(국문초록) 국내외 대형 인터넷 포털회사 등에서 인터넷 및 모바일 환경을 통하여 위치정보를 기반으로 하는 각종 부가서비스를 제공하는 등 스마트 사회로의 사회패러다임의 변화와 함께 공간정보는 다양한 분야에서 활용되고 있을 뿐만 아니라 그 수요는 지속적으로 증가하고 있다. 공간정보 구축기술의 발전과 함께 공간정보취득 및 활용의 범위는 계속 확대되고 있으며, 특히 3차원 국토공간정보 분야는 항공사진측량 기술의 발전과 함께 급속하게 성장하고 있으며, 주로 디지털영상을 기반으로 공간정보를 구축하고 있다. 최근에는 이러한 한계성들을 극복하기 위한 각종 신기술이 개발되면서 공간정보 구축의 패러다임이 빠르게 변화하고 있다. 특히 무인항공기를 이용하여 신속하고 정확하게 3차원 공간정보를 구축하는 무인비행시스템(Unmanned Aerial Vehicle System)이 새로운 공간정보 구축기술로 관심을 받고 있으며, 항공영상과 위성영상에서 제공하지 못했었던 5cm급 이하의 고해상도 영상을 언제 어디서나 반복적으로 편리하게 취득할 수 있다는 장점이 있으며, 저비용으로 자료의 취득이 가능하여 경제성도 충분하다. 또한 고해상도 정밀지리정보를 표현하기 위하여 국내에서도 무인비행시스템을 개발, 도입하고 있지만, 공간정보구축 분야에 대한 객관적이고 체계적인 검증이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 공간정보 분야에 UAV의 도입 및 활용을 위한 연구에 초점을 두고, 국내외 ...
(국문초록) 국내외 대형 인터넷 포털회사 등에서 인터넷 및 모바일 환경을 통하여 위치정보를 기반으로 하는 각종 부가서비스를 제공하는 등 스마트 사회로의 사회패러다임의 변화와 함께 공간정보는 다양한 분야에서 활용되고 있을 뿐만 아니라 그 수요는 지속적으로 증가하고 있다. 공간정보 구축기술의 발전과 함께 공간정보취득 및 활용의 범위는 계속 확대되고 있으며, 특히 3차원 국토공간정보 분야는 항공사진측량 기술의 발전과 함께 급속하게 성장하고 있으며, 주로 디지털영상을 기반으로 공간정보를 구축하고 있다. 최근에는 이러한 한계성들을 극복하기 위한 각종 신기술이 개발되면서 공간정보 구축의 패러다임이 빠르게 변화하고 있다. 특히 무인항공기를 이용하여 신속하고 정확하게 3차원 공간정보를 구축하는 무인비행시스템(Unmanned Aerial Vehicle System)이 새로운 공간정보 구축기술로 관심을 받고 있으며, 항공영상과 위성영상에서 제공하지 못했었던 5cm급 이하의 고해상도 영상을 언제 어디서나 반복적으로 편리하게 취득할 수 있다는 장점이 있으며, 저비용으로 자료의 취득이 가능하여 경제성도 충분하다. 또한 고해상도 정밀지리정보를 표현하기 위하여 국내에서도 무인비행시스템을 개발, 도입하고 있지만, 공간정보구축 분야에 대한 객관적이고 체계적인 검증이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 공간정보 분야에 UAV의 도입 및 활용을 위한 연구에 초점을 두고, 국내외 UAV 기술현황 및 공간정보 분야에 적용된 선행연구사례 조사와 개발동향을 분석하여 기존연구와 차별화된 연구의 수행을 목적으로 한다. 또한 UAV 비행영상수집 및 영상처리과정에서 발생한 오차분석과 측량학적 정확도 검증 및 향후 공간정보 분야에서의 폭넓은 활용에 대비한 체계적인 프로세스 확립을 연구의 목적으로 한다. 이를 위하여 고정익, 회전익 UAV를 이용하여 다양한 지형과 분야에 대하여 무인비행 영상자료를 수집하고, UAV 영상처리 소프트웨어를 활용한 자료처리과정을 거쳐 수치정사영상과 3D모델을 제작하였다. 그리고 지상측량과 대축척 수치지도를 이용하여 오차를 비교․평가하는 정량적 분석을 실시하며, UAV를 이용한 자료취득과정에서부터 정사영상제작까지의 3차원 UAV 공간정보 구축에 대한 연구와 3차원 실감지적을 이용한 가상측량 기능을 이용한 CAD 도면작성, 물량계산과 이러한 산출 데이터의 정확도를 평가하고 활용방안을 연구하는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는 무인비행시스템 기술에 관한 국내외 연구동향 및 개발현황 조사를 통하여 무인비행시스템 운용 및 영상처리에 필요한 부분을 제시하고, 공간정보구축에 있어서 물리적인 3차원 현황을 효율적으로 취득할 수 있는 무인비행시스템의 장․단점 및 오차의 발생원인과 유형을 실제사례와 실험을 통하여 정리하였다. UAV 적용사례 중심의 정확도분석을 위하여 도심 및 주거지역, 대형건축물, 대형공장지역과 문화재복원 분야, 지적재조사 분야 등의 다양한 UAV구축 실험사례를 소개하였다. 사례에서 발견된 기준점배치 및 개수에 의한 오차, 태양반사 및 지면장애물에 의한 오차, 비고 차에 따른 기복변위 오차들에 대한 분석과 해결방안에 대하여 연구하였다. 