[학위논문]중국 대학생이 인식하는 한국의 국가이미지가 관광지 이미지와 관광행동의도에 미치는 영향에 관한 연구 The Study for the Effects of Korea Country Image on Tourism Dstination Image and Tourism Behavioral Intention of Chinese Students원문보기
중국인 관광객의 아웃바운드 관광은 세계구도변화에도 중요한 역할을 하고 있으며 한국관광발전에 있어 중국인의 잠재적 관광수요층이라 할 수 있는 중국대학생이 인식하는 한국의 국가이미지가 관광지 이미지와 관광행동의도에 미치는 영향에 관한 연구가 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 중국대학생이라는 잠재적인 관광수요층에 대한 연구를 통하여 중국대학생이 인식하는 한국이라는 국가의 이미지가 관광지 이미지, 관광행동의도에 미치는 영향을 검토하고 향후 방한 중국인 대학생들을 유치하기 위하여 어떠한 노력이 필요한 것인가에 대한 시사점을 제시해 보고자 한다. 연구목적을 달성하기 위하여 설문조사는 2013년 3월 1일부터 2013년 3월 30일까지 한 달간 중국 북경지역 2개 대학교의 대학생 250명에게 배부하여 총 210부의 자료를 내용으로 연구목적에 따라 인구통계분석, ...
중국인 관광객의 아웃바운드 관광은 세계구도변화에도 중요한 역할을 하고 있으며 한국관광발전에 있어 중국인의 잠재적 관광수요층이라 할 수 있는 중국대학생이 인식하는 한국의 국가이미지가 관광지 이미지와 관광행동의도에 미치는 영향에 관한 연구가 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 중국대학생이라는 잠재적인 관광수요층에 대한 연구를 통하여 중국대학생이 인식하는 한국이라는 국가의 이미지가 관광지 이미지, 관광행동의도에 미치는 영향을 검토하고 향후 방한 중국인 대학생들을 유치하기 위하여 어떠한 노력이 필요한 것인가에 대한 시사점을 제시해 보고자 한다. 연구목적을 달성하기 위하여 설문조사는 2013년 3월 1일부터 2013년 3월 30일까지 한 달간 중국 북경지역 2개 대학교의 대학생 250명에게 배부하여 총 210부의 자료를 내용으로 연구목적에 따라 인구통계분석, 신뢰도분석, 타당도 분석을 위한 요인분석, 빈도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 중국 대학생들이 인식하는 한국의 국가이미지 중 세계화에 대한 이미지는 한국에 대한 관광지 이미지, 관광행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 사회환경에 대한 이미지는 한국 관광자원, 관광환경에 대한 이미지 또한 관광행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 관광지 이미지 중 관광자원에 대한 이미지는 관광행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과의 시사점을 보면 본 연구는 중국 대학생들이 인식하는 한국의 국가이미지가 한국에 대한 관광지 이미지와 관광행동의도에 영향을 미치는 선행요인으로 고려하고 그 중요성을 검정하였으며 이에 관련한 연구의 기초자료가 될 수 있다는 점에서 이론적 시사점을 가진다. 본 연구의 결과는 외국인들이 인지하는 한국의 국가이미지는 관광지 이미지에 영향을 미치며 관광행동을 예측할 수 있는 선행변수임을 확인한 이교은(2009)의 연구를 지지하며, 한국 관광시장에서 가장 큰 잠재력을 지닌 중국인 대학생을 대상으로 진행된 연구라는 점에서 큰 의미를 가진다. 그리고 중국인 대학생을 유치하기 위한 실무적 시사점으로 첫째, 국제교류 확대를 통해 세계화된 국가임을 강화시키고 잠재적 중국인 대학생 관광객 유치를 홍보하여야 하며 한국의 자연 및 문화적 관광자원을 잘 갖추어진 곳임을 부각시킬 필요가 있다. 중국내의 한국관광공사 및 대사관 등 공신력 있는 기관이 세계화지표 등을 근거로 국제교류가 활발한 세계화된 국가임을 강조하여 관광지 홍보를 활성화 한다면 더욱 긍정적인 이미지를 구축할 수 있을 것이다. 둘째, 이동의 편리성과 청결성 확보를 위한 다양한 시스템을 개발·홍보하고, 품질이 우수한 상품 및 기념품의 개발을 통해 신뢰성을 확보하여야 한다. 그리고 대학생의 맞춤형 관광상품 개발이 필요하다. 셋째, 좋은 관광자원에 대한 이미지를 유지하기 위해 한국의 역사유적이나 문화자원, 자연자원을 테마로 하는 관광 프로그램을 개발해야 한다. 한국의 관광자원을 TV, 인터넷 등을 통해 지속적으로 홍보하고 한국의 문화와 자연을 경험할 수 있는 체험프로그램 개발을 통해 한국을 재발견시킬 필요가 있다. 다음으로 본 연구의 한계점과 향후과제를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 북경소재 대학에 재학 중인 학생을 대상으로 하고 있기 때문에 중국 의 전반적인 대학생 특성으로 보기에는 한계가 있다. 지리적 특성, 인구통계적 특성, 방문행태적 특성 등을 고려한 추가 연구와 표본 확충을 통해 본 연구의 결과를 보완하고 개선하는 과정이 필요하다. 둘째, 본 연구는 관광지 이미지 중의 인지적인 요인에 초점을 두고 연구하였으나 정서적 이미지를 비롯한 다양한 요인에 적용하고 검정할 필요가 있다. 셋째, 중국 대학생들의 한국에 대한 국가이미지, 한국에 대한 관광지 이미지, 관광행동의도 사이의 관계와 특성을 분석하였으나 잠재 외국인 대학생의 한국관광에 대한 이미지 분석을 위해 인접 국가이면서 한국 관광시장에 큰 영향력을 미치고 있는 일본 등의 대학생에 관한 조사를 수행할 필요가 있다. 이러한 과정을 통해 국가 간의 비교분석이 가능하다면 외국인 대학생의 입장에서 한국의 국가이미지가 관광지 이미지와 관광행동의도에 미치는 영향에 관해 더욱 효과적인 시사점의 제시가 가능할 것으로 사료된다.
