페르소나(persona)는 심리학에서 타인에게 비치는 외적 성격을 나타내는 용어로 원래 그리스의 고대극에서 배우들이 쓰던 가면을 일컫는다. 심리학자 구스타프 융(Carl Gustav Jung)이 만든 이론에서 인간은 천 개의 페르소나(가면)를 지니고 있어서 상황에 따라 적절한 페르소나를 쓰고 관계를 이루어 간다고 한다. 페르소나를 통해 개인은 생활 속에서 자신의 역할을 반영할 수 있고 자기 주변 세계와 상호관계를 성립할 수 있게 된다. 그리고 페르소나 안에서 자신의 고유한 심리구조와 사회적 요구 간의 타협점에 도달할 수 있기 때문에 개인이 사회적 요구에 적응할 수 있게 해 주는 ...
페르소나(persona)는 심리학에서 타인에게 비치는 외적 성격을 나타내는 용어로 원래 그리스의 고대극에서 배우들이 쓰던 가면을 일컫는다. 심리학자 구스타프 융(Carl Gustav Jung)이 만든 이론에서 인간은 천 개의 페르소나(가면)를 지니고 있어서 상황에 따라 적절한 페르소나를 쓰고 관계를 이루어 간다고 한다. 페르소나를 통해 개인은 생활 속에서 자신의 역할을 반영할 수 있고 자기 주변 세계와 상호관계를 성립할 수 있게 된다. 그리고 페르소나 안에서 자신의 고유한 심리구조와 사회적 요구 간의 타협점에 도달할 수 있기 때문에 개인이 사회적 요구에 적응할 수 있게 해 주는 인터페이스의 역할을 하게 된다. 20세기 산업화 사회를 지나 21세기 뉴미디어 시대의 예술작품들을 들여다보면 인간의 페르소나와 같은 특징을 발견 할 수 있다. 뉴미디어 작품들은 인간의 오감을 닮은 각각의 다양한 인터페이스를 통하여 관객과 상호관계를 맺고 직접적으로 소통하며, 관객에 따라 가변적으로 그 얼굴을 달리 한다. 본 논문은 뉴미디어 아트에 나타난 가변적 페르소나의 이러한 특징이 어디에 기인하고 있는지를 밝히고 앞으로 뉴미디어 아트의 방향성을 모색해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 따라서 이러한 배경을 중심으로 본 논문에서는 첫째, 융의 분석심리학의 중심 이론인 개성화 과정을 차용하여 예술 창조과정을 분석심리학적 입장에서 재조명 하고자 한다. 이를 통하여 둘째, 뉴미디어 시대 예술 작품 속에 나타난 페르소나적 특징들이 어디에서 기인하는지를 밝힌다. 셋째, 뉴미디어 아트 제작을 통해 긍정적 페르소나를 도출하기 위한 실질적인 전개 방식을 제시한다. 이를 위해 제 1장 서론에 이어 제 2장에서는 예술창작 과정을 이해하는데 중요한 무의식의 세계와 본 논문의 이론적 배경인 융의 ‘개성화 과정’에 관련된 내용을 문헌 자료를 토대로 이론적으로 정리 하였다. 또 예술 창작 과정에서 예술적 ‘개성화 과정’의 필연성과 ‘개성화 과정’을 통한 올바른 페르소나 도출이 창작 과정에서 왜 중요한지에 대하여 언급하였다. 제 3장에서는 미술사를 통해 예술 작품 속에 나타난 페르소나의 표현 양상이 어떻게 변화되어 왔는지를 살펴보았다. 예술은 시대적 이데올로기와 깊은 관계가 있다. 이는 예술작품은 시대상이 투사된 결과물이라 할 수 있기 때문인데 20세기 산업화 시대에서 21세기 뉴 미디이어 시대라 할 수 있는 정보 융합의 패러다임의 흐름 속에 자연스럽게 나타난 ‘예술의 개성화 과정’을 융의 이론에 따라 정립하였다. 더 나아가 이를 통해 뉴미디어 아트에 나타나는 ‘미디어 페르소나’의 가변적 특징을 좀 더 세분화 하여 살펴보았다. ‘인간화 된 기술’의 개념을 언급한 백남준의 말처럼 기술은 감성을 입고 무의식적 사회적 특징을 대변하고 있다. 미완의 예술작품은 인간과 더욱 친근하게 직접적으로 상호작용하면서 완성품으로 진화 되며 그 결과는 관객에 따라 우연하게 가변된다. 이러한 특징을 관객참여의 상호작용을 통한 교감성, 네트워크를 통한 다면성, 오감 확장을 통한 촉각성, 관객의 자발적인 몰입을 통한 유희성으로 구분하여 정리하였다. 제 4장에서는 본인의 작품을 통하여 ‘미디어 페르소나’의 실질적인 전개 방식을 제안하였다. 앞 장에서 언급한 창작과정에서의 그림자(콤플렉스) 통찰을 통해 아니마와 아니무스적 페르소나 표현이 어떻게 전개 되는지를 제시하며 방송 환경에서도 ‘미디어 페르소나’가 얼마나 중요시되고 있는지 사례를 통해 강조 하였다. 마지막으로 결론으로 논문 전반의 이론을 재정리하고, 향후 뉴미디어아트의 가변적 페르소나의 특성을 통한 총체 예술의 방향성을 논의하였다.
페르소나(persona)는 심리학에서 타인에게 비치는 외적 성격을 나타내는 용어로 원래 그리스의 고대극에서 배우들이 쓰던 가면을 일컫는다. 심리학자 구스타프 융(Carl Gustav Jung)이 만든 이론에서 인간은 천 개의 페르소나(가면)를 지니고 있어서 상황에 따라 적절한 페르소나를 쓰고 관계를 이루어 간다고 한다. 페르소나를 통해 개인은 생활 속에서 자신의 역할을 반영할 수 있고 자기 주변 세계와 상호관계를 성립할 수 있게 된다. 그리고 페르소나 안에서 자신의 고유한 심리구조와 사회적 요구 간의 타협점에 도달할 수 있기 때문에 개인이 사회적 요구에 적응할 수 있게 해 주는 인터페이스의 역할을 하게 된다. 20세기 산업화 사회를 지나 21세기 뉴미디어 시대의 예술작품들을 들여다보면 인간의 페르소나와 같은 특징을 발견 할 수 있다. 뉴미디어 작품들은 인간의 오감을 닮은 각각의 다양한 인터페이스를 통하여 관객과 상호관계를 맺고 직접적으로 소통하며, 관객에 따라 가변적으로 그 얼굴을 달리 한다. 본 논문은 뉴미디어 아트에 나타난 가변적 페르소나의 이러한 특징이 어디에 기인하고 있는지를 밝히고 앞으로 뉴미디어 아트의 방향성을 모색해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 따라서 이러한 배경을 중심으로 본 논문에서는 첫째, 융의 분석심리학의 중심 이론인 개성화 과정을 차용하여 예술 창조과정을 분석심리학적 입장에서 재조명 하고자 한다. 