중요 문화유적지에 대한 UAV 정사영상 구축사례에서는 지상측량방법이나 지상LiDAR를 이용하여 구축하는 기존방법들과 차별화 되면서도 경제적인 구축방법을 제안하였다. 현재 사업이 진행 중인 지적재조사 지역을 선정하여 지적공간정보 분야 적용가능성 및 기대효과에 대하여 연구하였고 아래와 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 본 연구에서는 국내외 무인비행시스템 역사와 선행연구에 대한 동향조사를 통하여 차별화된 연구목적을 수립하여 연구를 수행하였다. UAV시스템의 구성 체계를 특성별로 분리하여 정립하였고, 현장에서의 안전한 비행을 위한 UAV 비행계획수립, 자동비행을 통한 현장운용, 영상처리 방법 등을 체계적으로 정리하였다. 비정상적인 저고도 비행은 3D모델 제작의 오류를 발생할 수 있으므로 지형의 평균고도를 고려한 적절한 비행고도 설정이 필요하다. 둘째, 디지털카메라를 주로 탑재하는 UAV는 각종 오차가 필연적으로 발생하게 되고 열악한 비행체로 인하여 기상조건에 영향을 많이 받는다. 특히 풍속, 음영, 명암, 조도, 등의 상태를 고려하고 기복변위, 표면장애요소들을 미리 고려하여 영상자료를 수집하여야 오차를 감소시킬 수 있다. 셋째, 제3장과 4장에서는 다양한 지형에 대한 UAV 적용사례를 통하여 오차특성을 분석하여 정리하고 정확도를 평가하였다. 8개 적용사례 지역에서 10회 비행에 따른 대한 기록을 분석한 결과, 평균 비행고도는 158m였고, 중복도는 67.5%이었다. 평균 정확도는 X좌표 0.0502m, Y좌표 0.0472m, Z좌표 0.1406m가 산출되었다. 위치정확도 비교 평가에서는 평균 7cm이하의 오차가 산출되었고, 물량정확도 평가에서도 1% 내의 물량차이가 발생하였다. 비행고도는 평균 150m를 유지하고 70%이상의 중복도로 비행영상 자료가 수집되어야 정확도 높은 성과를 도출할 수 있다. 넷째, 현재 지적재조사(renovation of cadastre) 측량규정에서는 측량성과에 대하여 일필지 경계점간 ±0.07m 이내로 측정하여야 한다고 규정하고 있다. 제3장에서 지적재조사 지역에 대한 UAV 실험을 통하여 산출된 결과는, 평균오차는 X좌표 0.0524m, Y좌표 0.0462m의 오차로 성과가 산출되었고, Z좌표도 0.0753m로 성과가 도출되었다. 이는 지적재조사 실무에서 충분히 활용이 가능한 성과이고, 지적 현황측량도와 영상을 중첩하여 측량의 적합성을 여부를 판단할 수 있으며, 3차원 실감지적을 이용하여 현황측량도면을 작성하여 지적재조사 실무에 활용이 가능하다. 다섯째, 무인비행시스템은 소중한 지형의 3차원 자료를 고해상도 수치정사영상 으로 보존하여 향후 복원에 대비한 문화유적지 공간정보 구축이 가능하다. 이는 후대에 물려줄 국가 기록물로서 가치가 충분하다. 또한 사용자로 하여금 실제와 같은 시각적 만족감을 주고 3차원 지형과 건물의 현황보존을 통하여 입체 시설물의 효율적 관리와 구분지상권 설정과 같은 토지정보 관리에 효과적으로 적용이 가능할 것이다. 향후에는 안정적인 비행자료취득을 위한 저가용 하드웨어 연구개발이 필요하며, 현재 외국산으로만 처리되는 UAV 전용 영상소프트웨어 개발도 동시에 수행되어야 할 것이다. 또한 취득 센서의 다양한 개발을 통하여 현재 디지털카메라 영상으로는 부족한 정보의 보완이 필요하다. 정부기관 및 관련 분야의 관심과 지원으로 국내 산업전반의 융합된 기술로서 UAV 및 전용 자료처리 기술이 완성되어져 안전하고 유용하게 활용되어야 할 것이다. 마지막으로 관련기관에서는 UAV에 대한 관련 법규 및 제도를 현실에 맞게 정비하여 무인비행시스템이 공간정보 분야에 유용한 신기술로 정착될 수 있도록 많은 관심과 노력을 기울여 주기를 바란다.
(국문초록) 국내외 대형 인터넷 포털회사 등에서 인터넷 및 모바일 환경을 통하여 위치정보를 기반으로 하는 각종 부가서비스를 제공하는 등 스마트 사회로의 사회패러다임의 변화와 함께 공간정보는 다양한 분야에서 활용되고 있을 뿐만 아니라 그 수요는 지속적으로 증가하고 있다. 공간정보 구축기술의 발전과 함께 공간정보취득 및 활용의 범위는 계속 확대되고 있으며, 특히 3차원 국토공간정보 분야는 항공사진측량 기술의 발전과 함께 급속하게 성장하고 있으며, 주로 디지털영상을 기반으로 공간정보를 구축하고 있다. 최근에는 이러한 한계성들을 극복하기 위한 각종 신기술이 개발되면서 공간정보 구축의 패러다임이 빠르게 변화하고 있다. 특히 무인항공기를 이용하여 신속하고 정확하게 3차원 공간정보를 구축하는 무인비행시스템(Unmanned Aerial Vehicle System)이 새로운 공간정보 구축기술로 관심을 받고 있으며, 항공영상과 위성영상에서 제공하지 못했었던 5cm급 이하의 고해상도 영상을 언제 어디서나 반복적으로 편리하게 취득할 수 있다는 장점이 있으며, 저비용으로 자료의 취득이 가능하여 경제성도 충분하다. 