중국인 관광객의 아웃바운드 관광은 세계구도변화에도 중요한 역할을 하고 있으며 한국관광발전에 있어 중국인의 잠재적 관광수요층이라 할 수 있는 중국대학생이 인식하는 한국의 국가이미지가 관광지 이미지와 관광행동의도에 미치는 영향에 관한 연구가 미흡한 실정이다. 본 연구의 목적은 중국대학생이라는 잠재적인 관광수요층에 대한 연구를 통하여 중국대학생이 인식하는 한국이라는 국가의 이미지가 관광지 이미지, 관광행동의도에 미치는 영향을 검토하고 향후 방한 중국인 대학생들을 유치하기 위하여 어떠한 노력이 필요한 것인가에 대한 시사점을 제시해 보고자 한다. 연구목적을 달성하기 위하여 설문조사는 2013년 3월 1일부터 2013년 3월 30일까지 한 달간 중국 북경지역 2개 대학교의 대학생 250명에게 배부하여 총 210부의 자료를 내용으로 연구목적에 따라 인구통계분석, 신뢰도분석, 타당도 분석을 위한 요인분석, 빈도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 중국 대학생들이 인식하는 한국의 국가이미지 중 세계화에 대한 이미지는 한국에 대한 관광지 이미지, 관광행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 사회환경에 대한 이미지는 한국 관광자원, 관광환경에 대한 이미지 또한 관광행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 관광지 이미지 중 관광자원에 대한 이미지는 관광행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과의 시사점을 보면 본 연구는 중국 대학생들이 인식하는 한국의 국가이미지가 한국에 대한 관광지 이미지와 관광행동의도에 영향을 미치는 선행요인으로 고려하고 그 중요성을 검정하였으며 이에 관련한 연구의 기초자료가 될 수 있다는 점에서 이론적 시사점을 가진다. 본 연구의 결과는 외국인들이 인지하는 한국의 국가이미지는 관광지 이미지에 영향을 미치며 관광행동을 예측할 수 있는 선행변수임을 확인한 이교은(2009)의 연구를 지지하며, 한국 관광시장에서 가장 큰 잠재력을 지닌 중국인 대학생을 대상으로 진행된 연구라는 점에서 큰 의미를 가진다. 그리고 중국인 대학생을 유치하기 위한 실무적 시사점으로 첫째, 국제교류 확대를 통해 세계화된 국가임을 강화시키고 잠재적 중국인 대학생 관광객 유치를 홍보하여야 하며 한국의 자연 및 문화적 관광자원을 잘 갖추어진 곳임을 부각시킬 필요가 있다. 중국내의 한국관광공사 및 대사관 등 공신력 있는 기관이 세계화지표 등을 근거로 국제교류가 활발한 세계화된 국가임을 강조하여 관광지 홍보를 활성화 한다면 더욱 긍정적인 이미지를 구축할 수 있을 것이다. 둘째, 이동의 편리성과 청결성 확보를 위한 다양한 시스템을 개발·홍보하고, 품질이 우수한 상품 및 기념품의 개발을 통해 신뢰성을 확보하여야 한다. 그리고 대학생의 맞춤형 관광상품 개발이 필요하다. 셋째, 좋은 관광자원에 대한 이미지를 유지하기 위해 한국의 역사유적이나 문화자원, 자연자원을 테마로 하는 관광 프로그램을 개발해야 한다. 한국의 관광자원을 TV, 인터넷 등을 통해 지속적으로 홍보하고 한국의 문화와 자연을 경험할 수 있는 체험프로그램 개발을 통해 한국을 재발견시킬 필요가 있다. 다음으로 본 연구의 한계점과 향후과제를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 북경소재 대학에 재학 중인 학생을 대상으로 하고 있기 때문에 중국 의 전반적인 대학생 특성으로 보기에는 한계가 있다. 지리적 특성, 인구통계적 특성, 방문행태적 특성 등을 고려한 추가 연구와 표본 확충을 통해 본 연구의 결과를 보완하고 개선하는 과정이 필요하다. 둘째, 본 연구는 관광지 이미지 중의 인지적인 요인에 초점을 두고 연구하였으나 정서적 이미지를 비롯한 다양한 요인에 적용하고 검정할 필요가 있다. 셋째, 중국 대학생들의 한국에 대한 국가이미지, 한국에 대한 관광지 이미지, 관광행동의도 사이의 관계와 특성을 분석하였으나 잠재 외국인 대학생의 한국관광에 대한 이미지 분석을 위해 인접 국가이면서 한국 관광시장에 큰 영향력을 미치고 있는 일본 등의 대학생에 관한 조사를 수행할 필요가 있다. 이러한 과정을 통해 국가 간의 비교분석이 가능하다면 외국인 대학생의 입장에서 한국의 국가이미지가 관광지 이미지와 관광행동의도에 미치는 영향에 관해 더욱 효과적인 시사점의 제시가 가능할 것으로 사료된다.
Chinese tourist's outbound tourism plays an important role in the change of world. As Korea tourism industry develops, China's potential can be said to be the Chinese undergraduates as tourism demand layer and the research about that they recognize the country image can affect the tourist destinatio...
Chinese tourist's outbound tourism plays an important role in the change of world. As Korea tourism industry develops, China's potential can be said to be the Chinese undergraduates as tourism demand layer and the research about that they recognize the country image can affect the tourist destination image and tourism behavioral intention is inadequate. This study aimed to examine the effect of touristic destination image on tourism behavioral intention for Chinese students to visit Korea. And put forward what we should do to attract Chinese students to visit Korea in the future. To achieve the study, a survey was employed to China Beijing area's undergraduates was from March 1, 2013 to 2013 on March 30, as of a month's time. We issued 250 documents and analyzed 210 as the study content. According to the research purpose, we accomplished demographic analysis, reliability analysis, factor analysis for validity analysis, frequency analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. The results of this study showed that among Korea country images, the globalization image affecteded tourism destination image and tourism behavioral intention. In addition, the finding from this study indicated that the image of society environment affect Korea tourism resource, tourism environment and tourism