이를 통하여 둘째, 뉴미디어 시대 예술 작품 속에 나타난 페르소나적 특징들이 어디에서 기인하는지를 밝힌다. 셋째, 뉴미디어 아트 제작을 통해 긍정적 페르소나를 도출하기 위한 실질적인 전개 방식을 제시한다. 이를 위해 제 1장 서론에 이어 제 2장에서는 예술창작 과정을 이해하는데 중요한 무의식의 세계와 본 논문의 이론적 배경인 융의 ‘개성화 과정’에 관련된 내용을 문헌 자료를 토대로 이론적으로 정리 하였다. 또 예술 창작 과정에서 예술적 ‘개성화 과정’의 필연성과 ‘개성화 과정’을 통한 올바른 페르소나 도출이 창작 과정에서 왜 중요한지에 대하여 언급하였다. 제 3장에서는 미술사를 통해 예술 작품 속에 나타난 페르소나의 표현 양상이 어떻게 변화되어 왔는지를 살펴보았다. 예술은 시대적 이데올로기와 깊은 관계가 있다. 이는 예술작품은 시대상이 투사된 결과물이라 할 수 있기 때문인데 20세기 산업화 시대에서 21세기 뉴 미디이어 시대라 할 수 있는 정보 융합의 패러다임의 흐름 속에 자연스럽게 나타난 ‘예술의 개성화 과정’을 융의 이론에 따라 정립하였다. 더 나아가 이를 통해 뉴미디어 아트에 나타나는 ‘미디어 페르소나’의 가변적 특징을 좀 더 세분화 하여 살펴보았다. ‘인간화 된 기술’의 개념을 언급한 백남준의 말처럼 기술은 감성을 입고 무의식적 사회적 특징을 대변하고 있다. 미완의 예술작품은 인간과 더욱 친근하게 직접적으로 상호작용하면서 완성품으로 진화 되며 그 결과는 관객에 따라 우연하게 가변된다. 이러한 특징을 관객참여의 상호작용을 통한 교감성, 네트워크를 통한 다면성, 오감 확장을 통한 촉각성, 관객의 자발적인 몰입을 통한 유희성으로 구분하여 정리하였다. 제 4장에서는 본인의 작품을 통하여 ‘미디어 페르소나’의 실질적인 전개 방식을 제안하였다. 앞 장에서 언급한 창작과정에서의 그림자(콤플렉스) 통찰을 통해 아니마와 아니무스적 페르소나 표현이 어떻게 전개 되는지를 제시하며 방송 환경에서도 ‘미디어 페르소나’가 얼마나 중요시되고 있는지 사례를 통해 강조 하였다. 마지막으로 결론으로 논문 전반의 이론을 재정리하고, 향후 뉴미디어아트의 가변적 페르소나의 특성을 통한 총체 예술의 방향성을 논의하였다.
Persona is a terminology in psychology that describes the external character shown to the others which originally refers to the mask worn by the actors during the ancient Greek play. In the theory made by the psychologist Carl Gustav Jung, the humans possess one thousand personas(mask) and that they...
Persona is a terminology in psychology that describes the external character shown to the others which originally refers to the mask worn by the actors during the ancient Greek play. In the theory made by the psychologist Carl Gustav Jung, the humans possess one thousand personas(mask) and that they use the appropriate personas depending on the situation to achieve relationships. A person can reflect their role in life through persona and able to establish a correlation with their surrounding world. And within the persona, one can reach the common ground between their unique psychological structure and social demand, and it plays a role as an interface that enable the person to adapt to the social demand. Over the industrialized society of the 20th century and by looking at the art works of the New Media era of the 21st century, a characteristics such as the persona of humans can be found. The works of New Media forms a mutual relationship with the audience and communicates directly through a variety of interfaces that resembles the human senses and changes its face variably depending on the audience. The purpose of this thesis is to reveal the source of characteristics of the variable persona appearing in the New Art and to seek the direction of the New Media in the future. Therefore in this thesis based on this background, first, the process of art