또한 고해상도 정밀지리정보를 표현하기 위하여 국내에서도 무인비행시스템을 개발, 도입하고 있지만, 공간정보구축 분야에 대한 객관적이고 체계적인 검증이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 공간정보 분야에 UAV의 도입 및 활용을 위한 연구에 초점을 두고, 국내외 UAV 기술현황 및 공간정보 분야에 적용된 선행연구사례 조사와 개발동향을 분석하여 기존연구와 차별화된 연구의 수행을 목적으로 한다. 또한 UAV 비행영상수집 및 영상처리과정에서 발생한 오차분석과 측량학적 정확도 검증 및 향후 공간정보 분야에서의 폭넓은 활용에 대비한 체계적인 프로세스 확립을 연구의 목적으로 한다. 이를 위하여 고정익, 회전익 UAV를 이용하여 다양한 지형과 분야에 대하여 무인비행 영상자료를 수집하고, UAV 영상처리 소프트웨어를 활용한 자료처리과정을 거쳐 수치정사영상과 3D모델을 제작하였다. 그리고 지상측량과 대축척 수치지도를 이용하여 오차를 비교․평가하는 정량적 분석을 실시하며, UAV를 이용한 자료취득과정에서부터 정사영상제작까지의 3차원 UAV 공간정보 구축에 대한 연구와 3차원 실감지적을 이용한 가상측량 기능을 이용한 CAD 도면작성, 물량계산과 이러한 산출 데이터의 정확도를 평가하고 활용방안을 연구하는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는 무인비행시스템 기술에 관한 국내외 연구동향 및 개발현황 조사를 통하여 무인비행시스템 운용 및 영상처리에 필요한 부분을 제시하고, 공간정보구축에 있어서 물리적인 3차원 현황을 효율적으로 취득할 수 있는 무인비행시스템의 장․단점 및 오차의 발생원인과 유형을 실제사례와 실험을 통하여 정리하였다. UAV 적용사례 중심의 정확도분석을 위하여 도심 및 주거지역, 대형건축물, 대형공장지역과 문화재복원 분야, 지적재조사 분야 등의 다양한 UAV구축 실험사례를 소개하였다. 사례에서 발견된 기준점배치 및 개수에 의한 오차, 태양반사 및 지면장애물에 의한 오차, 비고 차에 따른 기복변위 오차들에 대한 분석과 해결방안에 대하여 연구하였다. 중요 문화유적지에 대한 UAV 정사영상 구축사례에서는 지상측량방법이나 지상LiDAR를 이용하여 구축하는 기존방법들과 차별화 되면서도 경제적인 구축방법을 제안하였다. 현재 사업이 진행 중인 지적재조사 지역을 선정하여 지적공간정보 분야 적용가능성 및 기대효과에 대하여 연구하였고 아래와 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 본 연구에서는 국내외 무인비행시스템 역사와 선행연구에 대한 동향조사를 통하여 차별화된 연구목적을 수립하여 연구를 수행하였다. UAV시스템의 구성 체계를 특성별로 분리하여 정립하였고, 현장에서의 안전한 비행을 위한 UAV 비행계획수립, 자동비행을 통한 현장운용, 영상처리 방법 등을 체계적으로 정리하였다. 비정상적인 저고도 비행은 3D모델 제작의 오류를 발생할 수 있으므로 지형의 평균고도를 고려한 적절한 비행고도 설정이 필요하다. 둘째, 디지털카메라를 주로 탑재하는 UAV는 각종 오차가 필연적으로 발생하게 되고 열악한 비행체로 인하여 기상조건에 영향을 많이 받는다. 특히 풍속, 음영, 명암, 조도, 등의 상태를 고려하고 기복변위, 표면장애요소들을 미리 고려하여 영상자료를 수집하여야 오차를 감소시킬 수 있다. 셋째, 제3장과 4장에서는 다양한 지형에 대한 UAV 적용사례를 통하여 오차특성을 분석하여 정리하고 정확도를 평가하였다. 8개 적용사례 지역에서 10회 비행에 따른 대한 기록을 분석한 결과, 평균 비행고도는 158m였고, 중복도는 67.5%이었다. 평균 정확도는 X좌표 0.0502m, Y좌표 0.0472m, Z좌표 0.1406m가 산출되었다. 위치정확도 비교 평가에서는 평균 7cm이하의 오차가 산출되었고, 물량정확도 평가에서도 1% 내의 물량차이가 발생하였다. 비행고도는 평균 150m를 유지하고 70%이상의 중복도로 비행영상 자료가 수집되어야 정확도 높은 성과를 도출할 수 있다. 넷째, 현재 지적재조사(renovation of cadastre) 측량규정에서는 측량성과에 대하여 일필지 경계점간 ±0.07m 이내로 측정하여야 한다고 규정하고 있다. 제3장에서 지적재조사 지역에 대한 UAV 실험을 통하여 산출된 결과는, 평균오차는 X좌표 0.0524m, Y좌표 0.0462m의 오차로 성과가 산출되었고, Z좌표도 0.0753m로 성과가 도출되었다. 이는 지적재조사 실무에서 충분히 활용이 가능한 성과이고, 지적 현황측량도와 영상을 중첩하여 측량의 적합성을 여부를 판단할 수 있으며, 3차원 실감지적을 이용하여 현황측량도면을 작성하여 지적재조사 실무에 활용이 가능하다. 다섯째, 무인비행시스템은 소중한 지형의 3차원 자료를 고해상도 수치정사영상 으로 보존하여 향후 복원에 대비한 문화유적지 공간정보 구축이 가능하다. 