도시형생활주택의 전용면적에 따른 주차공간 이용실태 분석 : 서울시 구로구,성북구 원룸형주택을 중심으로 Analysis of the use of Parking space according to the Dwelling Exclusive Area of the urban-life housing : focused on the one-room type housing in Guro-gu, Seongbuk-gu, Seoul원문보기
1~2인 가구의 증가로 소형주택의 필요성이 대두됨에 따라 정부는 2009년 주택공급을 활성화하고자 도시형생활주택을 도입하게 되었고, 그 중 원룸형주택은 주차장완화, 세제 혜택 등을 통해 2010년 이후 폭발적으로 증가하게 되었다. 그로인해 소형주택공급을 통해서 전세난의 일부는 해결할 수 있었을지 모르나 주차장 완화에 따른 주차문제가 심각하다는 문제제기가 끊임없이 제기 되고 있다. 본 연구는 첫째, 도시형생활주택 중 주차장 기준을 완화 받아 건설된 원룸형주택의 주차장 실태조사를 실시하여 주차문제 발생여부를 파악하고, 설치된 법적 주차대수와 주차공간 이용실태 조사에 따른 주차장이용 대수를 비교분석함으로 주차장 설치 기준의 적합여부를 판단해 보았다. 둘째, 주차장 이용실태 조사결과에 따른 주차장 이용대수와 해당건축물 거주자를 중심으로 해당 주소지로 등록된 자동차등록대수의 비교를 통해 자동차등록현황의 정확도를 파악하고, 향후 각 필지별 주차장 이용현황 조사 시 문서상 등록된 자동차등록현황에 대하여 자료로서의 활용성을 높이고자 하였다. 셋째, 도시형생활주택 공급활성화를 위해 정부는 1~2인 가구 수가 많고, 자동차이용이 적을 것으로 판단되는 지하철 역세권 지역을 선정해 주차장 완화구역을 지정하였다. 그러나 지하철역까지의 거리와 도시형생활주택 원룸형의 각 필지별 주차장 이용률과의 상관성은 검토된 바가 없어 이번 연구에서는 도시형생활주택 원룸형의 ...
1~2인 가구의 증가로 소형주택의 필요성이 대두됨에 따라 정부는 2009년 주택공급을 활성화하고자 도시형생활주택을 도입하게 되었고, 그 중 원룸형주택은 주차장완화, 세제 혜택 등을 통해 2010년 이후 폭발적으로 증가하게 되었다. 그로인해 소형주택공급을 통해서 전세난의 일부는 해결할 수 있었을지 모르나 주차장 완화에 따른 주차문제가 심각하다는 문제제기가 끊임없이 제기 되고 있다. 본 연구는 첫째, 도시형생활주택 중 주차장 기준을 완화 받아 건설된 원룸형주택의 주차장 실태조사를 실시하여 주차문제 발생여부를 파악하고, 설치된 법적 주차대수와 주차공간 이용실태 조사에 따른 주차장이용 대수를 비교분석함으로 주차장 설치 기준의 적합여부를 판단해 보았다. 둘째, 주차장 이용실태 조사결과에 따른 주차장 이용대수와 해당건축물 거주자를 중심으로 해당 주소지로 등록된 자동차등록대수의 비교를 통해 자동차등록현황의 정확도를 파악하고, 향후 각 필지별 주차장 이용현황 조사 시 문서상 등록된 자동차등록현황에 대하여 자료로서의 활용성을 높이고자 하였다. 셋째, 도시형생활주택 공급활성화를 위해 정부는 1~2인 가구 수가 많고, 자동차이용이 적을 것으로 판단되는 지하철 역세권 지역을 선정해 주차장 완화구역을 지정하였다. 그러나 지하철역까지의 거리와 도시형생활주택 원룸형의 각 필지별 주차장 이용률과의 상관성은 검토된 바가 없어 이번 연구에서는 도시형생활주택 원룸형의 전용면적에 따른 주차장 이용률과 지하철역까지 거리와의 상관성을 분석해 보았다. 성북구, 구로구를 대상으로 도시형생활주택 원룸형의 주차장 실태조사 결과 주차문제가 많을 것이라는 예상과는 달리 각 필지별 주차장을 이용하는 세대수가 주차장설치 기준보다 적어 여유 있게 사용하고 있었다. 또한 주차장 이용대수와 문서상의 자동차등록현황을 조사한 결과 자동차 등록현황보다 더 많은 수의 차량이 주차장을 이용하고 있는 것으로 조사되었다. 도시형생활주택 전용면적별 주차장 이용률을 분석한 결과 전용면적이 커질수록 주차장이용률이 커지고, 지하철역까지의 거리와 전용면적별 주차장이용률의 상관성을 분석한 결과 역세권에서는 상관성을 보였으나, 비역세권에서는 상관성을 보이지 않았다. 다만, 지하철역까지의 거리에 따른 단위별 주차장 이용률을 조사한 결과 지하철역까지의 거리가 700미터까지는 주차장 이용률이 점차적으로 증가하였으나 700미터 이상은 주차장 이용률이 감소하는 양상을 보였으며, 이는 임대비용에 따른 거주자의 소득수준이 주차수요에 어느 정도 영향을 미친것으로 보인다.