creation is refocused in the analytical psychological stance by borrowing the process of individuation which is the center theory of analytical psychology of Jung. Second, through this, find the source of characteristics of personas shown in the art works of the New Media era. Third, through the creation of New Media Art, propose a practical deployment scheme for deriving a positive persona. To do this, following the introduction of chapter 1, in Chapter 2, an unconscious world which is important in understanding the process of artistic creation and the contents related to Jung's 'individuation process' which is the theoretical background of this thesis were analyzed theoretically based on the literature data. In addition, it has mentioned the inevitability of an artistic 'individuation process' in the creative process of art and the importance of deriving the right persona through the 'individuation process' in the creative process. In chapter 3, the expression aspects of the persona shown in the art works through the art history was examined. The art has a deep relationship with the ideology of the era. This is because the art work is the projected output of the phases of the time and in the industrial era of the 20th century, the 'individuation process of art' which appeared naturally in the flow of paradigm for the information fusion that can be called the era of 21st century New Media was established according to the theory of Jung. Furthermore, the variable characteristics of the 'media persona' that appears in the New Media was closely examined through segmentation. Like the words of Nam Jun Baik who mentioned the concept of 'humanized technology', the technology wears the sensitivity and represents the unconscious social characteristics. The unfinished art work directly interacts with humans in more familiar ways and evolves into a completed work and coincidently the result becomes variables by the audience. Such characteristics were summarized by separating them into sympathetic through the interaction of the participating audience, universalness through the network, sense of touch through the expansion of five senses, and the playfulness through the voluntary immersion of the audience. In chapter 4, substantive deployment method of the 'media persona' through my work was proposed. Through the discernment of shadow(complex) of the creative process mentioned in the previous chapter, it is proposing how the expression of anima and animus persona is unfolding and emphasized the importance of the 'media persona' in the broadcasting environment through examples. Finally for the conclusion, the theory of overall thesis were reorganized and the direction of the whole art through the characteristics of variable persona of the future New Media Art was discussed.
