본 작품집에선 작곡가 뢰써(Frank Loesser, 1910-1969), 라슨(Jonathan Larson, 1960-1996), 리(Mitch Leigh, 1928- )의 뮤지컬곡과 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 연가곡, 도니제티(Gaetano Donizetti, 1797-1848)의 오페라 아리아를 다루었다. 먼저 한국뮤지컬의 급성장에 비해 뮤지컬의 학문적 체계성이 떨어진다. 따라서 작품집 연구를 통해 뮤지컬 작품으로 학문적 접근을 시도해 보고자 한다. 그리고 뮤지컬 발성의 기초가 되는...
본 작품집에선 작곡가 뢰써(Frank Loesser, 1910-1969), 라슨(Jonathan Larson, 1960-1996), 리(Mitch Leigh, 1928- )의 뮤지컬곡과 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 연가곡, 도니제티(Gaetano Donizetti, 1797-1848)의 오페라 아리아를 다루었다. 먼저 한국뮤지컬의 급성장에 비해 뮤지컬의 학문적 체계성이 떨어진다. 따라서 작품집 연구를 통해 뮤지컬 작품으로 학문적 접근을 시도해 보고자 한다. 그리고 뮤지컬 발성의 기초가 되는 클래식곡 역시 본 작품집에서 음악적 특징을 연구하여 작곡가가 작품에 표현하고자 하는 음악적 언어를 알아보고 좀 더 효과적으로 작품연주의 완성도를 높이고자 한다. 뢰써의 대표작이자 유작이 된 뮤지컬《Guys and Dolls》중 넘버 〈Sit Down, You're Rockin' the Boat〉에선 선율적 진행, 전조, 박자와 리듬의 변화 그리고 셈여림의 변화로 화자의 다채로운 성격을 극적으로 표현하고 있다. 라슨의 뮤지컬 작품《RENT》중 넘버 〈Halloween〉에선 반주부에 나타난 반복적인 동기가 에이즈로 죽어가는 친구들을 보며 화자가 느끼는 공허함, 복잡함을 표현해주다가 종지 없이 난 혼자일까?라는 화자의 수사적 질문으로 곡을 마친다. 리의 뮤지컬《Man of La Mancha》의 〈I Really Like Him〉에서는 코믹하게 구성된 반주부의 동기가 시종캐릭터의 천진난만한 성격을 나타내주고 가사의 반복을 가진 노래선율은 선율적 진행과 상·하행 도약으로 주인님을 향한 충성심을 보여주고 있다. 슈베르트의 연가곡《Die schöne Müllerin Op.25》중 No.17 〈Die böse Farbe〉은 대립적인 반주진행으로 극적인 분위기를 제시하고 상행도약, 셈여림의 변화, 가사내용과 함께 그녀를 마음속에서 떠나보내야 하는 젊은이의 마음과 이별의 외침을 보여준다. 도니제티의 오페라《Don Pasquale》의 아리아 〈Bella siccome un angelo〉에선 비슷한 반주유형으로 연주되면서 긴장감을 나타내고 그 위에 순결하고 천사처럼 아름다운 그녀를 묘사하는 가사를 강조하면서 셈여림과 선율적 옥타브 상행진행으로 흥분된 마음의 절정을 표현해주고 있다.
본 작품집에선 작곡가 뢰써(Frank Loesser, 1910-1969), 라슨(Jonathan Larson, 1960-1996), 리(Mitch Leigh, 1928- )의 뮤지컬곡과 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 연가곡, 도니제티(Gaetano Donizetti, 1797-1848)의 오페라 아리아를 다루었다. 먼저 한국뮤지컬의 급성장에 비해 뮤지컬의 학문적 체계성이 떨어진다. 따라서 작품집 연구를 통해 뮤지컬 작품으로 학문적 접근을 시도해 보고자 한다. 그리고 뮤지컬 발성의 기초가 되는 클래식곡 역시 본 작품집에서 음악적 특징을 연구하여 작곡가가 작품에 표현하고자 하는 음악적 언어를 알아보고 좀 더 효과적으로 작품연주의 완성도를 높이고자 한다. 뢰써의 대표작이자 유작이 된 뮤지컬《Guys and Dolls》중 넘버 〈Sit Down, You're Rockin' the Boat〉에선 선율적 진행, 전조, 박자와 리듬의 변화 그리고 셈여림의 변화로 화자의 다채로운 성격을 극적으로 표현하고 있다. 라슨의 뮤지컬 작품《RENT》중 넘버 〈Halloween〉에선 반주부에 나타난 반복적인 동기가 에이즈로 죽어가는 친구들을 보며 화자가 느끼는 공허함, 복잡함을 표현해주다가 종지 없이 난 혼자일까?라는 화자의 수사적 질문으로 곡을 마친다. 리의 뮤지컬《Man of La Mancha》의 〈I Really Like Him〉에서는 코믹하게 구성된 반주부의 동기가 시종캐릭터의 천진난만한 성격을 나타내주고 가사의 반복을 가진 노래선율은 선율적 진행과 상·하행 도약으로 주인님을 향한 충성심을 보여주고 있다. 슈베르트의 연가곡《Die schöne Müllerin Op.25》중 No.17 〈Die böse Farbe〉은 대립적인 반주진행으로 극적인 분위기를 제시하고 상행도약, 셈여림의 변화, 가사내용과 함께 그녀를 마음속에서 떠나보내야 하는 젊은이의 마음과 이별의 외침을 보여준다. 도니제티의 오페라《Don Pasquale》의 아리아 〈Bella siccome un angelo〉에선 비슷한 반주유형으로 연주되면서 긴장감을 나타내고 그 위에 순결하고 천사처럼 아름다운 그녀를 묘사하는 가사를 강조하면서 셈여림과 선율적 옥타브 상행진행으로 흥분된 마음의 절정을 표현해주고 있다.