이는 후대에 물려줄 국가 기록물로서 가치가 충분하다. 또한 사용자로 하여금 실제와 같은 시각적 만족감을 주고 3차원 지형과 건물의 현황보존을 통하여 입체 시설물의 효율적 관리와 구분지상권 설정과 같은 토지정보 관리에 효과적으로 적용이 가능할 것이다. 향후에는 안정적인 비행자료취득을 위한 저가용 하드웨어 연구개발이 필요하며, 현재 외국산으로만 처리되는 UAV 전용 영상소프트웨어 개발도 동시에 수행되어야 할 것이다. 또한 취득 센서의 다양한 개발을 통하여 현재 디지털카메라 영상으로는 부족한 정보의 보완이 필요하다. 정부기관 및 관련 분야의 관심과 지원으로 국내 산업전반의 융합된 기술로서 UAV 및 전용 자료처리 기술이 완성되어져 안전하고 유용하게 활용되어야 할 것이다. 마지막으로 관련기관에서는 UAV에 대한 관련 법규 및 제도를 현실에 맞게 정비하여 무인비행시스템이 공간정보 분야에 유용한 신기술로 정착될 수 있도록 많은 관심과 노력을 기울여 주기를 바란다.
The geospatial information is being used in different fields, as well as the demand is constantly increasing with paradigm change to smart society such as providing various additional information based on location information through internet and mobile environment by home and foreign internet port...
The geospatial information is being used in different fields, as well as the demand is constantly increasing with paradigm change to smart society such as providing various additional information based on location information through internet and mobile environment by home and foreign internet portal sites. The scope of geospatial data acquisition and application is continuously increasing with its technical development. Especially 3D land spatial information area shows rapid growth on the basis of digital imagery. Recently geospatial DB implementation is rapidly changing using various new technologies to overcome the limitations. The UAV(unmanned aerial vehicle) system that produces quick and accurate 3D database receives attention as a new geospatial technology. This system has advantages of getting high resolution imagery of under 5cm that cannot be provided by existing aerial and satellite images and having economical aspect with low cost of data acquisition. To present geospatial information with high definition, UAV system has been developed and adapted in Korea but objective and systematical verification for geospatial DB implementation was not done yet. This study focused on the research of UAV adaption and its application in geospatial field, and aims at differentiated study with existing studies by researching previous studies and development trends. It also object to establish systematic process for broaden application in geospatial field in future by analysing errors in UAV aerial image acquisition and in image processing, and accuracy verification in surveying