본 논문은 2000년 이후의 다양성영화 담론 분석을 통해 다양성영화가 어떤 맥락으로 논의되고 있고 한국영화산업 발전에 어떤 영향을 미쳤는지 분석하는 것을 목적으로 한다. 한국영화산업에서 다양성이라는 개념이 등장한 것은 국제사회에서 미국에 대항해서 부상했던 문화다양성 논리를 2000년대 초반에 영화계에서 끌어오면서부터였다. 영화계에서 다양성 논리를 필요로 했던 것은 한국영화가 할리우드 영화에 밀려 존립 자체의 위협을 받았었고 결정적으로 스크린쿼터 축소가 지속적으로 추진되었기 때문이다. 이러한 배경을 바탕으로 2000년대 초반 영화진흥위원회에서는 다양성영화 개념을 만들어서 문화다양성 확보의 의지를 보여주었다. 다양성영화 용어는 영화진흥위원회에서 정책적으로 만들어진 이후에 점차 일반적으로 사용되게 된다. 다양성영화가 이미 확립된 개념의 ...
본 논문은 2000년 이후의 다양성영화 담론 분석을 통해 다양성영화가 어떤 맥락으로 논의되고 있고 한국영화산업 발전에 어떤 영향을 미쳤는지 분석하는 것을 목적으로 한다. 한국영화산업에서 다양성이라는 개념이 등장한 것은 국제사회에서 미국에 대항해서 부상했던 문화다양성 논리를 2000년대 초반에 영화계에서 끌어오면서부터였다. 영화계에서 다양성 논리를 필요로 했던 것은 한국영화가 할리우드 영화에 밀려 존립 자체의 위협을 받았었고 결정적으로 스크린쿼터 축소가 지속적으로 추진되었기 때문이다. 이러한 배경을 바탕으로 2000년대 초반 영화진흥위원회에서는 다양성영화 개념을 만들어서 문화다양성 확보의 의지를 보여주었다. 다양성영화 용어는 영화진흥위원회에서 정책적으로 만들어진 이후에 점차 일반적으로 사용되게 된다. 다양성영화가 이미 확립된 개념의 독립영화, 예술영화, 일부 저예산영화를 한 번에 묶어내는 개념이었으므로 일반 대중에게나 영화인들에게나 익숙하지 않은 것은 당연했다. 특히 독립영화계는 마치 다양성영화가 독립영화라는 단어를 대체하는 것으로 인식하는 등 부정적 입장의 논쟁들도 벌어졌다. 다양성영화 담론은 2000년대부터 현재까지 긴 시간동안 치열한 논쟁과 합의의 과정을 거치면서, 한국영화계는 물론이고 사회전반에 까지 영향을 끼치며 여러 가지 역할을 했다. 주류 영화가 아닌 영화라든지 대규모 배급을 전제로 한 블록버스터 영화가 아닌 영화, 다양한 소재와 다양한 방법으로 만든 영화, 비상업영화 등으로 다양성영화를 설명하고 있는 보도기사의 언급은 분명한 정의는 아니지만, 실제로 대중들이 다양성영화에 대해 추상적으로 인식하고 수용하고 있는 개념을 반영하고 있다. 이러한 개념을 바탕으로 다양성영화의 담론들이 형성되고 문제의식이 시작된다고 볼 수 있다. 특정시기에 주로 나타났던 담론 경향은 2000년대 초부터 중반을 관통한 세계화 담론과 스크린쿼터 담론이 있었고 그 이후에 2004년여부터 활발하게 나타난 독과점 구조 담론, 그리고 2000년대 후반의 정책 관련 담론, 2009년 이후로 나타난 흥행 담론으로 분류할 수 있겠다. 다양성영화 하나를 두고 지속적인 담론이 형성되고 있으나 같은 내용의 담론이 유지되는 것은 아니며, 여러 가지의 이슈들이 시기별로 분포하고 있는데 각 담론의 성격에 따라 다양성영화는 자국 영화 보호 및 주류 상업영화에 대응되는 의미로 변화했다. 한국영화와 문화를 경제논리에 맞서 지켜내야 한다는 논의에서 시작된 다양성영화 담론은 한국내의 문화도 자본 친화적이지 않은 다양한 스펙트럼의 영역도 보호해야한다는 맥락으로 전개되며 한국영화계의 다방면으로 영향을 끼쳐왔다. 초국가적 자본주의에 대한 반성적 사유에서 시작된 문화다양성 담론은 사회 구성원들에게 타자 및 소수자들과 차이를 인정해야 된다는 문화의 운동성에 대한 공감대를 형성해주면서 사회의 문화적 성숙도를 높여주었고, 다양성영화의 관객 수 증가와 다양성영화전용관 확보에 따라 다양성영화 산업 형성에 기여하게 되면서 다양성영화들도 시장성을 갖추게 되었다. 한국영화산업의 공공성을 확보할 수 있는 정책들이 입안되고 각종 진흥 사업이 시작된 것 또한 활발한 담론의 영향에서 비롯되었다. 이와 같이 다양성영화 담론은 긴 시간동안 우리 사회·문화·산업의 여러 영역에 영향을 미치며 경제 논리로부터 문화를 보호해왔다. 이러한 담론이 지향하는 바를 실현하기 위해서는 시장 경제 내에서 자체적으로 해결이 어렵고 공공 영역의 지속적인 지원과 노력이 필요하며, 장기적으로 산업의 선순환 구조가 정착될 수 있도록 돕는 사업들이 요구된다.