behavioral intention. And in tourist destination image, tourism resource affected tourism resource. Implications of the study are summarized as follows. This study considers the Korea country image that is accepted by Chinese undergraduates as the precedence factor to the image of touristic attraction and the effect on the touristic behavioral intention and verifies the importance of it. Theoretically, it revealed that this study can be used as the basis of relevant study data. The results of this study support the results of Lee's (2009) study that confirmed that Korea’s country image which foreigners find has an effect on the image of tourism destination and that this country image is the precedence factor for predicting the various actions. Additionally, this study has a deep significance because it was carried out by Chinese students who have the greatest potential in Korea tourism market. In order to attract more Chinese undergraduates first If reputable institutions such as the Korea Tourist Service, Inc. and embassy in China vitalize the promotion or tourism destinations by emphasizing that Korea is globalized country based on globalization index. We can construct more positive images. If reputable institutions such as the Korea Tourist Service, Inc and embassy in China italize the promotion or tourism destinations by emphasizing that Korea is globalized country based on globalization index, We can construct more positive images. Second, We should develop and promote diverse programs and systems to get the convenience of mobile and good sanitation and secure reliability by developing customized tourism products for undergraduates as well as high qualified souvenirs and tourist product. Third, in order to maintain a good tourism resources image and develop tourism projects as the theme of Korea's historical sites cultural resources, natural resources. Via TV, Internet and other ways to publicize the cultural resources, natural resources continuously, and it is necessary to rediscover Korea through experiencing Korean culture and developing natural resources program. The limitations of this research and future issues are summarized as follows. First, we collected data from undergraduates in Beijing as the research object, it's restrictive to reflect the nature of all of China's undergraduates. Future studies are necessary considering the geographic features, demographic characteristics, features of visit forms and the process is needed to compensate and improve the result of the study for more samples. Second, this study focus on cognitive images since it’s necessary to verify a variety of factors, but to apply to different factors including emotional image and to verify the result is required. Third, this study has been studied and analyzed the Chinese undergraduates' recognization of Korea's national image on tourism image, tourism behavioral intention. While to analyze potential foreign undergraduates recognization of tourism image, it is necessary for Korea's neighboring countries, and produce a great impact on the tourism development on the south of Japan survey of undergraduates. Through this process, if comparative analysis between countries, more effective implication to show influence on tourism behavioral intention and the images of Korean destinations can be proposed.