Persona is a terminology in psychology that describes the external character shown to the others which originally refers to the mask worn by the actors during the ancient Greek play. In the theory made by the psychologist Carl Gustav Jung, the humans possess one thousand personas(mask) and that they use the appropriate personas depending on the situation to achieve relationships. A person can reflect their role in life through persona and able to establish a correlation with their surrounding world. And within the persona, one can reach the common ground between their unique psychological structure and social demand, and it plays a role as an interface that enable the person to adapt to the social demand. Over the industrialized society of the 20th century and by looking at the art works of the New Media era of the 21st century, a characteristics such as the persona of humans can be found. The works of New Media forms a mutual relationship with the audience and communicates directly through a variety of interfaces that resembles the human senses and changes its face variably depending on the audience. The purpose of this thesis is to reveal the source of characteristics of the variable persona appearing in the New Art and to seek the direction of the New Media in the future. Therefore in this thesis based on this background, first, the process of art creation is refocused in the analytical psychological stance by borrowing the process of individuation which is the center theory of analytical psychology of Jung. Second, through this, find the source of characteristics of personas shown in the art works of the New Media era. Third, through the creation of New Media Art, propose a practical deployment scheme for deriving a positive persona. To do this, following the introduction of chapter 1, in Chapter 2, an unconscious world which is important in understanding the process of artistic creation and the contents related to Jung's 'individuation process' which is the theoretical background of this thesis were analyzed theoretically based on the literature data. In addition, it has mentioned the inevitability of an artistic 'individuation process' in the creative process of art and the importance of deriving the right persona through the 'individuation process' in the creative process. In chapter 3, the expression aspects of the persona shown in the art works through the art history was examined. The art has a deep relationship with the ideology of the era. This is because the art work is the projected output of the phases of the time and in the industrial era of the 20th century, the 'individuation process of art' which appeared naturally in the flow of paradigm for the information fusion that can be called the era of 21st century New Media was established according to the theory of Jung. Furthermore, the variable characteristics of the 'media persona' that appears in the New Media was closely examined through segmentation. Like the words of Nam Jun Baik who mentioned the concept of 'humanized technology', the technology wears the sensitivity and represents the unconscious social characteristics. The unfinished art work directly interacts with humans in more familiar ways and evolves into a completed work and coincidently the result becomes variables by the audience. Such characteristics were summarized by separating them into sympathetic through the interaction of the participating audience, universalness through the network, sense of touch through the expansion of five senses, and the playfulness through the voluntary immersion of the audience. In chapter 4, substantive deployment method of the 'media persona' through my work was proposed. Through the discernment of shadow(complex) of the creative process mentioned in the previous chapter, it is proposing how the expression of anima and animus persona is unfolding and emphasized the importance of the 'media persona' in the broadcasting environment through examples. Finally for the conclusion, the theory of overall thesis were reorganized and the direction of the whole art through the characteristics of variable persona of the future New Media Art was discussed.
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