본 논문은 2000년 이후의 다양성영화 담론 분석을 통해 다양성영화가 어떤 맥락으로 논의되고 있고 한국영화산업 발전에 어떤 영향을 미쳤는지 분석하는 것을 목적으로 한다. 한국영화산업에서 다양성이라는 개념이 등장한 것은 국제사회에서 미국에 대항해서 부상했던 문화다양성 논리를 2000년대 초반에 영화계에서 끌어오면서부터였다. 영화계에서 다양성 논리를 필요로 했던 것은 한국영화가 할리우드 영화에 밀려 존립 자체의 위협을 받았었고 결정적으로 스크린쿼터 축소가 지속적으로 추진되었기 때문이다. 이러한 배경을 바탕으로 2000년대 초반 영화진흥위원회에서는 다양성영화 개념을 만들어서 문화다양성 확보의 의지를 보여주었다. 다양성영화 용어는 영화진흥위원회에서 정책적으로 만들어진 이후에 점차 일반적으로 사용되게 된다. 다양성영화가 이미 확립된 개념의 독립영화, 예술영화, 일부 저예산영화를 한 번에 묶어내는 개념이었으므로 일반 대중에게나 영화인들에게나 익숙하지 않은 것은 당연했다. 특히 독립영화계는 마치 다양성영화가 독립영화라는 단어를 대체하는 것으로 인식하는 등 부정적 입장의 논쟁들도 벌어졌다. 다양성영화 담론은 2000년대부터 현재까지 긴 시간동안 치열한 논쟁과 합의의 과정을 거치면서, 한국영화계는 물론이고 사회전반에 까지 영향을 끼치며 여러 가지 역할을 했다. 주류 영화가 아닌 영화라든지 대규모 배급을 전제로 한 블록버스터 영화가 아닌 영화, 다양한 소재와 다양한 방법으로 만든 영화, 비상업영화 등으로 다양성영화를 설명하고 있는 보도기사의 언급은 분명한 정의는 아니지만, 실제로 대중들이 다양성영화에 대해 추상적으로 인식하고 수용하고 있는 개념을 반영하고 있다. 이러한 개념을 바탕으로 다양성영화의 담론들이 형성되고 문제의식이 시작된다고 볼 수 있다. 특정시기에 주로 나타났던 담론 경향은 2000년대 초부터 중반을 관통한 세계화 담론과 스크린쿼터 담론이 있었고 그 이후에 2004년여부터 활발하게 나타난 독과점 구조 담론, 그리고 2000년대 후반의 정책 관련 담론, 2009년 이후로 나타난 흥행 담론으로 분류할 수 있겠다. 다양성영화 하나를 두고 지속적인 담론이 형성되고 있으나 같은 내용의 담론이 유지되는 것은 아니며, 여러 가지의 이슈들이 시기별로 분포하고 있는데 각 담론의 성격에 따라 다양성영화는 자국 영화 보호 및 주류 상업영화에 대응되는 의미로 변화했다. 한국영화와 문화를 경제논리에 맞서 지켜내야 한다는 논의에서 시작된 다양성영화 담론은 한국내의 문화도 자본 친화적이지 않은 다양한 스펙트럼의 영역도 보호해야한다는 맥락으로 전개되며 한국영화계의 다방면으로 영향을 끼쳐왔다. 초국가적 자본주의에 대한 반성적 사유에서 시작된 문화다양성 담론은 사회 구성원들에게 타자 및 소수자들과 차이를 인정해야 된다는 문화의 운동성에 대한 공감대를 형성해주면서 사회의 문화적 성숙도를 높여주었고, 다양성영화의 관객 수 증가와 다양성영화전용관 확보에 따라 다양성영화 산업 형성에 기여하게 되면서 다양성영화들도 시장성을 갖추게 되었다. 한국영화산업의 공공성을 확보할 수 있는 정책들이 입안되고 각종 진흥 사업이 시작된 것 또한 활발한 담론의 영향에서 비롯되었다. 이와 같이 다양성영화 담론은 긴 시간동안 우리 사회·문화·산업의 여러 영역에 영향을 미치며 경제 논리로부터 문화를 보호해왔다. 이러한 담론이 지향하는 바를 실현하기 위해서는 시장 경제 내에서 자체적으로 해결이 어렵고 공공 영역의 지속적인 지원과 노력이 필요하며, 장기적으로 산업의 선순환 구조가 정착될 수 있도록 돕는 사업들이 요구된다.