This collection of works handled musical pieces of Frank Loesser (1910-1969), Jonathan Larson(1960-1996) and Mitch Leigh(1928- ), song cycle of Franz Peter Schubert(1797-1828) and operatic arias of Gaetano Donizetti(1797-1848). Firstly, this paper considered musical pieces from a scientific perspect...
This collection of works handled musical pieces of Frank Loesser (1910-1969), Jonathan Larson(1960-1996) and Mitch Leigh(1928- ), song cycle of Franz Peter Schubert(1797-1828) and operatic arias of Gaetano Donizetti(1797-1848). Firstly, this paper considered musical pieces from a scientific perspective by studying the works, since Korean musical lacks scientific systemicity, while it has rapidly grown up. Then, this paper analyzed musical languages that composers tried to express, and focused on improving the completion of musical performance more effectively by considering musical features of these works. No. of Loesser's representative work and posthumous work, musical 《Guys and Dolls》 expresses various characters of the speaker dramatically by showing melodic development, using modulation and changing beat, rhythm and dynamics. No. of Larson‘s musical piece, 《Rent》 expresses emptiness and complicatedness that the speaker feels, seeing his friends dying of AIDS, using the repeated motif in the accompaniment, and it ends with the speaker's rhetorical question, 'Why am I alone?', without a cadence. In of Leigh's musical 《Man of La Mancha》, the motif of the comical accompaniment displays the attendant's naive character, and the song melody with repeated lyrics shows loyalty to his master through melodic development and upward and downward leap. No.17 of Schubert's song cycle《Die schöne Müllerin Op.25》 presents a dramatic atmosphere through the opposing accompaniment, and shows young man's mind and cry of parting from her through upward leap, changes in dynamics and lyrics. Lastly, the aria of Donizetti's opera 《Don Pasquale》displays tension using similar types of accompaniment, and expresses the climax of the excitement through dynamics and melodic octaves which develop upwards, emphasizing the lyrics describing the woman who is pure and beautiful like an angel.
This collection of works handled musical pieces of Frank Loesser (1910-1969), Jonathan Larson(1960-1996) and Mitch Leigh(1928- ), song cycle of Franz Peter Schubert(1797-1828) and operatic arias of Gaetano Donizetti(1797-1848). Firstly, this paper considered musical pieces from a scientific perspective by studying the works, since Korean musical lacks scientific systemicity, while it has rapidly grown up. Then, this paper analyzed musical languages that composers tried to express, and focused on improving the completion of musical performance more effectively by considering musical features of these works. No. of Loesser's representative work and posthumous work, musical 《Guys and Dolls》 expresses various characters of the speaker dramatically by showing melodic development, using modulation and changing beat, rhythm and dynamics. No. of Larson‘s musical piece, 《Rent》 expresses emptiness and complicatedness that the speaker feels, seeing his friends dying of AIDS, using the repeated motif in the accompaniment, and it ends with the speaker's rhetorical question, 'Why am I alone?', without a cadence. In of Leigh's musical 《Man of La Mancha》, the motif of the comical accompaniment displays the attendant's naive character, and the song melody with repeated lyrics shows loyalty to his master through melodic development and upward and downward leap. No.17 of Schubert's song cycle《Die schöne Müllerin Op.25》 presents a dramatic atmosphere through the opposing accompaniment, and shows young man's mind and cry of parting from her through upward leap, changes in dynamics and lyrics. Lastly, the aria of Donizetti's opera 《Don Pasquale》displays tension using similar types of accompaniment, and expresses the climax of the excitement through dynamics and melodic octaves which develop upwards, emphasizing the lyrics describing the woman who is pure and beautiful like an angel.
주제어
#"뢰써(Frank Loesser 1910-1969) 라슨(Jonathan Larson 1960-1996) 리(Mitch Leigh 1928- ) 슈베르트(Franz Peter Schubert 1797-1828) 도니제티(Gaetano Donizetti 1797-1848)"
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.