심상으로서의 흰색 이미지가 다양하게 형상화 되고 있다. 대체로 흰 새 이미지, 흰옷 이미지, 그리고 흰 구름이나 흰 눈 이미지로 표출된다. 흰 새 이미지로는 백학 및 그의 다른 이름인 두루미 이미지로 표출된다. 백학은 무엇보다 깨끗하고 순결한 이미지를 부각한다. 그러한 이미지를 통하여 한민족의 정서와 심성을 표출한다. 조선족 시에서 민족 정체성의 표출기제로 민속놀이나 민속음악 등이 동원되고 있다. 민족 정체성을 환기하는 전통음악으로는 가야금, 아리랑, 농악 등이 동원되고 있다. 아리랑은 민족 공동체 정신이 배태된 민족의 노래로, 민족 정체성을 깨워주는 각성의 노래로 형상화되고 있다. 민족혼을 일깨우는 소리로 농악이 차용되기도 하는데, 농악은 한국의 전통적인 음악이며, 민속놀이이다. 민속놀이로
This study looked into how national identity in Chosun tribe's poetry(Korean-Chinse) expressed from Cultural Revolution period to reform & opening period from critical exponent perspectives. During Cultural Revolution period, Korean-Chinese poetry faced political turbulent ear was sunk to political ...
This study looked into how national identity in Chosun tribe's poetry(Korean-Chinse) expressed from Cultural Revolution period to reform & opening period from critical exponent perspectives. During Cultural Revolution period, Korean-Chinese poetry faced political turbulent ear was sunk to political populism and was busy in mass-producing political poems for propaganda. Freedom of personal lyrical expressions was suppressed, and national identity was controlled too. However, after ‘Gang of Four’ who led Cultural Revolution at October 1976 was crushed, and China became to enter new political history era. So, Korean-Chinese poetry met with new turning point. Literature began to express various emotions after getting out of political subordinations, and started to secure uniqueness as national literature above all. The uniqueness corresponds to expressions of national identity itself. Expressing mechanism of national identity in Korean-Chinese poetry included Mt. Baekdu, Duman river image, and flowers such as dandelion, Jindalle, and Mugunghwa. Also, color image was utilized to implement ethnic identity, and ‘white cloths,’ ‘white birds’ awakening the people of white cloths was appeared. Besides, the poetic materials which divulged ethnic characteristics such as folk play and food culture, myths and legends, and historical figures etc. were objected. Finally, hometown images that were described as objective correlation things of awakening identity were analyzed. The early poetry in reform & opening period eager to be incorporated to political order of new era after getting out of past oppressing system in the early reform & opening period. Then, Korean-Chinese poetry in this time focused on shaping the disposition of great leap in new era. However, a matter was paid attention such like it was expressed gradually instead of not being full-scaled differently from previous Cultural Revolution period. Scenery of nature was sung lyrically, or feeling of affection was shaped sometimes. If arranging implementation aspects of national identity shown in Korean-Chinese poetry at reform & opening period, it is same as follows. Objects that have been utilized to nature images firstly were Mt. Baekdu and Dumangang (river) images. In the poem drawn Mt. Baekdu images, expressing of ethnic identity could be confirmed sufficiently. Mt. Baekdu and its accessories such Changbai Waterfall and Cheonji lake belongs to symbolic images that contained dignity and vitality of the Korean race. The soul of Dangun myth in which the origin of the Korean race's birth was soaked, and breath of the Korean race priding of long history was conceived. Thus, Mt. Baekdu became to appear as projected images from complex emotions such as historical awareness on yearning to divided Korean Peninsula and hometown to Korean-Chinese poets. Dumangang (river) is a part of live sites that penetrated into living of Korean-Chinese deeply, and the river’s images have been settled down as center images of Korean-Chinese poets. Dumangang is taking place as important poetic images that sing life scenery together with living and culture of Korean-Chinese. That is, it becomes highlighted to awakening images on ethnic identity of Korean-Chinese. Dumangang is come out to ideological images that classify national identity of Korean-Chinese. What’s mainly utilized as objective related matters with national identity correspond to flower images. Mainly utilized flowers in Korean-Chinese poetry as symbols of national identity are dandelion, Jindalle, and Mugunghwa. All flowers get loves from Han-ethnos, and belong to flowers similar to property of the Korean race. Dandelion is accepted as the symbol of implementing national identity owing to its unique attributes. The seeds of dandelion that are spread far by being blown from winds are symbolizing the real situation of Korean-Chinese who immigrated to China after leaving mother country. Also, strong vitality of dandelion is compared to unyielding live of Korean-Chinese. Jindalle is a flower having gotten loves from the Korean race too, and corresponds to a flower in life. Red color of Jindalle is recognized as blood color and symbolizes blood lines as the Korean race or passionate images of red color are utilized to images which awaken passions of Korean-Chinese life. Mugunghwa is utilized often as poetic medium of awakening national identity in that it is proud of endless vitality and noble appearance. As the name Mugunghwa means, its endless vitality is being projected to national identity. Just like people say the Korean race as white ethnics, white color belongs to color images or replacing ethnic sentiments of the Korean race. In poems of Korean-Chinese, white images as color ones of the Korean race were shaped variously. Generally, images with white birds, white cloths, white cloud, or white snow are made. The image of white birds is expressed as white crane. White crane highlights clean, pure images above all. Through such images, it expresses emotion and sentiments of the Korean race. In poetry of Korean-Chinese, folk play and folk songs are being mobilized as expressing mechanism of national identity. For traditional songs awakening ethnic identity, Gayageum (twelve-stringed Korean harp), Arirang, and farm music etc are being mobilized. Arirang corresponds to ethnic song to which the spirit of ethnic community is originated, and is being shaped to awakening song that enlightens ethnic identity. As the sound awakening ethnic soul, farm music is borrowed sometimes, and it belongs to traditional music of Korea and folk play as well. For folk plays, washing and Ssireum (wrestling) become poetry representatively. Recognizing washing of daily living behaviors to ethnic culture and traditional one is derived from pride and dignity as descendants of the Korean race. In Korean-Chinese poetry, implementing national identity is realized in detail through foods. Wh