This thesis analyzes the diversity film discourse context of discussion of the diversity film and what effect on the Korean film industry since 2000. Emerging the concept of diversity in the Korean film industry had emerged in the early 2000s against the United States, in the Korean filmdom applied ...
This thesis analyzes the diversity film discourse context of discussion of the diversity film and what effect on the Korean film industry since 2000. Emerging the concept of diversity in the Korean film industry had emerged in the early 2000s against the United States, in the Korean filmdom applied to cultural diversity. Due to Screen Quota reducing is constantly push forward, Hollywood movies threaten the survival of Korean movies. Based on this background, the Korean Film Council create the concept of Diversity film to protect cultural diversity the in the early 2000s. The term of diversity film is to be used generally since Korean Film Council made the word for the effect of policy. Diversity film means independent films, art films, and some low-budget film which is already established, so general public are unaccustomed to diversity film. Particularly, debate took place due to misconception of replacement independent film term. Discourse of diversity film from the 2000s until now fierce debate goes through a process of consensus, do many kinds of variety role on not only Korean film industry but whole community. The news explain diversity film is non-mainstream film, film that are not blockbusters of large-scale distribution, movies made in a variety of ways and non-commercial film. In fact, but not defined, the public’s awareness and acceptance reflect the diversity film concept. Based on these concepts, the discourse of the film are formed and this problem can be find that the critical mind begins. The discourse tendency is classified as globalization and Screen Quota discourse since the early 2000s, discourse of monopoly structure since 2004, policy-related discourse in the late 2000s and box office profit discourse since 2009. Specific issues of each period, diversity film’s meaning has changed domestic film protection and non-commercial film depending on the distinct characteristic of the discourse. The discourse of diversity film which started Korean culture and film should protect against economic logics has influence many aspects Korean film industry. The discourse of Culture diversity form social consensus we will have to agree to disagree, consequently our community attained cultural maturity. Economically, diversity film achieves profit because audience and the theater only for diversity film rises. Also, vigorous discourse effects policy ensure the Korean film industry’s welfare. Directly impacting on many parts of our society·culture·industry, the discourse of diversity film have been protected culture for a long time. What this discourse in order to achieve market-oriented economy, it is difficult to resolve itself in the public sector, and the continued support and effort, in the long run will be settled in a virtuous cycle of industrial projects are required to help. To protect diversity film, government support is key because only governments can provide the framework needed to make sustainable policy for long-term industrial growth.
This thesis analyzes the diversity film discourse context of discussion of the diversity film and what effect on the Korean film industry since 2000. Emerging the concept of diversity in the Korean film industry had emerged in the early 2000s against the United States, in the Korean filmdom applied to cultural diversity. Due to Screen Quota reducing is constantly push forward, Hollywood movies threaten the survival of Korean movies. Based on this background, the Korean Film Council create the concept of Diversity film to protect cultural diversity the in the early 2000s. The term of diversity film is to be used generally since Korean Film Council made the word for the effect of policy. Diversity film means independent films, art films, and some low-budget film which is already established, so general public are unaccustomed to diversity film. Particularly, debate took place due to misconception of replacement independent film term. Discourse of diversity film from the 2000s until now fierce debate goes through a process of consensus, do many kinds of variety role on not only Korean film industry but whole community. The news explain diversity film is non-mainstream film, film that are not blockbusters of large-scale distribution, movies made in a variety of ways and non-commercial film. In fact, but not defined, the public’s awareness and acceptance reflect the diversity film concept. Based on these concepts, the discourse of the film are formed and this problem can be find that the critical mind begins. The discourse tendency is classified as globalization and Screen Quota discourse since the early 2000s, discourse of monopoly structure since 2004, policy-related discourse in the late 2000s and box office profit discourse since 2009. Specific issues of each period, diversity film’s meaning has changed domestic film protection and non-commercial film depending on the distinct characteristic of the discourse. The discourse of diversity film which started Korean culture and film should protect against economic logics has influence many aspects Korean film industry. The discourse of Culture diversity form social consensus we will have to agree to disagree, consequently our community attained cultural maturity. Economically, diversity film achieves profit because audience and the theater only for diversity film rises. Also, vigorous discourse effects policy ensure the Korean film industry’s welfare. Directly impacting on many parts of our society·culture·industry, the discourse of diversity film have been protected culture for a long time. What this discourse in order to achieve market-oriented economy, it is difficult to resolve itself in the public sector, and the continued support and effort, in the long run will be settled in a virtuous cycle of industrial projects are required to help. To protect diversity film, government support is key because only governments can provide the framework needed to make sustainable policy for long-term industrial growth.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.