aspect. For this, image set were collected by UAV of fixed and rotary wing over various terrain condition, and digital ortho photos and 3D models were produced using data processing procedure of UAV image software. After that, quantitative analysis were applied to compare the result with ground survey result and large scaled digital maps. It intends the research of 3D geospatial implementation using UAV system from data acquisition to ortho photos production, as well as the accuracy evaluation and application using virtual survey function in realistic cadastre such as CAD drawing and quantity take-off. This study presents UAV’s operation and image processing requirements by surveying research trends in domestic and foreign and the developments status in UAV technologies. In geospatial information DB construction, the pros and cons of the UAV system, sources and types of error occurrence were arranged for efficient physical 3D status acquisition. Case studies on urban and resident area, large size building, large factories area, cultural properties restoration and renovation of cadastre were introduced for accuracy analysis resulted from UAV. Errors found in the case study such as the configuration and number of GCPs, light reflection and ground relief per flying height were analysed, and the solution was researched. In the case of ortho photo production using UAV for main cultural remains, it was proposed a differentiated and economical DB construction method compared from existing ground survey or terrestrial lidar system. Once selecting ongoing project area of renovation of cadastre, the applicability and expected effect on cadastral geo-information were studied and concluded as followings: Firstly, differentiated study object was set and researched through UAV history and previous study of the trends. The components of UAV system were divided and established by characteristic, and UAV flight planning for safe flight in site, field operation by auto pilot, image processing method, etc. were arranged. It needs proper flying height setting considering mean ground elevation not to make an error in producing 3D modeling from abnormally low flying height. Secondly, various error sources are necessarily occurred in UAV that equipped with digital camera mainly and poor air vehicle is under effect of weather condition. To minimize the errors during