Chinese tourist's outbound tourism plays an important role in the change of world. As Korea tourism industry develops, China's potential can be said to be the Chinese undergraduates as tourism demand layer and the research about that they recognize the country image can affect the tourist destination image and tourism behavioral intention is inadequate. This study aimed to examine the effect of touristic destination image on tourism behavioral intention for Chinese students to visit Korea. And put forward what we should do to attract Chinese students to visit Korea in the future. To achieve the study, a survey was employed to China Beijing area's undergraduates was from March 1, 2013 to 2013 on March 30, as of a month's time. We issued 250 documents and analyzed 210 as the study content. According to the research purpose, we accomplished demographic analysis, reliability analysis, factor analysis for validity analysis, frequency analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. The results of this study showed that among Korea country images, the globalization image affecteded tourism destination image and tourism behavioral intention. In addition, the finding from this study indicated that the image of society environment affect Korea tourism resource, tourism environment and tourism behavioral intention. And in tourist destination image, tourism resource affected tourism resource. Implications of the study are summarized as follows. This study considers the Korea country image that is accepted by Chinese undergraduates as the precedence factor to the image of touristic attraction and the effect on the touristic behavioral intention and verifies the importance of it. Theoretically, it revealed that this study can be used as the basis of relevant study data. The results of this study support the results of Lee's (2009) study that confirmed that Korea’s country image which foreigners find has an effect on the image of tourism destination and that this country image is the precedence factor for predicting the various actions. Additionally, this study has a deep significance because it was carried out by Chinese students who have the greatest potential in Korea tourism market. In order to attract more Chinese undergraduates first If reputable institutions such as the Korea Tourist Service, Inc. and embassy in China vitalize the promotion or tourism destinations by emphasizing that Korea is globalized country based on globalization index. We can construct more positive images. If reputable institutions such as the Korea Tourist Service, Inc and embassy in China italize the promotion or tourism destinations by emphasizing that Korea is globalized country based on globalization index, We can construct more positive images. Second, We should develop and promote diverse programs and systems to get the convenience of mobile and good sanitation and secure reliability by developing customized tourism products for undergraduates as well as high qualified souvenirs and tourist product. Third, in order to maintain a good tourism resources image and develop tourism projects as the theme of Korea's historical sites cultural resources, natural resources. Via TV, Internet and other ways to publicize the cultural resources, natural resources continuously, and it is necessary to rediscover Korea through experiencing Korean culture and developing natural resources program. The limitations of this research and future issues are summarized as follows. First, we collected data from undergraduates in Beijing as the research object, it's restrictive to reflect the nature of all of China's undergraduates. Future studies are necessary considering the geographic features, demographic characteristics, features of visit forms and the process is needed to compensate and improve the result of the study for more samples. Second, this study focus on cognitive images since it’s necessary to verify a variety of factors, but to apply to different factors including emotional image and to verify the result is required. Third, this study has been studied and analyzed the Chinese undergraduates' recognization of Korea's national image on tourism image, tourism behavioral intention. While to analyze potential foreign undergraduates recognization of tourism image, it is necessary for Korea's neighboring countries, and produce a great impact on the tourism development on the south of Japan survey of undergraduates. Through this process, if comparative analysis between countries, more effective implication to show influence on tourism behavioral intention and the images of Korean destinations can be proposed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.