This study looked into how national identity in Chosun tribe's poetry(Korean-Chinse) expressed from Cultural Revolution period to reform & opening period from critical exponent perspectives. During Cultural Revolution period, Korean-Chinese poetry faced political turbulent ear was sunk to political populism and was busy in mass-producing political poems for propaganda. Freedom of personal lyrical expressions was suppressed, and national identity was controlled too. However, after ‘Gang of Four’ who led Cultural Revolution at October 1976 was crushed, and China became to enter new political history era. So, Korean-Chinese poetry met with new turning point. Literature began to express various emotions after getting out of political subordinations, and started to secure uniqueness as national literature above all. The uniqueness corresponds to expressions of national identity itself. Expressing mechanism of national identity in Korean-Chinese poetry included Mt. Baekdu, Duman river image, and flowers such as dandelion, Jindalle, and Mugunghwa. Also, color image was utilized to implement ethnic identity, and ‘white cloths,’ ‘white birds’ awakening the people of white cloths was appeared. Besides, the poetic materials which divulged ethnic characteristics such as folk play and food culture, myths and legends, and historical figures etc. were objected. Finally, hometown images that were described as objective correlation things of awakening identity were analyzed. The early poetry in reform & opening period eager to be incorporated to political order of new era after getting out of past oppressing system in the early reform & opening period. Then, Korean-Chinese poetry in this time focused on shaping the disposition of great leap in new era. However, a matter was paid attention such like it was expressed gradually instead of not being full-scaled differently from previous Cultural Revolution period. Scenery of nature was sung lyrically, or feeling of affection was shaped sometimes. If arranging implementation aspects of national identity shown in Korean-Chinese poetry at reform & opening period, it is same as follows. Objects that have been utilized to nature images firstly were Mt. Baekdu and Dumangang (river) images. In the poem drawn Mt. Baekdu images, expressing of ethnic identity could be confirmed sufficiently. Mt. Baekdu and its accessories such Changbai Waterfall and Cheonji lake belongs to symbolic images that contained dignity and vitality of the Korean race. The soul of Dangun myth in which the origin of the Korean race's birth was soaked, and breath of the Korean race priding of long history was conceived. Thus, Mt. Baekdu became to appear as projected images from complex emotions such as historical awareness on yearning to divided Korean Peninsula and hometown to Korean-Chinese poets. Dumangang (river) is a part of live sites that penetrated into living of Korean-Chinese deeply, and the river’s images have been settled down as center images of Korean-Chinese poets. Dumangang is taking place as important poetic images that sing life scenery together with living and culture of Korean-Chinese. That is, it becomes highlighted to awakening images on ethnic identity of Korean-Chinese. Dumangang is come out to ideological images that classify national identity of Korean-Chinese. What’s mainly utilized as objective related matters with national identity correspond to flower images. Mainly utilized flowers in Korean-Chinese poetry as symbols of national identity are dandelion, Jindalle, and Mugunghwa. All flowers get loves from Han-ethnos, and belong to flowers similar to property of the Korean race. Dandelion is accepted as the symbol of implementing national identity owing to its unique attributes. The seeds of dandelion that are spread far by being blown from winds are symbolizing the real situation of Korean-Chinese who immigrated to China after leaving mother country. Also, strong vitality of dandelion is compared to unyielding live of Korean-Chinese. Jindalle is a flower having gotten loves from the Korean race too, and corresponds to a flower in life. Red color of Jindalle is recognized as blood color and symbolizes blood lines as the Korean race or passionate images of red color are utilized to images which awaken passions of Korean-Chinese life. Mugunghwa is utilized often as poetic medium of awakening national identity in that it is proud of endless vitality and noble appearance. As the name Mugunghwa means, its endless vitality is being projected to national identity. Just like people say the Korean race as white ethnics, white color belongs to color images or replacing ethnic sentiments of the Korean race. In poems of Korean-Chinese, white images as color ones of the Korean race were shaped variously. Generally, images with white birds, white cloths, white cloud, or white snow are made. The image of white birds is expressed as white crane. White crane highlights clean, pure images above all. Through such images, it expresses emotion and sentiments of the Korean race. In poetry of Korean-Chinese, folk play and folk songs are being mobilized as expressing mechanism of national identity. For traditional songs awakening ethnic identity, Gayageum (twelve-stringed Korean harp), Arirang, and farm music etc are being mobilized. Arirang corresponds to ethnic song to which the spirit of ethnic community is originated, and is being shaped to awakening song that enlightens ethnic identity. As the sound awakening ethnic soul, farm music is borrowed sometimes, and it belongs to traditional music of Korea and folk play as well. For folk plays, washing and Ssireum (wrestling) become poetry representatively. Recognizing washing of daily living behaviors to ethnic culture and traditional one is derived from pride and dignity as descendants of the Korean race. In Korean-Chinese poetry, implementing national identity is realized in detail through foods. Wh
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.