image capturing, wind speed, shading, contrast, luminance, ground relief and surface obstacle elements should be considered in advance. Thirdly, accuracy assessment and error characteristics were presented in chapter 3 and 4 from case studies of UAV over various terrain condition. The result from 10 flights in 8 studied areas showed 0.0502m, 0.0472m and 0.1406m in X, Y and Z coordinates respectively with flying height of 158m and 67.5% overlap. Under 7cm error were assessed in positioning accuracy and approximately 1% of quantity gap occurred in quantitative assessment. High accuracy can be derived under the condition of keeping average 150m flying height and 70% of overlap. Fourthly, surveying regulation for renovation of cadastre defines the survey result to be within ±0.07m in parcel coordinate. Result derived from UAV test for the area of renovation of cadastre in chapter 3 showed average error of 0.0524m, 0.0462m and 0.0753m in X, Y and Z, respectively. This is enough result to be utilized practically in renovation of cadastre and can make judgement for survey adequacy by overlapping cadastral status drawing and images. Status drawings from 3D realistic cadastre are also applicable for renovation of cadastre. Fifthly, UAV system can preserve 3D terrain data in form of high resolution digital imagery so that it can be applied in cultural properties restoration. This has worth of national record for future generations. Also, it can effectively be applied for land information management such as stereoscopic facilities management and divided superficies by providing realistic visual satisfaction and preserving current status of 3D terrain and facilities. Low cost hardware R&D for stabilized data acquisition during flight is required in future, and current image processing software of foreign-made also should be developed simultaneously. In addition, development for various sensors are demanded to complement current digital camera images. UAV and exclusive data processing technology using technical fusion of whole industry through interest and support by government and related fields would be completed and these should be applied in safe and useful manner. Finally, authorities concerned needs attention and efforts to modify laws and regulations to existing reality in order to settle down UAV system as a useful new technology in geospatial field.