1~2인 가구의 증가로 소형주택의 필요성이 대두됨에 따라 정부는 2009년 주택공급을 활성화하고자 도시형생활주택을 도입하게 되었고, 그 중 원룸형주택은 주차장완화, 세제 혜택 등을 통해 2010년 이후 폭발적으로 증가하게 되었다. 그로인해 소형주택공급을 통해서 전세난의 일부는 해결할 수 있었을지 모르나 주차장 완화에 따른 주차문제가 심각하다는 문제제기가 끊임없이 제기 되고 있다. 본 연구는 첫째, 도시형생활주택 중 주차장 기준을 완화 받아 건설된 원룸형주택의 주차장 실태조사를 실시하여 주차문제 발생여부를 파악하고, 설치된 법적 주차대수와 주차공간 이용실태 조사에 따른 주차장이용 대수를 비교분석함으로 주차장 설치 기준의 적합여부를 판단해 보았다. 둘째, 주차장 이용실태 조사결과에 따른 주차장 이용대수와 해당건축물 거주자를 중심으로 해당 주소지로 등록된 자동차등록대수의 비교를 통해 자동차등록현황의 정확도를 파악하고, 향후 각 필지별 주차장 이용현황 조사 시 문서상 등록된 자동차등록현황에 대하여 자료로서의 활용성을 높이고자 하였다. 셋째, 도시형생활주택 공급활성화를 위해 정부는 1~2인 가구 수가 많고, 자동차이용이 적을 것으로 판단되는 지하철 역세권 지역을 선정해 주차장 완화구역을 지정하였다. 그러나 지하철역까지의 거리와 도시형생활주택 원룸형의 각 필지별 주차장 이용률과의 상관성은 검토된 바가 없어 이번 연구에서는 도시형생활주택 원룸형의 전용면적에 따른 주차장 이용률과 지하철역까지 거리와의 상관성을 분석해 보았다. 성북구, 구로구를 대상으로 도시형생활주택 원룸형의 주차장 실태조사 결과 주차문제가 많을 것이라는 예상과는 달리 각 필지별 주차장을 이용하는 세대수가 주차장설치 기준보다 적어 여유 있게 사용하고 있었다. 또한 주차장 이용대수와 문서상의 자동차등록현황을 조사한 결과 자동차 등록현황보다 더 많은 수의 차량이 주차장을 이용하고 있는 것으로 조사되었다. 도시형생활주택 전용면적별 주차장 이용률을 분석한 결과 전용면적이 커질수록 주차장이용률이 커지고, 지하철역까지의 거리와 전용면적별 주차장이용률의 상관성을 분석한 결과 역세권에서는 상관성을 보였으나, 비역세권에서는 상관성을 보이지 않았다. 다만, 지하철역까지의 거리에 따른 단위별 주차장 이용률을 조사한 결과 지하철역까지의 거리가 700미터까지는 주차장 이용률이 점차적으로 증가하였으나 700미터 이상은 주차장 이용률이 감소하는 양상을 보였으며, 이는 임대비용에 따른 거주자의 소득수준이 주차수요에 어느 정도 영향을 미친것으로 보인다.
As the necessity of small type housing due to increase of single or two-person households came to the fore, the government got to introduce urban living housing to vitalize housing supply in 2009. It got to construct studio-type housing of them explosively by relaxing parking lot regulations and tax...
As the necessity of small type housing due to increase of single or two-person households came to the fore, the government got to introduce urban living housing to vitalize housing supply in 2009. It got to construct studio-type housing of them explosively by relaxing parking lot regulations and tax favors since 2010. Part of lease problems could be solved through small type housing supply, but the problems that dwellers’ parking is serious according to relaxation of parking lot regulations have continued to have been brought up by the press. First, this study grasped parking problems by conducting the survey of parking lots of studio type housing constructed in urban-life housing as parking standards were relaxed and judged the suitability of the standards to install parking lots by comparing and analyzing the number of cars which are legally installed and the number of cars which use parking lots according to the survey of parking space use with each other. Second, the study tried to grasp accuracy of the survey report of parking lot use by comparing the number of cars which use parking lots according to the survey report of parking lot use with the present condition of vehicle registration that dwellers in the applicable buildings have and increase utilization of the number of car registration in documents as the data when the present condition of parking lot use by lot will be investigated in the future. Third, as the government designated the zones to relax parking lot regulations by selecting the station influence areas to be judged that the number of single or two-person households is higher and use of cars is lower to vitalize supply of urban-life housing, it and subdivided studio type of urban-life housing by area of exclusive use space and analyzed the correlation between the utilization rate of parking lots by area of exclusive use space and the distance from stations to parking lots to review the correlation between the actual distance from stations to parking lots and the utilization rate of parking lots by lot. The survey result of studio type parking lots in urban-life housing in Seongbuk-gu and Guro-gu has found that the number of households which use parking lots by lot is using them more sufficiently as it is smaller than the number of the standards to install parking lots unlike the press’ concern. And the result which investigated the number of cars which use parking lots and the present condition of vehicle registration in documents has found that more cars than that in the present condition of vehicle registration are using the parking lots. The result which analyzed the utilization rate of parking lots by area of exclusive use space in uurban-life housing according to the actual condition of parking lots has found that the larger area of exclusive use space is, the higher utilization rate of parking lots is. And in the result which analyzed the correlation between the distance from stations to parking lots and the utilization rate of parking lots by area of exclusive use space, the correlation is shown in the station influence areas, but it is not shown in the places which are not the station influence areas. However, the result which investigated the utilization rate of parking lots by unit according to the distance from stations to parking lots has found as follow: the utilization rate of parking lots gradually increased when the distance from stations to parking lots is up to 700 meters, but the utilization rate of parking lots decreased when the distance from stations to parking lots is more than 700 meters. It is thought that income levels according to lease costs to some degree have the effect on parking demand.
As the necessity of small type housing due to increase of single or two-person households came to the fore, the government got to introduce urban living housing to vitalize housing supply in 2009. It got to construct studio-type housing of them explosively by relaxing parking lot regulations and tax favors since 2010. Part of lease problems could be solved through small type housing supply, but the problems that dwellers’ parking is serious according to relaxation of parking lot regulations have continued to have been brought up by the press. First, this study grasped parking problems by conducting the survey of parking lots of studio type housing constructed in urban-life housing as parking standards were relaxed and judged the suitability of the standards to install parking lots by comparing and analyzing the number of cars which are legally installed and the number of cars which use parking lots according to the survey of parking space use with each other. Second, the study tried to grasp accuracy of the survey report of parking lot use by comparing the number of cars which use parking lots according to the survey report of parking lot use with the present condition of vehicle registration that dwellers in the applicable buildings have and increase utilization of the number of car registration in documents as the data when the present condition of parking lot use by lot will be investigated in the future. Third, as the government designated the zones to relax parking lot regulations by selecting the station influence areas to be judged that the number of single or two-person households is higher and use of cars is lower to vitalize supply of urban-life housing, it and subdivided studio type of urban-life housing by area of exclusive use space and analyzed the correlation between the utilization rate of parking lots by area of exclusive use space and the distance from stations to parking lots to review the correlation between the actual distance from stations to parking lots and the utilization rate of parking lots by lot. The survey result of studio type parking lots in urban-life housing in Seongbuk-gu and Guro-gu has found that the number of households which use parking lots by lot is using them more sufficiently as it is smaller than the number of the standards to install parking lots unlike the press’ concern. And the result which investigated the number of cars which use parking lots and the present condition of vehicle registration in documents has found that more cars than that in the present condition of vehicle registration are using the parking lots. The result which analyzed the utilization rate of parking lots by area of exclusive use space in uurban-life housing according to the actual condition of parking lots has found that the larger area of exclusive use space is, the higher utilization rate of parking lots is. And in the result which analyzed the correlation between the distance from stations to parking lots and the utilization rate of parking lots by area of exclusive use space, the correlation is shown in the station influence areas, but it is not shown in the places which are not the station influence areas. However, the result which investigated the utilization rate of parking lots by unit according to the distance from stations to parking lots has found as follow: the utilization rate of parking lots gradually increased when the distance from stations to parking lots is up to 700 meters, but the utilization rate of parking lots decreased when the distance from stations to parking lots is more than 700 meters. It is thought that income levels according to lease costs to some degree have the effect on parking demand.
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