The geospatial information is being used in different fields, as well as the demand is constantly increasing with paradigm change to smart society such as providing various additional information based on location information through internet and mobile environment by home and foreign internet portal sites. The scope of geospatial data acquisition and application is continuously increasing with its technical development. Especially 3D land spatial information area shows rapid growth on the basis of digital imagery. Recently geospatial DB implementation is rapidly changing using various new technologies to overcome the limitations. The UAV(unmanned aerial vehicle) system that produces quick and accurate 3D database receives attention as a new geospatial technology. This system has advantages of getting high resolution imagery of under 5cm that cannot be provided by existing aerial and satellite images and having economical aspect with low cost of data acquisition. To present geospatial information with high definition, UAV system has been developed and adapted in Korea but objective and systematical verification for geospatial DB implementation was not done yet. This study focused on the research of UAV adaption and its application in geospatial field, and aims at differentiated study with existing studies by researching previous studies and development trends. It also object to establish systematic process for broaden application in geospatial field in future by analysing errors in UAV aerial image acquisition and in image processing, and accuracy verification in surveying aspect. For this, image set were collected by UAV of fixed and rotary wing over various terrain condition, and digital ortho photos and 3D models were produced using data processing procedure of UAV image software. After that, quantitative analysis were applied to compare the result with ground survey result and large scaled digital maps. It intends the research of 3D geospatial implementation using UAV system from data acquisition to ortho photos production, as well as the accuracy evaluation and application using virtual survey function in realistic cadastre such as CAD drawing and quantity take-off. This study presents UAV’s operation and image processing requirements by surveying research trends in domestic and foreign and the developments status in UAV technologies. In geospatial information DB construction, the pros and cons of the UAV system, sources and types of error occurrence were arranged for efficient physical 3D status acquisition. Case studies on urban and resident area, large size building, large factories area, cultural properties restoration and renovation of cadastre were introduced for accuracy analysis resulted from UAV. Errors found in the case study such as the configuration and number of GCPs, light reflection and ground relief per flying height were analysed, and the solution was researched. In the case of ortho photo production using UAV for main cultural remains, it was proposed a differentiated and economical DB construction method compared from existing ground survey or terrestrial lidar system. Once selecting ongoing project area of renovation of cadastre, the applicability and expected effect on cadastral geo-information were studied and concluded as followings: Firstly, differentiated study object was set and researched through UAV history and previous study of the trends. The components of UAV system were divided and established by characteristic, and UAV flight planning for safe flight in site, field operation by auto pilot, image processing method, etc. were arranged. It needs proper flying height setting considering mean ground elevation not to make an error in producing 3D modeling from abnormally low flying height. Secondly, various error sources are necessarily occurred in UAV that equipped with digital camera mainly and poor air vehicle is under effect of weather condition. To minimize the errors during image capturing, wind speed, shading, contrast, luminance, ground relief and surface obstacle elements should be considered in advance. Thirdly, accuracy assessment and error characteristics were presented in chapter 3 and 4 from case studies of UAV over various terrain condition. The result from 10 flights in 8 studied areas showed 0.0502m, 0.0472m and 0.1406m in X, Y and Z coordinates respectively with flying height of 158m and 67.5% overlap. Under 7cm error were assessed in positioning accuracy and approximately 1% of quantity gap occurred in quantitative assessment. High accuracy can be derived under the condition of keeping average 150m flying height and 70% of overlap. Fourthly, surveying regulation for renovation of cadastre defines the survey result to be within ±0.07m in parcel coordinate. Result derived from UAV test for the area of renovation of cadastre in chapter 3 showed average error of 0.0524m, 0.0462m and 0.0753m in X, Y and Z, respectively. This is enough result to be utilized practically in renovation of cadastre and can make judgement for survey adequacy by overlapping cadastral status drawing and images. Status drawings from 3D realistic cadastre are also applicable for renovation of cadastre. Fifthly, UAV system can preserve 3D terrain data in form of high resolution digital imagery so that it can be applied in cultural properties restoration. This has worth of national record for future generations. Also, it can effectively be applied for land information management such as stereoscopic facilities management and divided superficies by providing realistic visual satisfaction and preserving current status of 3D terrain and facilities. Low cost hardware R&D for stabilized data acquisition during flight is required in future, and current image processing software of foreign-made also should be developed simultaneously. In addition, development for various sensors are demanded to complement current digital camera images. UAV and exclusive data processing technology using technical fusion of whole industry through interest and support by government and related fields would be completed and these should be applied in safe and useful manner. Finally, authorities concerned needs attention and efforts to modify laws and regulations to existing reality in order to settle down UAV system as a useful new technology in geospatial field.
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